Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 4201 ggr
lisette
0

Lösa hästar del 2

Eftersom tidigare tråd blev så hemskt lång kommer här en ny i ämnet om att rida med lös häst…

Kom ihåg att vara schyssta mot varandra!!!

Del  1 finns här

Storvreten
0

#185 Vad som garanterar att de inte gör det igen? Det är väl självklart att de kommer försöka igen, eller om det är en häst som inte vill ha ledarskap (finns sådana hästar, trot eller ej ;) ) så gör dem de inte igen. Men eftersom jag har en unghäst kommer hon hålla på att testa hela tiden. Men när jag är ute och rider så ser hon Brunte, henner "pappa/mamma" och ledare och inte så mycket mig. Hon koncentrerar sig på Brunte, att de är ute och går. Sen när jag hoppat av ser hon mig och Brunte. Men hon hör mig när jag sitter på och hon har ju koll på mig även när jag sitter på ryggen, men kanske mest på Brunte. Jag har full koll på Brunte hela tiden och vet att han är inte rädd för det mesta ^^
Igår så mötte i älg på åkern klockan 19:00 = mörkt. Men jag hade inte Hilldur med mig eftersom jag vill inte rida ut när det är mörkt och ha Hilldur lös. Men två älgar iallafall typ travade bredvid oss när jag och Brunte galopperade på åkern. Jag saktade bara lugnt av honom och han ville springa med dem. Men han lyssnar på mig och stannade. :)

Ahnna
0

Har en fråga till Storvreten: Du skrev "Du kan ju liksom ha skrivit; Är det okej att ha hästar lösa när man rider? Istället för; Är det okej att jobba med hästar lösa när man rider? Det är liksom olika saker."

Hur menar du att du jobbar med den lösa hästen när du rider en annan? För det är inte två helt olika saker, faktum är detsamma att en häst är lös. Det är det enda lagen bryr sig om. Det kvittar om du satt och pratade med den lösa hästen, kastade pinnar åt den att hämta (ja, häst-apport går att genomföra), ropade på den antingen med rösten eller kroppsspråket, eller dylikt. Det som spelar roll enligt lagen och enligt försäkringsbolaget är huruvida en häst var lös eller inte och om det anses som vårdslöst.

Ingen annan än du som sitter där med en häst springandes lös bryr sig om huruvida ni "jobbade" eller inte. Den som möter dig och blir rädd, skadad, störd eller får sin egendom påverkad av den lösa hästen bryr sig inte om ni var aktiva eller passiva med varandra. Därmed inte sagt att alla lösa hästar drar till skogs och åsamkar tredje person skada, för det gör de bevisligen inte, men det kan inträffa och det är det lagen och försäkringsbolagen bryr sig om. Skaderisk, kort sagt, med betoning på risk.

Att löslongera på en ridvolt, i en hage eller i ett ridhus är inte samma sak. Då är hästen alltjämt inhägnad, oavsett hur stor yta det än må vara.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Storvreten
0

#2 Men de som gör lagar kanske tolkar det som att jag liksom bara släpper henne, utan att bry mig, eller släpper henne och inte ens är där. Det är liksom olika saker anser jag det som :)

gejsa
0

#3# Du kan inte slingra dig. En lös häst är en lös häst oavsett vad du gör eller om du är där eller inte.

[FiaDodis]
0

#3 Dom som gör lagar och regler har nog tänkt på det mesta! Det är inte lätt att stifta en ny lag här i Sverige!! Dom har nog med i beräkningen att hästar är ett flyktdjur och att den kan bli skrämd eller helt enkelt få för sig att strunta i vad "ledaren" säger eller gör och därav samt mer dessa regler. Riskerna med att ha hästar lösa ÄR stora och kan vara förödande av alla dess slag därav denna lagstiftning.

Titta i en flock med hästar: den finns en ledare och inte går den ledaren säkert hela tiden, det finns alltid individer som försöker klättra på rangordningsstegen! Detta även våra tamhästar!

Ahnna
0

#3 De bryr sig inte om ifall du släpper henne och står bredvid eller om du släpper henne och går därifrån, det är själva släppandet i sig de bryr sig om - du släpper din häst lös, punkt.

www.stuteriprecious.se

[FiaDodis]
0

#3 Vad är det som gör det så viktigt att ha hästen lös? eftersom du väljer att bryta mot lagen? Obestämd

Dina hästar lär nog inte bli deprimerade om dom inte får vara lösa, det går ju alltid att hålla till i inhängnat område av något slag.

exitingsvillemo
0

#1 jag sparade dessvärre ingen kopia på mailet, men jag kanske får det när jag får svaret…

Men Nej, jag skrev inte arbeta sin häst lös, eftersom det inte är vad du gör…

På vilket vis arbetar du din unghäst genom att ha henne lös…???

Kvittar egentligen, oavsett om du arbetar henne eller inte så är hon fortfarande lös

spelar liksom ingen roll…

Men som sagt, jag återkommer med svar så fort jag vet ngt.

Finns det inte ngn sådan lag, FINE! då kan du ju fortsätta med det du gör (även om det inte är säker hästhållning) men OM det finns en sdn lag så hoppas jag att du lägger ner dom där dumheterna.

IdaT
0

#1 Men om dom trotsar dig, varför ta risken? Vad gör du när dom trotsar dig/den andra hästen för att förhindra att någon skada händer?

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

youtube1
0

å nej inte en till tråd om deta.Jag tyckte att de hade diskuterats färdigt.Men jag hoppas att det är någon som tar Bort dena tråd o får fram att de är en dum ide att ha lösa hästar.

vilde
0

#10 Om du tycker att en tråd är dum gör som jag strunta i att läsa den då. Istället för att bli upprörd Det finns andra som är intresserade. Som tur är tycker vi alla olikaFlört

youtube1
0

#11.ok hehe

youtube1
0

#11.ok hehe

Ahnna
0

#10 Jag tycker att alla trådar om ridtravare som behöver musklas om, lära sig galoppfattning och bli mer ridtränade är jobbiga, därför väljer jag att inte läsa dem för det mesta. Men att be någon ta bort dem bara för att jag misstycker är ju lite väl grovt.

www.stuteriprecious.se

Storvreten
0

#4 Eehm, jag försöker inte slingra mig :P Jag bara säger "sanningen".

#5 Men varför, VARFÖR kan ni inte förstå xD Jag VEET att hästar är flyktdjur, då lärde man sig typ direkt när man föddes på BB XD Nejdå, men nästan. Att hästar är flyktdjur vet jag inte när jag lärde mig, man har liksom bara vetat det. Man vet vilka djur som flyr och vilka som inte flyr. Så snälla ni, sluuta skriva det :P Men hästar springer inte ifrån sina ledare i flykt! Eller hur var det med att ni studerat hästflockar i 90 år?  ;) Haha, nej jag ska försöka vara snäll.

#6 "Punkt slut" ;)

#7 Nej jag har inte sagt att mina hästar blir deprimerade, det är du som säger ^^ Men jag ser att hon blir lyckligare än vad hon var innan - lycklig ;) Men lycklighetsgrejset hör inte hit :)

#8 Jag arbetar ju visst med henne lösFoten i munnenTungan ute Vad tycker du jag gör då förutom förstör eran uppfattning? ;) Nej men var tycker du jag gör? Jag arbetar ju med henne, hon tränas på alla möjliga sett.

Ahnna
0

Jag tror att vi är nyfikna på vilket arbete du menar att du gör när löshästen springer bakom ledaren. Tränar ni kantarellsök? Blodspår? Kastar frisbee? Apport? Sitt, ligg, stanna? Förstår du vart jag vill komma? Vad gör ni när du kallar det för arbete?

www.stuteriprecious.se

[FiaDodis]
0

#15 Ursäkta nu! Varför ska jag sluta påpeka att hästen är ett flyktdjur? Den ÄR det! oavsett om du vill höra det eller inte! Jag har då inte studerat hästflockar i 90 år! Omöjligt då jag inte är så gammal!

