Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1979 ggr
tezzie
0

Lösa hästar del 3

Eftersom tidigare tråd blev så hemskt lång kommer här en ny i ämnet om att rida med lös häst…

Kom ihåg att vara schyssta mot varandra!!!

Del 1

Del 2

*** Kärleken övervinner allt ***

exitingsvillemo
0

att kunna styra en häst utan utrustning osv osv, har ingenting med hästens instinkter att göra.

Jag kunde rida mitt fullblod utan sadel, träns eller ngt annat, jag också, utan problem, men jag skulle aldrig chansa att ge mig ut, utanför inhängnad.

Spelar ingen roll hur mkt din häst lyssnar på vikthjälper mm, instinkten att fly för fara, ligger så djupt i en häst att den struntar fullkomligt i att den har dig på ryggen…

Storvreten: Om du nu har sådan bra kontakt med din häst och han lyssnar så fint på dig, varför rider du honom på ett Gag-bett då?

[FiaDodis]
0

Det är det faktumet att hästar är ett flyktdjur och att dom har instinkter som inte "når fram" här.

Sen att utsätta sina hästar, 3:e person och andras egendom för risk, jag skulle aldrig göra det! Det beror dock inte på dåligt ledarskap, att mina hästar inte mår bra, att dom skulle vara lyckligare att vara lösa. Säkerheten sätts alltid först det är A och O för mig.

Storvreten
0

#1 Då är det ditt val. Jag har mitt val.
Vad är Gag-bett? Jag vet inte vad mitt bett heter, mamma säger körbett. Jag har det för att, ja jag vet egentligen inte varför jag har det. Mamma har det när hon rider honom för hon har problem med axlar och rygg så hon behöver inte ta så mycket i honom då. Han är lite hård i munnen de dagar han inte vill eller de dagar han är på bushumör ;)

#2 Säkerhet är A-O för mig med. Läs mina inlägg tidigare ;)

Jossa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

FiaLodis:
Det är ju klart att jag tycker han är sjukt duktig i mina ögon, jag kan ju inte se med någon annans även om jag velat… "/ Vi har ju olika åsikter om ämnet. Det är ju så, alla behöver inte tycka om hans sätt, men jag gör. Och det var det jag skrev ganska tydligt. Det var därför jag skrev ner dem, för att det var böcker jag tyckte vad bra, som folk borde läsa om de inte gjort det. Ni behöver ju inte direkt tycka samma sak som jag.

Någon annan (kommer inte ihåg vem):
Och "bara" för att det står i en bok så måste man inte göra så… Nej, det måste man inte. Det har jag inte påpekat. Det jag påpekade var att han gjorde så, och frågade då om ni tyckte det var oansvarigt. Jag har också ridit mina hästar utan träns eller sadel, då bara i hagen för att jag själv inte kännt att jag haft kontrollen. Och för att jag bara haft heta och osäkra hästar som jag försökte lära lite sjäälvförtroende innan jag började lära dem saker…
Eller så har jag ridit ut med bara grimma och grimskaft, i skog och mark utanför inhägnad. Då har det varit på mitt förra arabsto och så på min ponny, samt mammas förra ridtravare. Bland annat.

Exitingvillemo:
Men hästar är flockdjur också, inte bara flyktdjur. Det är klart att flykt sitter djupt, men det gör faktiskt flockinstinkten också. Du är välkommen att komma hem till mig och gå in i min flock med 14 hästar och se hur de beteer sig. Så kan du säga sedan om jag haft rätt eller fel när jag förklarat de erfarenheter jag upplevt att jag fått genom att umgås med den flocken.
Jag tror inte direkt att mina hästar är på något annat vis än alla andras…
Eller så har jag missförstått situationen…

[FiaDodis]
0

#3 Då har vi väldigt olika syn på vad säkerhet innebär och jag anser att du missat det viktigaste i vad gäller säkerhet!

