Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2598 ggr
Zaphix
0

Remont som sidepull..

Köpte igår ett remontträns som jag tänkte använda som ett sidepull typ. Alltså sätta tyglarna i nosgrimman.

Men hur långt upp bör nosgrimman sitta då?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zabbio
0

Den bör sita ca 1-2 fingrar nedanför punkten där nosbenet delar sig. Känn med fingrarna så hittar du det säkert, äkta så att remmen inte skaver mot näsboren eller mungipan.

Du får spänna rätt hårt med remontgrimma eftersom den är så mjuk; du ska kunna ta rätt kraftigt i tygeln utan att nosdelen flyttar sig.

Kanske är det bättre att använda en muserola eller ridkapson, men det avgör du själv :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zaphix
0

Alltså, jag vill inte ha den där nere där en remontgrimma vanligtvis brukar sitta. Utan längre upp, mer som ett hackamore, utan skänklar. Typ..

Vart ska den sitta då?

Min och Dackes blogg

Zabbio
0

Den ska sitta där, hackamore ska också sitta där. En anledning är att det blir lättare att ge rätt signaler, och en viktig anledning är att sitter den för högt så trycker nosgrimman in kinderna mot tänderna och hästen biter lätt hål och får sår på insidan.

Men vill du ha den högre upp så sätt den högre upp för all del.

Zaphix
0

Okay, tack för svaret. Ska testa mig fram imorrn. :)

Min och Dackes blogg

Sunset
0

hackamore ska INTE sitta som en remont. ska sitta högre upp om jag inte minns helt fel…

Mandysan
0

Hack ska sitta betydligt högre upp!

ThunderClap
0

Hackamore SKA sitta högre upp!

Och en remont som ska ridas direkt i bör också placeras högre upp. Har själv provat att rida i remont, har gått rättså halvtaskigt, mkt bättre med Bra sidepull eller kapson.

exitingsvillemo
0

håller med ovanstående, hackamore ska sitta betydligt högre upp en en remontnosgrimma…

Och ska remonten användas som ett sidepull ska den också sättas högre upp.

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har detta på shettisen :D fungerar jätte bra :)

Jag låter den sitta rätt ohögt och löst.

högt upp på nosbenet så att man inte skadar något ömtåligt, och löst för att inte trycka in kinderna:) slänger in en bild på isläningen som också rids så här :D

Zabbio
0

Till er som reagerat på mitt svar; remonten sitter lägre än 1-2 fingrar under punkten där nosbenet delar sig.

Och anledningen till att man sätter ''bettlösa'' nosgrimmor där är för att inte trycka in hästens kinder mot tänderna så att hästen biter sig.

exitingsvillemo
0

#10 fast du skrev i inlägg #3 att de bettlösa nosgrimmorna ska sitta på samma ställe som remonten… Och det håller jag inte med om.

En remont sitter ju enda ner vid näsborrarna.

Animal-3
0

#10 man behöver inte oroa sig om att de ska bita sig i kinderna om man inte drar åt. jag skulle aldrig dra åt en nosgrimma.

exitingsvillemo
0

ok jag överdrev liiiite, inte enda ner vid näsborrarna, men längre ner iaf Tungan ute

exitingsvillemo
0

#12 håller med dig där, det beror ju helt på hur man drar åt.

En nosgrimma ska aldrig dras åt för kung och fosterland.

Zabbio
0

#11 eh.. nej? Jag pratade fortfarande om samma punkt som i inlägg 1.

Och man måste dra åt en remont hårdare än man ska dra påt en nosgrimma om man ska kunna rida med den (med tyglar); annars flyttar den sig för minsta tygeltag, skaver runt på nosen och sidostycket riskerar att hamna i ögat, plus att det måste vara irriterande och otydligt för hästen.

Dessutom är kinderna så mjuka att det nästan räcker att det ligger där.

Animal-3
0

#15 Ja då spänner du konstigt, vi har aldrig haft problem med skav eller att de åker runt, inte häller att kinderna blir intryckta efter som det sitter löst. Och ja hästarna är kollade av hästtandläkare.

Zabbio
0

#16 Du rider med tyglarna i remonten? Och du vet helt säkert att hästarna aldrig bitit sig på insidan av kinden, och remonte har inte flyttat sig med tygeltagen? Och du har spänt den..var?

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja la in bild tidigare på isläningen där hon har öppen mun. Här är bild på shettisen: (jag är helt säker ingen av våra hästar har skav och de är kollade i munnen kinderna är jätte fina.)

pippa__
0

#18 Så har jag me kört min shettis, utan några som helst problem. Han har aldrig protesterat.

Zaphix
0

Idag har jag testat att träna med remont.. Gick inge vidare alls. Hästen blev tjurig och verkade tro att han slapp jobba om han hade det på sig. Men jag har en plan.. :)

Jag satt den där jag vanligtvis har hackamoret, alltså betydligt högre upp än två fingrar under där nosbenet delar sig.. Kände efter och där nere var det så ömtåligt.

Min och Dackes blogg