Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1207 ggr
Cavello
0

Fleecefilt under sadeln?

Håller på med ett litet projekt nu med en fleecepläd och längden/bredden är samma som till mitt ridtäcke. Skadar det att lägga fleecepläden under sadeln och över schabraket? Tanken är väl att hon max ska ha på sig pläden i 2 timmar.

Vad tror ni?

tantnett
0

Fleece absorberar ju väldigt bra så det är nog värre för sadeln än hästen.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

ThunderClap
0

Skadar absolut inte. Så länge som du ser till att fluffa upp en lufttunnel för fleece-filten och schabracket så fungerar det mkt bra som ridfilt. Ridtäcke utan utskärning för sadeln och hur man lägger på det.

Cavello
0

#1 Ok, tack för svaret! Men vad kan hända om fleecen ligger under sadeln i 2h?

tantnett
0

#3 Min tanke var, då ju som sagt fleecen har en förmåga att samla upp fukten så att det lägger sig utanpå tyget så kanske sadeln suger åt sig fukten. Så tänk på att lufta sadeln efter ridpasset.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Cavello
0

#4 Absolut! Får ta och lufta sadeln efteråt då, skönt att slippa klippa i fleecen.

ThunderClap
0

#4 Har du schabrack emellan så lär inte hästen svetta egenom schabracket så pas mkt att det lägger sig ovanpå fleece emot sadeln…

exitingsvillemo
0

#6 eftersom fleece kan värma väldigt mkt och ändå är relativt tunnt så är det väl inget konstigt med att sadeln skulle bli fuktig?

Jag var tvungen att ta av shabraket på min sadel efter varje ridtur på mitt halvblod, eftersom han svettades igenom hela shabraket.

Hade jag haft fleece mellan också, hade han blivit ännu mer  svettig och ännu mer blöt.

Cavello
0

Hästen är ju oklippt, islandshäst och går ute på lösdrift året runt så hon har ganska tjock päls. Får hoppas att det är ganska kallt på lördag så stackarn slipper att svettas allt för mycket i onödan ;)