Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2783 ggr
Klasselover
0

Sitshjälp..

Hallå! Jag har blivit medryttare på en ny häst eftersom det inte funkade med den förra.. Hästen är en maxad D-ponny, connemaravallack 10 år, som heter Olbiz Pompeji "Pompe".. Har ridit honom ngra gånger nu och har haft fotograf med mig på en ridlektion. Igår åkte jag tyvärr av när vi hoppade, han blev lite glad och sparkade bakut, bockade och for åt alla möjliga håll = liten hjärnskakning och ont i svanskotan, men jag lever och satt upp i sadeln efter att ägaren ridit ett par varv, och hoppade lite :) Imorrn ska jag rida dressyr om jag kan ^^

Vill gärna ha lite tips ang sitsen, jag tkr jag får bättre stöd i hoppsadeln i galoppen men här rider jag i dressyrsadeln.. Något tips ang. fötterna, tårna står rakt ut vilket jag försöker tänka på men jag glömmer alltid bort mig..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Klasselover
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Trav.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Klasselover
0

Galopp

Klasselover
0

Trav igen

Klasselover
0

Galopp igen (Pompe är lite stark och drar här ;))

Klasselover
0

Avslutar med ett fint portätt på fina Pompe :)

Spiritinthesky
0

grattis till nya medryttarhästen (: supersöt !

jag tkr det ser ut som att du måste komma bak och ner lite till i sadeln (: förövrigt såg det fint ut (Y)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Anna
0

Jag tycker det ser väldigt stelt ut, både för dig och hästen.

#1 in med tårna. när mina tår åker ut brukar jag tänka att jag ska lägga all tyngd på lilltårna, då tycker jag fötterna vrids tillbaka i rätt läge. något att prova? på den här bilden ser det ut som om du har för långa läder vilket gör att du måste spänna dig för att sitta ner i sadeln, stämmer det? svårt att se på bild.
vrid om händerna så tummen är högsta punkt, upp och ihop med handen, in med armbågarna och mer vinkel på armarna.

#2 lägg tyngd på lilltårna här också ;) vrid om händerna. armarnas vinkel ser bättre ut här. undvik att luta dig mot mitten i hörnpasseringarna, sitt rakt över hästen.

#3 när du har raka armar och dessutom har handen felvriden blir resultet en stel och skarp hand vilket inte är bekvämt för hästen när man har kontakt med bettet. vinkeln på armarna måste förbättras, händerna vridas om och slappna av i överkroppen lite så blir det mjukare för både dig o hästen.
försök att dra bak skänkeln - kanske ett par ridstövlar/chaps kan hjälpa till o ge lite stöd?

#4 här ser man att handen blir väldigt stum i hästens mun när du inte har nån vinkel på armarna samt felvridna händer.

Det var det jag kunde se lite snabbt, tilläggas bör att jag inte är så bra på detta ;)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Bobby
0

Om jag var du skulle jag se till att rida med stövlar helst eller i annat fall shortchaps. Skänkeln brukar bli så vinglig annars.

Fluum
0

Hej ! Stort grattis till medryttarhästen :)

Lite tips angående din stis :

#1 -  tänk på att böja på armbågarna och inte luta handen mot mankammen ! Sen står tårna ut men det är du redan medveten om :)

#2-  Även här så har du tendens till att hålla handen för lågt ned.  Svårt att se från denna bild med det ser ut som om du måste sätta dig mer ned på rumpan , nu ser du lite framåt lutad ut.

#3- Här har du också en för låg hand, Och fel vinklad! Böj mer på armbågarna

#4 -  Samma som bild 3.

Jag håller med Attlid om att det ser lite stelt ut båder för dig och hästen , och jag tror det beror på hand och armbågs ställningen + att du Måste sätta dig på rumpan, när du sitter på rumpan så kommer du att hamna längre fram i sadeln och du kommer känna att du kommer "lättare åt hästen":)
Tips vore att rida med stövlar ellr chaps för att få en stadigare skänkel :)

Men jag är ingen expert , tänkte att det vore viktigt att veta =) Lycka Till .

wewwa
0

Nu har jag inte läst de andra kommentarerna och såhär tycker jag:

Något som gäller din sits på samtliga bilder är att du ser ut att vara ganska stel. Det som ser mest "stelt" ut är att dina händer "ligger" på sidan, tummarna ska vara uppåt och handen lätt sluten om tygeln och armarna svagt böjda.

#1 Lyft upp blicken, in med tårna, ned med hälarna och upp med tummarna.

#2 & #3 In med tårna, upp med tummarna, bak med axlarna och slappna av så att du kommer djupare ner i sadeln.

#4 In med tårna, upp med tummarna, böj lätt på armarna, slappna av och lätta på tygeln.

Tänk dig att handen ska vara strax ovanför hästen och sadeln och att du mjukt håller i en kattunge, den får man inte ta i för mkt eller på fel sätt, samma sak med hästar.
Prova även detta: när ni börjar trava/galoppera ta då ett djupt andetag och känn att du kommer närmare hästen och benen blir "längre", upprepa det några ggr. Försök att våga slappna av och släppa lite på kontrollen. Hästen sköter marken och du visar vägen. :)
Jag tycker även att du ska börja rida i ridstövlar (eller möjligen shortchaps).

#5 Jättefin bild. :)
Grattis till den nya medryttarhästen och lycka till :)

Klasselover
0

Tack för alla tips :) Har varken ridstövlar eller shortchaps, och inte råd att köpa just nu :/ Jo lite stelt är det, bara 3:e gången jag red honom och kan säga att det gick mkt bättre idag på dressyren, han gick mjukt och fint och helt enkelt jättebra, fötterna blev något bättre och även händerna ;) Har ryggproblem därav lutar jag mig tyvärr framåt, men tänkte på det och hade stundtals riktigt fin sits :)

Tyvärr försämrar västen min sits, men jag vågar inte rida utan, dels för att han busar rätt mkt, dels för att jag inte känner honom så bra och dels för att jag åkte av sist..

wewwa
0

#11 Att du rider med skyddsväst är viktigt och jättebra tycker jag, fortsätt med det. :)

Klasselover
0

#12 - Ja, det kommer jag göra :) Ev sluta ha det i dressyren när jag lärt känna honom om ett par månader eller så, men alltid när jag hoppar och rider ut :P

Flaxii
0

Jag tycker att ni båda ser ganska stela och spända ut (av bilderna att döma). Slappna av mer i sadeln.

Jag skulle vilja se att du för det första vinklade upp händerna, tummen ska vara högsta punkt. Också att du slappnar av i armarna och böjer armbågarna samt håller dem intill kroppen. Tror att då kommer nog hästen bli något mer avslappnad och då kommer du kunna gå vidare i ridningen. Sitsen är A och O.

Det var det som jag tänkte på, men annars ser det bra ut. :)

Tywysoges
0

Den röda tråden jag såg i bilderna var att jag skulle önska lite mer bakåt med axlar och rygg…