Hmm, det första jag kommer på är att värma upp ordentligt, och att anpassa ridningen efter underlaget/undvika alltför dåligt underlag.
använda Back on track :)

Värma upp och avsluta på rätt sätt - värma upp ordentligt och trava och skritta av ordentligt. Vid hårdare träning kyler jag Musses ben med kyllera i förebyggande syfte. Har även alltid skydd/lindor runt om. Anpassa träningen efter underlaget är oxå självklart viktigt. Ser även till så hästen är fräsch innan jag gör något och känner igenom den både i stallet (hela hästen, men främst ben och rygg) och sen när jag suttit upp (böja igenom osv och känna så allt verkar stå rätt till). Man lär sig ju sin häst efter ett tag och vet hur den reagerar på olika saker både från marken (visitering) och när man sitter i sadeln (eller vad man nu gör).

#2 ja det använder jag oxå, har ryggväärmaren och den fungerar till allt! Har använt den på mig själv oxå ;-)

Träna rätt så den är i fas med vad hästen ska prestera, värma upp ordentligt likväl nervarvning efter arbete, ordentlig eftervård efter träning, rätt och väl anpassad utrustning, bra foder, ordentlig hovvård.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
visitation, ordentliga hagar, daglig tillsyn, bra uppvärmningar, bra underlag, varierad träning på varierat underlag, få timmar i boxen, bra och ordenligt stall, ordentlig avskrittning och ned-läggning, bra utrustning, använda skydd så som senskydd om bakstrykkappor vid hoppning och uteritt. lindade ben vid hårdare dressyrpass. kollar tempen nästan varje dag… m.m
jag känner igenom benen innan och efter ridningen, skrittar igång länge, strethar efteråt och lägger självklart en filt på hästen om den är svettig.använder benskydd vid hårdare träning mm.

Det första jag har gjort är att jag har hästar som är korrekt byggda för att hålla. Sen är det viktigt att markträna mina hästar och få dom så orädda som möjligt. Ett bra hö som bas ger också friska hästar, vaccinerar, avmaskar dom gör jag så klart. Bra hov vård regelbundet är ju också själklart. När man kommer till ridningen så rider jag hästen i form och utan överanstränga den. Daglig visitation av hästarna, rätt anpassad utrusning, mycket tid i hagen och lite sunt förnuft och jag är flexibel och lyssnar på mina hästar.
Inga täcken, benskydd använder jag normalt till mina hästar förutom när dom åker transport då ser dom ut som hockeyspelare. Jag tycker jag har lyckats ganska bra senast jag fick ringa veterinär för "skada" det var 8 år sedan, hästen hade haft mugg som spred sig till raps så hon behövde sulfa. Efter det är vinter hagarna grusade så man får lära av sina misstag.

Okej.. :) Använder ni medel som typ, Arnika, Kylbalsam osv?
Jag ser till att ta hand om mina hästar så bra som möjligt, göra allting så korrekt som möjligt och följa med i forskningen inom hästar för att lära mig mer om vad som är bra och dåligt.
Sedan så prioriterar jag en del dåligare saker för hästarna mentalt för att de ska klara sig fysiskt -val som jag medvetet överväger och gör, så som att dra ner på hagsällskap, välja flata mindre hagar osv.
Brukar ha värmande liniment på efter hårdare träningar. Annars smörjer jag bara in vid behov. Har däremot skydd på i förebyggande syfte, lindor och stallbandage.
/V