#4 Kan inte uttala mig om hans sätt att förhålla sig till hästar då jag inte läst boken vilket jag även skrev. Det jag menade är att bara för att det stod i en bok behöver det inte betyda att det är sant det som står. Även om det vore så så betvivlar jag att alla hästmänniskor har kapaciteten att utöva det.

Hästen flyktdjur, flockdjur ja det är dom men betvivlar starkt att om ex ledaren skulle stå kvar vid ev fara med risk att bli dödad så skulle resten av flocken även stå kvar. Det är då instinkten kommer fram.

exitingsvillemo
0

#3Vad är Gag-bett

ett Gag-bett, eller "hiss-bett" är ett MKT skarpt bett som överhuvudtaget inte ska användas på en häst!

Du har alltså inte kunskap om vad för sorts utrustning du använder, men tillräcklig kunskap för att ha dina hästar lösa?

Han är lite hård i munnen de dagar han inte vill eller de dagar han är på bushumör ;)

vaddå inte vill? DU är ju flockledaren, säger du… Du säger emot dig själv hela tiden…

#4 Men hästar är flockdjur också, inte bara flyktdjur. Det är klart att flykt sitter djupt, men det gör faktiskt flockinstinkten också

självfallet är dom flockdjur också, men det betyder inte att dom går ihop hela tiden.

En flock med hästar kan bre ut sig på stora ytor, dom går inte med nosen i arslet på varandra hela tiden…

Vid fara, kan en flock skingras, dom kan dela på sig för att förvirra "rovdjuret", för att senare (när allt lugnar ner sig) söka upp varandra igen.

Men tänk vad mkt skada en häst kan göra INNAN den lugnat sig och söker sig tillbaka till flocken…

[Teddy]
0

Vi kommer väl inte längre i den här debatten eller? Det är bara att hoppas att de som har sina hästar lösa tar förnuftet till fånga INNAN det händer olycker. För det gör det, förr eller senare.

[FiaDodis]
0

#7 Håller med dig. Känns som om en del personer inte tar till sig nåt av det vi skriver. Som du skriver och jag skrivit tidigare: det kommer att hända förr eller senare.

emelieeh
0

kanske inte hör till frågan. men får man träna en lös häst te.x i en hage?

vilde
0

#9 Självklart får man träna en lös häst i en hage. Förutsatt att hagen är stängd förståsGlad

emelieeh
0

#10 okej tack Glad

Storvreten
0

#6 Men namn på sakerna, är det så viktigt? Det är väl bättre att veta vad de är till för, eller hur? Och hans bett är inte skarpt, alltså de är väl skarpare än andra bett men inte MKT skarpt som du utröck det. Skarpheten på detta bett är genom kedjan under, och om man inte spänner den är det som ett vanligt bett.

Inte vill = dåliga dagar. Du kan ju tänka lite runt ordet jag skriver och inte tolka rakt av, tack.

#7 Jag har mitt förnuft tillfånga.

[Teddy]
0

#12 Snälla du, sluta!

vilde
0

#12 Nej det är inte riktigt som ett vanligt bett även fast du inte har kedjan.

Flaxii
0

#12 Nej, det viktigaste är inte vad det heter, utan vad det gör, men det verkar du inte heller ha koll på. Gag-bett är mkt skarpt och om du nu har sådan kontroll över din häst och du är ledaren så borde väl du kunna rida på ett vanligt tränsbett, eller hur? Eller blir han helt vild och lyssnar inte alls så fort du sitter på honom?

Sen har jag en annan fråga; Hur lång erfarenhet har du av hästar och ridning? Och vem har lärt dig allt det här att det är fullkomligt normalt och helt okej att bara släppa lösa hästarna hur som helst?

exitingsvillemo
0

#12 nu är du helt ute och cyklar!

En kedja gör ett Gag-bett snällare!

Såg inte till ngn kedja på kortet, därav trodde jag att det var ett Gag…

Så din antydan att det är huvudsaken man vet vad det är till för, funkar inte riktigt då du uppenbarligen inte vet hur ditt bett fungerar!

