Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1516 ggr
gejsa
0

Sista natten för Gejsa!

Ja, jag kom precis på det nu. Att hon sover ju bara en natt hemma hos mig. Sedan åker hon ju i morgon kväll härifrån för kanske sista gången. Hon som alltid bara haft mig som ägare och så förstås uppfödaren. Tänk vad hon måste bli orolig när hon ska sova borta första natten. Det är transportbolaget som stannar en natt vid Upplandsväxby någonstans. Sedan åka iväg tidigt på morgonen för att åka till Delsbo och Rita. Hoppas verkligen att allt går bra. Kontraktet är påskrivet av Rita och mig och jag ska sända iväg ett ex till henne i morgon. Så hon får väl det samma dag som Gejsa kommer antar jag. Suck vad jag är ledsen. Har ju haft henne i 11,5 år.

bubbelbubbel
0

det kommer nog gå så bra ska du se! :)
klart att det är jobbigt, men hon kommer till ett bra hem, och det är ju en bra tröst :)

gejsa
0

#1# Jo, det vet jag att Rita sköter om henne osv. Men samtidigt är jag realist. Jag vet att jag bara kommer att få se henne en gång till sedan. Det är väl då om Rita köper henne. Det är för långt att åka för att bara hälsa på.

bubbelbubbel
0

ääsch då, se det som en semestertripp att åka och hälsa på !
alla behöver vi åka iväg på en liten semester då och då :)

Johanna
0

sorgligt… blir ju ens bäbis ju!

men hon kommer säkert att få det jättebra!

gejsa
0

#3# Man tror alltid att man ska åka flera gånger för att titta. Men jag vet att det inte blir så. Tyvärr!

#4# Ja, det är ju min första häst också. Vi har varit med om så mycket hon och jag om man jämför med mina andra hästar. Hon fick ju ett fint föl här hemma vår första sommar på gården. Jag har ställt ut dom båda på premieringar. Vi har kört mycket vagn och åkt runt för att rida med andra. Varit på westernclinics osv osv.

Känns mycket sorgligt.

Rita-S
0

Och just därfor känner jag mig lite extra beärat att jag får chansen att ta hand om henne från nu, nästan så jag blir lipig här själv, gejsa *snyft*

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

gejsa
0

#6# Ja, du får ett stort ansvar att ta hand om min älskade häst. :)

Men jag vet att du lär pyssla om henne. Jag klippte hennes man i går och då tänkte jag att det är kanske sista gången som jag gör det. Allt är ju sista gången nu. *gråter*

VeNyRa
0

usch vad jobbigt! en liten tröst är väll att om de blir alldeles för jobbigt så vet du ju vars hon finns. *kram*

lisette
0

har ni varit ute på en ridtur idag?

gejsa
0

#8# Jo, det vet jag ju. :)

#9# Nej, inte alls. Regnat i dag. Jag hatar att rida i regn.

bubbelbubbel
0

#5, ja det är ju lätt att det blir så tyvärr.
men det beror ju också på vad man har för inställning till det, vill man, så gör man!

gejsa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11# Det handlar inte bara om vilja utan ekonomi också. Det är inte billigt att åka 80 mil ca. :( Vi har så många djur också att man inte kan lämna dom hur länge som helst heller.

Här är ett foto som jag tog i går. Innan jag klippte manen iofs.

bubbelbubbel
0

nej det är ju klart, men nångång! :D

lisette
0

nu tror jag dessutm att rita börjar bli lite nervös.

gejsa
0

#14# Hur vet du det? Smsar hon dig eller?

#13# Ja, någon gång kanske. Vi får väl låta tiden utvisa det.

lisette
0

nej men jag kan ju ana att hon är nervös. jag hade varit jättenervis!

gejsa
0

Haha vi brukar ju tjatta på gmail men i dag har den varit avstängd så jag vet inte faktist. Men hon är ledig i morgon och på torsdag. Så i morgon kommer hon nog att gå ner och fixa i boxen och så. Allt är ju påskrivet och klart nu så. Hoppas också att Gunnar transportören tar med sadeln och lite extra hösilage osv. Glömde fråga det nämligen. Vi ska höras av i morgon på dagen för att få ett mer exakt klockslag när dom kommer och hämtar Gejsa.

lisette
0

jo men det borde de väl kunna göra? ivarjefall sadlen och tränset.

gejsa
0

#18# Det blir ju billigare för dom om dom tar emot hösilaget med ju. :)

Lorita
0

#17 när jag skickade MayDay till Stockholm var det inga problem att skicka med lite saker till honom.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

lisette
0

ja det är ju faktiskt sant!

