Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 3438 ggr
lisette
0

trampar av sig skorna

hästen blev skodd nu i veckan. igår när jag skulle rida hade hon trampat av sig en sko.

förra "omgången" trampade hon av sig skorna fyra (!!!) gånger.

igår slog hovslagaren på en mindre sko. hoppas detta hjälper. vad gör vi annars? kan ju inte ha hovslagaren ute varannan vecka för att slå på en sko.

att rida utan skor är inte att tänka på. hon är skodd runt om pga vi har grusvägar att rida på och hon kan inte gå barfota. hon gick barfota först, sedan skodd fram och även då ville hon gå i sidan på vägen.nu när hon är skodd runt om kan hon gå varsomhelst på vägen.

när hon går i hagen märker vi att hon slår i skorna hela tiden, men ALDRIG när man rider. är hon lite lat och inte orkar lyfta fötterna ordenligt i hagen?

har ni tips till mig vad jag ska göra?

Peppe
0

Testa byta hovslagare? Det kan göra stor skillnad

En häst i stallet var likadan. Han tappade skorna minst 5 ggr mellan varje skoning, men nu sen hon bytte till samma hovslagare som jag har så har han haft 2 tappskor totalt på 1,5 år

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

gejsa
0

Håller med peppe. Hade lite liknande problem med gejsa en period. Men när vi sedan bytte hovis så tappade hon inga skor. Och den förra ville sätta på bakskor, fram med sidokappor för att hon inte skulle tappa dom. Vilket inte är bra enl den nya hovisen som jag hade då. För då kan inte hoven växa och den kan bli halt. Sa han iaf. Är ju ingen hovslagare så jag har ingen aning.

lisette
0

vi har ju haft honom ett tag nu och det är först sen hon fick bakskor som hon börjat trampa av sig dem.

Lorita
0

Det är ju inte hovslagarens fel att hästen går trångt, mindre skor då låser du ju hoven. Det är som att sätta på sig själv en storlek mindre skor på fötterna.

Att man inte får tappskor betyder inte att hovslagaren är bra, här där jag bor suger leran av skorna på hästarna. Det är ju inte hovslagarens fel eller Obestämd

Ibland kan bots hjälpa för att skydda skorna och då får hästen ha det i hagen också. Klart det kräver lerfria hagar annars kan hästen få skav.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

lisette
0

än så länge är det inte lera i hagarna, boots funkar ju än så länge. bra idé!

tror han slog ut skorna så de skulle passa bättre. har inte koll på det där för han var vid bilen och gjorde det.

hovslagaren har koll på vad han gör. utbildad och varmskor även vid behov. litar fullständigt på hans bedömning när det gäller skoningen.

Kimpa
0

Sticker de ut lite för långt bak då? (slutet på skon under ballarna)
Kanske räcker med att slå in dem lite bara?

lisette
0

#6 ja men precis, det var därför han tog en strl mindre nu.

Zabbio
0

Det kan vara en ide att prova en ny hovslagare, som kanske verkar lite annorlunda eller nåt och som funkar bättre för just den hästen.

Annars vet jag inte vad du kan göra, kan ju köpa såna boa boots eller liknande, fast jag tror inte riktigt på dem.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Ledin
0

vad säger hovslagaren om detta? för vissa trampar ju av sig skorna som din efter bara några dagar. Kanske skadu ha mindre skor fram allså att dom itne sticker ut så mycket? sen så tycker jag du ska lära dig slå på tappsko. Som #8 säger det där med bots hjälper ibland bara. Sen så har jag fått massa bra tisp av min hovis att när han slår i skorna så ska man efter några dagar knacka till på skorna (som hovisar gör) om sömmen gett efter lite så ser du det då knackar man allså till sömmen efter. detta gör att skon sitter fast bättre detta kan man upprepa ända tills hovis kommer. Han har en massa ess i sina fickor :)

lisette
0

#9 han satte ju på en mindre sko fram som inte sticker ut lika långt, hoppas det hjälper!

Ledin
0

aha han har vart o satt dit mindre nu :) ja då ere bara hoppas på att skorna får sitta kvar. Tror inte det spelar någon roll hur hagen ser ut tänker på att min kompis häst går i platt hage (trist) men får av sig skorna  (nu mindre fram sitter dom iaf kvar) o sen har jag en släkign som ahr kuperad hage där tar en av sig skorna oxå vet inte hur det e idag men ja problemet har funnis ett bra tag.

Lorita
0

#11 det finns tre möjligheter till att hästen trampar av sig skorna.

1. leriga hagar
  2. hästen går fel (olämpligt för att ha på sig skor)
  3. Dålig hovkvalité

att minska skornas storlek då leker man med hovmekanismen och det är inte bra/rätt

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

LinaN
0

Boots har du ju redan blivit tipsad om. Det är väl det bästa, vi har en häst  i stallet han måste ha boots även om nätterna i boxern annars kliver han ur skorna, men när han rids rids han bara med strykkappor.

Mindre sko är inte alltdi lösningen, hade en hovis som sågade av en del av skon längst bak för att den inte skulle vara förlång.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

AnnaLundin
0

Jag tycker inte att en mindre sko är den optimala lösningen egentligen, även om det gärna är däråt hästägarens tankar går…

Hoven mår bäst av en sko där hoven får optimalt stöd under hela skoperioden.

Det man kan göra i stället är t.ex att försöka få en kvickare överrullning i tån fram, så hinner framhoven undan en aning snabbare, innan bakhoven kommer och kliver på framskon. Skoning med kortare tå eller kanske till och med tåriktning av skon är tips på detta.

Man kan också försöka fördröja baksteget en aning genom att göra tån aningens längre.

De förändringar man gör är så små att de inte direkt påverkar vinklar i benen eller belastning.

gejsa
0

#14# Det har du rätt i. Min nya hovis tar väldigt mycket på tån och nu gör inte Gejsa så där heller. Förr slog hon på sig väldigt mycket. Nu gör hon inte det och tappar inga skor heller mer än sista veckan ibland när det är dags att sko. Men då tappar hon ju mest för att sömmarna är slut och det är lerigt i hagen.

gejsa
0

#14# Det har du rätt i. Min nya hovis tar väldigt mycket på tån och nu gör inte Gejsa så där heller. Förr slog hon på sig väldigt mycket. Nu gör hon inte det och tappar inga skor heller mer än sista veckan ibland när det är dags att sko. Men då tappar hon ju mest för att sömmarna är slut och det är lerigt i hagen.

Lyrik
0

Lyrik har alltid gummiboots fram i hagen, så fort det blir minsta geggigt i hagen. Sitter tyvärr på dygnet runt, även inne eftersom "latmaskarna" inte orkar klä på/av dem… Ser alltid att tvätta av boots och hovar varje dag. Har stora boots, stl XL, så att han inte får skav av dem.

Lyrik trampar av sig skorna väldigt lätt, har varit en tappskokung med rekordet 3 skor på 10 dagar, samma sko…Förvånad Men sedan jag bytte hovis och började ha boots fram, har han bara haft 2 tappskor på 1 år…