ang. inlägg *LÄS*
Det är inte så ofta jag skriver här inne, men jag läser detso mer.
Det är ofta man möter inlägg som är vääldigt jobbiga att läsa, mycket felstavat och bara i löpande text, ingen styckeindelning alls.
vet inte om jag är ensamen om att tycka att det är jobbigt att läsa sånna inlägg. Jag är ju ingen svenskalärare och jag stavar fel och delar in texten fel, men jag brukar försöka kolla igenom så att det är så rättstavat som möjligt och så att texten är lite luftigt och inte så tungläst.
Nu är vi ju ganska utspridd åldersgrupp och alla kan inte dehär med styckeindelning och stavning, men vi som kan, kan ju iaf tänka på de lite?!
dehär inlägget är inte till för att hacka på någon! skulle bara vara skönt om alla kunde kolla igenom sina inlägg innan man postar dem.
jag håller med, vissa inlägg hoppar iaf jag över att läsa för att de blir så "motigt" att läsa dom..
/Elin

hi hi ditt inlägg var också en del både stavfel och felskrivet. Ursäkta om jag sa det.

#2 ingen är perfekt ;) men jag försökte iaf!

Ja, och det är just det jag menar. En del här kan ju ha dyslexi och skriver fel utan att veta om det osv. Ingen är ju felfri. :)

Ja jag håller faktiskt med. det är ju i princip alltid samma användare som skriver "jobbigt", jag bryr mig inte ens om att försöka läsa…
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

4# självklart, men om alla bara försöker göra sitt bästa så är iaf jag nöjd!
#4 Dyslexi är ju ett annat tycker jag.
Mångaslinter ju kanske på tangenterna och då kan man ju läsa igenom det ytterligare en gång till och fixa till det innan man postar :)
/Elin

Tyvärr så kan man inte alltid göra något åt att det blir stavfel o dyl. Har man dyslexi så kan man inte göra något åt det, hur gärna man än vill. Jag tycker att det är grymt strongt att skriva trots att man har brister i meningsbyggnad och stavning!!
*** Kärleken övervinner allt ***

8# Jag vill inte skräma nån som har dyslexi så dom slutar skriva, dom kan ju inte ro för de! och jag antar dom dom gör sitt bästa.

Visst att en del skriver fel men jag vet ju att det är skillnad på åldern också på detta forum. Jag tror nog att dom flesta gör så gott dom kan. Ingen sitter ju och skickar iväg något utan att orka ändra om dom ser felet.
#0 - Svensklärare, inte svenskalärare. ;)
Hihi, nejdå, jag håller med om att det ibland blir lite jobbigt. :)
Jag håller med, visst stavfel är lätt hänt men man kan iaf försöka att styckeindela lite så att det blir luftigare. Sen även att man använder "riktiga" ord och inte alltför mkt slang…
Jag brukar stava fel mycket när jag skriver på msn, där skriver jag alltid så snabbt så fingrarna inte hinner med alla tangenterna ibland ;)
Här inne på forumet försöker jag skriva lugnt och läsa igenom så att jag kan ändra de uppenbara felen i meningsbyggnader och stavningar, även om det ibland blir missar.
Tycker också det kan vara jobbigt att läsa vissa inlägg, men jag tror inte nån skriver "dåligt" med meningen, så jag försöker oftast läsa ändå.
#13 håller absolut med dig!
Jag läser också även om det ibland kan vara lite svårläst.

Men det verkar ju som om att det är många yngre här..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Jag håller med till 100 % om att det är irriterande med felstavade inlägg och löpande text. Det känns så.. oseriöst, liksom.. Jag är 14 och har redan tvångstankar om att jag måste stava rätt och så. Det började när jag var 11-12 år.

#16 det ska du inte ha! man kan ju faktiskt inte göra bättre än sitt bästa! och kunskapen varierar hos alla.

Håller med om att dyslexi och lathet/slarv definitivt inte är samma sak. Jag förstår precis vad #0 menar, många inlägg är inte genomlästa för en sekund innan de postas. Jag menar inte att man måste slå upp vartenda ord man är osäker på stavningen, men man kan iallafall titta igenom så det inte finns några "tangentslintningar".
Som nån skrev, jag undviker också ofta inlägg som ser jobbiga ut. Det blir jobbigt att läsa när man måste sitta och gissa sig till vartannat ord för att någon inte bryr sig om att korrigera misstag.

undraomnikommerat
tundvikaattläsamittinläggox
å?förhärgårgränsenpåvadjagskaor
kamedattläsa.vetniattdetärskitjobbigtochrättsv
årtattskrivautanatttryckapåmellanslagstangenten ;-)

#19 haha jag läste :P

Dyslexi är en sak, som jag väljer att inte kommentera just nu.
Jag är språkintresserad och har ganska lätt för att lära mig språk och stavning m.m. (Därmed inte sagt att jag är felfri.) Eftersom jag har läst och skrivit mycket själv så förfasas jag över "dagens ungdom" som många gånger varken kan det ena eller det andra. Trots att de inte har någon "fysisk" anledning att inte kunna, menar jag. De har bara inte lärt sig.
Det blir naturligtvis krångligt att läsa, för att inte säga jobbigt, när författaren bara har kluddrat ner nåt utan att läsa igenom sin skrift och utan att ta hänsyn till hur meningsuppbyggnad och stavning fungerar. Det gör mig ilsk i själen, faktiskt, även om det kanske inte är någons fel alla gånger. Man kan ju inte beskylla någon för att de inte har haft tillfälle att lära sig stava rätt.
Men var finns föräldrarna och deras ansvar att förbereda barnen för vuxenlivet? Var finns lärarna i skolan, som har till uppgift att utbilda? Hur långt kommer dessa barn att komma utan läs- och skrivkunskaper, i ett samhälle där vi använder datorer och telefoner dagligen? För jag måste ju anta att om man skriver som en kratta utan att veta i vilken ordning orden ska stå så måste man väl prata likadant - eller?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Eftersom mitt hat mot dyslektiker diskuteras på detta forum just nu, eller det gör det väl inte. Det är bara Lorita som gett sig f*n på det så passar jag på att putta upp denna tråd där jag tydligt uttrycker mitt förakt mot detta handikapp!
#22 nej, men tezzie… Är det ngn som har skrivit att du hatar dyslektiker?
Jag tror att det Lorita ville ha fram, var att det hade kunnat skötas på ett bättre vis, via PM t ex.
Bättre än att "tycka öppet"…liksom.
Ang #0 stavning gör mig inte så mkt, även om det är mkt stavfel kan jag oftast ta mig igenom ett inlägg.
Däremot att skriva rad-på-rad-på-rad-på-rad…
Jag menar, inne på detta forum räcker det ju att trycka Enter 1 gång för att få till ett nytt stycke.
MER mellanrum mellan raderna :o)
Jag förstår inte hur jag lyckas missa allt detta på forumet?
Jag hänger faktiskt inte med alls för jag hittar ingenstans att Gejsa skrivit ngt riktat mot dig Tezzie ..eller ..jag får läsa tråden en gång till

#24 det är jag som är det svarta fåret
du får göra som alla andra och läsa min blogg för dom svarar här lite rörigt det förstår jag 
#25 Jahaa..

#24# Gejsa??? Vad är det nu då?
#27 hahaha nej det var bara jag som fick hjärnsläpp… ett totalt sådant och läste gejsa när det stod lorita..Fråga mig inte hur det gick till, har väl legat och spänt mig hela natten efter att ha sett the grudge

#28# Ha, ha ja, jag tänkte väl.