Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 6390 ggr
Linda
0

Veterinär besiktning

Suck,,Vår 4 åriga C-ponny var "såld" men tyvärr gick damen inte igenom besiktningen..

I höga böjprovet fin fint men i låga så reagerade hon med ömmhet i fram kotorna.

Så nu ska hon behandlas i 10 dagar med "butta" och zon på framkotorna samt skrittas..

Enligt veterinären så är det bara 4 av 10 hästar som går igenom en veterinär besiktning efter böjprov= skrämmande siffra.

Är då böjprov en bra mätform?

-Är det så att i de flesta stall står det en massa "halta" hästar?

Vad har ni för synpunkter på veterinärbesiktning på klinik?

Vårt sto har stått hos fodervärd i ett år så jag vet ju inte riktigt hur hon blivit riden etc, men kan man klandra fodervärden?

Suck..Mvh Linda

gejsa
0

Oj, vad trist Linda! Så det var därför som hon åkte till byebye? Fick du inte mitt mejl förresten?

NinaToy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Linda!
Det är från klinik till klinik.
Det finns en oskriven regel som säger att man inte ska böja ponny lika hårt som man böjer storhästar.
Min ponny som jag skulle köpa gick inte igenom första gången, 1or på båda fram vid böjprov, när vi ca 2 månader senare besiktigade honom på en annan klinik så gick han igenom utan några som helst problem! Så… det är ju lite chansartat. Men sålänge det inte är några grövre problem. Kan ju tillägga att den första vi var hos tog nästan enbart emot storhästar… :P

Dama
0

Känner många som tyvärr har fått nedslag på böjpriv fast ej hästen har visat hälta skedde för mig då jag förlänge sedan skaffade en haflinger som foderhäst och gjorde då besiktning och fick nedslag på böjprovet men tog honom ändå och har aldrig haft problem den tiden jag hade honom och ej de som köpte honom heller och dom har använt honom som hopphäst ett tag

mvh bitte

Lorita
1

Jag är mycket tveksam till böjprov, det är ju så att man inte ska böja för ofta för då kan hästen bli skadad. Varje gång utsätter man ju hästen för en onaturlig påfrestning.

Jag tycker normalt att man ska spara böjprovet till hältutredning och se hur hästen rör sig vid logering, då brukar ett vant öga kunna se. Vid försäljning är det ju svårt för det ingår ju i veterinärbesiktningen av en häst och som säljare är det ju tryggt att sälja en undersökt häst.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Linda
0

Ja vi får hoppas att hon går igenom om en månad igen efter nytt böjprov och avslutad behandling.

Ska nu boka klinik besiktning oxå för vår 3 åriga D-ponny som inte gick igenom heller..efter böjprov av veterinären hemma.

Tack för era svar..

Mvh Linda

Pst Gejsa jo jag fick det, tack:)

Wiemona
0

Vad jag hört så är det inte så många andra länder som praktiserar böjprov. Är också skeptisk till det hela. När jag köpte min treåring i våras gjorde veterinären böjprov på henne. Hon har ju aldrig varit uppsutten på överhuvudtaget. Han menade ändå att försäkringsbolaget krävde det. Hade det inte varit mer rättvist om hästen ridits på mjukt och hårt underlag framför veterinären?

CBA
0

Jag är inte heller ett fan av böjprov, så som de knölar ihop leden så ser ju även en frisk häst halt ut.
Jag känner som Lorita, att man kanske ska spara på börprov till hältutredningar istället.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

MiaMaria
0

Va hon öm i böjningen eller va hon halt?? Många hästar kan ju ömma när dom "knölar" ihop benen (speciellt kotorna) och rör sig sen inte rent i några steg men är för övrigt ohalt på både rakt och böjt spår.Att böja en led är att provosera fram ett problem. Som Lorita och CBA tycker jag att man ska vänta med böjprov tills det är en hältutredning på gång.

[slo]
0

#7 ja precis, det är ju som med oss människor, alla är inte lika smidiga och böjbara… Jag har till exempel inga problem att sätta mina fingrar i 90 graders vinkel från handryggen, medans andra inte ens kan pressa sina fingrar till det läget.

Nej, jag tycker också böjprov bör användas försiktigt. Tråkigt att det inte blev någon försäljning Linda :/

jen
0

min fjording som jag sålde klarade inte böjprovet först. men efter longering och att hon värmts upp så klarade hon böjprovet jättebra.

Vi antog att hon antingen bara var stel, eller att hon sträckte sig vid provet.

Det är ju inte en naturlig rörelse för hästen att göra böjprov.

CBA
0

#9 Exakt, vi är ju alla olika flexibla i kroppen.
Jag har oxå överrörliga fingrar men stel i fotlederna i stället :o/

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

1111
0

Jag har inget emot böjprovet i sig - tycker det visar felaktigheter på ett mkt enkelt sätt. MEN jag anser att för att det ska vara på ett rättvisst sätt bör hästen vara uppvärmd innan man gör det, eftersom hästen då blir smidigare och hältor som kan vara pga av stelhet i början av arbete inte dyker upp och att om hästen är uppvärmd så sliter det inte lika mkt på kroppen, för som någon sagt tidigare i tråden så belastar man benenrätt rejält när man gör böjprov.

/V

jen
0

#12 exakt!  det var så för min, hade jag värmt upp henne innan så hade hon säkert klarat första böjprovet utan problem.

emsems
0

tja jag tror att det är lite väl hårt att göra böjprov. trots att tova kändes hur fick och kry som helst, syndes inget på springa på asfalt, inget på longering m.m men hon fick ändå 2or på böjprov… hon var som frisk och blev aldrig bra efter behandling m.m, utan dom sa efter ett tag att "hon är nog ojämn" då hade hon ca 0,5 hälta båda fram efter typ 4 behandlingar, röntgen, 3 månaders vila m.m…

givetvis är det super och man ska absolut besikta hästen.. men böjprov kanske är för hårt för de flesta hästarnas ben helt enkelt??

trex
0

Jag har bara vetbesiktigat 2 hästar,bägge klarade böjprovet.  Hur graderar man hältorna? Hur får dom fram 0,5 i hälta?Fundersam

emsems
0

0,5 är typ inget i hälta. grad 5 är när hästen inte stödjer på benet.. 0 är hästen frisk.

LinneaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 - vicky är hos oss nu och verkar trivas =)

gejsa
0

#17# Va, bra att ni kunde ta hem henne då. Ska din syster rida henne?

LinneaG
0

#18 - jo vi hade ju en plats ledig så det gick bra! Det är Lindas systerdotter som ska ta hand om henne. Ja tror min syster är för ovan för att rida en så ung häst, visst är Vicky helt underbart snäll men hon är ju fortfarande unghäst..

gejsa
0

Ok! Ja, tänkte inte på att hon bara var 4 år. Men bor systerdottern i närheten då?

LinneaG
0

Jo, hon bor i närheten. Sen så hjälper vi andra till när hon inte kan komma,

gejsa
0

Ja, det löste sig bra då. Vilken tur!

Mandysan
0

Jag är emot böjprov. Jag tycker inte att det är bra alls. I princip alla hästar jag har hört som har besiktas har fått typ ½-1 gradig hälta efter böjprov.

Nej det borde finnas ngt annat sätt att hältkolla hästarna.