Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridtravare
Läst 2922 ggr
Thorsson
0

Suck* ryggont, igen!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, nu ahr det hänt igen Lord har ont i ryggen och  jag tror jag vet varför, men vill ha fler utlåtande. Vid den röda markeringen är han öm och svullen, vid den lila "bara" öm, sedan den blå pilen, har har han varit svullen i benet och halt i traven, ska kolla om han är halt snart igen..

Var borta i 1vecka pga utomlands vecka och hade då en annan ryttare som red honom, har kollat innan hur hon red honom, och ja. Det gick ju inte alltför bra, 4:e ryttaren som rider, men inte klarar av honom.. Men vad gör man när det är den enda personen med som kan ta Lord är jag åker iväg? Ser även ut som om han tappat vikt igen.. Suck* Att inget fungerar om man inte är där hemma själv, jag säger inte att jag gör allting rätt. För NEJ, inte ens jag kan rida min häst än, eller vad man ska säga osv.

Blir ingen ridning utan, massa ledarskaps övningar, NH promenader, massage o.s.v Vi har redan varit ute på en jogging runda, han sprang lös brevid mig. Han lär sig  :)

jen
0

tråkigt:(

Jag har också en häst som får ont i ryggen ibland. Han får ont om han står och blir kall i tex regnet. så honom har jag täckt när det är ruggigt väder,kallt eller regn.

nu har han sträckt sig…

har du din häst täckt?

Scandi
0

påminner om vad jag har varit med om med eli.. Har du en rätt tillpassad sadel? Inte, isf kan då bli att han belastar fel och att då får kotledsinf, tänker på hans ena ben som var svullet och att han ev e halt. Eller att han är svagare i en sida och därför belastar den starka sidan mera? För detta har jag varit med om med eli. han har haft kotledsinflam i ena frambenet och nu sist nu sist haft inflamationer i bakhaserna med. Även haft problem med bäcken rotation som nu när massören var och kollade igår verkade vara helt bra nu hade han mer ont i ryggen ist (har tappat mkt muskler  där nu när han varit skadad :/) Hade en feltillpassad sadel innan men nu har jag provat ut en som både jag och eli verkar gilla. jag vet inte var du bor? Men på huntley är dem kanon! Kanske du skulle ta kontakt med vet också?

Täcker numera eli vid regn och nu när det börjar lbi kyligare. Ett tips är att lägga på en lagomvärmd vetekudde på ryggen om han har ont.

Peppe
0

Sadeln var min första tanke! Kan du inte ta bilder på hur sadeln ligger? Du kan ju lägga på honom den nu även om han inte rids så du kan ta Bra bilder där vi ser =)

Den återkommande hältan skulle jag åka till klinik för, och då till Ramkvilla. Att ta ut en distriktsveterinär här hos oss är helt meningslöst. Dom kan bara konstatera att hästen är halt, sen får du ändå åka till klinik för distriktarna kan inte göra nåt åt det…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

fridak
0

jag tänkte också sadeln, undrar som peppe hur sadeln ligger på honom? ligger den stilla hela ridturen eller åker den framåt/åt sidorna/bakåt?

Mandysan
0

Det låter som om han har en sadel som glider fram och trycker på bogbladen samt manken, möjligtvis att den hamnar något snett även eller är sned i bommen så han snedbelastar benen tycker jag att det låter som. Skulle åka in till klinik och kolla upp hältan och sedan ta ut en bra sadelmakare/utprovare (kan rekommendera ingdams om du bor i södra sverige!)

Spiritinthesky
0

åååh, min paddie är likadan när det gäller andra ryttare…. hon brukar dock få vila dom vecojrna jag inte är hemma :(

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Lorita
0

Han är överbyggd bak*, han måste ridas 100% i form med bra undertramp.

