Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1660 ggr
katten23
0

Broddar

eh, kan man i värsta fall använda sk "vanliga" broddar istället för speciella gräsbroddar? ^^

Gentle
0

Vart ska du rida då ?

katten23
0

#1 På en ridbana med gräsunderlag 8)

Gentle
0

Gräsbroddar är ju att föredra om det är gräsunderlag.Dem "vanliga"broddarna kan ju förstöra underlaget på ridbanan.

katten23
0

Ja det har du rätt i ;)

Men det spelar ingen roll, det är min egen fula gamla ridbana så det gör inte så mycket.

Jag tänkte mest på om det har ungefär samma funktion som gräsbroddar för att kunnna undvika att hästisen halkar och skadar sig :)

Peppe
0

Jag använder alltid samma broddar på alla underlag (isbrodd). Gillar ej gräsbrodd.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Zabbio
0

Hur ser egentligen gräsbrodd ut jämfört med vanlig brodd?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

lisette
0

är den inte längre?

Peppe
0

gräsbrodd - längre och helt fyrkantiga, inte spetsiga

isbrodd- mindre och spetsiga

Maliiin
0

Jag använder bara isbrodd med tanke på att jag har shettis.. Gräsbroddarna är så långa så då passar isbrodden bättre tycker jag!

tezzie
0

#8 Har kan då isbrodden göra mer skada på underlaget?

*** Kärleken övervinner allt ***

[louise80]
0

Gräsbroddar finns i alla de typer spetsiga långa o korta beroende på hur hårt det är i marken, sexkantiga för att dom ska gå ner i gräset lättare, stora o små fyrkantiga osv osv

Stora fyrkantiga är att föredra då det är mkt blött.

Ponnyer klarar sig oftast med små fyrkantiga alt isbrodd beroende på arbete

Peppe
0

#10 det är inte jag som har påstått att underlaget förstörs ;)

Men som louise säger så finns dom i lite olika varianter med dom jag tog var de vanligaste. om du kollar på t ex falsterbohoppningarna så kan du få se riktigt maffiga broddar. dom river nog upp underlaget ganska bra kan jag tänka mig