Älgfluge-hjälp!
Min stackars ponny har blivit utsatt för något av en älgfluge-attack. Täcket var söndersparkat när jag kom ut och jag plockade massor med älgflugor på honom. Vi har aldrig ens haft det problemet förut och jag har ingen aning om hur man håller dom väck från honom!
- Hur får man bort dom effektivast, när de redan sitter i pälsen?
- Hur lindrar man alla bett han har, då de ömmar mycket?
- Hur förebygger man att de vill angripa honom?
Tacksam för snabbt svar.

I år verkar som de blir ett sjujäkla älgflugeår! Jag plockade 7 st på Blacky under våran 30 minuters ridtur :/ Har inga tips dock
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
huh! grannstället har också problem med älgflugor. Själv har jag inte sett några
vitlökvatten sprejat på kanske? Luktar hujedamig men kanske håller dom borta?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Biter dom hästar med för jag har aldrig sätt dom bita men kryper i manar o sånt eftersom dom är såna ickedödliga typer (nära inpå iaf) så ogillar jag dom som tusan. Här har vi inte många iaf som tur är, har fått för mig att dom trivs mera i granskogar men det kan vara en inbillning ;)

Har också sett dom komma nu. Brukar gömma sig i Gejsas ståndman. När dom hittat ett bra ställe tappar dom sina vingar och borrar in sig i skinnet har jag hört. Burr!

#5 Det stämmer, de släpper vingarna för att leva "resten av livet" på djuret. Det är så vidrigt och de är så svåra att hitta! Hur hittar man massa under magen lixom?
Därför jag undrade om det finns någon spray eller liknande som de dör av.

vi har jätte mycket här i skogen :/ så himla äckliga är dom!! o häsatarna tycker inte alls om dom.. de kommer på än gång när vi kommer in i skogen.. vi tänkte prova flugspray igår, men vi glömde de, ja ksa prova imorrn när ja rider o kolla om dom inte gillar de o sticker iväg!, de är bara hoppas att de funkar, för dom e juh hemska!!.. mvh sandra

älgflugor är dom vidrigaste djuren som finns :S uscha.
Är det bara jag som får mer utav dom än hästarna?? Måste duscha direkt när jag har vart i stallet, brukar vara 2-3 st som jag inte har fått bort ifrån håret då.
Så ngt tips på hur man slipper dom själv också? har ju ingen lust att gå runt med vitlöksspray eller flugspray :)
#8 huh, vad äckligt. Men hur märker man att de sitter i håret då?
känner man dom eller?
är det någon som har en bild på när dom angriper hästar?, asså när dom har gått in under huden.

http://www.jagareforbundet.se/viltvetande/frageladan/alglusfluga.asp
Här kan man läsa lite
det står bla. att flugan INTE kan ta sig genom huden.

vad är älgflugor? *lilla smarta jag*

*** Kärleken övervinner allt ***
Älgflugorna suger blod men troligtvis så biter de hål på skinnet och inte som fästingen borrar ner hela huvudet i skinnet. Men att bli sönderbiten för att ett kryp ska kunna slicka blod från ens sår…. *Rysa*
Alternativet kan ju också vara att rida med flugtäcke eller UV täcke så kanske det reduceras något?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Usch, vad hemskt. Vi har inte haft problem med sånna än, jag visste inte ens att dom fanns. Vilken del av Sverige är värst drabbad av dom än sålänge?
#15 vi har en del kring trollhättan/vänersborg men har itne vart så farligt. Jag har itne plockat nån fårn egen häst i år….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
hoppas de dör när frosten kommer
åh, fy, till trollhättan är det inte så farligt långt..

#9 jag brukar känna att det kliar lite i hårbotten. men eftersom jag vet att jag alltid har massa på mig så känner jag alltid igenom hårbotten när jag kommer hem, brukar hitta några då :S
#19 huh, nu börjar det ju klia på mig med!
du känner de alltså om du drar igenom fingrarna i håret?

#20 haha ;)
ja lr jag brukar få känna ordentligt, dom är ganska snabba också ;) men annars brukar dom krypa ut efter några timmar, annars känner du ju att det kliar också, dom brukar ju bitas ;)

#17 Så tänkte jag med men vi har haft frost nu två nätter och de fortfarande lika envisa :O
Uschusch, jag visste inte att se släppte vingarna :O
HATAR DOM, och just att man bokstavligt måste rulla dom till döds, att de går i sidled nej usch och fy !
Det funkar inte med insektspray ?
Josefinejumpforjoy.blogg.se

Sköt iväg 2 idag från Hercules bläää
får man bort dom från håret om man tar en tät kam då?
(ja kollar febrilt varje kväll efter äckena)
Vi har iaf inget här i gävle men det är ganska kallt här nu så. Tackar gudarna för det också, för vi har tillräckligt med problem med knotten på lilla pysen. Han har kliat upp ett område större än en 5krona igår, och det blir väl bara värre, igen.. *suck*
Ryyys! Jag hatar älgflugor :S Fick plocka ca 20st ut Mowinas svans förra hösten. Inte konstigt att hon var nervös. Och ont gör det att bli biten av dem också :S
hur stora är de?
#27 runt 1cm kanske
#28 huh!
hoppas ja slipper dom!

#29# Ha ha är du rädd jen? Där jag har sett dom är bara i gejsas man ingen annan stans.
#30 ja, jag har fobier för kryp 
#31 Hehe ajdå. Och ont gör det om de bits med :S

#31# Mooohaaa akta dig dom sätter sig i ditt hår. *fniss* Tror inte att dom skulle göra det. vi har för tunt hår i jämförelse med hästarna. Gejsas tjocka man tex är ju perfekt att gömma sig i.