Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1517 ggr
[LoveNasse]
0

Medryttare

Hej jag har en fråga som det är viktigt att jag får svar på. Jag ska bli medryttare på en 14-årig häst som tidigare gått på travet. Han är pigg och glad en har stora problem med galoppen. Hästen har varit skadad för ca 2 månader sedan och rids nu igång. Mina föräldrar har bestämt att dom vill ha ett medryttarkontrakt. Om man inte har det och hästen blir skadad (olyckshändelse tex snubblar) när jag rider, vem får då betala?

Här kommer kontraktet vi ska föreslå…:

Kontrakt Medryttare

Eventuell olycksfallsförsäkring åligger medryttaren själv att ordna.

Hästen är försäkrad och ersättning för skada kan endast att krävas om ovarsamhet eller oaktsamhet förorsakat skada av häst, ej i fall av ren olyckshändelse.

Om medryttaren ej kan ta hand om hästen den dag som har överenskommits om, ska ägaren så snart som möjligt informeras om detta.

Gällande bestämmelser i stallet ska följas. Skada av andras utrustning/ djur pga oaktsamhet ska ersättas.

Kontraktet kan sägas upp från båda parters sida utan uppsägningstid och enligt tidigare överenskommelse kommer ingen kostnad att utgå för medryttarridningen.

Låter det vettigt? Om hon inte går med på det ska jag då strunta i att bli medryttare på hästen trots att den är helt underbar?

tezzie
0

Låter väl rätt vettigt, även om jag själv aldrig skrivit ett kontrakt för medryttare…

*** Kärleken övervinner allt ***

[LoveNasse]
0

Men vet du om det är någon lag på vem som betalar utan kontrakt? Ifall hästen skadas av ren olyckshändelse?

tezzie
0

Ingen som helst aning.

Antar att det är hästägaren som får stå för det, tror inte det finns några såna lagar…

*** Kärleken övervinner allt ***

[LoveNasse]
0

okej:)tack för ditt svar^^