Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2453 ggr
RubHel
0

Vad är det här för bett?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såg två bett inne i sadelkammaren idag som jag inte vet någonting om, men som jag gärna vill veta mer om.

Någon som kanske vet? :)

Första bettet: Påminner om Pessoa, men det fattas en ring, antar att det är som ett pessoa? Eller? xD

RubHel
0

Och sen det här bettet.

tezzie
0

Bild #0 är ett pessoa med två ringar ist för tre

bild #1 är ett westernbett (tror jag)

*** Kärleken övervinner allt ***

ThunderClap
0

Tezzie har svarat ang det första, det andra är ett amrikanskt gag/hissbett, fungerar mkt likt ett pessoa.

Papaya
0

Det amerikanska "gaget" kallas också för "gå-på-tygeln-bett" vilket förklarar ganska bra vad det är till för. Så att hästen fint ska gå å kröka på nacken. o.- Pessoat är så gott som samma bett, fast med en annan utformning. Tydligen var det amerikanska gaget lika välanvänt på 90-talet som pessoat är nu.

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Zabbio
0

Ah.. hissbett är väl roliga? :P Går direkt upp mot kindtänderna och trycker på nacken… ryttaren känner inte tyngden i tygeln förräns det kommit nästan hela vägen upp och hästens huvud trycks ihop mellannackstycke och bett. Väldigt logiskt och snällt. :D

Ser att du redan fått svar på vad det är för bett, lade bara till hur de fungerar.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

RubHel
0

Tack för alla svar! :)

wewwa
0

#5 usch ja..

Papaya
0

Vi borde skapa en pakt mot hissbett här på iFokus ^^ Användare är okunniga, så är det bara. Eller så vill de inte inse vad det är de faktiskt utsätter hästen för.

//Emma

Ledin
0

fast en kunnig bra ryttare rider säkert med sånt bett rätt e väll mera okunniga ryttare man ska säga till ofta ser man att folk rider "påtygeln" helt fel med olika bett utan att dom märker/ser det själva. Kompisen tycker o vad fint h*n går på tygeln.

andaloce
0

Förr tillbaka red jag mitt pigga varmblod med pessoabett (med tygeln i första lilla ringen) enbart för att jag skulle orka stanna honom när han ville tävla mot sin kompis på skogsturerna. Jag red honom annars alltid på lång tygel i alla gångarter (hade aldrig några krav på honom då jag inte är någon "ridskole"människa). När jag red mer och mer själv började jag använda vanligt bett och då märkte jag att min häst hade blivit ganska stum i munnen, trots att jag inte använde styrkan i pessoa bettet mer än när jag skulle få stopp på honom.

Efter det kom jag underfund med hur starkt ett sådant bett verkligen är!

Nu ser jag folk som använder pessoa bett för att få hästen att "gå på tygel", och har pessoa vid körning. Många har tygeln i nedersta ringen. Det måst vara fruktansvärt för hästen att ständigt ha drag i munnen och tryck i nacken, klart att dom då kröker på nacken!

Nä dessa bett borde förbjudas, jag mår illa när jag ser hästar med pessoabett, speciellt vid körning och vid dressyrpass eller med kort tygel.

Zabbio
0

Bara för att…

Visst kan alla bett missbrukas..men varför måste folk dra så mycket?

Efter ca 10 min på en lokal hopptävling hade jag mer än nog bilder för att göra detta, och en hel del pessoabett syntes..

tezzie
0

*suck o stön*

Är det ännu en pessoadiskussion???

Zabbio
0

#12 nä, diskuterar inte så mycket för alla är överens :D

tezzie
0

Gör en pessoatråd då ;) Där ni bara visar filmer/bilder och pratar om just detta specifika bett :)

ThunderClap
0

#11 Jag tycker inte det är så schysst att ta bilder sådär.

Jag håller med om att ridningen på bilderna absolut inte ser så trevlig ut, och ryttarna hade kunnat göra andra val. MEN det där är ponny-ryttare, dvs ungdomar som antagligen inte vet något bättre, de är ute på tävling där deras hästar kanske blir extra uppspelta och starka och därför drar de hästarna mer i munnen än de tänkt sig.

