Säkerhets-västs krav?
Jag läste nånstans, minns bara inte var, att det skulle bli något sorts krav att man som barn och ungdom på ridskolor skulle få ha säkerhetsväst? Eller om det gällde barn/ungdomstävlingar att väst skulle vara obligatorsikt precis som ridhjälmen….
Eller är jag helt ute o cyklar?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag har inte läst något om det, men jag tycker att det vore bra att barn och ungdomar vänjer sig vid att rida med skyddsväst.

säkerhetsväst måst man ha på hopptävlingar upp till 18 år nu tror jag
#1 mina systrar rider ju med väst iaf vid hoppning och skogsridning, den minsta hon rider även på vanliga träningar….
Tror barn av idag har mer vett att skydda sig än vad vi äldre (nu tänker jag som de som red när jag växte upp) gör…. västar är skitbra men jag kan inte rida i dem…. jag trillar ju av bara jag tittar på dem :D
#3 hihi, jag kan tänka mig att det är svårare att vänja sig vid den om man inte vant sig från början. För mig är det snarare tvärtom, jag kan inte rida utan den, trillar av om jag inte har västen på mig.. ;)
#4 haha :D JAg känner mig som en michelingubbe oså klämmer jag fläsket om jag hoppar med den på ^^
Men nu är ju jag rädd för hinder så det blir ingen hoppning ändå :D
ungdommar under 18år måste ha säkerhetsväst när dom hopptävlar och när dom hopptränar för tränare, och även när dom hoppar själva, iaf om man hoppar på en ridklubb för annars gäller inte försäkringen.

Alla kan ha säkerhetsväst, det gäller bara att hitta en modell som kroppen passar i.
Det finns en uppsjö av modeller så det är bara att prova sig fram.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
har man barn som rider på ridskola ska man ha en väst det har iaf min syster sagt. Jag har västar till mig o barnen, inte till min man men han rider aldrig. Lika så passande hjälmar är bra, gillar inte när man har en hjälm som är för stor för do kan man lika gärna bära den i handen ( den hjälper inte så bra iaf då) så här har jag dunkrat upp med hjälmar :)
min flicka rider på ridskola och där finns västar att hyra:-)

Jag känner igen det du säger, så tror inte du är helt ute och cyklar.
Har för mig att ridskolan som ligger närmast blev tvungen att köpa in västar för att någon regel om väst dök upp. Men är inte hundra om det är för att de anordnar hopptävlingar och därmed måste kunna låna ut till de under 18 som vill hopptävla. Vet faktiskt inte ens om jag drömt alltihop eller fått allt om bakfoten ;)
Numera så måste juniorer (alltså under 18) ha säkerhetsväst vid hopptävling, dessa bestämmelser gäller alltså inte vid bara träning eller vid dressyrtävling.
#11 jo, man måste ha västen på om man ska hoppträna!
#12 Det finns väl ingen lag på det i TR? Det är väl mer upp till varje klubb/hopptränare att bestämma?
Svenskaridsports förbundet har lagt till att alla ungdomar som rider på ridskola måste ha säkerhestväst under hopplektioner och gärna alla andra lektioner. Alla under 18 år måste ha det. Så dom som inte har säkerhetsväst får inte vara med och rida. Så är det på våran ridskola iaf. Tycker det är bra.
Dom har även tagit bort säkerhetsväst till utlåning för det var så många som inte tog västar som passade och det skadade mer än vad de gjorde nytta.
har inte läst ovanstående kommentarer men på ridskolorna häromkring måste ëleverna ha skyddsväst vid hoppning och uteritter :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Min riskola har bestämnt sig att eftersom det blivit krav för väst vid hopptävlan så är det numera krav på väst vid all hoppning om man är under 18.
Lagom skoj för mig då jag var tvungen att köpa en väst så att jag kan delta på hopplektionerna!