Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 10456 ggr
Lyrik
0

Balltramp

Igår när jag skulle kratsa vbhov, blev handen alldeles blodig!Förvånad

Pållen har lyckats med att trampa/skada sig på ballen vb, stort och djupt var det när jag hade tvättat rent det med tvål och vatten. Kunde klippa bort lite trasigt hud och horn, ömt som attan!

Eftersom det är så djupt ville jag ej att det ska vara öppet, utan la på ett galoppbandage med Vetrap över. Hämtade hans gamla "hagboots" och satte den över bandaget. Vill inte att det ska bli någon infektion i såret, men det kommer väl min otursfågel ändå få med den otur han har. Släppte ut honom igen i hagen, han linkade liite.

Vet ej hur han har lyckats denna gång. Han kan knappas ha trampat sig själv där, utan det måste antagligen vara hans hagkompis som är lite väl påflugen, både på mig och Lyrik, eller har han trampat på något vasst i hagen.

Hoppas att bandaget sitter kvar i em!

Så idag måste jag till Apoteket och Granngården för att fylla på sjuklådan. Måste köpa hem mera Vetrap, gaslinda, kompresser, sårtvätt, kirurgtejp. Även köpa hem lusernstrå.

Ingen som har ett bra tips hur man får bandage att sitta kvar?

MiaMaria
0

Det som jag tycker fungerar bäst är gaslinda och power-flex (kärt barn har många namn..). På jobbet hade vi en häst med ett stygt balltramp och på honom tejpade dom fast bandaget med silvertejp, satt som berget och ingen skit kom in, men hur "hälsosamt" det är vet jag inte.

Hoppas det läker bra och att det inte går upp igen! Lycka till!

emsems
0

självhäftande bandage brukar sitta super.. se till bara att han inet går i en blöt/lergi hage, så det blir blött å ofräsht.. du har inget stall att ställa honom i? tänkte på natten osv? så läker det nog lite snabbare än om han springer runt å busar i hagen..

känns som att silvertejp måste kapa all luftventilation å då kan det väl inte läka? jag skulle satsa på att rengöra och hålla torrt å rent.

Lyrik
0

Stallet är inte klart ännu. Så ingen box finns ännu att ställa in honom under natten. Jag hoppas att det ska bli klart till helgen, men det tror jag inte. Stallägaren sa att det skulle vara klart till den 3/9 (tog hem honom då), men nu har de bara kommit halvvägs!Skrikandes

Fick stå på stallplan och tvätta och dona igår med såret, tur att det inte är mörkt än vid 18!

Som tur är han inte typen som springer runt i hagen, utan mest går runt och äter. Hagen är hyfsat torr, bara lite blött vid grinden.

Igår hade jag först på en kompress, sen gaslinda och Vetrap, avlslutade det hela med lite kirurgtejp.

Vill ej ha det öppet än så länge, såret är djupt…

Jag tror att det är hans nya kompis (kom oxå den 3/9) som är "boven" till skadan. Han går alltid i hasorna på Lyrik jämt, och även mig när jag ska hämta in Lyrik. Han har väl klivit på honom.

emsems
0

ok, tja finns det inget stall är det inte mycket mer att göra förutom att försäka tvätta och hålla tortt å rent.. om det är så djupt kanske det skulle sytts? men nu är ju det för sent.. hoppas det blir bra nu!

Lyrik
0

#4 Det djupa sitter precis under kanten mellan hov och hud, mest på hovsidan. Går ej att sy där. Fick klippa bort lite trasigt horn igår.

Ska tvätta och byta bandage varje dag. Min vet ska troligen komma på sön för tandraspning mm. Kan ju be henne titta på det då. Men om såret ser fult ut eller om han får feber eller liknade, får jag ringa ut vet tidigare.

emsems
0

låter som en bra plan. lycka till!

