Storlek på box?
På torsdag ska vi börja bygga stallet, det enda som finns nu är själva skalet, byggnaden. Stallet är på 72kvm och jag har tänkt mig 4boxar.
Om någon vill komma med förslag på hur vi ska bygga så är stallet 7,2x10m och har en dubbeldörr på ena långsidan och en enkeldörr på ena kortsidan, båda dörrarna sitter i mitten av väggen. En sadelkammare ska även få plats, gärna på minst 9 kvm.
Hur stora bör boxarna vara?
Jag har tänkt mig:
Box 1: 3,5x3m
Box 2: 3,5x3m
Box 3: 2,5x4m
Box 4: 3,5x2,5m
Hur stora måste de vara för att få vara till stora hästar. Min häst är 170 i manken.
står på sjv.se

sen även att tänka på är faktiskt att det ska vara minst 2,5 meter stallgång.
Lisette om man har ett äldre stall så gäller väl inte dom rätta måtten? bara om jag skulle bugga om så skullejag få anpassa efter rättamåtten visst är det så? eller har ja fel? För i mitt stall är det itne 2.5 meter i salltgång överallt. Nu andväner jag 2 boxar av 6 boxar och där dom stor är det brett 2 boxar är nertagna där med bred gång där även jag har rundbal halm o det e 3 m kvar ändå minst.

det borde ju vara där man rör sig med hästarna. jag vet inte helt hundra, men det är ju lika bra att göra rätt från början.
vet stall där det är smalt i gångarna. misstänker att om de en gång godkänt ett stall på den punkten kan de inte påpeka det en annan gång.. tror JAG.
Gjorde mitt 100p-arbete om att bygga stall… om jag inte minns fel så är det gamla byggnader där tidigare inredning gör att man inte kan ha rätt mått (typ bärande pelare etc). Då kan man få dispans om man anger detta när man söker tillståndet…