Ett Gag är ett MKT skarpt bett, borde överhuvudtaget aldrig användas i en häst-mun…

En kedja på ett bett, gör inte bettet skarpare

[Teddy]
0

#16 Nu lägger jag mig i fast jag bestämt mig för att inte läsa här mer. MEN ex…. visst blir ett bett skarpare med en kjedja under! Med hävstångseffekten blir ju bettet mycket skarpt! Ett gagbett har man väl aldrig kedja på? Ett gagbett är väl ett bett där tygeln går igenom bettringen och vidare runt nacken? Eller?

Jossa
0

Alla fastnat på det här med skador, att hästen kan skada sig när man har den lös. Ja, men är man ute och rider, med alla utrustning så kan man fortfarande ramla av, och vips. Hästen är lös utanför inhägnad.
Den kan skada sig i hagen, vi har två hemma som blivit opererade för att de gjort illa sig i hagen, på något som vi inte ens hittar. Vi har ett sto som blev utjagad från hagen utan anledning, utan förvarning. Vi har ett 4 årssto som hoppade ut från hagen för att gräset var grönare på andra sidan.
Min ponny gick igenom hagen när hon var yngre, i skritt trots att det var bra kräm på tråden.
Alla blev lösa.
Hela gänget på 10 st, när de ännu inte var riktigt lika många som nu, drog genom stängslet så vi fick leta häst tre olika nätter.

Tror inte att det är farligare att ha en häst lös när det gäller skador än i övrigt.

Men men. Jag lägger mig inte i den här diskussionen något mera, har sagt lite vad jag tycker. Och jag är delad när det gäller det här med att få ha hästen lös.
Men jag vet vart Storvreten bor då jag nästan bor hos henne ibland, och jag vet hur hennes hästar är. Men, som sagt.
När ni reagerar på det jag skrivit nu så kommer ni iallafall inte få något svar.

Ha det trevlig!

exitingsvillemo
0

#17 gag-bett finns i många olika utföranden, från vanliga amerikanska gag till pessoa och Nej, det sitter vanligtvis ingen kedja på, men det går att sätta dit en kedja för att häva effekten att nackstycket trycker alltför hårt.

Ett gag, kan du alltså sätta tyglarna i som vanligt. Men det finns även gag som används så som du beskriver.

finns andra trådar om gag-bett… ska inte gå in på det så djupt här, då denna tråd handlar om ngt helt annat :o)

Men undrade bara varför man väljer ett så skarpt bett till en häst som "lyder ens minsta vink"?

#18 svarar väl inte då, eftersom du inte vill fortsätta diskussionen iaf

exitingsvillemo
0

#12 hur kan du få Inte vill till dåliga dagar?

En flockledare har kontroll oavsett "dåliga dagar"

Ber dig återigen att studera hästar i flock och lär dig lite mer om hästens naturliga instinkter.

Du förmänskligar dina hästar genom att kräva att dom ska förstå dig… Hästen tänker inte som DU, den agerar genom instinkter och det kan du inte ifrån dom

exitingsvillemo
0

#9 självfallet får du träna dina hästar lösa i en hage :o) Mkt klokt beslut av dig.

Jag tränar mina lösa i hage också.

[FiaDodis]
0

#18 Du skriver att du inte lägger dig i denna diskusition något mera, hm kan det vara för att du inser att du kanske är "är ute och cyklar"? Jag förväntar mig inget svar men är säkerligen övertygad om att du kommer läsa detta.

Det som gäller är att minimera risken för skador på häst, andras egendom, 3:e person osv. Det gör man inte om man har sin/sina hästar lösa då är risken att det händer någon mycket större än om man rider sina hästar med utrustning och ev har en "handhäst" med. Att man kan ramla av, javisst gör man det, men det går ju inte att jämföra med om man har sina hästar lösa!!

