Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1034 ggr
Aviendha
0

Era åsikter önskas..

Hejsan!

Har en liten uppgift i skolan, en slags diskussionsuppgift (PBL) och jag tänkte höra lite med er hästmänniskor då min erfarenhet på just häst är begränsad till ridning 1g/vecka i två år på en kompis gamla travare när jag var 12-13. Dvs inte mycket.

Det jag vill fråga om åsiker är:

* Hur påverkas en häst av upprepade ägarbyten?

* Vad skulle ett "personlighetstest" på häst/ponny innehålla? (Ett test där man skulle kunna få fram en "profil" för hästen för att bättre kunna matcha med en ägare, så både ägare och djur får ut det mesta av relationen)

* När är det ok att avliva en frisk häst? Är det någonsin det?

Dessa frågor är inte tänkta att kränka någon, eller att strarta en hetsig diskussion där någon kommer i kläm för sin åsikt. Jag vill bara ha lite feedback från folk som faktiskt har ett större hästintresse och erfarenhet än jag själv har.

Vad ni säger här kommer jag inte att redovisa som "kalle78 på ridsport.ifokus tycker…" utan de är mer för egen skull.

Hoppas ni kan hjälpa mig lite. Tack på förhand// Paulina

Aviendha
0

Även om ni känner att ni inte har erfarenhet så skriv, mer än gärna. Tankar och idéer kan komma från alla de olika håll =)

Gentle
0

1. första frågan. Jag tror inte att några djur mår bra av att flytta för mycket .Alla behöver vi ha en fast pungt här i livet.

2.andra frågan så vet jag facktiskt inte vad jag ska svara på.

3.Tredje frågan så tycker jag inte att det är ok att avliva en frisk häst.

Twinlight
0

1. Jag tror hästen skulle bli allmänt förvirrad, osäker och må lite dåligt av att hela tiden få flytta runt till både nya ägare, nya hästar och en ny miljö att vistas i.

2.  Kanske se hur hästen reagerar i den miljö som ägaren gillar att vistas i (då menar jag på tex. tävlingsplatser, stall och platser ute i skogen, alltså inte tex. H&M inne i stan). Det var en mycket svår fråga.

3. Och nej, det är aldrig rätt att avliva en frisk häst. Då kan man lika gärna skänka bort den ifall det är så att man inte kan ha kvar den.

Ledin
0

1) där säger jag som Gently inget djur ska behöva flytta runt det gäller änven byte av stall då dom får läta känna nya hästvänner om o om igen.

2) en häst ändras ju med oxå det beror väl lite på hur dom hanteras o hur deras miljö/omgivning är. Från ex komma från ett travstall fullrulle på allt till att komma till ett stall där det bra är matte o en annan häst måste ju hästen ändras. Visst väldigt många trivs där det händer saker hela tiden men vissa mår oxå illa av det kan aldrig vila o koppla av.  Ett test visst skulle det funka o det tror jag säkert skulle vara bra för kanske är det lättare o hitta den passade hästen/ponnyn då.

3) Vid avlivning ja då krävs det att hästen är sjuk, kan den funka som sälskap (utan att lida) så tycker jag man ska göra allt som man kan OM man inte kan ha kvar den själv. En gammal häst är värt guld i sin vikt tycker jag alltid så tacksamma o duktiga på fostra ungre hästar :)

Aviendha
0

Två tjejer i min grupp, som har hästar själva, pratade om problematiken med tävlingsponnyer. De säljs tydligen ofta då ungdomar inte får tävla dem en längre tid pga längd eller om det var ålder, minns inte riktigt.

Resonemanget gick lite att en häst som får flytta mycket inte mår bra, men hur tar det sig till uttryck? Den erfarenheten jag har är att alla djur behöver en fast punkt, kontinuitet i vardagen, men att en flytt eller två inte är direkt skadlig, om de kommer med stora mellanrum eller vad man säger. Sen är ju alla djur individer som tar flyttar olika bra. Ett ex är mina två illrar. Den ena bryr sig inte om att hon kommer till en ny miljö, det är mest skoj. Den andra blir jättestressad och blir utåtagerande (bits och är allmänt stissig) om det är för mycket på gång kring honom. Dett tror jag även kan stämma in på hästar?

