Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1232 ggr
Alex
0

Nu blir det röntgen...

Tisdag 21, om en vecka, har vi bokad röntgentid för Sylgja på Ultuna. Så får vi hoppas att de hittar felet och att det går att åtgärda… Så då får ni lova att hålla tummarna för oss!

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

elin
0

Håller tummar och hovar för Sylgja!
Vad äre som hänt så hon måste röntgas?

/Elin

Alex
0

#1 Tack. Det är den sk. "sträckningen" hon drog på sig i juni, som troligtvis inte är en sträckning… Hon är inte ett dugg bättre nu, och nu har vi hittat något konstigt vid vänster bakknä. Så det kan ju vara det som är problemet och inte alls någon sträckning. Så nu ska det kollas upp ordentligt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Johanna
0

usch då… hoppas att det går bra för er!

tezzie
0

Håller tummarna för er!!!

*** Kärleken övervinner allt ***

Alex
0

Tack. Så kan ni ju få hålla tummarna för att det inte kommer kosta allt för mycket heller… Oskyldig

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

Men lilla Sylgja då. :(

Jag håller tummarna för er, det vet du!

gejsa
0

Håller tummarna att det inte är spatt då. :(

På tisdag ska ju jag till Strömsholm med min valp och kanske få veta om hon får leva eller inte.

Cilla89a
0

Dessa sjuka djur :/
Ska ringa och boka tid åt Schrek idag :/

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Johanna
0

#5 visst, håller tummarna  för det oxå ;), men efter att ha "bott" på klinken nästan 1år så kan jag inte lova dej att det hjälper m att hålla tummarOskyldig

Guggeflickan
0

Håller tummarna för dig!!

Hoppas det går att åtgärda och att det inte blir alltför dyrt!!

"Efter regn kommer solsken"

http://mittsvenskaridtravare.zoomin.se/

Alex
0

#7 Spatt är det inte. Sitter inte i hasleden. Var ju i knät Marica upptäckte nåt nu, så det är väl däruppe det sitter.

#8 Vad är det med Shrek? :/

Tack för tummarna alla. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Cilla89a
0

#11 Ska kolla upp hans galla i hasen, som han troligen dragit på sig när han gått omkull i hagen..
Men, nu hade kliniken stängt tills 20 Okt.. Så får boka tid då..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

wewwa
0

Håller tummarna för att det går bra för er alla. :)

gejsa
0

#11# Vilken tur då.

Alex
0

#12 Aha okej. Får hoppas du får ett positivt besked sen när du ska in då…

#14 Tur och tur, det här är ju en skada, efter att hon gjort illa sig på nåt sätt. Sånt får de inte spatt av. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

#15# Nu tror jag du missförstod mig. Jag vet också att man inte kan få spatt av att göra illa sig. Men spatt är ju värre än ngt annat kanske. Det beror ju på vad din häst gjort och hur halt/eller markerar som hästen gör.

Alex
0

#16 Fast spatt var uteslutet från första början. Hon var ju halt helt plötsligt en dag när jag tog in henne från hagen, men det var tydligt att det satt högre upp och inte i själva benet om man säger så.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Fridalej
0

Skönt att spatt är uteslutet iaf :)
Min Lúkas blev halt på båda bak men mest höger bak, (vägrade sätta under sig i avsaktningarna till att börja med) så vi trodde självklart spatt.
Åkte in till Strömsholm och gjorde hältutredning (spattröntgad u.a! Phew) men han hade överansträngt sig i båda haslederna.

Hoppas det är nåt "lättfixat" :)

Alex
0

Imorgon klockan 11.00 har vi tid… Håll tummarna för oss då!

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

Klart jag håller tummarna. Håll tummarna för oss kl 15.30 i morgon. Då ska jag med min valp.

Alex
0

#20 Tack. Det ska jag göra!

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Rita-S
0

vi håller tummar, tassar och mer tassar här i huset för alla 4tassade/hovade

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Marija
0

Usch va trist för både Alex, Cilla och Gejsa, håller tummarna för er allihopa!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

gejsa
0

Hur gick det för dig Alex?

För mig blev det positivt besked. Njurar och lever var bra igen. Men urinvägsinfektionen är nog kvar.

Alex
0

Vad härligt, Gejsa!

