Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 6107 ggr
Hermelina
0

"rätt form"

Hej, Jag är mest inriktad på ponnygalopp och därför är jag inte så jätte bra på klassisk ridning. Men nu är det så att jag har hittat en jätte fin tävlingsponny som jag ska rida ut på och motionsrida. Ägaren har endast ställt ett krav: att hästen ska gå i Form då och då under turen. Så jag vill gärna ha tips på lösgörande övningar, gärna lite detaljerat. Jag vet ungefär vad "form" innebär, men jag vet inte hur jag ska få hästen att "arbeta under sig".  Det är en welsh Mountain, han är 1.22 hög,är ganska nätt i kroppen och har tydligen väldigt lätt för sig att gå i form osv.

// Celine  :)

Hermelina
0

Formulerade jag frågan konstigt kanske? xD Brukar inte vara inne på det här forumet så mycket..

Zabbio
0

Det brukar ta mer än 20 minuter att få svar, det är ingen ''instant messenger'' ;)

Att få hästen i form är väl mer eller midre det som är svårigheten från nybörjarnivå till elitnivå.. inget man bara kan beskriva sådär direkt..

Kröka på nacken är lättare men hjälper mindre :P

Be ägaren visa dig så får du det som hon vill ha det.

Annars är det bra att gå ''off road'' på halvlång tygel; hästen måste se var den sätter fötterna, sakta upp och samla sig, eller att gå i uppförsbackar.

Öppna och sluta är också bra övningar.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Madick
0

Fråga ägaren vad hon menar. Kanske det är så enkelt att hon vill att hästen går i balans och inte får flänga runt med huvudet i vädret.

exitingsvillemo
0

#2 uppförsbackar?

Jag  har lärt mig att man ska träna i NEDförsbacke, eftersom hästen då, naturligt plockar in bakdelen och jobbar med ryggen.

rid mkt volter så du får hästen lösgjord i bägge sidor.

A och O i formen, är drivning. Hästen ska bjuda ordentlig framåt.

ThunderClap
0

#4 I nedförsbackar är det stor risk att har du utrustning som är fel, du sitter fel eller övht att hästen vill komma undan, så är det väldigt väldigt väldigt lätt att göra fel och fuska istället för att göra rätt.

I uppförsbackar är det mkt lättare att även med sadel som är halvtaskig och ryttare som sitter halvdant med dålig balans att manipulera hästen till att börja ta i med bakbenen och komma upp med ryggen och fram till handen.

Hermelina
0

#2: jag vet vad "form" går ut på osv, jag undrade bara om det fanns några bra övningar, vad är öppna och sluta? Jag sa ju att jag inte är en dressyr fantast ;)

Ägaren vill att hästen ska ha som vana att gå i form då och då även när vi rider i skogen, alltså så ska vi mest rida motionsrundor.

Zabbio
0

Många håller säkert inte med mi, men form betyder olika saker för olika människor. Hästen går alltid i en form, frågan är vilken form ;) Hur vill ägaren ha det? Hög, mellan, låg form? Djup och rund (blä) etc.

Ägaren vet också bäst hur du får just den hästen i bra form.

Öppna och sluta är dressyr rörelser som är samlande ch kan genomföras på rak väg. I vanlig dressyrkommer de rätt sent i utbildningen, i akademiskt är det något av det första du lär dig. (där lär sig hästen ofta öppna och slutaredan innan man sitter upp). Jag kan inte beskriva här hur du gr dem, det måste visas.

Det är väldigt svårt att ge bra övningar till någon som inte kan rida (dvs inte kan rida dressyrmässigt, jag gissar att du är duktib på att åka häst och bestämma riktning och fart men du skriver själv att du inte kan dressyr), speciellt övningar som kan göras ute på ett bra sätt.

Off road är en, då brukar hästen behöva samla sig av sig själv för att se vart den sätter fötterna.

Grunden för att rida i form är att hästen ger efter i bettet. Håll stöd på ytter tygel och pilla lite lätt med inner samtidigt som du driver på. Du ska inte hålla hårt i någon tygel, men håll yteertygeln stilla och mjuk. Hindra inte hästen från att sticka ut nosn eller dra upp huvudet om den försöker, utan fortsätt bara att hålla yttertygeln mjukt sträckt  och pilla lätt, lätt med inner, när hästen ger efter i nacken håller du lätt, lätt stöd i båda tyglarna (nu menar ag riktigt lätt stöd.. bara tygelns tyngd i princip. Inget som hindrar att hästen drar ut nosen om den blir trött eller inte vill, utan bara n kontakt som påminner om vad du ber om, och som håller signalerna där. Annars blir det lätt att hästen viker in nosen och tappar ryggen när den blir trött.) Hästen kan behöva sakta ner för att bära sig, men man märker om den bara somnar eller om den lyfter ryggen. Det är mycket mer än så som ska till, men det är den tydligaste hjälpen för samling. Samtidigt är det sätet och resten av ridningen som bestämmer om det verkligen blir samling eller bara böj på nacken.