När det gäller hagar, ja då lär man se till att hagen är fri från föremål som kan ge skador och har man hästar som "roar" sig med att gå igenom tråden oavsett hur mkt kräm man har när det gäller strömmen, ja då kanske man starkt ska fundera över att ha någon annan form av hage ex A-staketet eller trähage kompliterat med eltråd el elband.

#12 Namn på sakerna viktigt? Ja och nej men huvudsaken är att man vet vad  man stoppar i munnen på sin häst och det vet du uppenbarligen inte. Sen att din mamma rider på det nämnda bettet, hm din häst kanske inte är så foglig som du vill tro.

Arkan
0

den här nordsvenken som nu Storvreten, har löst vid sidan ute i skogen, när den ska ridas in, hur kommer det nu gå första turen ut i skogen? Det är ju inte precis helt omöjligt att denna häst kommer bocka som en galning och skena runt med ryttare eftersom den har fått gjort det förut!

och vi lever inte i en amerikansk cowboy a lá mannen som kunde tala med hästar värld. När jag läste "rida med lös häst vid sidan" tänkte jag genast på när Tom rider med pilgrim vid sidan på de stora vidderna i wyoming, men det går nog inte riktigt till så i verkliga världen!

när denna norsvensk känner sig trygg i sitt skinn kanske han galopperar iväg för sig själv en stund, för att utforska lite,  Hästar blir större och modigare och behöver inte alltid hålla sig till ledaren..

De gäller att ta ANSVAR över det man håller kärt, älskar man nu sin häst så gör man inte såhär, det är ju helt vansinnigt, så himla mycket kan hända!! Inte ens detta kan kallas för horsemanship, det kan bara kallas idioti. Det måste glappa någonstans i folks huvuden som gör detta..

Arkan
0

märkte att de var en ardenner och inte en nordsvensk, fel av mig.. och sen var det ett sto, fel av mig igen, sorry Obestämd

[FiaDodis]
0

#24 Ja du inte lätt att hålla reda på allt i denna tråd Flört lär nog vara uppe i ca 300 inlägg och det diskuteras fortfarande hurvida lös häst är en större risk, hur det än skrivs så inser fortfarande inte dom som har sina hästar lösa inte hur illa det kan gå. Kanske en aning naivaOskyldig

Storvreten
0

Men alltså snälla rara. Kan ni accpetera?! Ingen runt omkring blir skadad.
Och dessutom lyder inte Brunte "minska vink", har aldrig påstått det! Det är ni som påstår det. Han är en häst med ett jävla humör har jag sagt och att jag "bestämmer" över honom. Be mig att studera en flock? Be på du, jag besöker en flock nästan dagligen hos kompisar. Sedan när jag rider in min unghäst, ja då får hon lära sig något nytt. Och jag tror faktiskt att hon, hästar över huvudlag, är så smarta att se ser/känner skillnad. Jag vet inte om era hästar gör skillnad, vilket jag tror, men det gör mina.
Bettet är inte så jävla farligt som ni påstår. Ska jag skicka det på posten världen runt (mellan er) så ni får se det eller? Mamma (som ni kallar idiot) vet mer om bett, utrustning och sånt. Hon säger att de är ofarligt. Eller ofarligt är väl ingen bett, men inte MKT MKT KMT skarpt som ni påstår. Jag kan inte så mycket om utrustning nej, men om min utrustning kan jag. Jag håller mig mer till själva hästhållningen, hur man gör ditt och datt med hästar, lär ut trix, leker, rider, mm. Sedan har jag utrustning (på hästen jag rider) som mamma valt.

Men jag ger mig av snart, så ni kan fortsätta ge ut falska saker om mig. Och ni får då inga mera svar av mig.

exitingsvillemo
0

#26 din komentar ng bettet, bevisar din okunskap och även din mammas okunskap.