Håller med #4 att du försöker slingra dig! Det finns inget som säger att om hästen blir rädd och får panik att den springer och ställer sig bakom ledaren, så vidare det inte är ledaren som blir rädd och springer….

Du vill uppenbarligen inte inse klara fakta! Du kanske har studerat hästar och hästläran ur "fel vinkel". Det går inte att förutsäga vad en skrämd och rädd häst gör i det tillfället!!! Du tror att du vet men då har du nog inte varit med om en riktig situation när det händer och tur är väl det!! Lika så gäller det en trotsig häst! Jag har ett väldigt väluppfostrat, snällt halvblod och jag vet att jag är ledaren likaså försöker han klättra på rangordningen såväl som mina andra 2 hästar. Är man ledare så får man räkna med att bli utmanad för skifte i hierkin!!

Sen finns det ingen anledning att försöka göra sig lustig på andras bekostnad! Och att du ska försöka vara snäll? Ja har du läst skrivreglerna här?

tezzie
0

En fråga, rider ni med utrustning på hästen (träns framförallt), annars så har jag sett några duktigt ryttare härinne som rider superfint utan nånting alls på hästen. Det kanske ni kan testa oxå? Fast gärna i ett inhägnat område ;)

*** Kärleken övervinner allt ***

jen
0

varför inte träna  i en stor hage istället för att riskera olyckor?

exitingsvillemo
0

#15 håller med Ahnna, vad anser du att du utgör för sorts ARBETE med din häst när du släpper henne lös?

Frihetsdressyr har diskuterats tidigare, men det är det verkligen inte du sysslar med, frihetsdressyr betyder MER än att bara släppa sin häst!!!!

Arbetar du henne i form, galoppombyten, sidvärtesrörelser…

Min uppfattning är att du helt enkelt släpper hästen lös och bara låter den följa med er… DETTA ÄR INTE ATT ATBETA!!!!

Jag arbetar mina hästar lösa, löslongerar, voltarbete, byte av volt, gångartsbyten, cavaletti, löshoppning eller helt enkelt bara har kul och leker, men detta är ENDAST på inhängnat område, där jag vet att detta sorts arbete är riskfritt…

Om ni nu har så mkt åkrar som du får rida på, varför inte hägna in en stor åker och verkligen lösarbeta henne????

Iof var hästen bara dryg året så så omfattande träning behöver den inte. Däremot behöver den lära sig att gå tryckt i grimma och grimskaft. Samt lära sig att stå själv.

IdaT
0

#15 Kan du svara på min fråga i #9?

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard

Storvreten
0

#16 Hehe mycket roligt hörredu. Bra fantasi där. Men jag håller faktiskt på att ska lära henne sitt och ligg ;D  Men jag har skrivit det jag tränar - kondition, "lydnad", mm.

#17 Ja men lilla du efter sisådär 20 gånger så är det ganska jobbigt att höra :P Och hästar springer inte ifrån flockledaren! Alltså kanske typ 10 meter men inte mera. För deras reflex är att springa, men de telepaterar samtidigt och ser då att flockledaren inte har panik så då saktar de av och kommer tillbaka. De drar inte som flugor, vind för våg. Hästen jag rider på är lugn, men för de behöver inte det betyda att den inte får panik, nej, men chansen är 2 på miljonen ;)

#18 Det ska jag :D och har utan större framgång xD Men ska försöka igen fast på en annan häst. Närmare på det tänker jag inte gå och svarar inte på fågor om det för det tillhör inte ämnet ;)

#19 För att jag får inte rida i hagarna. Dessutom är det roliga att rida ut när hagarna består av skog som inte går att rida i och åkrar man inte får rida på. :)

#20 Ja jag vet att frihetsdressyr är mera än att släppa hästen. Jag håller på med det också men jag anser att "släppa hästen" liksom ingår lite i det :) Jag släpper henne lös, men jag gör mera. Orkar inte förklara igen.  Och snälla du, form och allt det där på en 1-åring? :P För att det är inte mina åkrar jag rider på ^^ Men jag har tillstånd. Hon kan redan tryck och allt det där och lite är fortfarande under inlärning :)

#21 Men nöje :) Hon trostar inte den andra hästen eftersom det är liksom henne förälder, och hon vill inte bråka med Brunte ;D Det vill ingen. Jäävlar vilket humör den hästen har :P Man håller sig i skinnet med honom ;) Men om man är snäll mot honom har man världens snällaste kompis :) Och trotsar mig där ute gör hon inte heller eftersom allt är liksom lek och träning. Trotsar mig har hon egentligen inte riktigt börjat med. Bara lite och det är när jag bara har henne. När jag har Brunte med så är så snäll. Men jag har börjat med att ta de en och en nu, nu när det är mörkt. Rider ut två på helgerna ibland när det är ljust :) Vill inte rida två när det är mörkt.

tezzie
0

#22 Jag kan starta en ny tråd om det ämnet för det är lite intressant att det inte gick bra när du har ett sånt ledarskap och de ser dig som din flockledare? Fast det kanske inte har med saken att göra… Jaja, vad vet jag, jag rider med träns, bett, sadel och om jag inte rider så står hon i hagen :)

exitingsvillemo
0

#22Men jag har skrivit det jag tränar - kondition, "lydnad", mm.

Konditionsträning behöver inte en åring och vill man göra det så finns det ingen anledning till att släppa den lös för det!

Beskriv "lydnad", på vilket vis menar du att du tränar lydnad med din lösa häst? …

Och hästar springer inte ifrån flockledaren

där har du fel, en häst i panik, kan mkt väl springa ifrån flockledaren, det är det som kallas skena. Hästen alla sinnen är inställda på att fly oavsett om flockledaren gör det eller inte…

Och snälla du, form och allt det där på en 1-åring

det var menat som ironi. För att du skulle förstå skillnade mellan att ARBETA en häst och att "bara" släppa den lös

hon vill inte bråka med Brunte ;D Det vill ingen. Jäävlar vilket humör den hästen har :P Man håller sig i skinnet med honom ;) Men om man är snäll mot honom har man världens snällaste kompis :)

Och trotsar mig där ute gör hon inte heller eftersom allt är liksom lek och träning

Alltså- Brunte är flockledare, både över dig och unghästen. Vilket kommer leda till att din unghäst inte heller kommer se dig som flockledare, det kan ju bara finnas EN. Alltså har du inte flockledar-kontroll på ngn av dina hästar

Storvreten
0

Alltså jag orkar inte mera. :( Det går inte att prata med er. Ni är som att prata med en tegelvägg. Jag mår seriöst dåligt av att hålla på att prata med er här. Gråter. Och det är ju kul, det är det som är meningen med denna tråd.

#24 Jag tänker inte beskriva lydnaden, punkt slut ;D Men exakt VAD kan hästar hemma hos mig drabbas av panik? :P Titta runt hemma hos mig och sedan på min häst och berätta sedan :) Men neej. Brunte är inte flockledare över mig, men Hilldur är längst ner. Och när jag sitter på Brunte ser hon oss som.. ja jag vet inte, en? Men tolka hur du vill, du läser orden och vägrar bearbeta orden i ditt huvud. Det är liksom så lätt att skriva på internet allt man tänker, och ibland är det svårt att förmulera.

tezzie
0

Det var verkligen inte min mening att få dig att att bli ledsen, jag är seriöst intresserad av et där med att rida sin häst utan nåt alls. Men jag frågar nån av de andra ryttarna :)

Fridalej
0

Jösses.. Överdriv lite till va. Suck. ;)
Tycker inte det är ett dugg igenomtänkt det som hålls på med.
En dag sticker någon av hästarna, och förmodligen vaknar du upp från din fantasivärld då - men det är tveksamt.

[FiaDodis]
0

#22 För det första kalla inte mig för lilla du! Jag e betydligt äldre och erfarnare än du! Du tar till "dumheter" när du inte kan rå över annat.