*som det ser ut på bild #0

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Thorsson
0

#1. Nope, men detta har hänt nu när en annan ryttare har ridit honom.. :)

#2. Konstigt att han inte reagerat tidigare, då jag ridit ungefär varje dag, (han har 1-2 vilodagar) ifall det skulle vara sadeln. Ryttaren som varit hos honom nu, kan inte hantera honom, är inte så erfaren heller. Sadeln ska jag köpa så fort han är färdigmusklad. Vill inte slänga ut tusenlappar efter tusenlappar på sadlar. Utan det är tänkt att det blir en ny sadel såfort han är färdig musklad, rider mycket barbacka med, så jag använder inte sadeln så mycket.

#3. Jodå, bild kan jag nog fixa, men är utan internet hemma, så är hemma hos kompisar på datan ibland och kollar läget! =) men ska försöka! :) Hältan har alltid berott på något, att han har vrickat sig i hagen, sedan när han fick en spark, och nu pga ryggen. Han är inte halt längre. :)

#4. vad jag har märkt så ligger den stilla på honom. :) Kasar varken bak eller fram, och rör sig inte åt sidorna. =) Men bild kommer såfort internetet kommer hem. Det dröjjer dock väldigt länge.. :(

#5. Sadeln glider ju inte fram, bak, eller åt sidorna om man lägger den rätt från början. brukar sadla om 3ggr innan jag blir nöjd, sedan även att den ligger rätt innan jag spänner det sista på gjorden. Så är himla noga när det gäller utrustningen, hände ibörjan när sadeln var ny, och då hoppade jag av direkt och sadlade om. :)

#6. men han tappar musklerna så fort, eller ja.. dom har han tappat iaf..

#7. denna bilden är ifrån juni. Har en nyare bild, där han är mer jämnt bygg över ryggen. :) Sedan var ju inte det detta handlade om?

Mandysan
0

#8 Är bommen sned då? Är sadeln kollad? Kan ju även vara som så att du själv snedbelastar, vilket är väldigt vanligt.

Scandi
0

jag vet inte men jag tycker inte du ska vänta med en rätt sadel.. det är dels  tack vara min sadel "som jag bara skulle ha så länge" tills han var färdig musklad som han har fått dessa problemen. Min eli är inte heller färdigmusklad och har tappat ännu mer muskler.. :/ men för att jag ska kunna hålla honom skadefria och för att han ska kunna musklas rätt och inte ha ont så  vart jag tvungen att lägga dem pengarna på en sadel..säljer den hellre senare då om han nu håller sig bra tack vare det än att han får ännu mer problem. Men det är bara vad jag tycker..

Du skrev även att den andra ryttaren inte klarar av honom, kan vara att hon rider honom fel, kanske bland annat obalans?

Jag tycker att #7 visst hör hit för rätt form och balans är viktigt, det sliter inte lika mkt på hästen och förhindrar skador. Jag måste också försöka få eli i form så mkt det går pga av ett och annat.. men först och främst så han går balanserat och går framåt och inte tänker bakåt. Ursäkta om du tycker jag lägger mig i.. men jag har fått lära mig nu att allt detta som jag har tagit upp är väldigt viktigt..om jag ska kunna ha en skadefri häst som jag har nytta av länge..brinner verkligen för att försöka göra allt rätt men det är inte enkelt alla gånger..

Peppe
0

Som någon skrev här för inte så länge sen :

Tycker du att det är för lite muskler volymmässigt, alltså att han ser muskelfattig ut. Då måste du ge mer protein!! Protein i kombination med lagom träning är det som bygger en fin och rund häst

Vill du få honom starkare så ska du träna honom till det (denna bit vet du nog redan, det var proteinet där uppe som var poängen.)

MEN sen kan det också vara så att hästen trots rätt foderstat tappar muskler på ryggen/manken/halsen och då är det med största sannolikhet sadeln det är fel på och då måste du byta snarast möjligt

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Repoort
0

Kanske kan en bomlös sadel vara något tills han musklat upp sig?

