Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterwesternnh
Läst 1857 ggr
Yazmine
0

westernridning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nån som har några bra övningar som man kan träna på utan att behöva rida för tränare ? Vill få lite insperation Skrattande.

Yazmine
0

Obs,lånad bild.

1111
0

Får jag vara jobbig och fråga varför du riktar dig till bara western ryttare? Du kan mkt väll använda övningar ifrån alla typer av ridning…

Varför vill du inte rida något för tränare?

/V

CBA
0

#2 Övningarna är desamma inom dressyr som western, vi har öppnor, slutor etc men vi rider på ett lite annat sätt än dressyr ryttare gör…det är kanske därför hon riktar sig direkt till westernryttare :o)

Sen kan det vara så att hon inte har råd att rida för en tränare, det kostar ju lite kulor trots allt ;o)

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Yazmine
0

Jo jag riktar mig till westernryttare för att man använder ju inte riktigt samma hjälper som när man rider "engelskt" Man jobbar ju hästen mycker friare tex.

Vad det gäller tränare så har jag ingen ridbana,bor mitt ute i skogen och har inte tängt att tävla med min häst.Men vill ändå ha lite tipps på lite övningar som ni själva gillar.Skrattande Och som en amatör kan träna på.

CBA
0

#4 Hur mycket kan du och hästen ?

Det är lättare att komma med övningar om man vet vad ni redan kan ;o)

Yazmine
0

Om du menar inom western så är det bara grunderna,Han flytar sig åt sidorna när jag lägger mot tyglarna mot halsen,vet inte om det är grunderna men en början tycker jag i allafall.SkrattandeSom sakt en amatör.

jen
0

flyttar han sig undan för skänklarna?

1111
0

Ah, jag tycker ni är tråkiga som låter er begränsas av sådana gränser. Har ridit en del westernhästar när jobbade på ranch i usa och har även ridit lite sprida lektioner för en westernryttare, variation i form är nyttigt för hästen och vanligtvis så är korrekta western-hjälper för framåt detsamma som korrekta klassika-dressyr-hjälper för framåt. :p

Om det bara är att du ger lite anorlunda hjälper så kan du fortfarande sno en övning… ;) Eftersom jag har lite för lite tid för att leta runt på datorn efter mina övnings-skisser så rekommenderar jag istället Hippson.se? där det finns en del dressyrövningar för att kontrollera lydnaden och roa sig själv :) 

/V

jen
0

fast det är ju bra om hon kan få hjälp här Skrattande

Yazmine
0

Nej han lysnar bara på vikten,men när jag läser om V så kan vi strunta i det förlåt att jag tog upp nåns tid.

gejsa
0

#10# Men snälla du! Det är ju därför som ridsport iFokus finns. För att vi ska diskutera och ge varandra råd osv… Den som inte vill göra det och hela tiden hänvisar till olika artiklar kan ju själv sluta skriva och låta oss andra svara.

Det kommer nog mer råd snart ska du se.  Du tar inte upp någons tid alls. Vi är ju här av egen fri vilja. *ler* tror jag.

1111
0

#10 Vad jag försöker få fram är: Varför begränsa dig så att du bara får svar ifrån dem som håller på med western-ridning?

Att dela med sig av övningar är något bra, inte fasiken ska du ge upp att dela med er av övningar? Vad jag försöker få er att göra och inse är att ni kan dela mer er utav MER övningar om ni öppnar ögonen lite istället…

/V

gejsa
0

#12# Det är rätt så vanligt att tex westernfolk söker sig till westernfolk. Islandsmänniskor söker sig till dom som också har islänningar. Dressyrfolk ringer instruktörer som kan dressyr osv osv.

Man måste börja någonstans. Sedan när man kan lite mer och har mer kött på benen sas så kan man ju börja lyssna på andra. Och ta det som man själv tycker verkar bra. Men först måste man lära sig grunderna. Och dom är inte som dressyr när man rider. Det är helt andra hjälper.

[slo]
0

#10 bry dig inte om vad V säger, hon verkar inte ha speciellt mycket till övers för folk som inte rider efter den tyska mallen ;)

Jag har en övning, men den kräver helst en medhjälpare. Om du sätter upp fyra koner i en fyrkant på volt, alltså två på medellinjen och två på andra ledden, så det blir som en diamant. Sen ger du varje kona ett nummer, 1 2 3 4. Rid mellan konerna på volten, behöver inte vara noga med att det blir runt, huvudsaken är att du ska svänga runt konerna och mellan konerna ska hästen få vara ifred.
När du fått in det så kommer medhjälparen in i bilden :) Hon/han ska säga "från 1-3" till exempel, och då ska du vända rakt över volten och fortsätta i samma varv. Sen kan man variera, "från 2 till 4, volt runt nummer 4 och sen 1 till 3 och byt varv."

