Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 892 ggr
Mille
0

Multitalang?

Jag är väldigt nyfiken på varför en ridhäst som är bar på både hoppning och dressyr kallas för multitalang?

En multitalang för mig, det är en riktig allroundhäst som har tävlat med bra resultat i flera OLIKA grenar…

Kan någon förklara gåtan för mig?

Papaya
0

Är hästen bra på både dressyr och hoppning har den kanske kapacitet för fälttävlan också. Det finns inte så många grenar inom "den vanliga"/engelska ridningen. :P

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Mille
0

visst, men den är ju knappast någon multitalang i mina ögon

Ahnna
0

Instämmer. Är den däremot inkörd och går maraton och brukskörning också så hade jag kunnat kalla den för multitalang. Eller om den går reining och ponnygalopp utöver hoppningen och dressyren, t.ex.

Tyvärr används termen "allround" på ett väldigt negativt sätt inom framförallt halvblodskretsar. Det är ett skällsord för hästar som inte är riktigt bra på någonting, men hyfsat säker i låga klasser. För mig är en allroundhäst en individ som är BRA på MYCKET! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Cezanne
0

Det har att göra med att man inom ridhästaveln numera försöker dela upp aveln mellan hopp- och gångartshästar. En häst med talang för båda föredrar jag att kalla dubbeltalang framför multitalang.

AnnaLundin
0

#4 - utvecklar lite:

Det handlar litegrann om ordklyveri också.

Multitalanger är måhända ypperliga "allroundhästar", fast just ordet allroundhäst får många att tänka på hästar som är ganska mediokra både för hoppning och dressyr… DÅ har man valt en annan benämning som får en mer positiv klang.

Vojlock
0

En multitalang är inte en häst som går snabbt på banorna eller böjer på nacken. det är en häst som är inte så hjärndöd att den tänker själv, och inte bara springer som en dåre på tävlingsbanorna

Mille
0

Sådär, nu har jag bättre med tid att utveckla mitt svar, men varför göra det när Ahnna (inlägg nr 3) redan skrivit ner mina åsikter ;P

Jag tycker det är konstigt att en häst som är duktig på både hopp o dressyr kallas MULTItalang, det är trots allt bara 2 grenar av hur många som helst.

En multitalang skulle jag kalla en häst som går ex. hopp, klassisk körning och cutting (för att ta några exempel som är helt olika). Varför vill man begränsa hästen till enbart två eller tre grenar?

Alla fältävlanshästar borde ju vara multitalanger då Oskyldig

Nån mer som vill reda ut det för mig?

AnnaLundin
0

#7 - som jag skrev så är det inget annat än ett annat sätt att beskriva "allroundbegåvad", så att det låter lite finare.

Fälttävlanshästar bör kanske vara multitalanger, men grejen är väl att de inte alltid är riktigt bra på alla grenarna. Det finns rätt många fälttävlanshästar som aldrig skulle komma annat än jättesist i en vanlig dressyrtävling. Fälttävlansdressyr är inte riktigt detsamma som renodlad dressyr.

Mille
0

#8 Jag tycker fortfarande inte att det besvarar min fråga, hur man kan kalla det multitalang när man bara räknar hoppning och dressyr. Hoppning och dressyr är ju betydligt mer lika varandra än om en häst skulle vara bra i maraton och cutting till exempel.

Kör du däremot in din häst och tävlar den framgångsrikt i körning såväl som hopp och dressyr, då kan vi börja prata multitalang…

VeNyRa
0

#2 alla värderar olika, en kanske tycker att en dressyr och hopphäst är en multitalang medans den andre tycker att det krävs mer än så för att få kallas multitalang.

DinJejja
0

jag vet ett russ som tävlades i hoppning, dressyr, trav, dressyr körning (eller vad de heter) och galopp :) Med bra resultat i allt. De är är vad jag kallar multitalang :P

Tusen
0

#11 Japp, russ är fantastiska. Vet flera stycken som håller SM-klass i fler grenar.

ThunderClap
0

För halvblodshästar finns ju främst bara tre grenar, hoppning, dressyr och fälttävlan som de är avlade för (numera) och ägarna (överlag) är mest intresserade utav.

