Behöver hästen sitt täcke ?
Detta var rubriken i en artikel i våran lokaltidning i dag.Jag siterar.
- När man åker omkring i landskapet ser man hästar överallt,där det funits kor och vid senaste räkningen har vi nästan lika många hästar som kor i landet.Många av dessa hästar har täcke på sig.-Behöver man alltid ha täcke på sin häst ? Vad säger ni ?
Hästar behöver ytterst sällan i sig ha täcken. Sedan så tar vi ifrån dem deras skydd för att klara sig utan täcke, så som vind och regn skydd, vi håller dem inne så att de inte utvecklar ordentlig hud eller päls emot väta och kyla eller så börjar vi raka dem osv, så att de helt enkelt behöver täcken.
Kan man hålla hästen så naturligt som möjligt så gör det, de mår bäst utav det i längden. Men, de flesta bor inte så till och har sina hästar till sådant där det helt enkelt inte fungerar…
/V

Nej hästen behöver inte sitt täcke sålänge den har ett naturligt eller byggt vindskydd. Plus att den ska ha fri tillgång till grovfoder, hästar som äter håller värmen…
Sen vet jag inte hur mkt av pälssättningsgenerna som är bortavlade i vissa hästraser…men jag tror inte att någon ras/häst skulle få problem i sverige sålänge den får rätt förutsättningar av ägaren!
Att täcka hästen är en bekvämlighet för ägaren/ryttaren enligt mig!
Fast iår tänker även jag täcka en häst då jag ska ut på tävling om en månad plus att jag ska försöka börja tävla/ställa ut så tidigt som möjligt nästa år och vill helst inte klippa pållen min… Alltså för min bekvämlighets skull och inte pga av att hästen skulle må sämre utan…
jag täcker inte mina hästar för att det är bekvämt.jag sätter täcke på dom för att dom får ont i ryggen vid tex regn och snö oväder.så täckena skulle jag helst av allt vilja slippa för det är bara ett slit.

Fast min gamle häst på 21 år gick på bete och det regnade en hel dag så fick han ont i ryggen. Alltså så spelar det ingen roll om dom har äta hela tiden.

#3 Ok, då har jag delvis fel där…vad är det för hästar du har? *nyfiken*
#4 Gräs är inte samma sak som hö måste jag bara säga, när hästarna äter gräs använder de mkt energi till att först och främst värma upp gräset istället för att värma sig själv som vid torrt grovfoder…
Men det finns antagligen då hästar som har tappat sin förmåga att skydda sig från väder och vind, ifall det beror på individ eller påverkan från människan är en annan sak… Har själv tre hästar som gått ute dygnet runt i snart tre år, har inte haft några problem med dom…de använder inte ens sitt skjul förutom på sommaren för att komma undan flugorna. Men dom har ju inget som påverkar dom negativt, som tex att ställa in dom över natten för att sedan anta att de klarar sig i kyla när de vant sig vid värmen inne etc.

Fri tillgång till grovfoder skrev du. Det är för mig hö eller gräs. Därför svarade jag att så är inte fallet med min häst iaf.
Vad jag har lärt mig så blir hästen varm av att tugga. Ovsett om det är gräs eller hö resp hösilgage då.
Ett stort misstag som vi svenskar under många år har begått,är att ventilera stallen för dåligt för att hålla varmt i byggnaden.Hästen tål kyla mycket bra,men en förorenad luft som uppkommeri dåligt ventilerade stall har medfört sjukdom som har lett till slakt för ett stort antal hästar på grund av att de blivit obrukbara.Så när du lägger på ditt täcke så rubbar du hästens inbyggda förmåga att klara av klimatet.Utan ge din häst ett grovfoder ute när det är kallt,för har den tillgång till mat en kall dag äter den och mår bra och tar själv hand om kylan.
#7 där håller jag med dig helt! ventilationen är en brist i många stall.
men ang täcke så är det självklart naturligaste för hästen att vara utan, men ibland tex vid ryggont, sjuka hästar, en del som har svårt att hålla hull mm Dom behöver ett skönt täcke över sin rygg.