Jag kan länka till flertalet sidor där du kan hitta information om Gagbett och andra bett…

OM det var ett Gag, du hade på din häst så kan jag informera om att detta bett är helt odugligt i hästsammanhang… Det ger dubbla budskap till hästen vid minsta lilla tygeltag…

Du behöver inte skicka det på posten, men lägg gärna ut en bild så mn ser ordentligt vad det är för slags bett, så kan du få mer information ang bettets verkan.

Som hästägare borde det var intressant att veta hur bett fungerar i hästens mun.

Ser ingen anledning att fortsätta diskussionen huruvida det är rätt eller fel att ha sina hästar lösa.

De allra flesta här inne verkar iaf överens om att det är idiotiskt och förstår riskerna med det.

Men vill du leva kvar i din fantasi, att ingenting kan hända, så varsågod… Det är synd bara att du har bestämt dig för att int ta till dig av andras råd.

En bra häst-människa och ryttare blir man av att lyssna på andras erfarnheter och ta till sig av dessa, men vill du stanna kvar på Min Häst-nivå, så "be my guest"…

[FiaDodis]
0

#26 Ingen här som ger ut falska saker, det är baserat på vad du skrivit innan. Ingen kallat din mamma för idiot. Där idiot var inblandat var det att ha lösa hästar var idioti.

Varför hetsa upp sig och säga: bettet inte så jävla farligt… ska jag skicka det på posten världen runt… Tror att den som skrivit det inlägget menar att denne person inte ser dig som så kunnig och därav kan det bettet göra stor skada om man inte vet vad man håller på med.

Bra att du håller dig till hästhållningen men e hästhållning: trix, lek osv? Uppenbarligen i dina ögon men absolut inte i mina.

exitingsvillemo
0

#26 en sak till… Det är INGEN här som har skrivit falska påståenden om dig!!!! Sluta anklaga folk, den enda som "svänger med sanningen" här inne är du

Arkan
0

Jag tror att denna ardenner följer Brunte och inte dig…

exitingsvillemo
0

#26 Men alltså snälla rara. Kan ni accpetera?! Ingen runt omkring blir skadad.

jag börjar tro att du bara är ute efter att starta diskussion, ingen kan väl resonera på ett sådant vis som du gör????

Du lirkar dig förbi allt som skrivs och att leva med den inställningen du har att "inget kan hända, för jag är bäst i världen och pratar så fint med mina hästar" kan ju inte vara annat än ett skämt!!!!

Storvreten
0

#27 Pratade nyss med mamma om detta och hon bara skrattar åt er. Men iallafall, hör inte till ämnet. Det ÄR ett körbett! Inte något gag-bett eller vad det är nu ni säger. Nästan alla körbett har kedja.
Om man sätter tyglarna på "ringen" längst upp så är det precis som ett vanligt bett, hävstången ger ingen effekt!
Ja precis, en bra hästmänniska och ryttare tar del av andras kunskaper, vad är det ni sysslar med då?! Tar ni del av min kunskap? Jag är då inte på Min-Hästnivå, löjligt påstående :P

#28 I hästhållning anser jag att allt som tillkommer hästar är hästhållning. Trix, lek och ridning, körning, allt hör till.

#29 Använd några utropstecken, tack. Jag förstår ändå. Vissa här inne är runt 25-35 år gamla, ni borde veta hur man skriver ;)

#30 Ja jag tror också det :) Men hon följer nog min vägledning med :P

#31 Jag var väl inte den som startade tråden från första början, eller?! Jag bara skrev ett inlägg om vad jag håller på med, men jag kanske skulle strunat i det från första början eller? Och jag likrar mig inte förbi! Jag har inte sagt: Inget kan hända, för jag är bäst i världen och pratar så fint med mina hästar. Visa inlägget, och exakt den meningen, tack! Där ser du, falska saker.

exitingsvillemo
0

#32 att du bara orkar…

somliga kan inte ge sig, hur många ggr man än överbevisar dom…

Ang ditt bett: Såg ut på vilden som att det fanns en "övre ring" som du fäst sidostyckena i… Är så fallet så spelar det ingen roll var du sätter tygeln, det blir ALDRIG som ett vanligt tränsbett.