Simpel övning som avleder koncentrationen från att jobba hästen till att tänka på vad du själv använder för hjälper och får för resultat av det. Lycka till :)

gejsa
0

#14# Slo, du är för härlig! Flört

jen
0

eller vanlig slalom emellan koner eller träd är ett perfekt sätt att mjuka upp hästen samt att göra den mer lyhörd på tygel, vikt och ev skänkeln.

om hästen kan rygga så är det även kul att rygga emellan 2 bommar.

jen
0

ville bara lägga till att även jag gärna vänder mig till western folk om jag vill ha hjälp i ridningen, skulle verka lite konstigt om jag skulle fråga någon dressyr-människa om tex - hur ska jag träna min westernhäst??

1111
0

#13 Jag vet det ;) Och det ger instängt tänkande där man fastnar i ett och samma tänkande. Sedan kan man även börja lära sig rida med ett öppet tänkande, lättar ju upp iför framtiden, fungerar bra som ett uppmuntrande redan ifrån början på att tänka hur saker faktiskt fungerar och lära sig skilja på bra och dålig ridning.

Jag är himla glad att jag inte håller på med allt det här med olika ridstilar och hjälper, utan håller på med hjälper som alla hästar förstår och fungerar bra i alla ridstilar… Allt blir så mkt enklare.

/V

[slo]
0

gejsa, jag tycker inte om folk som inte respekterar mina åsikter…

jen, på tal om rygga :) har du (eller nån annan, såklart :)) någon smart övning på lager för att det ska bli lättare? Grabben är lite ovillig till det, visst kan jag pressa honom så han ryggar, men jag vill att han ska göra det mera frivilligt…

1111
0

#17 och varför kan du inte fråga en ryttare som håller på med dressyr? Rider du inte med några väldigt speciella hjälper eller bara har trångsynta dressyrryttare som inte vet hur hästar och ridning fungerar så borde det inte vara några som helst problem…

/V

Peppe
0

#8 asså, vart står det att hon vänder sig till westernryttare?? hon skriver ju westernridning

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

jen
0

Slo,jag vet en som hade bosal på sin häst när hon lärde hästen att rygga. trycket hamnar ju på nosryggen då.

vilka hjälper gör du vid ryggning?  själv trampar jag nedåt/framåt med mina fötter i stigbyglarna (som om jag själv ska gå bakåt) och har lite tygelkontakt med munnen

jen
0

#21  så sant!

1111
0

#21 I titeln..?  Westernridning är något som utövas utav westernryttare. Söker man efter övningar som är inom westernridning så kommer överlag alltså bara ryttare som kallar sin ridning det (westernryttare) att svara. Mkt enkelt och logiskt.

Hade man istället skrivit enkelt och slätt ridövningar så hade det fallit in under för alla typer av ridning, eller hur?

/V

jen
0

#24 fast då undrar jag varför du hakar upp dig på att hon frågar om just westernridning och länkar till en annan sidaFundersam

vad jag vet så är alla olika sorters ryttare välkomna att skriva här.

hur ska en hoppryttare fråga??

Yazmine
0

Tack för era svar,ska prova med övningen som du beskrev så himla bra slo.Tror att en vis person tycker om att reta folk,nämner inga namn,tack och hej Skrattande

Lorita
0

Kanske ett westernridning.ifokus Flört det är ju en speciell ridstil som är svår att förstå för den som inte är invigdFlört

Själv kommer jag ju från den engelska skolridningen och mixar hej vilt Oskyldig

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

sunglasses
0

Bygga trailbanor är alltid kul=) Där kan du ju hitta på i stort sett vad som helst, sen är det ju lite hjärngympa för en själv oxå (hålla rätt tempo, komma in i hindren rätt, rida rätt väg etc.)! Lätt att även variera svårighetsklass på övningarna… Brukar vi alltid göra en lektion under clinics, jag personligen och mina hästar tycker att det är superkul=) Speciellt när det är nya typer av kluriga hinder;)

1111
0

#25 Hänger inte med nu i någonting; menar du varför jag tipsar om en annan sida? Om så: varför ser du det som något negativt?

Förstår heller inte vad du menar med din sista fråga? Är man ute efter hoppövnigar, westernryttare som distansryttare eller hoppryttare så skriver man isåfall ut att det är hoppning det handlar om - fungerar ju likdant oavsett vad man vill kalla sin dressyr-ridning, eller hur?