Jodå, det gick väl bra. Åkte iväg halv 10 imorse (Sylgja klev för övrigt rakt på transporten, utan problem alls!) var framme vid 11… Och sen fick vi vänta till 12 innan de hade tid för oss. Så kom ju problem nummer ett, att få hästen att trava. ;) Vi sprang fram och tillbaka i tölt därinne, till slut fick jag hoppa upp (premiärturen barbacka på henne!), men det gick inte ett dugg bättre. Fick en sadel och så gick vi till ridhuset för att testa där, men näädå… Bara tölt. Så Marica fick hoppa upp sen istället, men inte ens hon lyckades få henne att trava, dock så blev hon såpass trött till slut att hältan syndes tydligt ändå.

Så då vart det bedövning i vänster bakknä, och sen hoppa upp och försöka få trav igen… Vilket inte gick då heller, men hon var bra mycket mer positiv och trevlig i ridningen. Så lite hade det ju hjälpt i alla fall. Vid det laget var väl klockan halv två, och då fick vi tid för ultraljud och röntgen vid tre. Lite lätt segt sådär.

Ultraljudet var det en person som gjorde som jag inte vet vad hon gjorde där över huvud taget egentligen… Hon kunde absolut inte stå upp för att då fick hon ont i ryggen, och det tog en evighet innan hon hittade nån bra vinkel och ställning åt sig själv. Sen sa hon inte ett ljud till mig under tiden hon kollade, utan stod och viskade med personen bredvid ungefär… För att sen säga till mig att hon inte kunde se någonting, skärmen var helt svart. Islandshästar är ju svåra att ultraljuda pga deras tjocka hud, men ja… SÅ svårt kan det knappast vara för en person som ska kunna det tycker jag. Sen sa hon att man får trycka hårt på dem pga det, men hon orkade inte trycka hårdare i den vinkeln. Dock så fanns det nån annan veterinär som hade semester nu, men skulle vara tillbaka på torsdag, så vi kunde komma tillbaka då så kanske han kunde se nåt… Suck säger jag bara. Jobbar hon där ska hon väl kunna göra sitt jobb också?

Gick till röntgen efteråt i alla fall, där de var bra mycket trevligare och var totalfascinerade av Sylgja som stod blickstilla där inne. :P De plåtarna såg dock bra ut.

Sen så gick vi tillbaka till våran veterinär, som fick ultraljuda Sylgja istället… Och hon såg bra mycket mer än en svart skärm. ;) Dock för dåligt på det stället problemet sitter… Så det kunde hon inte komma fram till nåt av. Så det vart lite gissade diagnoser, och sprutor och medicin som ska testas, så får vi se om det hjälper så blir det återbesök om 3-4 veckor.

Kvart i fem åkte vi därifrån, lite lätt stressade då vi hade handikappridning klockan sex. :P Kom hem tio minuter i. ;)

Så det har vart en låååång dag kan jag lova…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

Men då hade väl du också lite bra besked kanske bortsett från den dåliga kvinnan som skötte ultraljudet. Suck! sånt borde man inte ens behöva betala för tycker jag.

Shit bara töltar din häst. Ska vi byta? :)

Min veterinär var den bästa som jag någonsin haft. Och jag har varit många ggr på Djursjukhuset. Hon hade varit vet i 1 år sa hon och hon tog sig verkligen tid med mig och svarade på alla mina frågor. Och jag lovar dom var inte några. Har i 2 veckor varit livrädd att min hund skulle avlivas i dag. Men hon är hemma. :)

Lindbygarden
0

# 26 åh va skönt att det gick bra med valpen!!

gejsa
0

#27# Ja, jag är så lycklig nu! Det har verkligen varit ett orosmoln över mitt huvud i 2 veckor. Fast hon är ju inte botad. Hon äter ju medicin än. Det har ju alltid kommit tillbaka när man slutat gett medicin. Men hon sa att jag inte behövde vara orolig. Eftersom vi ska kolla upp det med jämna mellanrum.

Maja
0

Hihi, Alex, då har ni säkert åkt förbi mina föräldrar idag va? Du kommer säkert inte ihåg hur det såg ut, men det är snabbaste vägen Uppsala-Norrtälje i alla fall! ;)

Men jaa, jag höll mig ju lite uppdaterad under tiden och jag hoppas det går bättre nästa gång!

Alex
0

#26 Nej hon töltar inte bara i normala fall, men eftersom hon hade ont nu och var spänd så vart det väldigt svårt med traven för henne. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Fridalej
0

Känner igen det där.. Man springer och springer och pålle har aldrig gått renare i tölten ;)