Lyssna noga nu: HÄSTEN ÄR ETT FLYKTDJUR oavsett om du vill det eller ej!

Sen att dra en snyft, ja ger man in i leken får man leken tåla!

Kan inte skada att man blir överbevisad… men för all del håll på med ditt du en dag så kommer det att hända nåt….

Storvreten
0

#26 Du får fråga, men ni liksom, nej jag vet inte vad. Det är inte kul att försöka förklara iallafall mot sådana om nästan inte förstår mig :/

#27 Nej jag överdriver inte. Inte ett dugg, faktiskt. Jag tycker det är genomtänkt, för har du tänkt på att jag har svar på alla faktorer ni anser som farliga? :) Och jag har faktiskt bara en med, så "hästarna" sticker inte. Jag sover inte heller. Jag är helt klarvaken när jag är ute och rider för att vara med OM, om om om något händer.

#28 Det är sådana som du som är , ja jag vet inte vad. Som kanske får mig att må dåligt? Man vad du än säger kommer jag fortsätta, så lugna ner dig! Och förlåt att jag kalla dig liten, ska jag kalla dig stor?

Måste bara tillägga att vissa här inne kan ut och rida på sina hästar i bara grimma, det är ju nästan lika "vanskligt ";)

exitingsvillemo
0

#25 Men exakt VAD kan hästar hemma hos mig drabbas av panik?

Men snälla lilla du! VAD SOM HELST!!!! vad är det du inte förstår?

• rovdjur, finns säkerligen hos dig också, även om ingen har sett dom, det är det som är det värsta med rovdjur, när man lever i fantasin om att dom inte finns "här". Dom vandrar… Jag lovar dig att dom finns hos dig också…
  • Helikopter, kan plötsligt flyga över huvudet på din häst, på väldigt låg höjd, även om det inte händer ofta att dessa dyker upp i det blå, men chansen finns och därav också risken
  • Meteroit, förmodligen ännu ovanligare än en helikopter, men återigen chanserna finns om än kanske inte så stora
  • Jakthund, kan räknas in i "rovdjur" iaf om du frågar hästen. En jakthund på rymmen, som spårar ett vilt kan skrämma skiten ur vilken häst som helst, man vet aldrig, det kan vara hästen den spårar och bestämmer sig för att försöka ställa

det jag vill komma fram till är att, bara för att det inte finns några direkta risker, så KAN det ske saker, som varken du, jag eller ngn annan kan styra över.

Och, jag håller inte med om att du är flockledare över Brunte… Du skriver själv: Jäävlar vilket humör den hästen har :P Man håller sig i skinnet med honom ;) Men om man är snäll mot honom har man världens snällaste kompis :)

jag kan lova dig, att så länge du tänker så, så är du underlägsen och han är BOSS!!!!

Varför är det så svårt att ta åt sig av andras erfarenheter på hästryggen? Varför blunda för riskerna? Och snälla, inte ett till inlägg om att det inte finns några risker, för tror du verkligen på det själv så är du verkligen blåögd och naiv.

jen
0

#29 att rida i grimma är inte alls samma sak som att ha en häst springa lös. man har fortfarande nått att hålla hästen i

exitingsvillemo
0

Jag sover inte heller. Jag är helt klarvaken när jag är ute och rider för att vara med OM, om om om något händer.

vad tror du att du ska kunna göra OM, om om om ngt händer????

En häst i panik försvinner på en microsekund, du hinner inte ens reagera förrän det är försent.

Måste bara tillägga att vissa här inne kan ut och rida på sina hästar i bara grimma, det är ju nästan lika "vanskligt ";)

jag tycker att det är en enorm skillnad.

Skulle din lösa häst dra i panik kan du varken "prata den lugn" eller sakta in den med vikthjälper eller tyglar.

Visst, man ska inte dra i hästen med tyglarna, men vissa ggr är det väldigt bra att ha en handbroms.

jen
0

förresten så går det utmärkt att jobba med en häst lös i en paddock.

jag gör det, och om jag skulle vilja testa på större yta,så tar jag en större hage.

Jag skulle aldrig riskera att min häst blir rädd för nått och drar iväg. Jag är rädd om min häst plus min omgivning. (kan komma folk i skogen)

Storvreten
0

#30 Och så ska jag väl bevisa motsatsen stora du ^^
Rovdjur FINNS inte här. Min granne är med i jaktlaget och vet precis vilka djur som rör sig här omkring och han skulle berätta direkt utan tvekan! Och om det kommer något så rider jag väl inte ut två tills vidare. Och om en hund skulle dyka upp, ja synd för det. Då går det väl åt helvete, vilket jag inte tror. Mina hästar "fryser" när de blir rädda. Men som sagt var, det jagar nästan inga i våran skog så risken är liten. Metior? xD Brunte klarar av flygplan som åker nära. Han var med på Råsbodagen i år där flygplan åkte jättenära backen för att folk skulle kunna se dem. Han brydda sig lite i början, steppade två steg i sidled, men sedan blev det inge mera. Och han gick på ponnyridningen :P Eller alltså han hade 2-10 åringar på ryggen ^^
Men snälla fatta! Alltså våra får/getter har den rangordningen så de fattar den, men inte ni xD Alltså bland fåra får så är baggen ledare över fåren och så är bocken ledare över alla, inkusive baggen. Så De är liksom grupper, men ändå under samma ledare. Lite luddigt, men svårt att förklara :) Och jag BLUNDAR INTE! Jag gråter i ögat över att ni inte inser att jag svarat på den frågan 15 gånger. Ni upprepar mycket ska jag säga er :P Jag är inte blåögd, utan grön ;)

#31 Nej men eftersom ni anser att det jag håller på med är farligt så är väl de där också farligt? Tänk om hästen blir rädd och springer? Då får ni inte stopp på den ;) Och som sagt, ni anser att det är farligt så då tar det väl ut varandra? :P Jag sitter på en häst med alla tillbehör och har en lös och ni sitter på en utan tillbehör ;)

Fridalej
0

Men ni hade inte hästen lös när barnen red ;)
Snälla hästar i all ära - jag har själv både ridit sådana och ledit ponnyridningar - men inte får de vara lösa ändå!

jen
0

när du rider i grimma, eller träns så har du nått att hålla i om hästen blir rädd. hästen kan dra iväg lika lätt med träns som med grimma om den får panik.

och ang rovdjur så trodde inte jag heller att det fanns några här tills vi såg ett lodjur här för ca 2 år sen.

(tror det har setts varg med)

Trojaa
0

#212 ja det var nån som skrev det. Och jag hetsar inte upp mej, men jag måste ju skriva så för att inte misstolkas.

Och inte vet jag nu om du är den schystaste heller…

IdaT
0

#29 Den fråga du inte svarat på är vad gör du OM, om om om din häst får panik när  du har den lös?

[FiaDodis]
0

#29 Att kalla någon liten är ett nedlåtande sätt! kanske inte du erfarit än.. du kan kalla mig för FiaDodis som jag heter här på forumet.

Jag har inte i den tillstymmelse sagt olämpliga saker till dig! Som jag har sagt massor av ggr förr: klara fakta går inte att blunda för!

Jag e så lugn som det går att bli! Fortsätt du med ditt du men som jag skrev och andra med mig: en dag så kommer den förmodligen att ske… Sen om du tar åt dig av andras erfarenhet, kunskap ja det lär du avgöra själv. Hoppas bara inte djurskyddet inte får reda på det du gör, dom kan jag säga skulle inte tycka om det men men det e upp till dig att eventuellt lägga ner "garden" eller fortsätta att blint förneka.

