Behöver lite hjälp!
Jag har inte börjat rida min sköthäst än, men ska göra de snart!
Han är otroligt pigg när man ska rida honom, typ bara travar och travar hela tiden, nästan omöjligt att få stopp på honom enligt ägaren.
Finns det något man kan göra för att lugna ner honom innan ett ridpass?
Hans foder består just nu bara av betfor och salt. Han får oxå lite hö, men inte mkt p.g.a han fortfarande går på "bete".
Snälla hjälp mig, är lite nervös inför ridningen.. Har typ inte suttit upp på en häst på ca ½ år..
Tack på förhand!
//Sandra
Varför springer hästen? Orkar den inte gå lånsamare och ta kortare steg? Ber ryttaren den felaktigt? Är den stressad..?
/V
longering ? innan ridpass, tror jag mig minnas att några gett som tips här innan…
jag tror han är stressad.. ägaren brukar alltid longera honom innan hon ska rida, han är full med energi..
Han har ju vatt travtränad för många år sen.
Det brukar komma en tränare som tränar honom och då brukar det alltid gå bra.
Va ute och gick med honom igår och han "hoppade" till för att han blev rädd några ggr.
Va i padocken först o longerade honom lite smått men då kom ägaren till stallets son och körde sin jävla motocross moped precis brevid padocken och då blev min pålle hur nervös som helst och dansade runt och kunde inte vara stilla.
//Sandra
då får du ju be den lille killen att åka nån annanstans, om det kan vara en fara för dig och hästen. det är ju inte roligt om han blir rädd..man vet ju aldrig vad som kan hända..
hm, vet inte vad du ska göra då…
Longering gör en stressad häst mera stressad då det är rätt svårt att utföra korrekt… Ser hellre att man tar reda på problemet och löser det ;)
Är han stressad vid arbete/ridning/kontakt med människor eller jämt?
Hur mkt betfor får han idag föresten?
/V
Nej vi fick säga till honom på skarpen, hans mammas häst (ägaren till stallet) gick omkull i hagen p.g.a han blev så rädd.
Min kompis som oxå red sin häst i padocken blev oxå rädd som fanken.
//Sandra
men vilken unge…suck…
markarbete? kanske…
Jo jag vet att det är svårt att longera korrekt, därför longerar jag knappt aldrig honom.
Nja han är stressad när det gäller nya människor och nya platser, med mig har han knappt aldrig varit stressad, det va just igår p.g.a crossen och när vi va ute och gick. Mötte dock en traktor (han brukar alltid bli uppstressad enligt ägaren när han möter traktorer), men igår gick han lugnt brevid mig när vi mötte den.
Minns inte exakt hur mkt betfor han får, men 1 skopa betfor. Förut fick han kraft men inte nu när han går på bete.
//Sandra
kanske ska pröva att ta bort betforen eller minska rejält ett tag för att se om han lugnar ner sig.
lite markträning och träna lite ledarskap är inte heller så tokigt när det blir sådär..
annars att ta kort trav i en volt, och om han ökar farten så minskar du volten. och håller han den farten som du vill ha så underlättar du som belöning genom att förstora volten igen. men ökar han igen så fortsätt att minska volten igen för att det ska vara lite jobbigt att inte lyssna.
(hoppas du förstod min krångliga förklaring)
Han lyssnar på en när man går brevid honom, men inte riktigt när man sitter uppe på honom :/
Iofs vet jag inte hur han kmr att reager när jag sätter mig upp på honom. Får hoppas att det går bra! :D
Är bara så nervös att han ska bara springa iväg med mig, har som sagt inte ridigt på ett halvår.
Vi tog bort en hel del för betforen, han hade mer innan, men det är inte mkt betfor han får längre.
//Sandra
Rekommenderar lite grovt utan att ha sett just din häst att se till att få ett satidigt band till den på marken så att den känner sig säker med dig på ryggen även sedan.
Bara tänka på att själv vara lugn och trygg, du ska vara hästens ledare och om du är osäker eller nervös kommer hästen tolka det som om att det finns något att vara rädd för och bli än mer på span.
Hästar brukar inte börja springa i skritten för att man bara hoppar upp på dem ;), så börja med att bara skritta, stå still och prata och smeka hästen snällt så kommer den inte springa med dig :)
/V
Vi har nog ett rätt stadigt band, har skött om honom i typ 7-8 månader nu. Vill gärna lära känna hästen innan jag satte mig upp på honom.
Jag är en sådan person som inte tycker att ridning är något viktigt, visst det är roligt att rida, men jag känner att bara jag är nära hästar så trivs jag perfekt :D
Tack så mkt för hjälpen! :)
// Sandra
Så långsamt och skönt ni värkar ha tagit det :) Kul med någon som inte har bråttom, utan låter saker ta tid :)
Hehe jo!
Ägaren har frågat då och då om jag ska börja rida honom, men jag har sagt att jag tar de lugnt plus att han har varit lite halt, han och kompisen i hagen hade busat lite för mkt så han hade fått en liten spark på bakbenet!
// Sandra

är inte betfor ren energi?

Det låter som ett ledarskaps problem, hästen har inte lämnat över till ryttaren utan han tar själv ansvar för att finna faran. Att logera eller på annat sätt trötta ut hästen det tror jag inte på. Du/ni måste få hästen att inse att det är människan som har förmågan att avgöra vad som är farligt eller inte, långa skritt pass. När hästen hoppar till eller tittar efter något "farligt" som han kan behöva fly ifrån, rikta hästen uppmärksamhet åt dig, dra ner tempot, få hästen att först att detta är inget att fly från. Jobba lugnt och skritta mycket på lång tygel, få hästen att förstå att när du är med kan inget farligt hända. Svik aldrig hästen eller sätt den i farliga situationer hästen måste alltid kunna lita på sin ryttare. Logera inte du får ju hästen att fly och flykt är det sista du vill ha.
Hej!
Finns det någon speciel anledning att han travar enbart nästan?
Du kan prova att prata med hästen. PRata med en lugn röst och säg att han är duktig om han skrittar, Beröm honom mycket när han gör rätt! Stressa inte upp dig, bli inte nervös eller så. Då känner han av det, så var bara lugn så ska du se att det kommer gå bra :)
/ Sara
/ Sara & Casper