Ledin
0

nämen åh vad sorligt :( o hon är ju så fin med, jag har ju vart storfantast till fjordingar men inte nu mera men hon är ju fin. Förstår att det bränner i hjärtat på dig tröst kramar

gejsa
0

#20# Ok! Jag tror inte heller att det blir problem. Jag tror faktist t o m att det var dom som vi anlitade när Gobban kom från Hörby för 8 år sedan. Och dom var jättebra att prata med osv. Jag ringde flera ggr och frågade var dom var när dom åkte till oss. Var jättenervig hade ju inte ens sett Gobban.

gejsa
0

#22# Ja, faktist är jag mer sorgsen nu när Gejsa ska åka mot när Sorro åkte. Fast jag visste ju att han inte var så långt bort för mig att åka och hälsa på då iofs. Bara 11 mil dit. Men jag hade ju inte ridit in honom som jag gjort med gejsa osv.

oliviakarelius
0

HOn kommer säkert få de bra i norrlandsskogarna ;) Bor själv inte långt från delsbo.

wewwa
0

åh, vad sorgligt. Det är aldrig enkelt att släppa taget, men tiden läker sår, delvis iaf. Det kommer nog att gå bra. :) Fin bild i inlägg #12.

gejsa
0

Jo, jag tror också att hon får det bra. Om hon klarar av pressen att stå i ett stort stall. Hon har ju aldrig gjort det nämligen. Det är ju ett ridskolestall också. Men hon är ju rätt så cool ändå så…..

Tack för er uppmuntran. :) Var faktist ner en gång till nu i kväll och grät en stund i hennes hals. Usch vad jobbigt. Hon förstår ju ingenting.

oliviakarelius
0

ska hon stå på dkrs? :)

gejsa
0

Delsbo ridskola ja. Finns nog ingen mer ridskola i delsbo. :)Rita bor så nära att hon ser ridskolan hemifrån t o m.

oliviakarelius
0

okej, det bästa med dkrs är att dom inte har några lektioner på fredagar så då är ridhuset ledigt :D

gejsa
0

Tänkte att eftersom det är en ridskola så kanske den har en hemsida. Mycket riktigt. En fin hemsida med allt möjligt som tex när dom fodrar hästarna. Verkar vara samma tider som vi har nästan. :) Ordningsregler fanns där också. Verkar vara ordning och reda där.

pippa__
0

Så nu är dagen kommen.

Blandade känslor så klart, men skönt att du vet att Gejsa kommer få det bra, det underlättar =)

gejsa
0

#32# Japp, nu är dagen kommen. :(

lisette
0

#31 ja jag har med varit inne o kikat. tyckte det verkade jättefint!

Rita-S
0

Ridskols-stall är det, ja, men det är mycket uppdelat :) Gejsa har fått en box i andra ändan av et långt rum med lite krikar och krokar på så det blir skymmad från det mästa av aktiviteten :)
Och sen vet jag dom inte är negativ till att flytta på henne om hon inte kommer må bra i just den boxen. Dom är mycket måna om att alla hästar skal må bra!

Jag är faktisk inte nervös, Lisette, inte ett fnugg :) Men jag har fjärilar storlek gamar av glädje i magen! Vaknade hur tidligt som helst i dag fast jag har ledigt, och lika tidligt lär det nog bli i mårn.

I morgon kommer bli en sådan 7mils dag, där klockan kryper minut för minut och varje minut är en timme lång.. >_<

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Lindbygarden
0

Tröstekram till dig Gejsa. Det är jobbigt när en häst man fäst sig mycket vid far:o(

Jättespännande Rita! Kan tänka mig att tiden bara sniglar fram just nu:o)

Rita-S
0

Ja jag måste hitta på saker i dag så tiden går. Steg ett blir kanske att tvätta och smörja ALLA träns? Sen får jag forsöka välga ut vilka träns jag vill behålla…

gejsa
0

Jo, det är ju alltid så. Den ena är glad och den andre ledsen. Men ju mer tiden går så släpper det ju och förhoppningsvis vill Rita ha henne kvar.