Jag vill och agerar mina hästars och 3:e persons säkerhet i första hand! Det e jag skyldig som hästägare.

exitingsvillemo
0

#34 Rovdjur FINNS inte här

nu är du verkligen naiv. Jag har själv gått jägarskolan och jag kan LOVA dig att det finns inte ETT ENDA jaktlag som med SÄKERHET kan säga att det INTE finns rovdjur! Tror du seriöst att just, precis där DU bor är det helt tomt på rovdjur? *suck* nu får du ta och ge dig…

Mina hästar "fryser" när de blir rädda

*suck*igen, Ja, dom kanske fryser, i möjligtvis 5 sek, men en hund som STÄLLER ett byte, hoppar runt det och skäller vanvettigt, tills husse kommer med bössan (vilket kan ta lååååååååååång tid om vofsen är på rymmen) DET pallar inte ens DINA hästar. Såvida dom av ngn anledning inte har förlorat ALLA sina naturliga instinkter.

nä, du får nog ta och studera hästar i flock lite mer.

Brunte klarar av flygplan som åker nära

Ja, det kanske han gör, men det är din unghäst du har lös och (återigen) så skiter hon högaktningsfullt i sin sk flockledare om hon får panik, det är bara kalla fakta

Men snälla fatta! Alltså våra får/getter har den rangordningen så de fattar den, men inte ni xD Alltså bland fåra får så är baggen ledare över fåren och så är bocken ledare över alla, inkusive baggen. Så De är liksom grupper, men ändå under samma ledare

Mitt råd där, är att du läser om olika sorters rangordningar inom olika soreters arter. Att jämför en får-flock med en häst-flock, går inte. Olika arter har olika hiarki…

Ni upprepar mycket ska jag säga er

tycke du att det är konstigt? Du begriper ju inte vart vi vill komma, vi har svar på ALLT du har skrivit, vi har FÖRKLARAT så tydligt vi kan… Men ändå kommer du med samma, samma och undviker de frågor som inte passar.

Nej men eftersom ni anser att det jag håller på med är farligt så är väl de där också farligt? Tänk om hästen blir rädd och springer? Då får ni inte stopp på den ;) Och som sagt, ni anser att det är farligt så då tar det väl ut varandra? :P Jag sitter på en häst med alla tillbehör och har en lös och ni sitter på en utan tillbehör ;)

för det första, så är även grimman ett tillbehör och har du tyglar på så funkar det lika bra som ett bettlöst träns

för det andra, även om ALLA vi här inne skulle rida i grimma, så skulle vi inte få för oss att ta med ytterligare en häst och släppa den fri.

för det tredje, det är INGEN som påstått att den häst du sitter på inte går att få stopp på, det är den lösa hästen du INTE kommer få stopp på

Jag vet, ärligt talat, inte hur jag ska nå fram till dig, du väljer att blunda för FAKTA som du aldrig kommer ifrån.

Vissa ska verkligen vänta tills olyckan är framme innan dom ser sig som överbevisade.

Hoppas på svar från jordbruksverket snarast, så vi får veta huruvida du bryter mot några lagar eller inte, kanske det kan få dig att tänka om??!!?? Men du kanske inte bryr dig om det heller?

exitingsvillemo
0

med tanke på att du rider din häst på ett gag-bett så känns det som att det inte är direkt dags att börja rida utan utrustning alls…

Flaxii
0

#210 (Tråd nr. 1)

Var din mamma så ansvarslös som hon/du verkar vara nu när hon tävlade också? Lät sina hästar gå lösa i skogen bara sådär? DET är idioti.

youtube1
0

#14.jag tycker att du ska skita i vad jag skriver o jag  misstycker inte dena tråd det är bara jobbigt att läsa allt de som de skriver.jag läser allt föratt jag ska kunna svara vättigt.jag ber inte någon att ta bort vilket inläg som hälst föratt jag inte tycker om det ja man brukar ju ha en anledning till de.

exitingsvillemo
0

#43 det var bara menat som ett tips från #14, vill du inte diskutera saken nå mer, så behöver du inte.

Det var bara så hon menade, det man inte vill diskutera, det diskuterar man inte.

Jag är iaf inte klar med den här tråden ännu… Väntar fortfarande svar från jordbruksverket och ska även ringa dom i början på nästa vecka.

jen
0

här står det om lagar och regler ang stängsel för hemdjur.

http://www.regeringen.se/content/1/c6/01/50/26/77499bd8.pdf

Lorita
0

#45 det är ju lagförslag inte en lag.

Klart att hästar ska hållas så att som inte kan komma lösa, vill man träna lydnad gör man det med staket och inget annat för den skada en lös häst kan ställa till med är är enorm.

Tänk dig dig din häst som kommit fri och springer framför en bil - det blir en närkontakt och folk i bilen dör. Vem kan förlåta sig det?

Jag har jätteproblem med folks lösa "lydiga" hundar, som springer in i mina hagar. Just nu har jag en häst som inte springer för hundar utan anfaller dom och jag tänker inte stå till svars för om han skadar en hund, vilket kommer att hända.

Jag tränar lydnad ofta men då i hagar med mina hästar, och vist har jag haft användning för att dom kommer när jag visslar

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Ledin
0

#46 smart sagt för det ahr jag oxå tänkt på. Det behöver inte bara betyda att "bara" hästen skadar sig utan även andra personer å ännu värre barn.

jen
0

#46 hmm, jag förstod detta dokument att nr 7-10 är förslag, och från nr 11 är nuvarande lagar?

men jag läste igen,  du har rätt. Det var förslag alltihopa…

men det borde gå att söka vad som gäller NU

Lorita
0

#46 vad lagen säger spelar ingen roll, hästar ska hållas under kontroll med staket eller med lina allt annat är oansvarigt.

jen
0

#49 ja, det tycker jag med

[FiaDodis]
0

#46 En liten undran bara: om din häst skulle hamna i panik och fly en fara skulle den komma till dig då om du visslade?

Lorita
0

#51 jag vet inte men hittills så kommer han när jag visslar, jag skulle aldrig lita hundra på ett djur.

Jag vet hur orationell en människa i panik är och att begär mer av mina djur det gör jag inte.

[FiaDodis]
0

#52 Ok tack för svaret Glad Var nyfiken om du hade erfarenhet av det. Uppskattar ditt ärliga svar!

Nej självklart även här att inte på något sätt utsätta hästen, egendom, tredje person osv för sådan risk som man tillför genom att ha hästen lös.

exitingsvillemo
0

Ang lgar så inväntar jag svar på just detta… Den som väntar på något gott… Svar förhoppningsvis på Måndag, håll utSkrattande

Salo
0

Fy vad ni klagar… låt folk göra som de vill. Varför blanda sig i andras liv?

Och skulle det komma en meteroit, helikopter, flygplan, rovdjur eller vad tusan som helst som kan göra hästen panikslagen så är det ju som sagt mycket troligt att den springer igenom staketet i hagen där den går och på så vis skadar sig. Då är det ju bättre att hästen är ute från första början… faror kan dyka upp men risken är inte alltid så stor, ibland minimal… så vad spelar det för roll om man har en häst lös som när den inte är panikslagen följer sin "ledare"? Regler ja… visst en anledning, men hur många andra regler bryts inte dagligen?

Låt varandra vara och lägg er inte i så förbaskat mycket. Det är deras val och deras olycka om något nu skulle hända.  Jag lever mitt liv och gör som jag vill med mina hästar, försöker följa lagar och regler men det är inte alltid det lättaste då de ganska ofta är ologiska och rent idiotiska… men jag försöker. Och jag har inte hästarna lösa, men har jag det är det min ensak.

jen
0

#55  men det blir inte deras egna olycka om tex en häst får panik och drar iväg. Det kan ju finnas ANDRA där som kan bli skadade,(bärplockare,lekande barn,bilar mm)

det är mest det jag tänker på iallafall.

[FiaDodis]
0

#55 Javisst kan en häst få panik och springa genom stängslet i hagen!! Därav så är eltrådar och elrep gjorda för att gå sönder för ett visst tryck!! Och då menar jag inte att det inte kan bli skador. Men har jag mina hästar inom stängsel så har jag gjort mitt så att inte andras egendom eller 3:e person bli skadad!!!!!!! DET ÄR DET SOM ÄR DET VIKTIGASTE!!!