Eftersom man avlar rätt hårt på att de ska vara Riktigt bra i antinge hoppning eller dressyr (normalt sett) så blir det att har man en talangfull häst för båda så är den en mulittalang.

Som AnnaLundin skriver, man försöker sätta ett positivare ord för allround, som hon så fint beskrivit det, beskriver det annvänds på mediokra hästar.

Lorita
0

Min Kiara är en multitalang, hon kan bli riktigt bra oavsett om man väljer dressyr eller hoppning (galopp, gymkana) alltså man kan välja en inriktning fritt och hästen kan bli väldigt bra = mutitalang

Ametist, han hoppar hyfsat men det är inom dressyren han har sin talang, vill man tävla honom med framgång så är det dressyr man ska sattsa på. = dressyrämne

Multi = mycket

talang = kan bli extra bra på

en mulitalang är en häst som kan bli extra bra på mycket

En allrundhäst, är en hobby häst som man kan tävla/träna lättare klasser både i dressyr och hoppning (eller annat) men inte en häst för dom höga klasserna.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Ledin
0

jo, så ser jag oxå som Lorita har skrivit.  Men jag gillar inte dagens syn på hästar för nu måste en 5åring ha tävlat om den ska vara värd något jag tycker att en 5åring e ung o ska inte ut o tävlas ofta tävlas dom sönder pga ovisshet. okej utanför ämnet sorry men ville iaf skriva det.

Ahnna
0

#13 Halvbloden är körhästar också, glöm inte det.

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

De grenar man kan tävla i med sin häst beror helt och hållet på ägaren. Det är synd och skam att så många halvblodsägare tror att hoppning, dressyr och fälttävlan är det enda de kan göra. En frisk häst med god exteriör kan göra i princip allt som man vill att den ska göra, oavsett om det är klassisk körning, westernridning, ridhästgalopp/ridhästmonté, brukskörning/bruksridning eller whatever. Det finns massor att göra, så varför låsa in sig i de grenar som det pratas mest om?

www.stuteriprecious.se

Lorita
0

#17 jag har alltid låta mina hästar välja gren, oavsett stam, så tycker ofta hästen att något är lite roligare.

Jag tycker att det är synd att fler inte kör in sina hästar, det är bra att kunna variera det man gör med hästen. Jag hade att halvblod, hon hade valt dressyr (tävlade medelsvår) men en gång i veckan tog jag fram vagnen och körde henne och hon älskade det. Sen sålde jag henne och den nya ägaren hade ingen vagn. Efter ett år fick hon låna en vagn och hon sa till mig att hästen hade blivit överlycklig och sen när hon körde henne regelbundet så blev ridningen mycket roligare för hästen.

I vinter ska Kiara och Ametist köras in, just för att man ska kunna ha möjligheten till variation.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Mille
0

#13 Även halvblod kan tävla i klassisk körning, bruksridning, alla westerngrenar osv. så att säga att det bara finns 3 grenar är bullshit.

Halvbloden var väl vagnshästar "förr i tiden"?

Ahnna
0

#18 En häst blir alltid mer intressant att hålla på med om den älskar det man gör tillsammans. Glad

www.stuteriprecious.se

ThunderClap
0

#16 & #19 Jag sa inte att det var min åsikt, utan så som det brukar se ut. För hur många halvblodsmänniskor utav de ni känner är inriktade på att föda upp halvblod för annat än det jag beskrivit? Visst finns det undantag (och jag har försökt vara noga i mitt inlägg och skriva ut paranteser för de undantagen ;))

AnnaLundin
0

Det är ju faktiskt så att Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen ASVH - halvblodens rasförening - har ett uttalat avelsmål formulerat som följer:

"Vårt avelsmål är följande: En ädel, korrekt och hållbar varmblodshäst, som genom sitt prestationsinriktade temperament, sin ridbarhet, goda rörelser och/eller hoppförmåga är internationellt konkurrenskraftig"

Vilket underförstått är att det är främst hästar till dressyr, hoppning och fälttävlan som är MÅLET.

Sen är det så att en samarbetsvillig häst med bra balans, rörelser och ridbarhet går att använda till de flesta grenar och inriktningar, oavsett ras.