Sen ang avlivning. Jag tycker inte att det är ok att avliva ett friskt djur som är mentalt stabilt. Har detta djur beteendestörningar som är svåra att komma till bukt med, ja kanske. Resonemanget där var att en tävlingsponny blir lite av en vandringspokal. Då kanske det är bättre att avliva än att den ska flytta igen, då den flyttat kanske 10 gånger redan.

Det var det som pratades i gruppen. Själv tror jag inte att avlivning är en bra lösning. I den bästa av världar så skulle ponnyn få pensioneras, och motionsridas men få stanna kvar efter att tävlingsperioden med den är "förbrukad", men så ser det inte ut antar jag..

Tack för att ni tar er tid! =)

Maja
0

1. Många blir nog förvirrade och osäkra. Allting blir liksom nytt - kompisar, människor, stall, hagar osv.

2. Säger pass på denna! =)

3. Om man står i situationen att avliva eller sälja och det inte finns någon seriös köpare så skulle jag överväga en avlivning. Jag skulle inte vilja att min häst hamnade i vilka händer som helst om jag inte kunde hitta något hem. Då låter jag hellre den somna in.

Granatapple
0

1. Självklart negativt, hästen utsätts för stor stress genom upprepande miljö byte, nya hästkompisar, ny foderstat, ny ägare ect. En häst är ett rutindjur vilket gör att om de rubbas,eller om det inte finns några,  blir det ofta turbulens…

2. Vet faktiskt inte heller riktigt vad jag ska säga på den.

3. I vissa fall ja, det tycker jag.

lisette
0

1. absolut inte bra för hästar (vilket djur som helst) att flytta runt en massa.

2. ?

3. ja det kan vara ok att avliva en fullt frisk häst. beror helt och hålelt på omständigheterna.

exitingsvillemo
0

1. nej, en häst ska inte flyttas runt upprepade ggr.

2. ingen aning faktiskt om detta är möjligt

3. JA! man ska få avliva ett friskt djur.

Följdfråga: Ni som är emot avlivning av friska djur, antar att ni är vegetarianer och är emot slakt också då? Eller vad är skillnaden?

Aviendha
0

det är intressant att se att en del tycker att det är ok att avliva ett friskt djur. Nu säger jag inte att det är fel eller rätt..

Tänker bara på det ramaskri som blev på illersidan, när en föreslog att man kanske kunde avliva en iller, som ingen verkade vilja ta hand om. Denna iller var fullt frisk, lugn och mycket trevlig, men hade av ren otur fått flytta några gånger, och de är/var svårt att hitta ett nytt hem till denna iller, och den har fått bo i akuthem de senaste månaderna.

Resonemanget där är att ett djur har ett egenvärde, och att de ska ha ett långt liv, och inte avlivas pga bekvämlighetsskäl.

Själv tycker jag att ett djur inte ska avlivas, då kan det hellre få flytta till en ny ägare. MEN om det skulle vara så att detta djur blir väldigt stressat av detta, och inte kan byta sin miljö, eller att det är omöjligt att ha kvar det och det inte finns någon annan som kan ta hand om det, ja då kanske man kan överväga avlivning.

Aviendha
0

Oj, kom på att jag inte ens presenterat mig..Skäms

Jag är 21, läser etologi och djurskyddsprogramet vid SLU (Sveriges lantbruksuniversitet) i Skara. Äger 2 illrar och en nymfparakit, är ateist och har 41 i skostrl ;)

Skämt åsido. Glömde helt bort att skriva vem jag var. Sorry.

lisette
0

#10 för djurets skull tycker jag det är bäst att avliva det faktiskt.

likadant med alla spanska  hundar. de tar hit hundarna, får dem inte omplacerade utan skickar hem dem igen. VANSINNE! avliva det stackars djuret istället för att skicka det till höger och vänster. GAHH!