Om hästar behöver täcke beror på hästen. Alla är individer, enkelt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
jag har två st varmblod

min ras behöver inte täcke (shettis)
Min kbltravare behöver ha täcke, fast han har mkt päls. Är gammal, blir stel och får ont i lederna de dagar det är ruggigt, blött och kallt. Ser skillnaden direkt om han har haft täcke på sig eller inte. Så han har täcke på sig höst, vinter och vår, enligt rek. av veterinär, massör och EQ.
Ska klippa honom dessutom snart, har mkt päls och det tar låång tid för honom att torka upp efter han har blivit svettig.
Personligen så tycker jag att det spelar ingen roll vad det är för ras alla hästar kan gå ute året runt om bara dem har tillgång till en bra lighall och bra grovfoder som dem får fri tillgång på.Jag tror att många hästar som har problem med rygg och blir stela är hästar som har blivit förstörda av att dem har haft täcken på sig och då har dem mist den naturliga delen att vara häst.Hästen är ett mycket klimattåligt djur.Det finns flera egenskaper som gör hästen klimattålig och att den kan vara i termisk balans med sin omgivning.Hästen är ett stort djur och stora djur har lättare att tåla såväl värme som kyla,eftersom de har liten kroppsarea per kilo kroppsvikt.En vuxen häst har 100 kvadratcentimeter per kilo mot en människa som har ca 250 kvadratcentimeter per kilo.Den förhållandevis lilla ytan som exponeras mot omgivningen gör att hästen är relativt okänslig för påverkan utifrån kyla och värme.Hästen har ju också päls och dess längd styrs genom klimatet.Pälsen är en utmärkt isolering som hästen anpassar till olika klimat både på kort sikt genom att resa eller lägga håren och på lång sikt genom att låta pälsen växa eller låta den fälla om den blivit för lång eller tät för det aktuella klimatet.
Nej, inte alltid. Min häst har dock en diagnos som innebär att han inte får bli nerkyld. Så vid blåst kombinerat med regn så har han ett tunnt regntäcke på sig.

#13# Stämmer inte alls det där som du skriver. Har haft en unghäst inackorderad här hemma. Hennes förädrar hade själva fött upp den. Hon ville att han skulle "härdas" alltså inte ha täcke på sig. När det var kallt ute och så stod hästen och darrade av kylan. Tex vid regn eller blåst.
Min egna gamling som är fullblod/halvblod fryser också då. Men har inte haft täcken på sig dom första 15 åren.
Så nog är det så att man måste titta på individen. Visst att många sätter på täcken för att det ska vara så eller för att vi fryser. Men en del behöver täcken oavsett vad man själv tycker.

#15 sen spelar det ju oxå in om hästen går in på natten eller inte. är hästarna alltid ute så sätter dom päls efter det. första året dom går lösdrift brukar dom få lite halvtaskig päls men året efter sätter dom jättebra. sen har det ju med ljuset att göra, ställer man in dom vid 4 med lyset på i stallet så sätter dom inte lika mycket päls.
Jag tog in Peppe på nätterna väldigt tiditg i år för att han inte ska sätta helt full päls. (vilket BTW va ett stort misstag, nu står vi här med en häst som hostar igen,och kommer få äta blött hö i resten av sitt liv och betala dyr medicin.)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

med risk för att få en massa påhopp…
jag tycker att många hästägare håller på och daltar med hästarna.
herregud, en häst är gjord för att gå ute. kan förstå en häst som fryser om man vill ha på täcke. eller om hästen är klippt - då är det ju ett måste. men en häst som inte behöver täcke??? hmm nej….
mina hästar kommer endast att ha täcke de dagar jag tänker rida och om det behövs. vill inte ha sjöblöta hästar när jag ska rida.
Hade hästen nåt grovfoder när den var i hagen ?
Alla hästar sätter vinterpäls,även om det är stora individuella variationer.Hästar som står i varma stall och utfodras intensivt sätter kortare vinterpäl.Om man valt att ha varmt i stallet oftast för sin egen skull måste man anpassa hästens isolering till det varma klimatet.Det gör man genom att klippa den.En del av vinterpälsens uppgift hos ett vilt djur är att kompensera för den näringsbrist som ofta uppstår under den kalla delen av årstiden.En underutfodrad individ produserar mindre värme och har sådeles svårare att klara låga temperaturer.

#17# Håller med dig lisette till en viss del. Som jag skrev förut alla hästar går inte att lära sig gå utan täcke utan att frysa. Och då menar jag inte bara dom som är klippta. Utan även oklippta kan frysa.
Annars håller jag med dig med att vi daltar för mycket med våra hästar. Dom klarar mer än man tror.

#19 gejsa, du dyker upp när jag är redo att hoppa in i duschen. typiskt… :D
jag skrev samma sak, ok en häst som fryser (ex ett tunt fullblod) eller som är klippt. men inte en stor nallebjörn som har en lat ägare… :D

Oj, ursäkta. visste inte att du skulle duscha. *ler*