Lyrik
0

Med den otur han har får han säkert lymfangit oxå pga skadan…

emsems
0

haha visst är det alltid jävligt?

Wiemona
0

#7 Nejnej! Helt fel tänkt! Var lite positiv istället och försök åtminstånde låtsas att du är optimist, det mår både du och hästen bättre av. Onödigt att måla fan på väggen innan det är ett faktum…

E_hjo
0

Det råkade jag också ut för idag!!! Förvånad

Fast det var inte alls speciellt djupt utan ganska ytligt…
Där ser man…

MiaMaria
0

Ahh jag gillar din iställning Weimona!! Du får oss (iaf mig) på bra humör!! =)

Lyrik
0

Så mkt otur som Lyrik har råkat ut för i sitt långa liv, så kommer det säkert en sårinfektion nu…

Var pigg och glad igår em, ingen infektion iaf =) Får väl se hur det ser ut dag på em.

Lyrik
0

Tog av bandaget igår. Såg lite bättre ut, men hade fått skav av bandaget på andra sidan ballen. Tvättade bara och hade på lite Helosan-salva.

Lyrik hade 2 sår till igår. På vb lår, som långa skavsår. Vet i sjutton hur han lyckas med det. Skavt sig på träden, marken eller bensnörerna på täcket? Hade lite Helosan där oxå.

Få se hur det ser ut idag. Fundrar på om det bättre att spraya på Blåspray i stället för Helosan på "skavsåren".

zimba92
0

Samma sak har även mitt vbl gjort. Ja tvättaade rent det och la om det med co-flex lindan föratt hålla det på plats. Sen en tid efter det hade läkt använde jag boots på honom även ute i hagen för att förhindra balltramp. Nu ha han lärt sej det att inte göra det tror jag. Ha inte användt boots i hagen nu på ett tag, men när ja rider ha jag det.  Hoppas det läker på din häst nu, lycka till.

Lyrik
0

Nu ser det bättre ut. Sprayar bara på lite Blåspray på såren.

Min vet var ute igår till oss. Skulle tandraspa, men det får vänta tills stallet är klart, så vi kan göra det i boxen.

Eftersom han har en konstig pälssättning/pälsfällning, så fick han en spruta b-vitamin. Ska ge b-vitamin i maten oxå, både flytande och foderjäst. Vetten kommer igen nästa måndag för att spruta B igen. Om det inte räcker så blir det en utredning med blodprov mm.Ledsen

Min veterinärs dotter ska troligen klippa Lyrik snart, det behövs enligt veterinären.

Nu bor ju Lyrik NÄRA min veterinär, bara 5-10 min med bil.

Wiemona
0

Något som inte har med balltramp att göra:

En arabhingst jag red ett tag fick b-vitaminer med en varningstriangel på baksidan av flaskan. Fick man lov att rida honom på allmänna vägar då egentligen…?;)

Lyrik
0

From. i natt ska alla hästarna (5 st) sova inne om nätterna. Äntligen får jag mocka!Skrattande

sunglasses
0

#15 Varför behöver hästen klippas? Har aldrig hört en vet rekommenderar det…(lite nyfiken)

Lyrik
1

#18 Har en konstig pälssättning/fällning. Fällde inte av vinterpälsen nu, har den kvar på mage+ben. Fått nästan all päls redan.

sunglasses
0

#19 Har han haft vinterpäls över sommaren menar du?

Lyrik
0

Lite långa hår på mage och ben, resten avfällt. Satte ny päls redan i mitten av augusti. Han är ju gammal gubbe, 25 år.

Avmaskad som han ska.

sunglasses
0

#21 Jag tror inte att du är ensam om det iår… mina hästar har fällt som vanligt men jag känner åtminstånde två hästägare till som har haft lite mysko fällning på sina hästar. Kanske är något speciellt iår, för jag har aldrig hört om sånt förut förutom vid bristsjukdomar och mask i magen…

Lyrik
0

#22 Han har fällt/satt päls lite konstig de senast 2-3 åren. Börjat fälla tidigt, redan vid jul, tagit en paus och sedan börjat igen. Det är bara i år han ej har fällt av vinterpäls.