På ett vanligt tränsbett sitter sidostycket och tygeln i samma ring…

Storvreten
0

#33 Skam den som ger sig, på saker som är rätt/funkar.
Det funkar ungefär som ett vanligt, alltså kanske liiite, vad kan man kalla det, hårdare? Men inte alls mycket, inget alls nästan.

Trojaa
0

Alltså, ni kommer ju ingen vart med den här disskusionen.  Hon vill ha sina hästar lösa och det är idiotiskt som ni påstår( även jag). Men har ni fått henne att ändra sej? NEJ! Verkar inte hjälpa hur elaka eller vänliga inlägg man skriver. Jag vet att ni bryr er om hästarna, men det HJÄLPER ju inte! Har ni inte märkt det än?

Nu kommer ni säkert att skriva: Du behöver ju inte vara med och disskutera! Eller läsa vad vi har skrivit!

Eller nått liknande. Men jag undrar bara hur ni orkar. Hon verkar  inte ändra sej om att ha sina hästar lösa eller om sitt bett som är MKT skarpt.  Jag säger inte att ni ska sluta, säger bara att ni inte kommer nånstanns.

Tack för mej, ha en trevlig disskuson och släpp inte lös hästarna!

[FiaDodis]
0

#32 Att vi ska del av din kunskap? Jo visst är det bra och nyttigt att lära sig något nytt men det man lär sig är väl en sund hästhållning och tyvärr så anser jag inte att din hästhållning MED dina hästar lösa är en sund och bra idé. Någon övrig kunskap har du inte delat med dig så det finns inget som du skrivit hitintills som kan få MIG att ändra uppfattning.

Med risk att upprepa mig: A och O är säkerhet! för allas bästa och det du gör med dina hästar lösa är inte att vara på den säkra sidan.

Arkan
0

Finns det speciella "körbett"? Jag har inte sett deet här bettet så jag har ingen aning om det e gagbett eller inte.. Kanske lägga upp en tydlig bild så man jan få bukt på vad de är förnågot bett?

#32, jag skulle nog aldrig ta del av din "kunskap" att rida med lös häst. Som det har sagts 200 gånger i denna diskution, hästar är flyktdjur!

föreställ dig det här: både brunte och Hilldur blir rädda för något dem sett, hört, känt doften av som du inte sett, båda är inställda på flykt! Brunte kan du säkert lugna, eftersom du är ledarstoet i detta sammanhang och du förmedlar att de är ingen fara. Men Hilldur däremot, henne har du ingen kontakt med någonstans och kan inte lugna. Hilldur har nu på bråkdelen av en sekund dragit ut på flyckt och har hunnit rätt långt! Antingen drar Brunte efter och är helt okontrollerbar, och då har du 2 hästar, ink dig själv i stor fara. Flyr inte Brunte kommer Hilldur tillbaka, men kan ha skadat sig på vad som hellst då hon flydde! Eller så springer Hilldur hem till tryggheten i stallet!

Hästar tänker inte lika mycket som dom reagerar. Vi kan inte få hästen att tänka "människa", de är vi som ska tänka "häst". 

Vi människor kan inte vara ett ledarsto som en häst kan, vi kan inte förmedla de signaler som en häst kan till sin flock som i detta fall består utav Hilldur, brunte och dig i spettsen. Vi kan inte alla hästens reaktioner mot varann och till annat, hur dom förmedlar saker till varann, det är omöjligt, och särskilt när man är 16 år. De känns lite konstigt att säga det här till en person som är lika gammal som mig själv, men de känns som att jag tänker länge än näsan räcker när det gäller hanstering av hästar….

