Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1313 ggr
Cevir
0

Priser runt omkring?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Tänkte kolla lite på ett ungefär då det är 90% säkert att jag snart köper häst. Då det tillkommer lite mer kostnader än själva hästen och stallhyran vill jag på ett ungefär veta vad det andra kan kosta? (Häst och stallhyra har jag redan kollat upp, i stallet betalar man per kg man använder av havre, hösilage och betfor sen också per spånbal man använder)
Men tex ; Försäkring - Vart är det bäst att försäkra sin häst? Hur mkt kan det kosta?
Hovslagare - Ngn som vet ngn bra hovslagare som finns runt Upplands Bro - Bålsta? Och isf, hur mkt kostan han/hon?

osvosvosv! Det är ju inte bara att köpa häst och hoppas på det bästa :)
Tacksam för svar!
Mvh
Sara

/ Sara & Casper

lisette
0

försäkringen kollar du ju lättast upp genom att fråga ägarna vad de har. är det en äldre häst som är oförsäkrad kan det kanske vara försent för att försäkra den. många ggr är det dessutom bättre att inte byta bolag.

Ledin
0

Som lisette säger försäkring kolla det genom ägaren vad hästen/ponnyn står i (man kan höja o sänka). Om inte så försäkrar du den och då ska hästeninte vara mera än 16år över den åldern kan man inte försäkra.( tror det e 16år)   Ring runt o kolla det priset på olika försäkringsbolag.

Hovslagare kolla på eniro.se o sök där lr vanlig telekatalog, hör även vad dom andra i stallet har ofta kan man hänga på en annans hovis :) Men ring o kolla upp sånt, hovis här har vart ett rent helsike att få som tur var hitta jag min gammla o han hade plats för ta in flera :)  så ring runt o kolla,hör med övriga i stallet o då oxå vad priset är.

lisette
0

när det gäller hovslagare tycker jag det bästa är att höra sig för med sina vänner som har hästar. många ggr har de tips på bra hovslagare.

Lyrik
0

Försäkring - Lyriks kostar bara 300 kr om året. Har bara begränsad vetförsäkring kvar på honom, han är ju 27 år.

Hovis - min tar 950 kr helskoning runt om, nya skor. Varmskor dessutom.

Lyriks skoning kostar runt 1000-1500 kr, men han har sina "specialskor" oxå.

Cevir
0

Tack för tipsen!
Antar att Casper, som han heter, som jag förhoppningsvis snart köper, är försäkrad då han står på ridskola. Antar att det är krav på att ridskolehästar är försäkrade?
Kan ju iof prata med den hovslagare har till Casper på ridskolan, han har ju redan skott Casper under några år så vet ju vad Caspers hovar behöver :)

Har ni några andra tips? Ngt som kan vara bra att tänka på innan man köper häst? Förutom att ha hittat stallplats, ha pengarna osv ;)
/Sara

/ Sara & Casper

Mandysan
0

#5 Ta dig en funderare på om du verkligen har tid och ork för en häst. Skulle du orka gå upp tidigt på morgonen och åka iväg för att ta hand om en skadad häst?

Sånt sliter mkt på psyket men samtidigt ger hästar otroligt mkt =)

Det är upp till varje ridskola hurvida de försäkrar eller inte men kan tänka mig att de flesta gör det.

Flaxii
0

Försäkring - Mandelman (och båda katterna) är försäkrade i Agria och vi är mycket nöjda med det. Har inte helkoll på vad det kostar, så kontakta dem och kolla upp det. Kolla med andra bolag också, så att du får en bild av vad som passar dina behov bäst.

Hovslagare - Vet inga hovslagare där du bor, men kolla i Gula Sidorna eller hör med andra. Vi betalar 900 för skoning runt om, men såklart finns det både billigare och dyrare alternativ. Tänk bara på att man oftast får vad man betalar för.

Sen är det ju en del andra kostnader runt omkring. Utrustning; kanske sadelutprovning? Om du ska ut och tävla får man ju också räkna in det, man kommer faktiskt upp i ganska stora, eller ja - stora och stora - summor på en tävlingstermin. Eh, ja. Det är ju en hel del kostnader. Sätt dig en dag och skriv upp allt som kommer att kosta. Kolla upp försäkring och hovslagare också. Räkna ihop fasta kostnader först (typ hovslagare, försäkring, hyra och foder) och se vad du kommer upp till. Lägg sen till sadel/sadlar, träns, schabrak, borstar och diverse saker som du köper från början. Sen kan du plussa på lite eftersom att du säkerligen köper nytt/nya schabrak, borstar, putsgrejs och ja, du vet.
Det viktigaste av allt är dock att verkligen ta sig en funderare på om man verkligen är beredd att lägga den tiden och ansvaret det innebär. Kommer jag att kunna åka till hästen varje dag? Har jag tid, ork och råd? Är jag beredd att offra tid från kompisar och andra eventuella aktiviteter? Ja, tänk över nogrannt, det tar mycket tid och ork och är ett enormt ansvar.

[Jennniie]
0

Jag har tips på hovslagare, bor själv i Bålsta.
Pma mig om du är intresserad.

JoJos
0

hovslagare runt i trakterna tar väl ca 700 - 1000 kr för helskoning. min tar 1050 kr för helskoning och kommer till mig i bro!

Lorita
0

#5 ridskolehästar brukar vara gruppförsäkrade = har ingen egen utan hästarna i grupp är försäkrade.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Cevir
0

Mandysan - Har funderat i drygt ett år på just det. Har tänkt länge och mycket. Övervägt fram och tillbaka. Jag är en sånn person som fungerar ungefär såhär ; Om jag verkligen vill, då orkar jag. Om inte min vilja finns, då orkar jag inte. Och just med hästar, då vill jag. Ibland vill jag saker till 190% vilket leder till att jag nästan har all ork i världen känns det som.

Flaxii - Har tänkt på agria, att ha försäkring där. Tänker mejla dom imorgon och se på ett ungefär vad det kostar. Sen givetvis kolla runt på flera ställen och se kostande på ett ungefär. Men agria har jag fått höra väldigt god kritik om så det blir första prioritet att prata med dom. Ang. hovslagare har jag en hovslagare jag ska prata med uppenbarligen, han som redan skor Casper som det är. Fast det är ju som sagt alltid bra att ha flera tips på hovslagare ifall en hovslagare redan har många den skor och inte hinner med flera.

Lorita - Så alla ridskolehästar har oftast en och samma försäkring menar du? Hade faktiskt ingen aning om det. Får se hur min ridskola har gjort med försäkringen. :)

Sen har jag pratat med en tjej jag kännt under flera år från ridskolan som mer än gärna vill bli medryttare på Casper ifall det blir ett köp till sommaren. Denna tjej litar jag på till 110% och vet vad hon kan osv. Så hjälp har jag då jag redan i förväg vet att jag uppenbarligen kommer vilja "vara ledig" en - två dagar i veckan från stallet. Och just en till två dagar passade henne utmärkt. Vi har inte planerat så mycket ingående utan just att hon ska hjälpa mig en till två dagar i veckan ifall det blir så. Jätte skönt att veta redan i förväg att man har en medryttare! :)

/ Sara

/ Sara & Casper