Ev. köpa häst
Har länge gått i hästköpar tankar men inte hittat hästen med stort D, för ens min kompis sa att hon ska sälja sin häst som jag har hjälpt henne med till och från i 3år.
Har kollat upp försäkring på henne och ska nästa helg kolla på ett nytt stall åt henne då jag vill ha henne närmare mig.
Jag vet ju alla för och nack delar med detta sto och att hon aldrig varit halt eller sjuk på något vis.
Så nu till min fråga.
Skulle ni ta ut en veterinär för besiktning trots att ni vet hela hästens liv, in och utantill?

japp, det skulle jag!
jag köpte en häst av en bekant, en häst jag själv varit med o ridit in o haft kontakt med under alla åren,hästen har aldrig varit halt lr så.. gjorde ingen besiktning när jag köpte henne,men när hästen sen skulle ut på foder gjordes en besiktning o då markerade hästen på frambenen…

Vad kul att du ska köpa häst, grattis :-)
Ja jag skulle ta ut en veterinär och besikta hästen!
Stort lycka till med ditt köp och välkommen hit :-)
*** Kärleken övervinner allt ***

Det beror ju alldeles på åldern på hästen. Ung eller gammal?
Ras på hästen?

Nej, jag hade inte tagit ut en veterinär i ditt fall om inte hästen var väldigt dyr.
Jag tycker nämligen inte om att böja hästen i onödan och det är vad veterinären kommer att göra.
Hon är en ridtravare på 9år. Aldrig startad, inte ens inkörd.
Vill ju att allt ska gå rätt till om det ska bli köp.
Dyr är hon inte, jag får henne i så fall till "kompis-pris" med alla hästens tillhörigheter.

#6 och du misstänker inte att det är några fel på henne, då är det ju bara en häst som går över till dig, du vet ju vad du köper och vill ha.

Håller med Lorita där faktist.
Det är inga som helst fel på henne, rids ca5-6 dagar i veckan.
Det ända som är "fel" på henne är att hon inte kan stå still i gången och inte alltid vill in från hagen, men det är ju en tränings sak i mina ögon.
Annars är hon en underbart trevlig tjej att hålla på med.
Har aldrig köpt någon häst förut och vill att allt ska gå rätt till.
nja om jag vet mycket väl vem hästen är så nej jag skulle inte besikta hästen då. Sen har du rätt med att de brister e en träningsak :) Kul att du hittat hästen med det stora D :)
jag håller med övriga, skulle INTE välja att besikta…
Hon är väl försäkrad? DET skulle jag dock vara noga med, att hästen är och att jag, som köpare, får överta den.
ja försäkring ska du överta det brukar medfölja hästen är den inte försäkrad så gör det, beroende på beloppet i försäkring kan dom vilja ha en besiktning. Kul att hon går med på bra pris :) det r ju kul för din kompis oxå då vet hon ju att hästen får det bra o allt. :)
Hästen har idag en bra försäkring och den ska jag ta över vid ev. köp.

varför skulle ni välja att inte besikta hästen?

#15 för att slippa göra böjprov på en frisk häst, det sliter på hästen, mycket mer ser inte veterinären, lyssnar lite på lungor och så men ha man haft nära kontakt med hästen så bör man ju veta hur den mår.

¨#16 Skulle du göra samma med en dyr häst?
*** Kärleken övervinner allt ***

#17 både jag och nej, en riktigt dyr häst (vilket jag aldrig kommer köpa) den hade jag åkt in och gjort en hel undersökning på klinik, troligen. Men det mycket för att då är hästen hårt tävlad och ska då fortsätta tävlas hårt.
Kiara köpte jag utan veterinärbesiktning, jag tyckte jag visste så väl vad det var för häst jag köpte så det var onödigt för mig att göra en.

Jag kom på en sak, jag har bara köpt en häst veterinärbesiktigad och det var Athena, min underbara New Forest, och det var säljaren som ville göra den 

Jag säger tvärt om. Just för att du köper hästen av en kompis (vilket jag skulle dra mig för att göra) så skulle jag vara EXTRA noga med att besiktiga.
Inte för att jag TROR att kompisen lurar dig utan för att det kan vara så mycket som ändras när hästen kommer till ett nytt hem med allt vad det innebär av ny ridning, ny hage med nya kompisar osv.
Inte ovanligt att hästar blir halta eller börjar hosta osv när de flyttar och då är det bra att ha papper på att allt var ok vid köpet (inte minst för säljarens skull).

Jag har inte köpt/sålt någon häst veterinärbesiktigad. Köper man tex en äldre häst så är det nästan alltid något som sker vid böjprov. Tokigt att provocera fram en hälta tycker jag. Peppar, peppar så har dom hållit alla mina hästar också.

#21 det finns många länder man inte gör böjprov just av den orsaken.
om man köper en dyr häst är det väl så att man ska tävla i högre klasser antar jag, då skulle jag vilja ha rönken isl för böjprov visst kostar mera men om man ändå ska köpa dyr häst så tar man sig råd till det med. Böjprover det har man ju vart med om o sett även att det kan vara fel på hästen fast den klara vet besikningen mycket bra mån innan, så himmla mycket trygghet ger den inte. Att köpa häst av bekant måste ju vara tryggare dessutom om man vet om hur hästen är i flera år. Nja besikning på denna häst säger jag ändå ne varför? Du ska lyssna på ditt hjärta i detta läge det säger en mycket o jag säger lycka till :)
Tack för alla svar!
Vet inte vad jag ska göra. Ska prata med ägaren om det också, hon är bortrest just nu.

Hade inte vet.besiktigat.
Jag red Maggan i 5 mån innan jag köpte henne och eftersom jag kände hästen så pass och inte sett några problem så valde vi att inte besiktiga.
Travarsto, 5 000:-