Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 781 ggr
steffy
0

farligt eller inte

det var en på stallet som gav min häst ovattnad betfor. Är det farligt om det har hänt 1 gång?

Wiemona
0

Ja!!!Det är synnerligen jättefarligt! Betforen sväller ju av magsafterna och kan spräcka inälvor om det vill sig riktigt illa. Det får absolut inte hända steffy! Kor ger man ovattnad betfor, men aldrig någonsin en häst.

mazze
0

Kan vara livsfarligt o kan räcka med en gång. Varför gav hon ovattnad betfor?

emsems
0

alltså, precis som mazze säger så är det jättefarligt och det får absolut inte ske, någonsin.

men om den redan har fått och det var några dagar sedan så är det nog lungt, alltså symptomen visar sig ju inom en dag typ med förstoppning eller annat. som jag förstod av din fråga så hände det tidigare, ochhände det inget då så komemr det ju inte (förmodligen) följder så här i efterhand.

men som sagt, aldrig aldrig aldrig ge osvälld betfor

Eve
0

Omsvälld betfor kan orsaka forderstrupsförstoppning. Hästar har en kraftig salivutsöndring för att bryta ner maten så fort som möjligt. Om du märker att din häst har mycket saliv i munnen ska ge genast kontakta veterinär, har den en foderstrupsförstoppning så samlas all saliv i munnen, hästen kan inte svälja det. Salivutsöndringen slutar alltså inte.

Om du misstänker att din häst har detta, tillkalla veterinär DIREKT. Risken finns att den får foderblandad saliv i lungorna. blodtillförseln till matrupens vvnader kan också täppas igen. Men om din häst har detta så bör du ha märkt det om det var ett par dagar sedan.

foderstrupsförstoppning kan också orsakas av stress. När hästen precis har kommit in från hagen eller efter ett ridpass så är den ofta hungrig och torr i munnen. Ett tips är att ge den vatten innan maten och vänta lite, så har den sedan lättare att svälja.

ett tips är att alltid själv göra ordning betforn själv så att de andra bara kan slänga in det till din häst, så behöver det inte blir sånnahär misstag. Ett misstag som faktiskt kan kosta din häst livet.

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

steffy
0

tack för svaret. jag vet inte varför hon gav henne det. hon ska bara ha hö på morgonen men denna personen gav hene betfor för att hon inte viste.

steffy
0

hon är inte förstoppad, hon är normal. hon äter,skiter och dricker. och rör sig. detta hende i förrgår.

Eve
0

Steffy  - Vad bra :)

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

emsems
0

steffy, otroligt tur för dig.. du borde informera personen i fråga om att man 1) inte ger hästar betfor torrt och 2) att an inte her hästar mat utan att vara säker på att dom ska få.

steffy
0

denna personen sa att hon hade gett  hene ovattnad betfor och frågade om det var rätt. då sa jag ju att det var fel. då sa hon det är bättre att ge hästen någon än att inte ge. men hästen blev ju inte sjuk. det är ju hunvdsaken. hädan efter ger jag min häst mat själv( betfor) när jag kommer på eftermidagen. hö är ju ingen fara.

Luthien89
0

Det är bättre att låta bli att ge hästen mat överhuvudtaget om man inte vet vad den ska få, om det inte är ens egen förståss :P

Så är dte på skolan, finsn dte inet mat till nån privathäst är dte strängt förbjugit att ge nått överhuvudtaget..

kacka
0

En bekant har berättat om en tjej som BRUKADE ge sin häst torr betfor…  Men han tyckte det var så konstigt så han frågade sin sambo som sa att man alltid ska blötlägga betfor till häst!

Men denna tjejen hade nog tur… en STOR portion tur…

jen
0

jag har aldrig tänkt på det, men står det tydligt på betforsäcken att det ska blötas??    Fundersam

fridak
0

det står att man ska ta en del betfor och blanda med två delar vatten iaf…om det står tydligt el. ej vet jag inte men står gör det ialllafall.