Sen att det bryts mot lagar och regler dagligen och inte bara i hästvärlden ja det får vi nog leva med. Nu diskuteras lösa hästar på ett forum ja då diskuterar vi!! Att majoriteten här tycker det är oansvarigt, idiotiskt osv att ha hästar lösa det tyder på att det kanske inte är det bästa man kan göra! Du kanske inte har funderat på att det diskuteras om att försöka informera om vilka risker det innebär att handha hästar på detta sätt.

Olyckor av alla dess slag med hästar händer men det gäller att ta ansvar och försöka minimera dom riskerna! Det anser jag är en hästägares skyldighet!!!

Som det sagts till tidigare medlemmar som inte tycker detta är värt att diskuteras eller i din uppfattning då tycker att det "klagas", Man väljer själv vad man vill läsa och diskutera! Man går in på trådar man är intresserad av! Det är frivilligt som om du inte tycker om denna tråd ja du behöver inte medverka i denna diskusition.

vilde
0

#57 Bra sagt håller med till 100 %Skrattande

[FiaDodis]
0

#58 Hm tack!Flört

youtube1
0

#57.just det bra sagt heja FiaDodis =).

exitingsvillemo
0

#55 Fy vad ni klagar… låt folk göra som de vill. Varför blanda sig i andras liv?

därför att vi ser till hästars bästa!!!!

Och skulle det komma en meteroit, helikopter, flygplan, rovdjur eller vad tusan som helst som kan göra hästen panikslagen så är det ju som sagt mycket troligt att den springer igenom staketet i hagen där den går och på så vis skadar sig.

Ja, kanske sig själv, men man har iaf gjort sitt för att minimera skador på andras egendom och på tredje person

Regler ja… visst en anledning, men hur många andra regler bryts inte dagligen?

Konstig attityd, tycker jag. Jag tror inte att jag bryter mot några regler och lagar…

Varför chansa på att man kanske blir av med sina hästar och få djurförbud om man inte behöver? Nej jag förstår inte logiken med det…

[FiaDodis]
0

Jag förstår inte problemet i detta diskusitionsämne!! Vissa vill leda detta på villovägar med att säga: sluta klaga, låt varje person göra som den vill osv. Ja visst fine för mig MEN jag är då VÄLDIGT lycklig över att det inte är någon i min närhet som har sina hästar lösa!!

Det jag inte förstår i detta är all naivitet som finns! Personer som säger: det händer inte hos mig… mina hästar skulle aldrig… jag är ledaren….. Tänk om alla skulle resonera så! Hur skulle det se ut? Jo hästar lösa springandes….  Skapa en massa förstörelse, olyckor osv. I vårt samhälle idag så fungerar inte det!!!!!!!!

bonde
0

Plötsligt en dag händer det där osannolika, man kan aldrig vara helt säker på att man känner sin häst.

Tex. ikväll när jag skulle ta in våra 3 hästar, så var det bara 2 som kom.Jag släppte in dem i stallet och sprang med hjärtat i halsgropen till hagen å letade efter den saknade. De andra hästarna gnäggade som tokar efter henne.

Jag förväntade mig att hitta en skadad häst i hagen. Men hon gick bara där å betade och struntade totalt i sin gnäggande ledare och maten som väntade i krubban. Hennes i vanliga fall mycket starka flockbehov hade tydligen tagit semester idag…

Har inget med lös häst att göra, bara en reflektion över att man ska aldrig säga aldrig.

Salo
0

Jag menar mest att ni säger samma sak om och om igen, varför räcker det inte att säga EN gång? Storvretan har för tillfället alla emot sig och säger att det känns jobbigt och jag förstår henne. Skulle också bli ledsen och sen säger ni att hon överdriver och att den som gett sig in i leken får leken tåla. Hon berättade bara vad hon gjorde med sina hästar och svarar på era frågor. Tror inte ni kan få henne på andra tankar då hon säger att hon vet vad hon gör och dessutom är hon den enda av er som vet hur området där hon bor och har sina hästar ser ut.

Och som jag har sagt tidigare så KAN inte ALLA släppa sina hästar lösa då de inte har det bandet till sina hästar, hästen har inte psyke för det (blir lätt rädd), man är inte ledare mm. Det finns så många människor dessutom som egentligen inte borde få ha häst för att de är för okunniga eller behandlar hästarna illa osv. Är inte det värre än just detta fall? Att släppa hästen lös vind för våg utan uppsikt är en helt annan sak!

exitingsvillemo
0

Med okunskap hon använder sig av så anser jag att hon INTE har vad somkrävs för att vara en trygg flockledare, hon har skrivit det själv. Brunte, bråkar man inte med, man är bara hans vän (??!!??)

[FiaDodis]
0

#64 Ja att vi säger samma saker om och om igen betyder kanske att det vi har att säga är vikigt! Att Storvreten har "alla" emot sig, ja vad säger det egentligen?? Att vi tycker hon gör rätt? Sen att den som gett sig in i leken får leken tåla. Ja men så är det ju! Har man nåt att säga så får man stå för det och tåla att andra tycker olika. Jag anser att det hon gör inte är övertänkt över huvud taget. Ibland så hämmas vi av känslor och förskönande saker. Vem skulle inte vilja leva i denna värld som hon beskriver? Men faktum kvarstår: det fungerar inte så i dagens samhälle!

Jag vet att jag är ledare över mina hästar men för den sakens skull släpper jag inte dom lösa på något sätt!! Det är jag som jag sagt upprepade gånger skyldig andra!

Ja det finns många människor som inte skulle få ha häst eller något annat djur men det ursäktar inte innehållet i denna tråd på något sätt.

exitingsvillemo
0

Ok, eftrsom min formulering, till jordbruksverket, ang lag att ha hästar lösa, tvivlades på… Lägger jag ut mailet som jag skrev till dom här:

_Hej!

Det har kommit upp i diskussion, huruvida det är olagligt eller inte,
att ha sina hästar lösa.
Finns det ngn lag som säger att hästen MÅSTE vistas i hage, eller får
man ha dom lösa utan stängsel på t ex den egna tomten?

Frågan diskuterades också ang ridning. Får man ha en lös häst med när
man rider en annan häst eller MÅSTE "handhästen" hållas "kopplad"?

Hur ställer ni er till detta? Vad säger lagen? Finns det ngn lag ang
detta?
Om det finns en sådan lag, vad är "straffet" om man bortser från
denna?

Väldigt tacksam för svar._

exitingsvillemo
0

Det här svaret fick jag idag:

_Hej, jag har skickat din fråga vidare till en jurist på vår avdelning
för djurskydd och hälsa.

Med vänlig hälsning / Best regards
Ingela Toth

Jordbruksverkets kundtjänst / Swedish Board of Agriculture, Customer
Service
tel: 0771-223 223/ phone: +46 771 223 223
e-mail: information@sjv.se _

Frågan har alltså gått vidare till jurist och jag återkommer så fort jag fått svar därifrånSkrattande

vilde
0

KanonSkrattande Väntar med spänning vad svaret blir. Men tror och hoppas på att det inte kan bli något annat än att man inte får ha hästar lösa.Obestämd

Molla
0

#68Intressant!!!

Storvreten
0

#40 Men alltså rovdjur här? Kom hit du och titta i mina skogar :P De är nästan ingen skog XD
Och om en hund "ställer" mina hästar är det bara att hoppa av och visa säg och säga åt hunden. De jobbar MED människor och inte EMOT. Om hunden trots allt fortsätter (vilket jag absolut inte tror eftersom hundar inte är dumma i huvudet) så är det som sagt var fel på hunden.
Och hur många gånger måste jag säga att hästar INTE flyr från sin flock?! xD De telepatiserar med varandra och om han är lugn är hon också "lugn".
Jag svarar på de frågor jag blir mest upprörd över ;) Och dessutom är det jääättemånga frågor som jag måste svara på så fråga igen så jag hinner med alla och om jag missat eran viktiga fråga.

