Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 803 ggr
tessa
0

Riserpad

Hej!

Någon som har erfarenhet av sk. riserpad? - Berätta gärna om du gillar den eller inte, och varför!

undrar Tessan =)

1111
0

Är inte helt med nu, pratar du paddar övht som reser upp sadeln eller är det någon speciel padd som heter riserpadden?

/V

E_hjo
0

#1 det finns en pad som heter riserpad….

1111
0

Ni har ingen bild på en riserpadd? Kan inte hitta någon på nätet som heter specifikt så, är det märket eller själva padden som kallas så? För paddar som övht lyfter sadeln heter ju riser pad…

Är det iallafall en padd av en sådan här typen (http://images.amazon.com/images/P/B0009EW02I.01-AL4YV6KC7CHL4._SCMZZZZZZZ_.jpg), som är meningen att den ska resa en del utav sadeln så är de skit och är absolut inget du ska stoppa in under sadeln, då ska sadeln inte alls upp på den hästen.

/V

Mandysan
0

#3 Jag tror att den finns på hööks…

1111
0

Aha. Det var en sådan som jag var inne på. De stjälper mer än hjälper…

/V

Mandysan
0

V: vad tror du om deras "massage gel pad" då?? Tror du att den kan vara bra ifall den är utprovad med sadeln?

LinLin
0

Jag har förstått att sådana paddar som man använder för att höja sadeln är dåliga för hästen då de ökar trycket på det stället där den ligger. Säkert inte så skönt för hästen och det leder till problem i framtiden.

Gel paddar, om det är vad jag tror att det är så funkar de som tryckutjämnare, de används i "mitt" stall under bomlösa sadlar.. Vet inte om de är bra eller dåliga. Någon?

1111
0

#6, jag rekommenderar  att sitta så nära hästen som möjligt i de flesta fallen - så varför man skulle vilja prova ut sadeln med en padd är bortom mig ;) För varje lager med saker du kommer ifrån hästen - desto sämre kontakt kommer du få med hästen. Sedan så kräver inte allround, hoppryttare och allmänt hobbyryttare på lägre nivå att vara fullt så nära hästen…

Vad jag sett utav de flesta gel-paddar är att de framförallt inte har någon tunnel för ryggraden, men hittar man någon med det så…

Har du en frisk hästrygg och inte en ryttare som studsar runt extra mkt i sadeln så ser jag bara nackdelar med att ha en padd i, gäller fårskinn/gelpaddar/osv som är jämna.

/V

1111
0

#7, tror Ridsport gjorde ett test nyligen och kom fram till att fårskinspaddar delar ut trycket bättre än gelpaddar, men kommer inte ihåg vilka paddar som var mer i undersökningen… Någon annan som kan slå upp eller har bättre minne?

/V

tessa
0

Tack för era svar!! Låter som att riserpad (syftade till modellen på hööks) är något som de allra flesta upplever som negativ.. nyfiken på padar förstår ni, och därför som jag frågar. Är annars mest nyfiken på gelpad.. =)

Mvh Tessan