Om olyckan är framme - vem ska betala??
Hej!
Håller just nu på att söka medryttare/skötare till min Yrla. Vi har haft ett par intresserade, men inget är ännu bestämt. Tjejen som jag har kontkat med nu, verkar vettig men vill inte betala något. Jag hade helst sett att hon betalade en liten summa varje månad, men eftersom hon inte vill/kan betala, så är det något som jag själv får ta ställning till och avgöra hur viktigt det är.
men nu till frågan… Om något skulle hända Yrla då skötaren har min häst och hon skadas, vem bör då stå för ev. vet.kostnad? Yrla är givetvis försäkrad, men självrisken är ändå drygt 2000 kr. Finns det något i ens hemförsäkring eller liknande, som kan ta sådana här kostnader? *spånar* Har ni erfarenheter av detta eller kan berätta hur ni själva gör/har gjort, så skriv gärna,…
Jag tycker att detta är jättesvårt. Tjejen kunde tänka sig att skriva kontrakt - hur bindande nu ett sådant är - men jag har ingen aning om hur det skulle se ut eller innehålla 
- Vet bara att sådana här saker är viktiga att ha gjort upp om INNAN ev. något händer..
Mvh Tessan
Jag har ett gamalt medryttarkontrakt som jag skulle kunna skicka för ideér på hur ett kan se ut om du är intresserad?
Jag har inte haft kontrakt på de flesta medryttarhästar jag haft. Eller ens någon större muntligt bestämt mer än belopp per månad och lite vad jag får göra med hästen…
Jag tycker om medryttaren/skötaren ska betala beror helt på vad det är för skada och vad den kommer ifrån. Är det något rejält fel den personen har gjort så borde den betala. Men då gäller det ju att kunna bevisa det. Och det kommer antagligen bli som så att båda måste vara överäns om det annars kan ju personen bara säga nä.
Jag skulle nog inte våga/vilja rida/hantera en häst alls eller ta ansvar för den där ägaren ville att jag gick med på/skrev på ett kontrakt där jag är totalt ansvarig för skador som händer på mina dagar. Det är alldeles för löst och inte fasiken kan jag vara ansvarig för om hästen skadar sig i hagen sliter sig när jag leder för att den blir skrämd eller annat…
För vad finns det egentligen för skador som DIREKT är personens fel förutom att den tar en hammare och går på hästen med..? I nästan alla andra fall skulle jag säga att det beror på hästen eller olyckor, om det inte är som så att personen är slarvig. Och är det en slarvig person skulle jag om jag var du inte vilja ha den nära min häst…
Det är ju nackdelen med att vara hästägare även. Att man står för kostnaderna för hästen och att hästen faktiskt kan skada sig…
Haha, blev långt och svamligt med mina funderingar :p

Oj! Så långt tänkte då aldrig jag… Men jag skulle nog se det som så att om det inte var med flit ngt "hände" så skulle jag betala själv. Å andra sidan är det ju grymt svårt att avgöra om det är "med flit"; om medryttaren gjort något olämpligt. Olyckor skulle jag inte ens fundera över. Men jag är förmodligen världens absolut minst ekonomiska människa, så lyssna inte på mig. (Varför skulle jag ens skriva?!) *förvirrad*
Du kan nog glömma att andra försäkringar ska gälla. En motsvarande fråga är väl också - om Yrla gör ngt mot medryttaren? Vem betalar självrisken då?
ja, det får du jättegärna maila mig! jag pm:ar min mailadress… =)
kul att höra dina åsikter, visst finns det alltid två sidor av allting. och det känns väldigt svårt att veta var gränsen går för vad och vem som bör betala. men det är väl lite vad jag kan känna med en "månadskostnad", då får jag som hästägare stå för alla kostnader, men i gengäld får jag en liten slant att lägga till ev. oförutsedda utgifter som kan vara orsakade av medryttaren. Samma med utrustning. inte lätt att avgöra vad som är anledningen till att något skulle gå sönder, oaktsamhet eller ren otur. för inte kan det väl vara så att jag som hästägare inte sköter och tar hand om min hästs utrustning… ;)
Det ÄR svårt, och som du säger - inte lätt att avgöra exakt hur eller när skada uppkommer, och jag vill ju inte att skötaren ska dra sig för att berätta om något för att inte vilja vara "orsak" till det… nej, självklart vill man ha en skötsam, ansvarsfull och ärlig medryttare men som hästägare är man nog lite misstänksam och överbeskyddande av naturen… =) och det är väl inte så konstigt om man betänker vad det är man tar hand om och har ansvaret för.
mangis: "Du kan nog glömma att andra försäkringar ska gälla. En motsvarande fråga är väl också - om Yrla gör ngt mot medryttaren? Vem betalar självrisken då?"
Denna fråga är jätteviktig, och även den funderar jag på! fast i detta fallet tycker jag att det är lite upp till medryttaren att kolla upp detta, för sin egen skull men man vill ju inte som hästägare bli betalningsskyldig till något sådant här, så även det hamnar på min lott att veta, gissar jag.. =)
Jag brukar ju som även hundägare säga att man bara har skyldigheter, inga rättigheter…. gissar att detsamma gäller mig som hästägare…. suck =)
putt =)
Snuttan skulle du kunna skicka över det där kontraktet til mig med? Ska bli medryttare på en häst och vill ha ett kontrakt så man inte behöver bråka om betalningen. Jag vill inte betala ifall det är en olyckshändelse som likagärna kunde häntägaren själv. Därimot är det en annan sak om man som medryttare missköter sig och rider för hårt eller liknade.