Han har gått ute om nätterna from 3/7- tills idag, så länge har han aldrig gått ute. Brukar få komma in om nätterna mkt tidigare.

Min ena kompis pålle (Besten, kbltravare 22 år) har oxå satt päls nu, men har inte på långa vägar lika mkt som min.

Får väl se om det hjälper med b-sprutan och b-vitaminer i maten. Annars blir det utredning…Gråter

sunglasses
0

#23 Det löser sig säkert, unghästar och gamlingar har ju ofta lite speciellt sätt att fälla och sätta päls… Jag tror att det är lite av en överlevnadsgrej, dom har ju inte samma fettlager som hästar i andra åldrar ofta har utan behöver pälsen mer…Så dom fäller senare för att överleva omslag i vädret och tvärtom om så sätter dom päls tidigare av samma anledning…

Fast det kan ju vara så att din pålle har B-vitamin brist oxå, men då fixar det ju sig med hjälp av vet och foder… Tro inte det värsta innan du vet nått, gör bara att du mår dåligt utan se positivt och ha kul med honom iställetGlad

Lyrik
0

#24 Japp. Ska trycka i honom så mkt B-vitamin som det går. Har 2 dunkar med Emin B 1½ liters hemma + 1 säck foderjäst. Tänkte börja ge honom ½ dl foderjäst nu i början, brukar ge honom 1½-2 dl annars när han är installad.

Vet kommer ju tillbaka om en vecka med mera b-sprutor. Dottern ska troligen klippa honom snart, så slipper han bli svettig under regntäcket.

Usch. Nackdelen med internet (typ Bukefalos) att man läser om alla sjukdomar, skador hästarna kan få.

Cushing?

gejsa
0

Tror inte att du behöver vara orolig. Ja, tyvärr är det ju mycket sjukdomsprat på buke. Men man lär sig lite där också tycker jag. Men mycket ska man nog ta med en nypa salt iaf. *ler*

Spelar ingen roll om du ger extra b-vitamin det kissar han ut iaf. Det blir bara dyrare för dig. Ta det lugnt du.

Lyrik
0

#26 Vet tyckte att jag skulle ge honom en kur B-vitamin. Han får foderjäst året runt (utom på betet) i vanliga fall.

gejsa
0

Jo, men du skrev så mycket b-vitamin som det går. Det var det jag menade. *ler* Klart du ska ge det men du behöver inte ge mer än vad som behövs.

Lyrik
0

#28 Hur mkt behövs egentligen? Till stoor kbltravare, 650 kg. Tänkte ge honom 20 ml Emin B och ½ dl Foderjäst i början, sedan öka på jästen till hans vanliga mängd 1½-2 dl/dag.

Brukar inte mäta upp den flytande B-vitaminen, utan bara "huttar" i lite. Det blir så kladdigt att hålla på med små mått.

gejsa
0

Har ingen aning! Brukar följa det som står på flaskan bara. Jag köpte en dunk Kraffts b-vitaminer och då gav jag ett mått som följde med.

Lyrik
0

# På Emindunken står det 20 ml/dag till stor häst.

Foderjästen vet jag inte om det står något där, köpte 25 kg säck sist, blir billigare än 7kg hinken. 1 dl väger 80 gram, brukar ge honom 1½ - 2 dl/dag. Nu får han bara ½ dl nu i början.

Har börjat fälla liite, iaf de vita håren i pannan!

gejsa
0

#31# Ja, jag brukar också köpa en säck foderjäst. Men minns inte hur mycket jag gav. Står det verkligen inte på påsen?

Lyrik
0

#32 Tror ej det. På hinken står det iaf. Kan kolla på säcken i stallet i em.