Vilket bett?
min häst lyssnar inte på sitt tvådelade bett, så jag vet inte riktigt vilket bett jag ska köpa så att han ska lyssna bättre…han är ett varmblod som precis har avslutat sin travkarriär, och han är väldigt stark. Han håller oxå alltid sitt huvud så högt, så jag undrar om det hjälper med halsförlängare? Jag använder martingal nu, och det blir lite bättre.
Mvh Jill
Prova tredelat bet och byt ofta. Jag är ganska mkt emot sånna hjälptyglar, för det gör bara att hästen böjer på nacken, inte arbetar i rätt form. Träna mkt avsaktingar och tempoväxlingar å låt formen komma naturligt. Du måste tänka p¨å att han troligtvis aldrig gått i form i hela sitt liv…
Lyssnar han inte på dig, så beror det inte på bettet i sig, tar du ett bett med stång på eller liknande som många här skulle vilja göra, så kommer du rida på mer styrka, och det vill du väll inte?
Jag rekommenderar istället att antinge se till att han faktiskt börjar lyssna på vanliga tränsbett (odelat, ledad, tredelat släta) och bröjar lyssna på dig, för jag antar att han inte lyssnar på sätet heller..?
Att han är stark och inte lyssnar är i stort sett det samma, att han inte väntar in dig och lyssnar.
Ang att gå med hgt huvud så är det obetydligt så här i början av omksolningen/utbildningen när han inte ens lyssnar på grundkommandonen. Du kan ju inte börja jobba på formen förän de enklaste grundkommandonen för att inverka på hästen fungerar, eller hur?
Formen kommer komma när han är avslappnad, lugn och du rider honom korrekt.
En halsförlängare ger ingen korrekt form, de som sätter på en sådan vet inte vad en korrekt form är. En korrekt form kan ALDRIG komma framifrån. Så fort du tänker att om du påverkar någonting där framtill för att få en bättre form så tänker du fel, tyvärr. Och ifrån en form där hästen går på framdelen med sänkt huvud, så som med en halsförlängare på, så finns det nästan inga chanser att lägga om formen till en bra, hållbar form. Däremot ifrån en öppen form, så som hästen går i nu, där hästen får gå fritt, finns mkt bra chanser att hästen kommer kunna söka sig framåt och jobba korrekt.
/V
#2 Vi verkar tycka detsamma i nästan alla saker. Va kul:D
#3, finns egentligen många som tycker så :), sorgligt nog så vet de ofta inte bättre, många som "betslar upp" till skarpare bett eller annat gör det i okunande om vad de egentlgien gör och hur det kommer att inverka på hästen… tråkigt nog.
/V
#4 Min ena d-ponny hon har aldrig gått på mjukare bett än pessoa med kindkedja. Nångång pelham, men inte ofta. När hon va riden hemma müler, kandar å sånna där konstiga bett… Men sen jag fick henne har hon gått på rakt silikonbett. Det mjukaste som finns. Visst har hon stuckigt… Men när man leder henne måste man alltid ha tredelat annars är man död innom kort tid… Dessutom vill de tränare jag ridit för att hon ska gå på graman, för hon kan vissa dagar var enormt slänging med huvudet. Det tog mej 8 månader innan hon började gå bra med formen.. Men mkt slit så…
jumpingqueen: Jag tycker att våra hästar är lite lika. Min häst har oxå gått på skarpa bett innan och haft olika ryttare varje dag.:( Men hon har aqlltid älskat människor och är världens ängel trots vad hon har fått stå ut med tidigare i sitt liv..
#6 Min häst är ingen ängel direkt. Ellor jo, på sitt vis… När hon står lös i stallgången rör hon knappt på svansen, men annars! Hon vill inte vara elak, hon är bara så.. hm.. jaa som mina konkurrenter på tävling säger; psykfallet…
hehe jag har aldrig tävlat med Fox så;) Men jag tycker att deras bakgrund är rätt så lik.
#8 Ja, det är den säkert… Tittade i ditt fotoalbum. KAn säga att så skulle aldrig min tjeja kunna stå… På tävling måste vi typ vadda in hela boxen för att hon inte ska slå sej så mkt när hon far runt;)
Det tar längre tid att skola in något nytt än att helt rida in en ny häst korrekt.. Är varför jag köper unghästar/föl och rider in själv istället för att köpa förstörda hästar…
Lever på tillridningshästar/inridningshästar osv och får se rätt mkt rejält förstörda hästar (i sina utbildningar), ger en lite tråkig syn på det hela, men det är som så att Sverige håller rätt låg standard på våra ryttare…
/V
#10 Jag har oxå bara haft unghästar eller problemhästar i hela mitt liv. Jag har hästar på tillridning rätt mkt oxå. Det är verkligen tråkigt att se hur förstörd en häst kan bli… Men jag skulle aldrig vilja ha en tävlingsmaskin som gör alölt man ber om i alla lägen å alltid klarar det.. Det blir ju ingen utmaning, så jag gillar det med unghästar och problemhästar!
#10 Jo visst gör det de! Först måste man ju förstå vad hästen har varit med om sen jobba med den från början. En unghäst/föl är ju oftast oförstörd…
#9 Ja men som sagt är min häst lugnet själv. Fast hon har varit helt apatisk. Men hon är på väg tillbaka till vad hon antagligen var för 10 år sen.
#9 Va häärligt:D Hoppas hon fortsätter på samma sätt:D

har hästen kommit direkt från banan är det ju klart han är stark! h*n har fortfarande öset i sig och vill springa.
hur länge har du haft hästen jill?

har du ridit honom mkt under den tiden?

Säger som jumpingqueen; prova tredelat. Tvådelade är egentligen rätt obehagliga eftersom "mittendelen" åker upp i gomen. Tycker inte att du ska prova med nåt skarpare. Helst inte några hjälptyglar heller, det är bättre att han bygger upp riktiga "ridmuskler" istället för att fuska fram nånting. Enligt mig så gör halsförlängaren ingen nytta alls. Den tvingar ner hästens huvud och det betyder inte att den jobbar med rygg/bakben.
Tillsist så tror jag det bästa är att du bara ska ta det lugnt (med tanke på att han precis slutat tävla) och inte stressa fram nånting. De flesta travhästar har levt ett ganska stressigt liv med tävlingar och träningar; så visa honom att han inte behöver springa iväg/bli stark, för ni har inte bråttom nånstans. Lycka till
#15, har du bara haft honom en så kort period kan du inte förvänta dig särskilt mkt till form ännu om du inte varit mkt effektiv i din träning…
Ger du det bara tid, tålamod och gör allting på ett korrekt mjukt och fint sätt så kommer formen komma med tiden.
Lycka till :) /V

#17,18 precis det jag vill ha fram.
skynda långsamt med hästen, han har säkert haft en stressig period.

Träna halter, han ska stå still på lång tygel. Och tänk hela tiden på att allt ska ta tid och gå lungt till. Strunta så länge i och galopera utan skritta lungt och avslappnat och när han kan det lägger du in trav fast bara i lungt tempo. Galoppera kanske du kan ta om ett eller två år.