Men vill hon inte det så vill min medryttare köpa henne sedan. Hon är så ledsen för att hon ska åka. Men just nu kan hon inte ta lån sa hon. Jag sa att OM hon kommer tillbaka så får hon ta henne på foder en stund och köpa henne på avbetalning eller något. Men förhoppningsvis stannar hon hos Rita. :)

Ledin
0

#38 ja tur är väl att du vet vem Rita är och att Gejsa får det bra, värre hade det nog vart om du inte viste hur personen är som köper sin älskade vän. Och en fjordig brukar klara av detta med ridskolamiljö rätt bra :) dom är ju inga fjolliga hästar ;) utan jag tror att hon kommer trivas riktigt bra även där.  Ta vara på varje sek nu av att mysa av att se henne, skulle hon inte flytta idag? ursh detta är lite sorligt ändå. *tröstkramizar*

gejsa
0

#39# Har nyss ringt och frågat var dom är och när dom kommer ungefär. Dom kommer hem till mig vid 20-21 tiden i kväll och hämtar henne.

Ja, jag hade aldrig skickat iväg henne om jag inte "visste" vem det var så långt bort. Rita var ju tex intressserad av Gejsa för över 1 år sedan också. Men jag sa att det var för långt bort. Sedan tänkte jag att hon är ju verkligen intresserad så varför inte. Så på den vägen är det.

mazze
0

Såg just att hon som är ridledare på delsbo ridskola, kommer härifrån Eskilstuna. Hde Bus på hennes föräldrars gård för några år sedan. Hon är bra!

gejsa
0

#41# Jasså, säger du det. Vad heter hon?

Denna kommentar har tagits bort.
gejsa
0

Nu ringde han och sa att dom kommer om ca 2-2.5 timmar och hämtar min lilla Gejsa. Gud vad jag är ledsen nu men vet att hon får det bra. Men det är så svårt ändå. Har ju haft henne så länge. :(

Maja
0

#44 - Det blir nog bra ska du se! =) Du har ju fortfarande Fille och Gobban kvar! =)

gejsa
0

Jag tycker om mina hästar på olika sätt. Lite svårt att förklara. Men vi två har ju upplevt mest. Det är på ett annat sätt eftersom det var min första egna häst.

Maja
0

Jo, visst. Det är ju sant! Men nu får du utvecklas med Fille istället! =)

Cilla89a
0

Visst är det tråkigt att behöva lämna ifrån sig ett djur man tycker om :/
Men man kommer över det till slut.. Visst känns det riktigt jävligt de första dagarna.. Men sen blir det vardag..
Har lagt ut Schrek på annons nu ju :/ Det är inte kul..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

gejsa
0

#48# Hur länge har ni haft Schrek då? Jag har ju haft gejsa i nästan 12 år. Köpte henne som unghäst.

Nu har han precis ringt för närmare vägbeskrivning. Var i Södertälje som om ca 1 timma är han här. Har ställt in hästarna för natten så hon får sitt natthö nu. Man vet ju aldrig när hon får hö nästa gång. Hon skulle stanna någonstans och sova i box men om dom får något då vet jag inte.  En liten tuss kanske bara.

lisette
0

hur känns det nu då?

gejsa
0

Ännu jobbigare. För nu vet jag ju att han är på väg till mig. Jag tycker ju mest synd om Gejsa som får flytta från sitt hem som hon haft så länge. Och Gobban som är så tokig i gejsa att han gnäggar efter henne när hon är ute. Hur ska det gå?

lisette
0

#51 det går nog jättebra ska du se. det är nog mest du som tror de kommer tycka det är jobbigt. när det gått några dagar är säkert allt normalt igne.

gejsa
0

#52# Så fort går det nog inte. Dom är som ler och långhalm. Har ju varit tillsammans i över 8 år.

lisette
0

var inte så säker på det. de glömmer lättare än vad man tror. =)

nu ska du inte förmänskliga dem! ;)

gejsa
0

Jo, mina hästar är människor så det så.

lisette
0

haha =)