[FiaDodis]
0

#37 Om du bara är 16 år så lär jag säga att du tänker väldigt förnuftigt! Skrattande

Arkan
0

**JAG KAN JU TA DET HÄR PÅ SAMMA GÅNG!

**

Tänk på att hästar inte ser omgivningen som oss, ta vattenpölar tex. föreställ er ryttaren som rider en häst som tvärstannar viden en vattenpöl. Ryttaren skrattar och säger bara "Jag visste inte att det fanns spöken i vattenpölar" och tvingar hästen över denna pöl. MEN, i vilt tillstånd betyder vattenhål FARA med stora röda bokstäver. krokidiler jagar i vattenhål, det är därför hästar bara dricker varannan, eller en gång om dagen, och då dricker dom mycket + att hästen inte vet hur djupt detta "vattenhål" är. Jag har hjälpt till i ett stall, där dom har en stoooor flockhage med 50 hästar och har bara 2 vattenkoppar längst upp vid griden, hästarna går inte dit själva om ingen följer med för hästar dricker i flock. Därför dricker de hästarna som sedan ska gå ridlektion när dom kommigt in i stallet där det är tryggt att dricka ur hinken..

Det här är instinkter dom vi inte kan göra något åt, hästen som nyss stannade vid en vattenpöl, kommer stanna vid nästa vattenpöl också, det spelar ingen roll hur många gånger vi tvingar över den!! Och man ska INTE tvinga en häst över vatten om det inte är absolut nödvändigt, för att vänja bort instinkter är inte bra.

Dit jag vill komma är som sagt att hästarna ser inte omgivningar som oss, en vanlig sten kan bli ett hot, hästen har större syfält, bättre luktsinne och bra hörsel och reagerar innan vi hinner upfatta ett smack! Och genom detta sätter du Hilldur i fara, MEDVETET, för du har ingen kontroll över henne och hennes beteende när hon bara "går brevid". Förmänskliga inte hästen, snälla…

exitingsvillemo
0

#34 Det funkar ungefär som ett vanligt, alltså kanske liiite, vad kan man kalla det, hårdare? Men inte alls mycket, inget alls nästan.

återigen bevis på din okunskap…

Du vet ju inte ens hur din utrustning fungerar, så att försöka få oss att tro att du har tillräcklig hästkunskap… Njae, fungerar inte riktigt.

Ditt bett kan du fråga hästtandläkare om.

Spelar tydligen ingen roll vad man diskuterar med dig, du har bestämt dig för att allt som skrivs härinne är rent skitsnack…

Du vill inte lära dig saker om hästhållning eller utrustning… Du har redan bestämt dig för att du är fullärd tydligen!

Det är synd, med din inställning lär du inte komma särskilt långt inom häst

Arkan
0

tackar #38.
Jag borde nog gå och tacka min moder för det är hon som har lärt mig tänka rätt från början när jag var sisådär 3 år :D

Fridalej
0

Arkan - du skriver MYCKET bra!

exitingsvillemo
0

#41 bockar och bugar för denna sunda inställningSkrattande

Gud vad kul att höra att det faktiskt finns "yngre" som verkligen har koll på sin hästkunskap.

*applåderar* :O)

Storvreten
0

#37 Ja det är just det jag håller på med, "jag blir häst" och de blir inte människa.

#43 Det där är bara störigt när du skriver så. Suck. Du kanske inte kunde så mycket om hästar när du var 16 år, men det kan jag ;)

[FiaDodis]
0

#44 Varför störigt det #43 skrev? Bara för att hon tycker att Arkan är mogen och har sund inställning? Det är väl bara bra att tala om att man tycker nån är bra särskilt när det gäller yngre personer som kanske behöver höra sånt (när man delar åsikt).