#11 oh vad avis jag är. vill med bli djurskyddsinspektör, men insåg att jag absolut inte fyller upp till intagningskraven. lycka till! och världens vackraste namn har du med. =)

Aviendha
0

#12 Ja, hundarna är vansinne. Jag förstår inte alls tänket. Där tycker även jag att det är helt ok att avliva, de har/får inget bra liv, men de få som får det, ja det är ju bra, men den stora massan får det inte. Det är en väldigt svår fråga.

Tack! =) Jag hoppas det finns jobb när jag kommer ut, det är den kniviga biten, undervisningen är gör-kul, även om jag är 50 mil hemmifrån ;)

Ang. beteendeprov/personlighetsprov.. Det jag funderat fram är att man kanske kunde testa hur hästen hanterar lite olika "kriterier" som traffik, nya situationer, om det är en het/lugn häst och lite mer.

Tanken var då i min grupp, att om man har några kriterier, med olika grader, så skulle det vara lättare att matcha en ryttare/ägare. De flesta annonser (de jag sett iaf) så står det samma saker i. Typ "Lätt att hantera, lätt att lasta, kräver erfaren ryttare. Tävlad men säljes ny pga ryttarens ålder. Välriden. Lätt att sko, kan krubbita i stressiga situationer. Säljer till gott hem med hästvana" Rubrik: Läromästare.

Denna annons säger inte alls mycket om vad det är för häst egentligen. Jag har på omvägar hört att det funderats på något sådant test, har ni hört något om det?

Gud vad jag är jobig med er, stackare!Skäms

gullenos
0

Jag svarar på

3) Jag tycker att det är okej att avliva en häst om den inte är psykisk frisk och man har gjort allt för att få den bra men att den liksom inte går att göra något mer om den bara är rädd och sånt. Då tycker jag bara synd om hästen och då kan man ju inte ta hand om den och då blir det kanske bara värre för den. ;( Men som andra har sagt att man vill kanske hellre avliva sin häst än att den hamnar hos nån som inte kan ta hand om den.

lisette
0

#13 jag tror det är svårt att genom tester kunna matcha ihop rätt häst med rätt ägare. en människa kan ju ändra sig efter behov om det behövs.

Sernert
0

Häj Paulina!

Pratade lite med Peter om hur hästar påverkas av ägarbyte men vi var ganska lösa på ämnet. Iaf, de saker vi rent spontant tog upp var:

-Miljö, nytt stall, områden och kanske t.o.m klimat.

-Socialt, en eller flera nya hästar som individen ska lära känna och finna sin plats bland. Kan bli extra komplikationer om det rör sig om en hingst och allt det där. Den nya ägaren/ägarna som troligen inte kommer hantera hästen på samma vis som den tidigare ägaren gjort.

-Stress, allt ovan går iofs in här oxå men vi tänkte mest på de nya rutinerna som den ska vänja sig vid.

-Fysologiskt, nytt foder och nya rutiner här med. Jag förutsätter att om hästen i fråga har speciellt kostbehov att den nya ägaren blivit informerad men ändå.

Och det där testet, inte hittat ens ett spår av det :|

Vad jag nu på rak arm skulle kunna tänka mig är att en för hästen okänd ryttar (erfaren såklart) skulle rida hästen genom en 'testbana' och besiktiga individens trafiksäkerhet, ridvänlighet, personlighets tendenser o.s.v

Känns som att det skulle vara ett lämpligare sätt än att utgå för de personlighetstest som finns för hundar. Nu kan jag troligen mindre om hästar än vad du gör så jag vet inga bra "hästord" för att beskriva det bättre men du brukar förstå vad jag menar ibland :)

Avlivningsfrågan kommer vi hetsa om imorgon iaf så det behöver jag inte ta här.

För övrigt missade du en riktigt rolig föreläsning idag på grundläggande etik där vi snurrade in på om djur har moral!