#42 Kallar du mamma idiot? Tackar! Det kan jag ju säga till henne. Jag vet inte hur hon var när hon är ung men hon var ungefär lika galen ;) Typ körde in hästar på ett olämpligt vis osv men tar hästen skada av det när man vet hur man gör osv? Nej, hästen var den tryggaste man kunde hitta på (förutom när hon blev för het ^^) och var van med allt! Hon mådde hur bra som helst i 25 år.

#52 Det är det man ska kunna göra, lite till 100 på ett djur :) Det är då hästen börjar lite på människan till 100.

#62 Alltså nu får du ta och lugna ner dig! :O Använd seriöst många utropstecken osv.

#64 Tack :)

#65 Missförstånd igen. Alltså jag pratar då i hästarnas läge, hästar vill inte försöka ta över platsen han sitter på. Jag är redan ledare över honom och den behåller jag, punkt slut. De är de andra hästarna jag pratar om.

#67 Kul :) Väntar också på svar! :D Alltså, nyfiken på vad de säger ^^

#69 Suck. Jag hoppas att jag får fortsätta med det jag gör.

Egentligen ska jag bjuda hem er alla och så får ni se ;) 25:- per biljett! :P *skämt*

elin
0

hahahah, de här är så fruktansvärt löjligt!!

/Elin

cupcakes
0

Alltså.. jag tror att Storvreten vid det här laget har gått in i nån slags försvarsposition. Det spelar ingen roll hur många gånger man säger att det är fel att ha hästarna lösa o.s.v för även om vi skulle få henne att ändra sig så skulle hon inte erkänna det. Ungefär som att hon känner att "erkänner jag att de har rätt så kommer de vinna och tycka att de är bättre än mig" medans jag tror att de flesta bara skulle uppmuntra henne och säga att det är bra att hon erkänner att hon hade fel. Att det är bra att hon tar sitt förnuft till fånga. Jag kan ju givetvis inte säga att det säkert är såhär - men det verkar så.

exitingsvillemo
0

"71 Och om en hund "ställer" mina hästar är det bara att hoppa av och visa säg och säga åt hunden. De jobbar MED människor och inte EMOT

En hund jobbar MED sin flockledare (förhoppningsvis sin ägare) Och EMOT andra som inkräktar på dess revir och deras villebråd (du och hästen)

Så, nej, fel igen!

Och hur många gånger måste jag säga att hästar INTE flyr från sin flock?! xD De telepatiserar med varandra och om han är lugn är hon också "lugn".

Hästar FLYR VISST FRÅN SIN FLOCK om panik utbryter…

Och inte ens DIN häst fixar en hund som står och skäller och tuggar i hasorna en halvtimme

Det är det man ska kunna göra, lite till 100 på ett djur :) Det är då hästen börjar lite på människan till 100.

Jag litar till 110% på mina hästar och dom litar till 110% på mig, men för det kan man inte bortse från hästens naturliga instinkter!!!!

hästar vill inte försöka ta över platsen han sitter på. Jag är redan ledare över honom och den behåller jag, punkt slut

Kära du, kliv in i en hästflock så får du se att det klättras i stortsett hela tiden på rangstegen, speciellt unghästar gör ALLT för att stiga i hiarkin. Bara för att du har "vunnit" en omgång, gör dig inte till en ledare.

Ett ledarskap befästs VARJE DAG, dygnet runt, hela tiden

[FiaDodis]
0

#71 Tyvärr så kunde jag inte formulera mig bättre än #74! Så därmed är hennes ord dom ord jag skulle ha skrivit.

Som #73 säger att försvarsställning är intagen, ja uppenbarligen!! Ingen vill nåt illa utan bara försöka få personer att förstå! Det är så mycket naivitet här. För mycket anser jag och hoppas bara att det inte utspelar sig så med lösa hästar i "verkligheten" utan att detta "försvar" är bara på detta forum.

Storvreten
0

#75 Jag förstår mycket väl. Men vill ni förstå det jag säger?

Igår var jag ute och tömkörde i mörkret med Hilldur och mötte de där två älgarna igen (möter dem bara när jag är ute i mörkret). Hon stannade och tittade på dem. Mamma fick gå fram och vände henne för hon ville springa dit xD Men allt gick bra iallafall ^^ Synd bara att man har en häst som glömt bort att hon är en ardenner och inte nått fullblod av nått slag xD

exitingsvillemo
0

Bra initiativ av dig att ta ut din häst på tömGlad

[FiaDodis]
0

#76 Jag förstår det du säger, det skulle vara underbart om man kunde ha sina hästar lösa. Men jag anser att det finns alldeles för många risker med att ha dom lösa!

Storvreten
0

#77 Ja hon behöver köras in ganska snart :) Hon blir så tung att jobba med om hon är två/tre år och börja köra in då :P Så bättre att börja på det nu :) Hon tycker det är skitkul, går nästan inte att vända henne hemåt när man är klar xD

IdaT
0

#79, kan du svara på #38?

exitingsvillemo
0

#80, puttar upp den frågan lite :o)

Den fråga du inte svarat på är vad gör du OM, om om om din häst får panik när  du har den lös?

Storvreten
0

#80, #81 Ja OM OM OM min häst skulle råka i panik :P Alltså det kommer icke att hända, men OM OM OM. Ja då får hon väl löpa då. Finns ju inget att göra säger ni ;) Nej men kanske hoppa av Brunte och få honom att stanna kvar får han råkar då inte i panik. Och om han gör det så sitter jag i klistret :) Inte så mycket att göra. Men det finns inget här hemma som skulle få dem i panik. Flört

IdaT
0

#82 Får jag ge en följdfråga? Skulle du kunna tänka dig betala skadestånd rättegångskostnader osv som kanske kunde komma att inträffa om hon springer över någon/något i panik?

exitingsvillemo
0

du svarar ju bra, varför förstår du inte då att, Om om om det skulle hända ngt så kan det bli en mkt dyr historia för dig? Du kanske får förbud att ha häst i framtiden… Är det värt det?

Nej, jag ger upp, du verkar vilja ta detta som ett stort skämt (hänvisar till alla smileysar du lägger ut i varje inlägg) och vägrar inse allvaret i det du gör så…

du har bestämt dig för att dina hästar ALDRIG råkar i panik (du måste ha dom enda i världen, som inte följer sina instikter vid fara)

Återkommer med svar från jordbruksverkets jurister, så fort jag får det. Annars lägger jag nog ner denna tråd… Innan jag blir riktigt otrevlig och slänger ur mig ngt jag får ångra.

Till alla er som har era hästar lösa: Nåde den som kommer i närheten av min gård med en lös häst… Gå en kurs i hästhållning eller ngt…

Bye 4 now

// Anna

[FiaDodis]
0

#82 Du kan inte förutspå att dina hästar inte skulle kunna få panik! En vacker dag (el mindre vacker) så får dom det!! I ditt inlägg nr 82 skriver du: ja då får hon väl löpa då. Hallå hur oansvarigt är inte det!!! Vänd på saken: en häst kommer mot dig, dina hästar, el någon situation, skulle du vilja det? Skulle du vilja bli skadad eller få din egendom skadad av att annan person varit vårdslös?

Sen skriver du att om även Brunte skulle få panik så skulle du sitta i klistret!!

DETTA KAN HÄNDA MEN DU VERKAR INTE VILJA INSE DET!

Storvreten
0

#83 Ja det måste jag väl :) Jag har ju orsakat något.

