Mina har tuggat på enarna i hagen
och de har iaf inte blivit sjuka/dåliga

http://linnaeus.nrm.se/flora/barr/cupressa/junip/junicom.html Jag har svårt att tänka mig det då enbusken inte är giftig i sig, en bär används ju i matlagning och smörknivar görs ju ofta av en och dom använder man ju i matlagning.
Enbär använd som örtmedicin, te på enbär är vattendrivande och urindrivande. I den örtbok jag tittar i just nu så står det att man (människa) ska undvika överdosering så om hästarna äter mycket av bären bör man nog föröka hägna så att hästarna inte kommer åt, att hästarna skulle äta av barren tror jag är osannolikt då dom är fruktans värt stickiga, det gör det också svårt för hästen att komma åt och äta stora mängder bär.
Enbärs buskar är ju vanliga i hagar och på hagmarker, mycket för att djur inte äter av buskarn så jag kan inte tänka mig att det är farligt. Men mixtra inte med enbär i fodret eller så, alla örter är ju en form av medicinering vilket bara ska göras om hästen är sjuk.

Nä det ska jag inte
. Hade hört det från någon ställe att det var giftiga och såg att grannen hade en En i sin hage som hästarna hade ätit på, så ja tänkte höra mig för. Men då är det ju lungt.