Alex
0

Tycker också det låter som att sadeln inte ligger riktigt bra…

Att vänta med att köpa en bra sadel tills hästen är färdigmusklad har jag aldrig förstått faktiskt. Det krävs ju en korrekt tillpassad sadel för att hästen ska kunna muskla sig rätt. Det är ju snarare i det stadiet som en bra sadel är som viktigast…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

jen
0

#8 aha, men om du nästan alltid rider barbacka, och den andra ryttaren haft sadel. Och nu har hästen ont. Då kan det ju vara sadeln trots allt.

Du kan ju be en sadelutprovare komma och titta hur din sadel ligger.

Det finns ju begagnade sadlar som inte kostar så mycket som du kan köpa sålänge. De pengarna får du ju tillbaka när du ska sälja den igen. Och köpa en ny sadel när han har musklat klart

Lorita
0

#8 skelettet kan man inte musklad bort, överbyggd  bak då är han högre i ryggen bak än fram, byggd i ner försbacke. Han kommer att behövas ridas med 100% undertramp för att hålla.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

hjullan1
0

Att hästen är spänd just där du markerat brukar vara en indikation på låg hälta. Det är svårt att avgöra vilket som kom först, om man inte kan kolla vidare. Men om jag uppfattat det rätt så har hältan varit där innan ryggbesväret, så jag tippar mer på det än fel sadel.

Är hästen lika öm på båda sidor om manken o ryggen? Är den även öm i bröstmusklerna/framsidan av bogen? Eller ländryggen?

Thorsson
0

#9. Sant, men tycker att han borde reagerat tidigare, och inte när en annan ryttare rider honom 1vecka. :) Men får kolla efter sadelutprovare. :)

#10. Vill bara få hjälp, så det är lugnt. :) Får be en sadelutprovare komma, vill ju inte att han ska ha sadeln på sig om den nu skadar honom. Bara det att mamma inte vill förstå att jag vill köpa ny sadel… :/ Ryttaren är inte så erfaran och har en trög ponny, visst kan hon rida honom i obalans.

#11. okey. ja, han ska börja få foder igen, han får mustang, vilket ska vara bra enligt den vi köpte det av. :) Får väl se.

Zabbio
0

#15 Det behöver alla hästar, men inte omedelbart. Man kan inte begära undertramp och bärihet första gången man sitter på dom, då får de problem bak istället eftersom de inte är musklade där (om man nu skulle få dem att tampa under sig i ärlig form)

TS

Satsa på en bomlös med paneler under, kolla begagnatmarknaden efter stratrekk (ja har själv en startrekk espaniola, underbart bekväm och känns som en riktig ''bomsadel'', ingen soffkudde alltså :) Det finns även i dressyrmodell eller annat). De kostar en slant, men fördelen är att du kan sälja den igen för samma pris ungefär, om det känns helt fel. Och de brukar anpassa sig lagom till hästen, möjligtvis får du köpa ett nytt järn när häste musklat om sig (kostsr 6-800kr)

För övrigt hade jag rekkomenderat att arbeta upp musklerna med tömkörning, abete vid hand eller annat icke-uppsuttet. Arbete vid hand brukar vara väldigt bra för ledarskapet också.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Hannybee
0

Hästar kan ju få ont i ryggen OM man rider barbacka för mycket, visst du det? Känner du ingen kunnig som kan hjälpa dig och säga om sadeln sitter bra eller inte?

emsems
0

Läste inte allas svar nu, men jag kan bara ge några snabba tips: Kolla sadel, kolla att hästen inte står i drag eller fryser. Om du är borta så är det nog bättre att han får en vilovecka än att någon som inte kan rida hästen rider. Jag ställde av min häst lite då och då när jag hade möjlighet.

Thorsson
0

Han är bra nu igen, vi slängde på täcke på honom och han är nu ridningsbar igen, vi rider bara på volter typ i skritt och trav än sålänge. :)