Glupska ponnier
Hur gör ni med ponnier som äter allt de kommer över och det finns ingen ände?
Lösdrift och flera hästar i samma hage med olika behov.

Precisera dig - vaddå "allt de kommer över"?
Det är tyvärr så att alla hästar inte kan gå på fri tillgång, eller ens nästan-fri tillgång på grovfoder. Har sett en nordsvensk äta sig så rund att hon fick belastningsfång till slut, så det stämmer inte att "hästar slutar äta glupskt efter ett tag när de märker att maten inte försvinner". Många gör nog så, men inte alla.
Att ha flera olika hästar tillsammans är ett problem om en av dem visar sig vara väldigt glupsk. Enklast är att sära på flocken och sätta de som funkar ihop fodermässigt tillsammans, så att ingen får varken för mycket eller för lite.
Att höja upp maten i nät eller foderhäckar är inte bra för deras ryggar och nackar, även om de minsta ponnyerna kanske slipper bli övergödda.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
jadu en ponny ska ju inte äta så dom blir smällfeta, här skulle inte fritillgång på mat funka o vissa häster behöver ju äta en massa för att hålla hullet. Är lösdriften så stor kanske man kan dela av den så att ponnys går på ena delen o sora på andra men kan ju strö med havrrehalm för sysselsättning men fodra vanligt hö/ensilage då dom ska äta. Svår fråga detta hoppas dufår bra tips :)

#1.
Hon äter allt som en häst vill/kan äta och med fruktansvärd aptit och fart.
Frukt,hö,halm,gräs,övrig foder,mineraler etc.. Allt slinker ner i rekordfart. Har inte möjlighet till avdelning och för tillfället är det endast ponnier på gården. En äldre som behöver lite extra för att hålla hull.Ett sto med föl vid sidan som behöver extra samt fet ponnyn som äter som 2 hästar. Kanske en munkorg är ett alternativ?Med ingång för natten,hon får helt enkelt lära sig att stå inne själv…
Våra har fri tillgång på hö. När vi får in en ny häst står de ofta vid hö-häcken i tre veckor i sträck och blir smällfeta. Men efter ett tag brukar de inse att det alltid finns mat och att de inte behöver vräka i sig. Men det finns ju undantag, alla klarar kanske inte av det…
Motion och ännu mer motion tror jag är svaret. Hästar som inte slutar äta behöver mer motion än andra för att vara fina i hullet. Precis som vi människor måste vissa motionera mer än andra för samma matintag. Ett tips kan också vara (förrutom mer motion och hårdare motion) att inte lägga täcken på hästen när det blir kallt. Då kräver det mer energi för att hålla sig varm och då blir de smalare. Vill man kan man lägga regntäcke bara vid t.ex regn. Men kylan är bara nyttig för dessa små fetknoppar.
Jag har samtliga mina ponnyer på fri tillgång av bra grovfoder. Min erfarenhet är att de hetsäter ett tag tills de inser att höet inte försvinner för att de går därifrån. Inte ens mina mest glupska ponnyer står hela dagarna vid hösilagebalen ute… Runda och goa, men inte värre än så.
Lite grövre grovfoder gör att de äter mindre mängder, för att deras tuggbehov blir tillgodosett på en mindre mängd mat.

Så ska man våga chansa på fri tillgång trots hennes redan bastanta kroppshydda?
Har aldrig täcke på mina så det går bort.
#7 - jag hade provat….
Och möjligen försökt motionera lite mer, OM det visar sig behövas.