Men fråga ägaren, hon är bättre på att visa hur hennes häst funkar.

Hermelina
0

#7 ok tack :) Jag vill bara påpeka att jag inte  "åker häst".. :/  jag är bara inte så inriktat på dressyr fronten. Bara för det måste man inte "åka med och bestämmma fart" bara.. ?

Hermelina
0

putt. någon som vet flera bra hyfsat lätta övningar att göra ute i naturen?

exitingsvillemo
0

#8 att rida en häst i form, där den bär upp ryttaren på rätt sätt, är inte dressyr, det är att rida. Och alla är vi barn i början :o)

Det var nog så #7 menade med att åka häst. Ta inte illa upp, jag tror inte att det var illa menat :o)

Prata med ägaren till hästen och fråga om inte denna kan hjälpa dig med tips, eftersom olika hästar tar (T ex) olika stöd på bettet, vissa knäcker bara av i nacken och "lurar" den mindre vana ryttaren…

Det är jättesvårt att beskriva, när vi inte vet hur hästen fungerar, så ta du och fråga ägaren. Denna vet säkert hur du ska rida hästen korrekt

Lycka Till :o)

Hermelina
0
Ahnna
0

Appropå backträning… Det optimala är att träna både i uppförsbackar och nerförsbackar. Men det är lättare att få hästen i en bra form när den naturligt lägger vikten på bakdelen, vilket borde bli i nerförsbackar, eftersom den i uppförsbackar "paddlar" mer med framdelen för att komma uppför. (Vissa hästar "kastar" vikten framåt/uppför i backarna.) Det beror på lutningen, förstås, men att träna hästen att "sätta under sig" i nerförsbackar är nyttigt. Framdelen ska komma upp och hästen ska bära ryttaren på sina muskler, inte på tornutskotten.

Hamnar utrustningen fel i backarna så är det dålig utrustning och bör bytas och/eller modifieras tills den sitter bra. En sadel, till exempel,  som ligger bra glider inte i backarna utan följer hästens muskler.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hermelina
0

OK :)

Det finns massor med fina backar att klättra upp och nerför bredvid stallet , så ja ska nog testa lite mer .. =D

Zabbio
0

#8 Och det var inte så jag menade. Men kan man inte rida hästen i form och arbeta den rätt så anser jag att man fortfrande åker häst. :3 Jag är inte själv duktig på att rida utan är fortfarande på ''åka häst och bestämma vart vi ska'' stadiet, jag ser absolut inget fel i det utan det är en del i utvecklingen. Många stannar där (rider i skogen och har kul) och deras hästar mår bra, men de lär sig aldrig rida hästen och arbeta igenom den. Många hoppryttare som inte tränar dressyr (samling) åker också ''bara'' häst enligt mig, även fast de är duktiga på hoppningen och det är inte så lätt det heller. De behöver kanske inte mer.

Men innan man lärt sig grunderna i att arbeta igenom hästen och lösgöra musklerna (dressyr, akademiskt, ''styrketräning för häst'') är det väldigt svårt att få bra övingar genom ett forum, man behöver någon som ser en, kan säga vad som behövs på just den hästen och se vad man gör för fel (för alla gör vi fel när vi rider, det gäller bara att hitta dem och korrigera dem)

Men jag menar inte alls att förringa din ridning, att ''åka häst'' tar skiicklighet det med, fast på ett annat sätt än när man arbetar igenom hästens kropp i styrketräning.

exitingsvillemo
0

#12 precis, det var så jag menade… Mest logiskt är ju att hästen "sätter under sig" i nedförsbackar. Och håller med ang utrustningen.

Hamnar sadeln konstigt under arbete i nedförsbacke, ska man nog se över sin utrustning.

Ska man träna i uppförsbacke är det antingen skritt eller galopp som ger bästa effekten, men oavsett gångart så använder hästen bakbens-muskler, men effekten i överlinjen borde gå förlorad, eller tänker jag fel då?

[LoveNasse]
1

Gör mycket halvhalter och följ med, med handen i hästens takt. driv mycket. För att hästen ska gå iform ska du hålla in med handen och driva på med sätet. Energin från drivningen fngas då upp i handen och hästen böjer på nacken och börjar trampa med bakbenen.