/V

1111
0

Slo: Hade inte tänkt svara dig, men du stör mig.
#14 Har du något problem - Skriv det rakt ut och ta det isåfall med mig. Småhinta inte och skriv inte överlägsna kommentarer, är rätt dålig stil, eller hur? - Absolut ifrån någon som klagar på någon annans stil ;)
Fö så rider jag inte strikt enligt den äldre tyska stilen, om du visste hur den ser ut hade du inte skrivit det. Jag har däremot på det här forumet berättat att jag är uppvuxen och upplärd inom din stilen och pararellen man ska dra då är att jag självfallet fortfarande har det inom mig.
#19 Det är inte dina åsikter jag har problem med (åsikter = att tycka om rött, tycka att något är fult osv.) utan vad du och jag alltid drabbas samman om är faktauppgifter där det handlar om att man ska kunna beskriva någonting, det finns en förklaring bakom som är logisk för alla och som går att bevisa, då är det inga åsikter - utan fakta och det finns tyvärr svar som är felaktiga eller dåliga.

/V

gejsa
0

#30# Problemet med dig är att du ger dig aldrig. Vi/dom/jag kan inte tycka som du hela tiden. Vi/dom/jag tycker något annat och det måste du respektera.

Visst, att du är kunnig inom din gren men du måste ge dig ibland. Ibland känns det som om du vill banka in ditt svar i huvudet på en del när man läser svaren som du ger.

[slo]
0

#22 okaj, har aldrig använt en bosal, så tror inte det är något jag vågar mig på ensam… Men ska tänka på det när jag åker och  tränar nästa gång, kan säkert vara bra att kunna till annat.

#26 varsågod :)

#27 bra idé, men tvivlar på att det går igenom… :p

#30 det problemet jag har är du och din attityd, att du inte accepterar att andra inte rider precis som du har lärt dig utan att det faktiskt finns andra sätt än dina som fungerar.
Kallar du det jag skrivit här för småhinta? Jag skrev ju rakt ut vad jag menade, och den uppfattningen du har gett mig här på forumet hittils, att du inte är det minsta intresserad av andra sätt än dina egna att lösa problem. Att jag inte kan backa upp mina argument med speciellt mycket fakta, mer än att det är vad jag har lärt mig och det är vad som funkar för mig och andra som använder vissa metoder, det står jag för också. Jag behöver inte bevisa något för mig själv eller andra.

1111
0

#31 Skulle det handla om åsikter, då skulle jag ge mig på en gång, för åsikter är något som inte kan förklaras och är något som bara gäller för en person. Är bara att ge ett exempel där jag gjort det ;) Skulle du göra det och jag har fel skulle jag på en gång medge det.

Vet inte om ni själva märker det - men i nästan alla fakta/sak-argumentationer som jag hamnat i så är det så att jag förklarar hur det fungerar, motiverar och nämner att det finns forskningsrapporter som bevisar den sak jag står för. Argument som "jag har hört det" eller "så gör alla" håller då inte, eller hur? -Jag ger mig inte när jag har rätt - men ger mig lätt om någon istället poängterar ut/bevisar att jag har fel.

Jag går lätt på lite väll hårt - det erkänner jag utan problem, jag tänder lätt till och formulerar mig ofta klumpigt. -Något jag jobbar på, men det kommer inte hända över en natt och ett par här (eller övht ignorans) trycker rätt hårt på mina knappar.

/V

1111
0

#32 Att du är totalt ignorant av forskning, utveckling, hur hästar är bygda och hur vad du gör med dem påverkar dem förklarar varför du resonerar som du gör… :S Förklarar även varför du rider rollkur/hyperflexion.

Jag tycker ditt resonemang är avskyvärt.

Bosal är fö en mkt snäll och mjuk betsling/bettlöst träns och rätt svårt att missbruka - vanligt tränsbett och sidepull är båda mkt lättare att missbruka.

/V

jen
0

okej V du länkade inte, utan du rekommenderade hippson.se.

sorry

[slo]
0

Nej, nu vrider du på vad jag skriver igen, bara för att jag har fått någonting förklarat för mig av någon annan än du så behöver det inte betyda att det inte stämmer. Sen om du ogillar min hästhållning, det kan jag faktiskt inte bry mig om det minsta.

Dessutom frågade jag inte dig om vad en bosal är eller hur den bör användas.

jen
0

#34 vad är hyperflexion.??

Yazmine
0

Ähh,tror att ämnet har spårat ur,eller ?Trode inte att westernridning kunde ge så mycket diskutioner om ingenting.