#84 Otrevligt har du redan slängt ur dig ;) Och för hundrade gången, jag förstår precis. Men ni verkar inte vilja förstå mig. och alla smilisar har jag för att inte se/låta otrevligt. Det ser otrevligt ut utan smilisar. Du ska bara se på msn, där har jag smilisar överallt :P
Och jag har väl de enda hästarna enligt dig då ;) Jag anser att de inte är utan risk, men vääldans liten chans :P
Väntar på svar :)

Synd om mn råkar bo nära då :P Vart bor du? Så jag inte råkar hamna i närheten. Snacka om "sista ord" som ni sa till mig när jag försökta avsluta ;)

[FiaDodis]
0

# 86 Är det värt att eventuellt få betala skadestånd, rättegångskostnader?? Och även kanske nån av dina hästar skadade!!? Bara för att du har den ilusitionen, åsikten att dina hästar mår bättre av att få vara lösa….

exitingsvillemo
0

#86 vi kan väl fortsätta diskussionen i all evinnerlighet, om du vill…

ditt svar till #83   Ja det måste jag väl :) Jag har ju orsakat något

hur i hela friden kan du se det komiska i det här? Nu börjar jag nästan tycka att detta blir otäckt om du bara, rycker på axlarna och ler, för att ha skadat ngn annan, kanske ett barn!

Nu skönk du så lågt du kunde i mina ögonSkrikandes.

tänker du lika om att köra bil?

"jag har ju full kontroll över bilen, så jag klarar minsann av att köra 140 på 50-väg, om jag kör på ngn, får jag väl stå för skadorna då"

det är ett fordon du framför, ENLIGT LAG!!!!

Och jag kan säga att en bil är MKT mer lättmanövrerat än en häst, med egna känslor och instinkter!!!!

*SUCK*

exitingsvillemo
0

Läs igenom denna artikel och begrunda om det är så klokt att ha sina hästar lösa…

http://www.expressen.se/1.287213

Denna häst kanske hade rymt från sin hage, isåfall har ju ägaren iaf gjort vad h*n kunnat och förmodligen fått hjälp av sitt försäkringsbolag.

Ville bara framföra VAD som faktiskt (uppenbarligen) kan hända.

lisette
0

#89 tragiskt för alla inblandade. hade verkligen varit intressant att få veta vad som hänt.

[FiaDodis]
0

Ja mycket tragiskt! Tänk hur personerna känner sig!! Chockade och för att inte tala om ont! Jag skulle absolut inte vilja vara med om detta!!

tezzie
0

#89 tragisk olycka….

vilde
0

#89 Gud vad hemskt. Nu är det kanske dax att ta åt sig ni som har hästarna lösa. Vi lever inte på 1800 talet längre då det säkert gick att ha hästar lösa utan större fara. Men nu är det inte försvarbart att enns tänka tanken på att ha dom lösa. Fruktansvärt ansvarslöst skulle jag vilja sägaRynkar på näsan

[FiaDodis]
0

#93 Tyvärr känns det som om det inte spelar någon roll i hur vi än försöker påtala risken för faror så tas det nog inte emot! Men man kan ju alltid hoppas man har fel och nån ggr tas det emot.

Lorita
0

#76 du har ju inte full kol på din häst om mamma får hjälpa dig med hästen.

Får jag fråga varför ni har staket i paddocken?

Profilbild

[FiaDodis]
0

#68 Har du fått svar på mailet du skickade till Jordbruksverket som skickades vidare till juristerna?Obestämd

Salo
0

#95 Hur vet du att det där är paddocken?

Lorita
0

#97 det är staket och samma som när hästen löshoppas Flört

jen
0

Storvreten!

i inlägg 64 i den andra tråden skrev du att du red förbi en granne och SEN släppte hästen lös.

OM hästen blir rädd och drar hem så skulle inte jag vilja vara den grannen iallafall.

[FiaDodis]
0

#99 Jag tror inte Storvreten tar åt sig av vad vi än säger! Tyvärr!Rynkar på näsan

Men jag helt och fullt övertygad att någon gång så kommer det att hända något för dom som har sina hästar lösa och då hoppas jag innerligt att jag inte är i närheten av dom.

exitingsvillemo
0

#99 #100 kan bara hålla med…

Tänk att bli offer för ngn annans oförsiktighet… Fy, orättvist.

Har fort farande inte fått ngt svar från jordbruksverkets jurister, men återkommer så snart jag har det

Storvreten
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sorry alla, har varit ledare för komfirmanderna (stavning? :P) och så har jag varit ledsen över en bortgång av mitt djur. En katt vid namn Buse Bus R.I.P. (bild). Dog i fredags, påkörd (inte hos mig utan hos uppfödaren). :'( Han blev inte ens över året.

Alla som vill ha svar på sina frågor får skicka frågorna igen. Orkar inte läsa igenom allt.

exitingsvillemo
0

# 102 som sagt så ligger det i var och ens intresse att läsa tråden om man tycker att ämnet är viktigt.

Konstigt att din katt blivit påkörd, när det inte finns någon trafik i närheten.

tezzie
0

#103 Nu kanske det räcker lite!! Hennes katt har blivit påkörd och hon är ledsen för det! Det står tydligt att den blev påkörd hos uppfödaren!

Storvreten
0

#103 Ja där tyckte jag att det gick gränsen… :'( Fan. Jag pallar inte läsa allt ni skriver för att jag är ledsen. Så jag säger det igen: Om ni har viktiga frågor ni vill ha svar på så ställ dem igen är ni snälla :)

#104 Tack.

Jossa
0

#103 Du borde läsa ordentligt vad hon skrivit innan du säger något. Det var hos mig som katten blivit överkörd, skäll på mig om den saken. Men du lägger inte det ansvaret på henne. Hon fick inte reda på det förs dagen efter… Att vara störig för att hon har en annan åsikt är en sak, men som sagt. Åsikter är åsikter, och jag förstår om man vill få den som inte har samma åsikt att tycka samma. Att man ska övertala.
Men det finns ändå ingen lag som säger att man inte får ha en häst lös? Bara den är på den marken man själv äger eller har fått lov att vara på?
Ni säger att hästar är flyktdjur, och det har ni alldeles rätt i. Men, de är även flockdjur. En vild flock sprider sig inte i det vilda, de springer inte som yra höns allt för att komma undan odjuret. Ledarhingsten går till attack, och de modigaste stona gör så. De andra springer en bit bort, men måste fortfarande kunna hålla koll på faran. Men det är ju klart de springer, som sagt flyktdjur. Men inte utan resten av flocken. Rider man ledaren i en flock på två hästar, när det inte ens finns fler hästar i närheten på många kilometer. Så kan man vara garanterat säker på att inte den lägre rangade hästen drar från sin ledare och ända flockmedlem…
Det vore ju väldigt ovettig. Eller hur?

Lorita
0

#106 om det vore så enkelt, om en häst väljer att lämna sin flock då. Jag har en häst hemma i stallet som valde att rymma från sin trygga hage till mina hästar och den flock som det är.

Du vet aldrig när hästen inte längre tillhör flocken utan letar en ny, det är helt naturligt i det vilda Detta är ett betende som är bra för flockdjur då det förhindrar inavel.

Oräkliga är det gånger "lydiga" okopplade hundar rymt in i min hästhage, samma sak ägaren tror den har kontroll men 99% räcker inte och hundra kan det aldrig bli.

[FiaDodis]
0

#106 När det är en flock tror du aldrig rangordningen ändras? Hela tiden försöker nya individer klättra på "stegen" detta kan hända när som helst så man bör inte vara så säker på sin häst. Sen för mig så är det så att JAG är flockledaren och inte hästen. Det e bara att instämma med #107!!!

exitingsvillemo
0

#106 rara du! även du skulle behöva läsa på lite om hur en hästflock fungerar och hur det fungerar i verkligheten, det du beskriver, är som taget ur Min Häst

Säg att en fara hotar en flock med hästar…

Hästarna flyr, för att de är flockdjur, även om ledarhästen står kvar och utmanar faran, desa hästar som flyr i panik behöver inte bry sig ett skit om vad flockledaren gör.

När dom kommit undan faran och paniken har lagt sig (kanske efter flera kilometers springande, kommer dom säkert söka upp varandra, men vad tror du kan hända innan dess…???

Storvreten
0

#109 Får jag säga en sak? Du är den mest störigaste personen jag har "mött". Helt seriöst. Men till saken.

