Skarpa bett
(Vet inte om jag lagt denna tråd rätt, men ursäkta om den ligger fel)
Är lite nyfiken på vad ni har för åsikt om att rida med lite skarpare bett än vanligt tränsbett, t.ex. pessoa, gag-bett, även hackamore, och ja, andra skarpa bett.
Jag är av den åsikten att egentligen ska man väl kunna rida på ett vanligt tränsbett. Från början, när hästen rids in, så ska man rida den så att den förblir såpass känslig att den inte behöver något skarpt bett. Men sen kan ju mycket hända på vägen, hästen kan bli okänslig i munnen p.g.a hårda händer, den kan bli stressad och stark så att den helt enkelt inte går att kontrollera med vanligt tränsbett, tyvärr.
Jag tycker att man ska rida med så oskarpt bett som möjligt så ofta som möjligt. Okej att man kanske använder ett pessoa när man t.ex. hoppar om hästen blir väldigt stark, sålänge man har en mjuk hand då så skadar det ju inte mer än om man rider på vanligt tränsbett men måste hela tiden sitta och dra i tyglarna för att hålla in hästen. Men om man bara rider lite dressyr inomhus så tycker jag inte det ska behövas tas till ett skarpt bett för att man inte kan kontrollera sin häst, då har man en för svår häst.

Jag är inte emot alla skarpa bett bara det inte är:
- Ledade hävstångsbett
- Gag/pessoa
- okunnig ryttare
- på heltid
Jag hoppar Blacky på ett rakt pelham med 2 tyglar. Han går på hängande tygel då och om jag måste ta i honom så gör jag det i den övre tygeln. annars rider jag alltid på tränsbett, händer även att jag hoppar på vanligt tränsbett (enstaka hinder, funkar ej på flera hinder i rad. har inget med höjden på hindret att göra utan han kan bli stressad speciellt efter landningen och kommer det då ett hinder till efter så blir det livsfarligt eftersom han varken går att bromsa eller styra)
Eftersom man inte får tävla med 2 tyglar på ponny (
) så funderar jag på att investera i ett jaktkandar om han ska tävla. den undre tygeln behövs ju ändå inte och jag gillar inte delta.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Kunde inte sagt det bättre än Frida i #1!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Jag är inte sådär väldigt insatt i skarpare bett. Men jag tycker att man ska rida hästen på ett så milt bett i så stor utsträckning som är möjligt. Men när man ser hur vissa ryttare sliter & drar i sina ponnys (framförallt)med skarpa bett , så blir man "mörkrädd"! Sen finns de vissa som rider sina hästar bra på skarpa bett med mjuk hans osv , och så tycker jag att de är okej!
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Jag har inget emot skarpa bett, men då ska det vara för att man kommit så pass långt så det inte behövs mer än fingerkänsla.
Jag säger ungefär som #4 men ändå inte, om man har fingerkänsla ska inga skarpa bett behövas. 
Finns många "skarpa bett" trådar nu så jag har nog skrivit något i de flesta.
Men tränsbett har inte samma inverkan som tex stångbett. Stångbett ger andra signaler än tränsbett och är till för hästens högre utbildning. Man ska inte heller rida likadant på stång som på tränsbett.
Men när man tar till skarpare bett för att man har svårt med de grundläggande sakerna (sakta av, stanna, böja/ställa etc) med vanligt tränsbett (eller kapson) så går man åt fel håll.
Sen vissa bett som gag/pessoa är bara förvirrande och till för att ge skarpare signaler utan att ryttaren behöver ta i.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#1 jag håller med Frida
Sen visst alla strävar vi efter att kunna ha så snällt bett som möjligt ( Hoppas Jag ) men man måste också ha i åtanke att vissa hästar blir otroligt starka när man hoppar stora hinder på stora banor m.m., o har man inte kontroll då så blir det livsfarligt !!! Självklart ska du ju ha lydnaden redan innan men ibland behövs det där lilla extra.
Själv har jag alltid vanligt tredelat anatomiskt sprenger bett på alla mina hästar eller gummibett när jag rider hemma och även när jag hoppar hemma. Men min ena häst taggar upp sig ganska bra på tävling o då behöver jag en extra brom så e det bara …
Men det sak absolut inte missbrukas som man kan se i väldigt många fall !!!
#7 Håller med.
En tjej i grannstallet, på alla sina tre ponnyer som hon har haft har hon använt mycket skarpare bett än hon behövt. Har själv nämligen varit med när hon provridit dessa ponnyer och alla tre reds då på ett tvådelat tränsbett utan problem. Jag antar att hon anser det som en statusgrej att rida med skarpa bett på hennes "okontrollerbara" - även detta tycker hon är tuftt - ponnyer.
DET är verkligen att gå för långt!
Hellre ett skarpt bett och försiktig hand är vanligt tränsbett och sitta och segdra i munnen.. Tycker jag.

jag har ingenting emot skarpa bett bara ryttaren är tillräckligt kunnig för att kunna rida med dem!
håller med dig #9!