Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 2776 ggr
Zabbio
0

*film* Kritik? :)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Lägger upp filmen här med :)

Jag vill gärna få synpunkter på hur jag rider, både bra och dåliga. Behöver dåliga för att utvecklas och bra för att inte känna mig nertryckt :P

Hästen ä inte min och vi känner varandra inte så bra, men hon kan bra mycket mer än vad jag kan :) Kommer troligtvis att ha henne en månad.

Har en ridinstruktör som jag rider för regelbundet, men det är alltid bra med fler synpunkter :)

Så; vad är bra, vad bör jag förändra och hur? :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

bubbelbubbel
0

jag är riktigt kass på att se saker och ting, men jag tyckte det såg fint ut, speciellt som det var andra (?) gången du red henne ?
däremot undrar jag vad det är som hänger och slänger under henne ?
det var lite svårt att se, men jag funderar på om det kanske är något som stör hennes uppmärksamhet..?

ThunderClap
0

Jag tycker det var riktigt trevligt försök till arbete :)

Två saker tänkte jag på, dels skulle jag vilja att du kom ner lite mer på rumpan (in med baken) och så ser du lite spänd ut.

Vilken model på sadel är det där? Är nyfiken på om den har några lårstöd/knästld alls?

jen
0

det är svårt att se när det hela tiden blir avbrott pga texten

Zabbio
0

#1 tack :) Andra gången sen jag fått hem henne, har haft lektion på henne någon gång förra vintern och ridit ut en gång tidigare :)

Det är stiglädrena, och de är hon van vid eftersom det är sadeln hon blivit inriden i och de var likadana då :) Men när hon är på det humöret kan det säkert ta uppmärksamhet.. XD

#2 Tack :) Jo.. jag studsar ju rundor som en studsiboll.. >_<; Vet inte riktigt vad jag ska göra åt det, har aldrig lärt mig att sitta ner i trav.. en stor del beror säkert på att jag har väldiga spänningar/låsningar i ryggen och har ont i nedre delen av korsryggen speciellt när jag böjer mig för att göra saker men ibland hugger det till vid ridning. Är lite nervös också, inte rädd på Kirran men har ju blivit lite försiktigare av allt som hänt efter köpet av Crow :) Så visst är jag spänd! Kommer på mig själv och tvingar fram lite avslappning emellanåt men det blir inte riktigt så avslappnat som jag vill, och ffa inte så länge som jag vill :P

Star trekk espaniola ..hehe.. bomlös spansk sadel..

Inte mycket till knästöd alls men väldigt bekväm och sätter höfterna och benen rätt och lodrätt :)

#3 Synds att du tycker det.

youtube1
0

ja tyglarna glapade väldidt mycket anars såg de bra ut tycker jag i alla fal

ThunderClap
0

Jag har också jätte svårt att sitta ned i trav, får skryta med att det faktiskt börjat lossa nu - kan också vara för att jag sitter på en häst som rör sig som en liten ponny ;) Rekommenderar hur som helst boken Balance in Movement utav Suzanne von Dietze som tar upp nedsittning i trav på ett jätte bra sätt om hur man ska slappna av och följa hästen rätt, har hjälpt mig massor!

Aj för låsningar och späningar som tom gör ont när du böjer dig :(, du har inte varit iväg till kiropraktor, naprapat eller någon annan för att få hjälp med det?

Zabbio
0

#6 ska försöka lånaden och läsa för ev. köp:P

Njae.. jag ska åka till en duktig man.. heh.. ska bara få råd. x) Skulle åkt denna månaden (får ju ut pengar för friskvård från jobbet sen) men fick ta katten till veterinären istället.. kändes lite mer akut :3 Och hästen åkte oplanerat till tillridning så där försvann de tusenlapparna.. har inte råd att lägga ut än. xD

Var hos en läkare men han hade inte tid med mig.. O_o lite dumt att ringa och boka tid då när man knappt får berätta vad som är fel..