Du kanske kan mkt om hästar men tyvärr så delar vi inte åsikt om att ha hästar lösa som du säkert redan har förstått och vet! Tycker det är oansvarigt och ogenomtänkt att ha hästarna lösa med din inställning. Något kommer att hända nån gång! Även om du förnekar det.

vilde
0

#44 "Jag blir häst" Du måste väl ändå skämta. Menar du att du vet precis hur hästar tänker. Och angående ditt bett så kan du inte få det att fungera som ett vanligt tränsbett. Jag kommer inte att säga att jag tycker att det borde vara förbjudet. Jag använder själv körbett när jag kör min häst. Men av den anledningen att om jag kör bröllop körning eller student körning så måste jag vara säker på att jag kan få stop på hästen.Jag har aldrig behövt ta tag i hästen när jag kör . Men just pga säkerhet vill jag ha det för att det inte ska hända något när jag sitter med människor i vagnen och andra människor runt omkring.  Men jag skulle aldrig använda det till ridning.

exitingsvillemo
0

#44 vad du tycker är störigt, det får stå för dig…

Och nej, jag hade inte den kunskapen om hästar när jag var 16, som jag har idag, den kunskapen jag har nu är tack vare alla vänliga människor som delat med sig.

Nej jag visste inte heller hur olika bett påverkade hästen när jag var 16, men idag är jag betydligt mer påläst och intresserd, av vad som sker när man mixtrar med olika utrustning.

Jag tycker att Arkan, har en mycket mogen inställning ang ämnet häst och det ska hon ha credit för, det tyder på ett brinnande intresse tycker jag, att man tar reda på fakta och tar åt sig av andras åsikter.

Tyvärr är inte du där ännu…

Dina inlägg, med mkt smileysar och mkt skratt, visar att du inte tar detta på allvar. Vilket är synd, eftersom vi bara vill  dig och dina hästar det bästa, genom att dela med oss av den fakta vi har och känner till.

Det du beskriver om en hästflock, är inte korrekt uppfattat, många är de personer som har studerat flockar i många år. Och hästen beter sig inte så som du tror.

Ett flyktdjur FLYR! Vid fara, med eller utan flockledaren.

När faran/paniken lagt sig, återvänder dom till flocken.

Men hur mkt skada kan en häst orsaka, medans den flyr, innan den återvänder till flocken

Storvreten
0

#45 Jo, det jag tycker är störigt. Jag tror hon skriver sådär egentligen för att peka på mig: Jag tycker inte om dig! :P Så är det, annars skulle man inte skriva sådär mycket "Åh, vad du är duktig". :)

#46 Men alltså suck! :P Du fattar väl att jag inte menar att jag blir häst, jag tänker inte precis som en häst, men försöker, som vissa andra kanske inte gör… Det var ju Arkan i #37 som sa att man inte skulle göra så att hästen tänker som en människa, utan människan som ska tänka som en häst. Det var de jag menade.

#47 Jag behöver också vänliga människor ;) Ni låter då inte vänliga :S

Jag vill inte hålla på att mixra med en massa olika utrustning.

*Harkel* Jag har brinnande intresse för hästar, annars skulle jag då rakt inte hålla på med hästar, eller ännu mindre göra det jag håller på med, t ex rida dressyr, ha Maja lös, osv.

Och mina smilisar är inte ett tecken på att jag inte tar detta på allvar, utan jag försöker se glad ut undertiden. Men jag kan skippa dem, men du får då inte ta mina ord som om jag skäller/låter sur.

Hästar är flyktdjur, men fortfarande flockdjur!

cupcakes
0

Jag har följt tråden och förutom mitt förra inlägg inte egentligen tänkt skriva nåt mer - men:

#48 Nu får du ge dig! Ska man inte kunna ge någon beröm ens utan att du tar det som skit till dig? Det hade ingenting med dig att göra - bara att hon ville berömma arkan, och det är väl tillåtet?

_Jag tror hon skriver sådär egentligen för att peka på mig: Jag tycker inte om dig! :P Så är det, annars skulle man inte skriva sådär mycket "Åh, vad du är duktig". :)

_Det stycket tyder enligt mig bara på omognad.

lisette
0

nej nu låser jag faktiskt tråden. tycker det är oerhört tråkigt att ni inte kan hålla diskussionen på en vettig nivå.

Inlägget är låst för nya kommentarer