Visst är det sorligt att så många har samma problem och att kunskap om just hissbett fungerar och bör (eller snarare ej) annvändas saknas och att något absolut borde göras, men det blri fel att visa bilder på enbart barn…

Papaya
0

Anledningen till att så många barn rider med dessa bett är för att barn och ungdomar är så lättpåverkade. Det de ser det på TV= de uppfattar det som "bra" och då tar de efter. Sedan, ännu en anledning till att de rider på dessa bett, är att ingen lärt dem vad betten gör, eller är till för. Och knappast vill någon inse att deras hästar bara går fint för bettets skull, och inte för att dom inte kan rida hästen utan just det bettet.

Jag tycker att en "pessoa-tråd" vore nyttigt och för att slippa en massa spridda disskussioner. :) Någon som känner att ni vill göra en? :P

//Emma

Zabbio
0

#15 kanske inte, men det är helt lagligt. Jag har ju tom varit snäll och suddat ut ansiktena på folk, skriver inte ut namn eller ens var det är. Vill man inte råka känna igen sig på såna bilder får man väl lära sig rida innan man tävlar. På tävling tar folk foton, det får man räkna med. Jag var inte där för att leta dålig ridning, en vän till mig red också där men när jag insåg hur det faktiskt ser ut på en tävlingsplats kunde jag inte motstå att ta bildbevis. Stannade 10 minuter.. och på den korta tiden hann jag både se min väns ritt och allt detta?!

Jag bryr mig inte så mycket om just betten som om sättet de hanteras på. Om folk vågar rida och såga och dra som på dessa bilderna - offentligt.. vad gör dom när dom tränar?

Uttrycen/kroppshållningen är också en varning.. när hästarna på många bilder slänger med huvudena, gapar ochstudsar, och rttaren inte berörs av det för ett ögonblick så måste ryttaren vara ganska van vid det beteendet.

Jag hörde hur ryttaren på fuxen med det rosa shabraket klagade till sina föräldrar/vuxna om hur dum och seg hästen hade varit.. och fick medhåll :3 Konstigt att hästen är ''dum och seg'' om man spjärnar emot med fötterna och drar allt man orkar i tyglarna?

(ingen av bilderna är precis över/efter ett hinder, de är alla tagna mitt i galoppen flera språng efter och mellan hindrena.. så det kan inte gärna skylas på att man råkade tappa balansen av ett tidigt avstamp eller nåt..)

Oavsett anledningen (ungdomar, het häst vid tävling, yadayada..) så kan inte jag tycka att detta är acceptabelt någonstans. Näs det dessutom är mer än varannan ryttare…

ThunderClap
0

#17 Jag menade inte lagligt, utan mer moraliskt för att det just är barn och för att det inte ger en klar bild enligt mig eller gör något för disskutionen.

Tycker att det är hårt att säga att man "får man väl lära sig rida innan man tävlar", du åker inte ut någonting för att träna din häst på att tävla? Att bara vara på en plats med en massa läskiga föremål, mkt tjohej med folk och andra hästar som kanske också är uppspelta?

Jag håller fortfarande med om att det inte är trevlig ridning och att det är tråkigt att många ryttare inte rider särskilt bra - och det bör man göra någonting åt.

IdaS-A
0

Håller med #17, hur skulle man själv reagera om man såg bilder på sig själv och sin häst sådär? Visserligen är ansikten suddade, men man känner väl igen sig själv och hästen ändå. Jag skulle iaf. ta väldigt illa upp om jag hade blivit fotad och hamnat mitt i en disskution såhär.

[FiaDodis]
0

Jag instämmer i diskusitionen med bilderna på ryttare som inte "rider" på ett snällt sätt.

Hade själv en gång en nordis gammal travare, het som bara sjutton. Gissa om han gjort mig rädd många ggr! Honom red jag på ett pessoa bett och tyvärr med bunden tunga eftersom han lade tungan över bettet och drog och då har man nada att säga till om. Spelade ingen roll om jag red själv eller i sällskap i trav och galopp så trodde han att vi var på upploppet och drog! Har suttit på honom i vild galopp i 5 km sen kom lyckligtvis en vägbom och han stannade. Ifs så skulle han mkt väl kunnat ladda och hoppa över….

Hur som helst red på pessoa bett var det ända som hjälpte mig något, efter ett tag så insåg jag att det inte gick att varken rida el köra honom eftersom det var samma upplopp varje gång. Han fick bli pensionär. Så ibland så är det bara "kalla fakta" att man behöver använda sig av detta bett. Nu är det bettet ett "prydnads" bett i min sadelkammare.

Zabbio
0

#18 o 19

Det ger väl för fabian en klar bild?! Om en hel förbenad ritt ser ut sådär för 70% av det jag ser när jag är där så är det väl en klar bild!? Hade det varit mer rätt att fota de två som rider bra och säga att såhär ser det ut?! Visar det bättre hur verkligheten är?

Så nästan alla på tävlingen var där för att täna? I vilket fall är det fortfarande ingen ursäkt för att slita hästen i munnen runt hela banan samtidigt som man sparkar den i sidorna och sen kallar den seg.det finns absolut ingen ursäkt för det, tävling eller träning.

Med att lära sig rida menar jag inte heller att de ska vara duktiga, jag hade hellre sett att de rev vartenda hinder utan att slita i hästen än det där som kallas ridning på den tävlingen. Måste man ta till den dragkampen och det missbrukandet av utrustningen är det bättre att avbryta.

Barn…? Ja, någon kanske är väldigt ung. Men jag skiter fullständigt i vilket; kan man kallt sitta och göra sådär mot en annan levande varelse så är man stor nog att tåla kritik. Kanske det kan öppa ögonen på dem om de ser detta.

Jag gör inget mot min häst som jag inte kan stå för. Ni får gärna fota mig, och ni får säkert en himla massa dåliga ridbilder som kan kritiseras, men inte bilder där jag orsakar hästen smärta på det sättet. Och skulle ni få en bild där jag rycker i tygeln av obalans eller för att jag tappat humöret, så står jag för det. Jag är inte perfekt och jag gör fel.. men aldrig att jag sliter en häst runt en bana sådär.

Man ser på deras kroppshållning att det där är inget nytt, det har de varit med om förut… och det verkar på alla runtomkring, inklusive er två, att det är helt ok. Det finns bortförklaringar och ursäkter. Merparten av deltagarna var säkert ute för första gången, och deras hästar fick plötsligt rabies helt oväntat…*fnys*

Bilderna visar verkligheten, och jag ser inget omoraliskt i att visa hur det ser ut på tävlingsbanorna i verkligheten. Att det är unga personer gör det ju bara värre.

Men ni kan ju ursäkta dem, och deras tränare och föräldrar som uppmuntrar beteendet. Det är helt normalt, man behöver göra såhär mot sina djur. Det är hästens fel. Eller?

ThunderClap
0

#21 Varför hetsa upp sig..?

Jag har inte sagt att alla var där för att träna eller något annat, men säger att det är svårt att åka ut och tävla och ofta så spänner sig hästarna och ridningen försämras klart mer än hemma och det går rätt ofta inte så bra även på främmande platser och att det därför kan se rätt illa ut ibland.

Du sa att du var där i 10min, nu låter det som mer? - Försöker få en klar bild om du bara generaliserar överlag när du åker till tävlingar eller om du värkligen menar att 70% av vad du såg på denna ponnytävling på 10min såg ut som dragkamper hela ritterna runt…

För häromkring ser inte 70% av ritterna ut sådär konstant, då skulle jag lätt gå och spy i närmsta buske och aldrig åka ut till någon tävling igen.Så vi kanske pratar om olika saker?
För här ser man OFTA kortare dragkamper, stissiga hästar som spänner sig och framförallt dålig Ridning, men det är inte så stort som du beskriver det. Och jag är ändå rättså känslig för vad för ridning jag gillar och inte, jag njuter tex inte överlag utav att kolla på OS i dressyr ;)

Ja, det är barn, de rider ponny. Och tyvärr är de flesta barn inte så ansvarstagande eller alltid så fritänkande och har insikt nog att se vad de gör och följer ofta vad de lärt sig. De är de vuxna som står brevid som man ska klaga på, inte barnen! De som lär ut dålig ridning, de som tillåter dålig ridning och som i dressyren, stöttar dålig ridning.

Så unga personer borde veta bättre än vuxna och vara skickligare än vuxna..? För ridning är svårt och att kräva att ett barn ska göra det på ett bra sätt jämnt låter för mycket för mig.

Zabbio
0

Jag var där i ca 10min, kanske en kvart, och under de tio min såg 70% av ritterna ut så. Har sett liknande på andra tävlingar, men det var längesedan och nånstans trodde jag väl att världen hade förbättrats.

Jag hetsar upp mig för att jag blir frustrerad över att folk inte inser vad hästarna får stå ut med.. ofta, ofta (unte bara här och nu.. utan på flera ställen på senaste tiden, så kanske jag är lite överkänslig) får jag intrycket av att folk har blivit så avtrubbade att sånt här ses som normalt, kanske snäppet värre men ändå som väldigt lätt att bortförklara med ''det är tävling'' eller liknande… Eller att häsarna är dumma av en eller annan anledning.

Jag tycker att det är snudd på djurplågeri. Och att det skulle vara omoraliskt at visa upp sanningen kan jag inte förstå. För mig får gärna nån av ryttarna se sig själv och kanske tänka ''är det verkligen så jag ser ut?'' och försöka ändra på det. Jag har själv gjort fel, och jag har själv gjort saker som är mindre bra, men jag inbiullar mig att jag lär mig och gör mitt bäta för att vara så bra och rättvis jag kan mot djuren (och medmänniskor). Ibland krävs det att man verkligen får se sig själv i en diskussion eller liknande.. och då är det väl väldigt skönt att man är anonym för de runtikring iaf, och bara behöver erkänna för sig själv?

Säger inte deras tränare till dem får de väl höra det härifrån. Tycker att det är farligt att ursäkta dem, för då säger man till andra i samma sits att ''det är ok, du kan inte göra åt åt det för du är för liten för att förstå'' istället för att de kanske tänker ''oj.. det känner jag igen.. finns det nåt annat sätt?'' och kanske, kanske ett litet frö börjar gro som hindrar dem från att bli likadana är de är vuxna. (för många vuxna är precis lika hemska..)

Oavsett vilket kan jag inte se något fel i att ta bilder på en offentlig tillställning och visa upp dem utan att vinkla sammanhanget. (För jag har inte tagit en enda ögonblicksbild och sagt att så ser allt ut, utan när jag säger att så såg det ut så såg hela eller åtminstonde 90% av den enskilda ritten ut just så. Många av bilderna i plakatet är ju på samma ryttare, detta är just för att ''bevisa'' att det inte var en enstaka sekund som blev fel) Det hade kanske varit lite taskigt att inte sudda ansiktena, men egentligen borde inte det behövas heller.

Vad jag minns är de flesta på bilderna i övre tonåren, men visst, nåt är på barn. Hade jag kunnt hade jag tagit närbilder på deras tränare och föräldrar som stöttar dem, utan att sudda ansikten, men det är lite svårt.. :3 Men att man får barn att göra så känns på nåt sätt hemskare än om en vuxen hade gjort så.. för barn ska vara oskyldiga och snälla, tycker man. Håller helt med om att felet är de vuxnas, men beviset är barnen/ungdomarna/ryttarna.. för det är de som visar ridningen.

tezzie
0

Jag vet helt ärligt hur det funkar rent lagligt, om man överhuvudtaget får publicera bilder på någon utan deras samtycke?

Någon som vet det?

pippa__
0

Jo det får man väl.. har du tagit bilden så får du publicera den?

Zabbio
0

#24 Är det taget på en offentlig plats eller tillställning får man det (exempelvis en tävling)

Skulle jag ha tagit den inne på en privat ridbana är det lite luddigare.

tezzie
0

Så jag kan gå på stranden och fotografera folk och lägga ut på nätet och det är helt okej?

pippa__
0

Jag tror det.. hihi

Är det en plan?

Peppe
0

På  bilderna i #11 har flertalet hästar på tok för stora bett vilket gör att det ser ännu värre ut. Liksom, sticker det ut 3 cm när man drar så ser ju det mycket värre ut än om bettet är lagom.

tycker inte bilderna ser trevliga ut men ville ändå påpeka detta

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Papaya
0

Men för stora bett gör ju skada de också, så det är ju illa det med.

//Emma

Zabbio
0

#29 du kan ha rätt.. men när man såg hästarna lämna banan/tävlingsplatsen (ledda i tränse) så såg betten ut att passa, vad jag lade märke till.

tezzie
0

#28 japp, jag tror det ;)

Zabbio
0

Vet inte hur det är på en strand, brde vaa ok.

Men tävling och uppvisning r en annan sak; då är man en offentlig person under tiden man är på banan. Vet inte hur jag kan förklara det.

Peppe
0

#30 SJÄLVKLART är för stora bett skadligt

#31 det är ju just det som är grejen! aldeles för många hästar i sverige har för stora bett för att ägaren inte har kunskap om vilken storlek som är rätt. de där betten är för stora, vilket syns väldigt tydligt när man drar. men de är för stora även när man inte drar, men då märks det ju inte.

Det är därför man ska dra i bettet för att kolla storleken! det som sticker ut är för mycket = köp ett nytt bett som är så mycket kortare som det som sticker ut

Zabbio
0

#34 det stämmer inte, man kan se om bettet är för stort utan att dra. Ska man ha det så litet att det inte går att dra ut ngt alls så nyper ringarna/skänklarna hästen i mungipan. När man drar så ger ju läppen på andra sidan efter en del.

Men visst, många har för stora bett. Och några har för små.

Papaya
0

Det råder olika"rön" hela tiden å dom flesta tycker olika. :P Men så stort som de var på bilderna ska det ju inte vara. :)

//Emma

Anna
0

Ja, man får publicera bilder på folk utan deras samtycke. (#24-27)

Svenska lagar tillåter fotografer att t.ex fotografera människor på stan hur nära som helst, man får i princip trycka upp en kamera i ansiktet på vem som helst och fota hur länge man vill så länge man inte hindrar personens framfart. Slår personen iväg kameran är denne sedan skyldig till ett brott, inte fotografen.

Nu var det väl ett lite extremt exempel, men ni fattar nog :P

På tävlingar får man fota vem man vill hur man vill och publicera var man vill, så länge det inte rör sig om allmän reklam i t.ex tidningar/på tv.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Peppe
0

#35 du säger att betten såg lagom ut när hästarna sen leddes utanför banan. på bilderna där hästen rids syns tydligt att bettet är 2-3 storlekar för stort, håller du inte med om det så är det bara att beklaga vad du fått lära dig… betten krymper ju knappast ihop så fort ryttaren hoppar av ;)

Tror du verkligen inte att ett bett som är 2-3 storlekar för stort inte kan nypas? det nyps minst lika mycket som ett lagomt bett, skillnaden är att ett lagomt bett inte förstör munnen på hästen lika mycket som ett för stort (ja, bett förstör munnen på hästen)
Vill du undvika att hästen nyps, köp bett med fasta ringar istället

exitingsvillemo
0

#38 håller med till 110% Reagerar på att så många rider sina hästar med för stora bett.

När jag köpte mitt fullblodssto (från ridskola) hade dom använt bettstorlek 13.5 på henne, ganska snart byttes dessa ut mot 11.5 och i vissa fall ner till 10.5.

Jag använder bara bett med fasta ringar, för att minimera "nyp-risken".

Har jätteproblem att hitta bra storlekar till mina shettisar… Bett-tillverkare idag verkar inte heller ha förstått det där med lagom längd på bettObestämd

Ang. fota på stranden, vill jag berätta att en "gubbe" fick påhälsning av polis när han fotade på stranden. Han fotade barnen som lekte och tydligen var detta inte tillåtet pga risken för att bilderna skulle visas på nätet som pedofil-bilder…

Zabbio
0

#38 Det kan inte vara så att de ser för stora ut för att ryttaren nästan drar igenom bettet genom hästens mun?

Nattie94
0

det första är ett vanligt 2-delat bett