Flaxii
0

Tänkte på tre saker:

Jag skulle vilja se att du kom ner i sadeln mer, nu ser det ut som du nästan står upp fast du inte gör det. Sitt i sadeln ;)
Du ser även bitvis lite spänd ut.
Sen så tycker jag att du ska korta tyglarna lite, de har ingen kontakt med hästens mun nu, och glappande tyglar är ju ett nej.

Annars tycker jag att du har fina och stilla händer :)

Zabbio
0

#8 Rider på hackamore, så kontakt är inte helt perfekt :P Fast ja, de glappar en del… mest när jag tappar balansen.. :O Hästen drar väldigt gärna in nosen och kortar halsen istället för att länga överlinjen, så en del av glappandet är dåliga försök att ge henne eftergift så att hon länger överlinjen istället..

Har lite ryggproblem och gör samma misstag när jag går som när jag rider; rörelsen från benen går bara halvägs igenom min rygg eftersom jag låser den.. (wow.. låter som om jag är en häst..) och därföer lycka jag inte sitta ner i sadeln heller. Har diskuterat med min ridtränare och har lite övningar att träna på.. :)

Tack^^

Ingen som anmärker på mina hälar? Postade filmen i ett engelskt forum där de allra mest klagade på att hälarna inte var nertryckta?

(Min tränare försöker få mig att slappna av i benen och släppa upp hälarna, jag har haft ovanan att trycka ner dem för mycket så att vinkeln mellan ben och fot är nästan V formad.. min tränare vill helre se lite mer av ett L, om ni förstår hur jag menar? :) Detta accepterade de inte å det engelska forumet, de fortsatte hävda att hälarna skulle ner för att vara ett ''ankare'' till min balans.. medans jag upplever att jag har bättre baasnu..om än inte helt bra än..)

Flaxii
0

Vet inte om jag tycker att dina hälar är så katastrofala. Fast det är svårt att se på filmen.
Men jag antar då att det mest är balans du behöver jobba på?

Zaphix
0

Rid lätt i traven tills hästen går samlat och arbetar med ryggen, sedan kan du testa att sitta ned ett par steg och träna så.. Då blir det inte alls lika skumpigt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zabbio
0

#11 det är väldigt svårt att rida lätt på henne av någon anledning.. brukar annars tycka att det är svårare att sitta.. nu har hon åkt hem annars hade jag försökt.

Har varit hos naprapat och så nu, så nu kanske jag kan låta rörelsen gå igenom ryggen bättre och sluta studsa..

youtube1
0

#12. Det tror jag inte på man kan rida lätt på vilken häst som hälst de är oftast rytarens fel.Vill inte att du ska bli arg eller (någon annan) bara att de låter vrikat att just på henne är de svårtatt rida lätt på.

Tywysoges
0

Överlag tyckte jag att du behöver slappna av mer… sen såg det ut som att det var väldigt dålig framåt bjudning… men kommer du ner mer i sadeln så kan du nog få mer framåt bjudning och då korta upp tyglarna och driva fram till hand så börjar hästen jobba mer… (oftast åker hälarna ner om man slappnar av också)

Zabbio
0

#13 tro vad du vill men på den ponnyn har jag svårt att rida lätt trots att jag inte har något problem att rida lätt på andra hästar.

Zaphix
0

Då får du någ träna att rida lätt, inge trevligt alls att se sånt skumpande på hästryggen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zabbio
0

Vad trevlig man kan vara då. För jag försöker ju skumpa så mycket det går…

Skrev jag inte att jag skulle testat om hästen varit kvar här?

Tur att man inte lägger upp filmer så ofta, ska nog vänta tills jag riderOS nästa gång, för kommer man dit får man ju rida hur kasst som helst sen och ändå bli avgudad. Vanliga människor som håller på att lära sig får ine rida eller visa upp någonting.

*restlig efter en lång natt och en massa tjafs om allt jag gör på sistone*

Granatapple
0

Jag tycker det såg trevligt ut! Självklart finns det saker at förbättra - men det har vi väl alla? Och det är ju lite det som gör det roligt :)

Lycka till!

youtube1
0

#15.OK då tror jag vad jag vill =)