[slo]
0

#37 jag tror det är det hon fick tråden "böja halsen" till ;)

jen
0

#39 aha, samma som rollkur… vilket det INTE handlade om där…

[slo]
0

Nej! Men jag ska inte säga för mycket, jag har inga forskningsresultat att lägga fram. Kanske borde ta kontakt med någon forskare och se, jag kanske rider rollkur och sånt utan att veta om det :)

jen
0

dags att putta upp "rollkurstråden" så får du väl jämföra dig med de bilderna Flört

1111
0

#36 Men om du fått det förklarat för dig och förstår det - varför kan du det fortfarande inte och svarar mig när jag frågar efter hur din syn på hur det fungerar är? Utan vad jag kommer ihåg så har du istort sett varje gång svarat något i stil med att du inte vet, inte bryr dig eller att det fungerar för andra. ??

Du skrev högre upp i tråden att du aldrig använt en bosal och var osäker på om du skulle våga använda en. Vet man vad det är för något och hur den inverkar så vet man att det är ett hemskt snällt hjälpmedel och skulle anatagligen våga prova det. = Jag utgår ifrån att du inte vet hur det fungerar och skriver därför ut att det är snällt och att det är ett av de få huvudlag/betsel som man kan våga prova själv.

#38 Det har absolut spårat ut. Är ledsen för det och tar på mgi som ansvarig för det och lämnar tråden.

#41, det finns ännu bara lite forskning på hyperflexion, men  mkt håller på, kan tipsa dig om flera forskningsrapporter som visar på att rollkur/hyperflexion är fel och att du utövar en enklare variant av det.

/V

gejsa
0

Men var är länken då till forskningsrapporterna som du alltid hänvisar till?

[slo]
0

Ja det hade varit intressant att faktiskt få se någon av dom här forskningsrapporterna och allt vad det är du hänvisar till.

Mer har jag egentligen inte att säga, jag är dålig på att förklara saker, det är jag mycket väl medveten om. Att det beror på okunnighet eller att jag har känsla för vad jag gör låter jag vara osagt.

Bosal, jag är inte ens säker på hur en sån ser ut, och när det är något jag är osäker på tar jag hjälp andra som har liknande åsikter som mig, inte någon som hela tiden säger tvärt emot mig. Logik? Ja i mina öron i alla fall. Dessutom spelar det väl ingen större roll om jag provar det själv eller inte, chansen att jag på egen hand ska lyckas klura ut just den övningen för att få hästen att backa lättare, den är inte speciellt stor.

CBA
0

Yazmine- Jag skulle nog rekomendera samma sak som synglasses gör….bygg en trailbana med div hinder att går runt, genom, slalom, ryggning allt du egentligen kan komma på, det är bara fantasin som kan sätta stop :o)
Jag började så för 13 år sedan när jag började rida western och fick på så sätt själv koll på hur och när de olika hjälperna fungerade + att även hästen fick det.
Tänk dock på att en trailbana ska ske lugnt och försiktigt, dvs hästen ska endast ta ett steg i taget och däremellan stå stilla för att invänta nästa kommando från dig.

V- Är det inte konstigt ändå att vi är så pass många här som tycker samma sak, att du kör på för hårt och att tycker man inte som du då har man automatiskt fel…bara en undran.

Slo- Hundra flugor kan inte ha fel….;o) (if you know what I meen)

lisette
0

*asgarv*

jen
0

(detta blev en mycket jobbig tråd…)

Yazmine! har du fått något förslag som du ska prova?

Fantasy
0

Oj, oj oj, många svar… Men jag tänkte lägga in ett förslag på övning. Vill bara först säga att jag är dressyrryttarinna, men använder mig av det jag tycker är nyttigt för mig och min häst.

Övning: Var  i rundkorall eller padock. Träna hästen i repgrimma från marken att gå undan för tryck. Bestäm dig för om du vill flytta fram eller bakdel först, MYCKET beröm, när hästen gör rätt.

När du sen rider, kan du t ex ställa ut koner i padock eller rundcorall. Som en mindre fyrkant, där du kan göra en volt i mitten oxå. Värm upp först som vanligt, sen börjar du med att flytta bakdelen runt varje kon, som symboliserar hörnet. Beröm igen när hästen gör rätt, och fortsätt rid famåt.

Gör övningen i båda varven. Sen kan du göra åttor emellan konerna. Det är en del att tänka på när man rider, men det ger en del. Du kan avsluta med att skritta ut en sväng efteråt, så hästen får ett bra avslut på  övningen.Hoppas jag inte skrivit för invecklat och att du förstår, lycka till i din ridnig.

CBA
0

#49 Oxå ett bra förslag på övning :o)