Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2825 ggr
carrrrrooooo
0

underlag i box

Hejsan:) nu är det så att min häst kanske ska flytta till en lösdrift där dom inte har en gjuten platta utan det är jord typ:P.. så nu undrar jag hur man kan göra den som bäst? ska man lägga spån och halm eller grus och spån och halm? så nu undrar jag hur ni hade gjort? ska kanske flytta henne dit!=)

exitingsvillemo
0

Om hästen ska stå ute hela dygnet, ska den ha tillgång till godkänd ligghall. Kolla upp på jordbruksverket, vad som krävs/rekomenderas av en sådan.

underlaget ska vara torrt.

Håller det sig torrt, så skulle jag använda mig av MKT halm.

carrrrrooooo
0

okey tack för tipset:)

carrrrrooooo
0

hmm hittar inget på jordbruksverketObestämd någon som kan hjälpa mig att hitta?

Peppe
0

#3 lite längre än 3 minuter kan du väl leta?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

carrrrrooooo
0

hehe jo men jag hittar ingen rubrikSkäms men jag kanske kan söka ifs:P..

exitingsvillemo
0

detta var det enda jag hittade, står inte så mkt, men forska lite du så hittar du säkert mer, eller ring jordbruksverket och rådfråga.

carrrrrooooo
0

#6 tack så jätte mykt!=) jag hittade oxå lite på sidan men typ bara att dom ska ha en ordenlig torr ligghall:) så det ska nog gå bra att ha henne där.. ska kolla på länken!Skrattande

carrrrrooooo
0

Men är det ingen som har haft et "jordbox" eller ligghall förut? såfall vad hade ni för underlag? det borde väl funka med grus-spån-halm?

Ahnna
0

Jag har ligghall med jordgolv. Har hittills bara använd ett TJOCKT laget halm, sådär så att det känns som att man ska drunkna och lite till. Bäst fotfäste blir det om man i botten bara lägger ut kakor med halm som ett "golv", och sen uppruskad halm över det.

Se till att det inte lutar så att regnvatten och smält snö rinner in i ligghallen och gör bädden sur.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

carrrrrooooo
0

#9 okey tack för tipset:9 det lät jätte bra.. ska upp och kolla stallet igen innan jag bestämer mig:D.. men blir din ligghall lerig altså så det blir massa gropar i leran när dom går in och ut?? hur tjocktlager halm andvänder du?

lisette
0

tror det måste vara riktigt hårdgjort för att man ska kunna komma undan med jordgolv.

AusaBausa
0

Vi har lösdrift m jordgolv, välpackat, och har bara använt massor m halm…la ut "halmkakor" först på golvet o sen strödde jag ett lager ovanpå.

carrrrrooooo
0

okey:).. tack för tipsen!

Guggeflickan
0

Jag (som har fri tillgång till spån) hade ca 1 dm packad sågspån i botten och ca 25-30 cm kutter ovanpå. Jag hade ett vindskydd med 3½ vägg + en tröskel vid dörren så att inte allt spån ramlade ut. Skrattande

Rörde aldrig sågspånet vid mockning, mockade bara bort bajset + det blöta kuttret och fyllde vid behov på. Flört

Funkade super som bädd, men oj vad tung det var att skotta bort allt sågspån på våren, när det var dags för byte av det…. Tyst

"Efter regn kommer solsken"

http://mittsvenskaridtravare.zoomin.se/

exitingsvillemo
0

#14 då kulle komma och hjälpa mig mocka ur torvbäddarnaSkrattande det kan man snacka tungt, hehe.

I lösdriften som vi planerar att bygga till våren, kommer vi ha "bar mark" under, sen kakor med halm och överst ett tjockt lager "ruskad" halm.

Vi kommer bygga lösdriften på den högsta punkten i hagen, för att förhindra att vatten rinner in utan istället rinner bort från ligghallen.

Maliiin
0

Vi har våra pållar hemma i utboxar på sommarhalvåret!

Där har vi lagt ett ganska tjockt lager med grus (bärlager) Sen har vi tjockt med halm där inne. Vi hade i början spån i botten men spånet sög upp fukt och så så därför var det bättre med ett rejält lager med halm. Och detta är inte på något särskillt blött ställe så det är nog svårt med spån i botten..

lisette
0

#15 tycker du det är så jobbigt att mocka ut torvbäddar? tycker det är ganska smidigt faktiskt. det kommer ju i kakor.

Molla
0

kolla bara upp så att inte din kommun har lag på betongplatta i ligghallen.

Ahnna
0

Blir det lerig utanför ligghallen så får man dränera och lägga grus. Lättast med grävmaskin om det är ett stort område, men det går att göra för hand också. Ligghallen ska vara placerad så att det inte rinner in regnvatten, så allra helst lite högre än marken runtomkring.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se