Varför i hela helvetet skulle min häst göra något sånt därnt när det enda hon får göra är att komma ut och ha kul?! Svara ärligt :P Och varför skulle hon helt plötsligt när vi är ute och har kul få för sig: Nej nu ska jag försöka bli ledare över flocken.
Jag undrar bara hur ni orkar ibland…

[FiaDodis]
0

#110 Finns ett svar på din fråga: INSTINKTEN!!!

exitingsvillemo
0

#110 din häst skiter högaktningsfullt i hur "kul" hon har om hon skulle få panik!!!!

Tror du på fullaste allvar att din häst tänker så här:

Åh vad snällt av matte att låta mig springa fri, nu måste jag sköta mig vad som än händer…

snälla du, hur naiv kan man vara

Storvreten
0

#111 Visst, Instinkt finns. Men vad är hennes motiv till att springa bort från Brunte? *Jag ska springa bort från faran* Ja men liksom flocken springer inte med. Och vart ska hon ta vägen? De tänker de på, de tänker inte bara: Spring! Utan också: Vart ska jag springa? Inte bort från ledaren iallalfall för den springer inte, då kanske de inte är nån fara. Och så kommer de tillbaka. Eller de, Hilldur gör så :P

exitingsvillemo
0

#110 du blir proppad med fakta, hela tiden av olika medlemmar i tråden, men ingenting verkar gå in…

Flaxii
0

#71 Nej, jag kallar inte din mamma för idiot. Jag säger att det hon gör/gjorde är idiotiskt. Hur man sen vill tolka det är upp till en själv.

En häst måste inte nödvändigtvis ta skada av något som man gör fel, men risken att den skadar sig etc. är ju naturligtvis myckte större, och det är idiotiskt att ta den risken. Konsekvenserna kan vara förödande, men det kanske du inte kommer att inse förrän det väl har hänt något?

Ärligt talat, vad är det vi diskuterar egentligen? Det fattar väl varenda vettig hästmänniska att man inte bara släpper hästen lös hur som helst? Eller har jag för höga krav?

[FiaDodis]
0

#113 En "vacker" dag kommer du att komma på att det resonemang du har nu inte håller och det kommer visa sig fel! Du kommer förmodligen inte erkänna eller inse det nu men….. Det du egentligen menar är att dina hästar inte har någon instinkt! Första individerna isf.

[FiaDodis]
0

#115 Nej du har inte för höga krav!! Jag håller med dig helt och fullt men dom som förespråkar att ha hästar lösa, ja finner inte ord…

exitingsvillemo
0

#113 men herregud!!!! läs igenom inlägg 109 och 112 en gång till, så har du svaren där!!!! Och säkerligen i 100 andra inlägg också i den här tråden.

Du ställer samma frågor om och om igen och du får samma svar om och om igen… När ska du förstå????Skrikandes

DIN syn på hästflockar och ledarskap är helt FEL!!!!

Gå en kurs, låna en bok på bibblan, gör någonting innan du kommer med ytterligare korkade påståenden

Lorita
0

En häst skiter fullkomligt i hur mycket ledare vi tror vi är, tar vi inte ansvar fullt ut genom att skydda våra djur för fara är vi dåliga ledare. ledar ska testar vi i skyddade miljöer, annars tar vi det säkra före det osäkra. Hage, grimskaft det är ett bevis på att vi är goda ledare som tar vårt ansvar.

Jossa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag svarar inte förs ni är trevligare. På det sättet ni skriver är otrevligt. Det räcker med ett utropstecken för att man ska förstå allvaret. Det räcker med ett frågetecken för att man ska förstå att det är en fråga.

På bilden är mina ragata, min häxa som var högst upp i rang över 12 fölston i sommarhagen år 1998 då hon var endast 1 år…

[FiaDodis]
0

#120 Om du följt tråden så ser du nog att en del inte inser allvaret i detta diskusitionsämne! Därav förstår du nog antalet utropstecken och frågetecken.

Jossa
0

#121 Man ska ändå kunna hålla tonen intackt. Man ska kunna fortsätta vara trevlig, även om man är frustrerad på andra personer… Jag är extremt känslig med sådant, ett utropstecken tycker jag är hårt som det är, använder det sällan. Men man behöver inte överdriva. Men du borde hålla med om att många inlägg är väldigt otrevligt skrivna? Och det var dem redan i första tråden om samma sak.

[FiaDodis]
0

#122 Jo en del kan uppfatta det så på det sättet du gör men eftersom detta är ett öppet forum så lär som i detta fall "bägge" sidor förstå att alla människor är olika eller iaf inte är helt samstämmiga och därav olika sätt att uttrycka sig. Ordspråket: den som ger sig in i leken får leken tåla…

tezzie
0

Ordspråket: den som ger sig in leken går leken tåla… 

Jag tycker det är en rent allmänt tråkig attityd härinne nu :-(

[FiaDodis]
0

#124 Jo kanske det… men tyvärr så som det är. Det har utväxlats flertalet "hårda" ord. Förmodligen är detta ett känsligt ämne!

tezzie
0

Kopierar texten från Lisettes inlägg #0

Kom ihåg att vara schyssta mot varandra!!!

Jossa
0

Man kan ju ha en ganska såkallat het diskussion om ett känsligt ämne om man bara håller sig till trevlighet. Samtidigt att man aktar sig lite för att använda vissa ord, kan låta väldigt snäsiga. Jag säger inte vad hur och vem, bara förklarar mig. Det är ingen kul att föra en diskussion om alla man pratar med använder fler tecken efter meningarna än vad som behövs.

Måste bara säga att jag tycker att det finns några böcker som är väldigt bra, bl a är det faktiskt två från Pollux. Tyck vad ni vill om klubben, men jag har växt ur den. Hann dock få två böcker som jag bara älskar! En som heter "Cheyenne - vild och vacker" och den andra heter "Fyra hästar som jag lärde känna". Båda är skrivna av Peer Werner Vogel, sjukt duktig och jag diggar hans teknik. Horsemanship på lagom nivå, man tar steg för steg.
Undertiden som man jobbar med hästen helt från början får människa och häst respekt för varandra, de lär sig tillit.

Men jag har då en fråga till er, ni som tycker det är oansvarigt att ha en häst lös utan staket och så som hindrar den från att sticka i första taget iallafall.
Peer rider en av hästarna i den sistnämna boken utan någonting alls i skog och mark, utanför gränserna.
Är han oansvarig då? 
Kan blanda ihop honom med en tjej som höll på med en typ av frihetsdressyr, och var ute och red på sin häst utan någon som helst utrustning. Utan styrde med knän och tyngd.

En vänligt riktad fråga…

vilde
0

#127 Jag kan bara svara vad jag tycker. Och ja jag tycker att det är oansvarigt.

vilde
0

Kan inte någon göra en del 3? Börjar att bli väldigt långt nuTungan ute

lisette
0

#127 ja det är oansvarigt. bara för att det står i en bok så betyder det itne att man ska göra det.

jag uppmanar ALLA till att vara trevliga mot varandra. annars kommer tråden att låsas - vilket vore synd eftersom detta är en viktig sak att diskutera!

så tänk på hur ni skriver, läs igenom er text innan ni publicerar.

[FiaDodis]
0

#127 Nu har jag inte läst den boken du syftar på men är den "sann"?allt kan förskönas och skildras på olika sätt. Du skriver att han är sjukt duktig, ja i dina ögon, tänk om dom som ev har läst boken tycker att ja det där verkar bra och så försöker dom sig på att göra likadant fast dom inte sitter med varken kunskap eller erfarenhet.

Nej jag anser att häst ska hållas inom någon form av stängsel eller när den motioneras på något sätt vara försedd med träns, grimma etc. Många som har sina hästar lösa besitter inte den kunskapen om hur en häst fungerar osv. många kan tro att hästarna kommer att agera på sånt sätt som dom tror men i verkligheten när det väl kommer en fara el dyl så agerar hästen på annat sätt.

tezzie
0

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer