Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 830 ggr
carrrrrooooo
0

Hö/Hösilage

vad tycker ni ska man ha hö eller hösilage? vad har ni?

vad är för och nackdelarna?

Glad för alla svar:)

gejsa
0

Hösilage är svårt att ha om man inte har så många hästar som ska äta av det. Hösilage tycker ju hästarna mer om mot torrt hö.

Hö kan mögla på skullen pga vi har så fuktiga vintrar nu för tiden. Så det beror ju var du bor också. Om du har kallt på vintern så håller sig höet bättre tex. Men man kan salta på det och lägga på halm över allt så blir det inte förstört. Mer jobb med torrt hö.

carrrrrooooo
0

jag bor ju typ vid dig (i typ nyköping:P) men det blir nog hösilage för dom i stallet har det så jag slipper krongla med att köpa in hö som ändå inte får plats någonstans:D.. men vet du hur man räknar ut hur mycket hösilage man ska ge till en häst? jag har ju bara gett henne hö förut och då fick hon ungefär 8 kg. men jag vet att man måste vänja dom jätte sagta med hösilage men är det ungefär 3 veckor det ska ta innan hon får sin fulla giva?

gejsa
0

Bor du typ vid mig? Vad menar du? Jag bor inte i Nyköping.

Har du analys på hösilaget så man vet tex ts-halten (hur blött det är) gärna mj och smrp också så kan man räkna ut hur mycket hästen behöver. Vad det är för häst också.

gejsa
0

Bor du typ vid mig? Vad menar du? Jag bor inte i Nyköping.

Har du analys på hösilaget så man vet tex ts-halten (hur blött det är) gärna mj och smrp också så kan man räkna ut hur mycket hästen behöver. Vad det är för häst också.

carrrrrooooo
0

nehe då måste jag ha tagit fel ..Tyst hade för mig att du bodde härTungan ute blandar ihop alla hehe.. ska kolla om det finns analys. hon är ett varmblodssto som är väldigt lättfödd. förra vintern fick hon 6-8 skivor hö(ca 1kg i varje skiva) sen 3 dl pellets av förra ägaren. detta är vår första vinter tillsammans så det är lite svårt att vete hur mycket hon ska ha.. men jag ska kolla om det finns analys, dom sa att den balen som dom nyss öppnade var ganska tort.

wewwa
0

Eftersom vi bara har två hästar fodrar vi med hö. Jag föredrar absolut hö, bara man ser till att det förvaras rätt. Dock blir det svårare att hitta hö för varje år, så någon gång måste vi nog börja med minihösilage balar..

gejsa
0

#5# Ok, jag förstår. :)