Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 760 ggr
Fiona
0

Foder!

hej, jag har ju fått hem en arabpojke på foder, en 13 årig valack. Han är lite tunn och vårat hö är inte överdrivet bra (vi har dock inte gjort en analys än). Veterinären var hemma och vaccinerade hästarna och mamma undrade vad hon rekomenderade att vi skulle ge honom, och hon tyckte lusern & fibergi. Han får just nu utöver höet kornkross. Så jag skulle vilja veta hur lusern och fibergi påverkar han ex. om han blir piggare. Vilket jag i så möjlig mån som helst inte vill att han ska bli, han har tillräckligt med krut redan! Och om de finns något annat som effektivare gör att han håller vikten?! Tacksam för svar :-) //Jenny

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Cilla89a
0

Är han smal idag, finns risken att han blir pigg när han lagt på sig, då han inte behöver lägga energin på att försöka hålla hullet..

Lucern låter bra tycker jag.. Annars Hippo Alfa Grow (135 g smbr), och mer prisvärd än Krafft Groov 125..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Ahnna
0

Utan analys kan du ju inte veta om höet är bra eller dåligt. Sånt kan man inte gissa sig till så länge det rör sig om rent och fräscht grovfoder.

Fibergi kommer han garanterat att bli piggare av om han redan är pigg trots att han är tunn - MEN! Energi är jätteviktigt för att hästar ska kunna gå upp i vikt, så dissa inte energirikt foder för att du är rädd att han ska bli "för het". I så fall är det bättre att inte rida honom i ett par månader så att han hinner lägga på sig vikt och komma i balans med sin energiförbrukning.

Lusernfoder av något slag är jättebra, eftersom det har högt protein och räknas som grovfoder. (Bättre för magen än kraftfoder.)

Men steg 1 är att ta en höanalys! Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Terrierlina
0

Jag ger min häst alfalfa, inget socker (som lucern) och alltså ingen onödig energi…. funkar toppen. Utöver det får hon havrefri musli och lite equi-calm…. och så lite annat smått och gott….. men just alfalfan är bra för hullet, tycker jag…

Lyrik
0

Lusern

Min svårfödda gubbe får fri tillgång på hö (dåliga värden).

2 kg lusern, 1 kg havre, 1 kg kornkross. Och han är mer eller mindre helpensionär nu.

Fibergi är INTE bra att ge om man har en tunn häst. Innehåller väldigt lite protein, och är mest ett dyrt halmhack med melass på.

Fiona
0

Tack för svaren! Alltså fibergi ska jag inte börja ge honom. Men lucern är bra. Så det gäller att ta analys på höet och sen börja räkna på det. Men nu fram tills anaysen hur mycket tycker ni att jag ska ge honom? Om han får fri tillgång på hö under natten när han är inne, det blir väl inte för mycket? Och sen hur mycket kornkross & lucern (i kg) ska han ungefär ha om dagen ? :-)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg