Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1937 ggr
Fabulus
0

DAMP-ponny

Madam har lagt sig till med ganska mycket trots senaste tiden. I början visade det sig mest vid borstning med sparkar och var näst intill omöjlig att kratsa hovarna på… Nu kan hon bli stående i ett hörn på ridhuset och sparka bakut och bocka och stegra sig och totalvägrar att at sig framåt.

Snabba vändningar_ingen effekt..

Skänklar med eller utan sporrar ingen effekt.

Spö-ingen effekt mer än ett högt bakåt spark.

Hon blir 6 år i feb. Har alltid varit snäll innan, enligt uppgift.

Så vad är rådet från er på iFokus.

Råden från div tränare, ridlärare och annat hästfolk skiljer sig en del.

lisette
0

har ni kollat upp henne med veterinär?

Lizzan
0

Undrar samma…

Cilla89a
0

skulle nog åka in till klinik och gå igenom henne.. låter som hon har ont..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

LinaN
0

Antignen har hon ont, eller så är det en trotsålder som hon går igenom. just kring 5-6 år så kan de trotsa igen, men värre om de knappt trotsade som 2-3 åringar….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Scandi
0

kolla igenom ryggen?

Loa-bg
0

Kolla med vet, skulle nog vara mitt råd. Hittar dom inget så fortsätt prova igen. Funkar det ändå inte så banka in i huvudet på veterinärerna att det är ngt fel på hästen.

Så har jag fått göra med Casa, eftersom man inget hittade i början…

Lycka till :)

#5 Det behöver inte vara just ryggen, det kan ju sitta var som helst, bakknän, nacke, bäckben osv. osv. Problem i ryggen kan ju vara en bieffekt till ngt annat :)

gejsa
0

Håller med alla föregående talare. ;) En häst är inte elak med flit eller bråkar om den förut gillat att bli riden. Ändera är hon riden för hårt eftersom hon är så ung. Jag vill minnas att hon hade hunnit med en hel del när förra ägaren ägde henne. I mitt tycke alldeles för mycket för den åldern. Så hon kan ha fått ont av allt ridande.

Tusen
0

Vi har en häst som faktiskt har en hjärnskada. Så visst finns det precis som med människor. Ibland gör naturen fel men accepterar ändå felet.

Men jag tror ändå att en ordentlig undersökning av din ponny gör att du antingen får ett svar eller att du kan utesluta vissa andra saker.

Ibland kan de ju faktiskt vara lite trotsiga. Speciellt vid ägarbyten.

hjullan1
0

Med tanke på att den blir arg när man borstar så tippar jag på spänningar/krämpor. Sen att den avancerat till att bli arg när man rider också är inte så konstigt isåfall, om man inte gjort nåt åt spänningarna från början så blir de ju större.

Jag skulle tagit ut en massör eller en equiterapeut. Veterinärer kan inte göra nånting åt det.

Loa-bg
0

#8 Hur vet ni att den har det? Kan man undersöka det på ngt sätt? *nyfiken*

Ledin
0

jag säger som övriga kolla vetrinär det behöver inte vara rygg det kan sitta i bogen oxå. Men så kan det vara en trotsålder hadde en 6åring jag red själv han börja stegra vid tygeltag tvärvända o skena osv vi kollade tänder,vätrinär mm inga fel efter ett tag var han bättre å bättre nu är han som alltid en cool o trygg häst.

lisette
0

#9 jag tycker man börjar med veterinär för att se om det är ngt fel på kroppen i övrigt. sedan får man ta ut en ET/massör om inte veterinären hittar ng.t

hjullan1
0

#12. Jag skulle börjat tvärtom.. :)

[myslaa]
0

ta ut en kirupaktor  det har vi på mysla, hon blir jätte pigg o gla av henne, hon masserar oh känner igenom hästen :) en IR - behandling

jen
0

#13 ofta så vill ET att man har haft veterinären ute först.

jag skulle ta ut veterinär först, sen ET

hjullan1
0

#15. ja, inte han jag skulle ta ut. han säger att många skulle sparat mycket pengar, tid, energi och mediciner på att ha kommit till han först.. och jovisst. det stämde också senast jag fick besök av han :) tur att jag inte ringde veterinären först.

gejsa
0

#16# Håller faktist med dig där hjullan. Jag har ju tjänat en del på fille tex när han hade ont i en muskel. En vet hade väl ordnat vila och ev någon medicin ett tag.

Fabulus
0

Eftersom hon förändrar beteende, dvs att idag borsta henne är inga problem, att rida henne ger problem endast ibland och aldrig med erfaren ryttare utan endast mot yngsta och minst erfarna….

Smärta eller obehag borde ju leda till mer bekymmer ju tyngre(=mer erfarna ryttare) eller hur?

Då borde också problemmen vara mindre om hon vilat dagen innan, tyvärr är det snarare tvärtom.

Jag tolkar hennes beteende som trots och jag hoppas på råd utifrån trotsperspektivet.

Personligen kommer jag aldrig att först ta ut ngt som kallar sig för terapeut oavett prefix eller ändelse utan att först diskutera problemmet med vet.

Ottino
0

Jag tror inte att det är trots för då skulle den ändå gå framåt om man använda spö och sporrar, vilket jag uppfattade som att hon provat. Hästen har ont, nästan säker på det. Känn igenom hästen själv och se om du hittar nåt, sen hör av dig till massör eller ET. Veterinärer är inget att lita på (min åsikt)

Between
0

hmm.. min ponny uppför sig exakt som du beskriver när vi är ute själva och hon är 14år!!! Sååååå jobbigt!

Cattiiis
0

#20 Och hon har inte ont?

Smex
0

ja eller så kan hon kanske ha kommit in i tidigt brunst. Ston brukar ju blir riktigt griniga och tjuriga då.

Jag tror också att det är trots. Om hon håller på att sprakas då du borstar henne. Det är väl bara att vara bestämd. Låt henne inte gå över dig. Och då menar jag inte att du skall använda sporrar och spö. Bestämd röst och bestämd hand. Det är väl bästa jag kan ge.

Om det inte är någon muskel som klämmer så klart.

Between
0

#21 Nej hon gillar bara inte att vara ensam, när det är någon som går brevid lr om jag rider med någon lr rider i ridhus uppför hon sig utmärkt :)

Det är som sagt bara när jag rider ut själv, lr i skogen gör hon aldrig något för hon älskar att vara där :)

jen
0

#16   #17

jag hade ingen hjälp av veterinär när Wambezi hade ont.

ET fixade honom på ett par ggr, och det hade vart billigast och effektivast att ringa ET först, men ET var glad att hästen var kollad först. vet kollade ju tex luftrören, och gjorde böjprov och annat

Kim
0

Hej, när jag hade henne så hade hon en kort period som liknar det du beskriver. Men ingenting när man red. Förutom lite vanligt små bus som även den lugnaste hästen kan göra.

Eftersom hon precis kommit till oss då, så var hon redan vetrinärbesiktad. Jag upplevde det som trots, och var mycket bestämd mot henne när hon gjorde fel, så tillslut så gav det med sig. Men jag märkte att hon kunde göra så ibland igen mot min Lillsyster som inte riktigt vågade säga ifrån, men vi övade på¨det tillsammans och det löste sig då. =) Så mitt förslag är att kämpa vidare.

Hon fick även massage då och då, av en vän till mig som jobbar i ett travstall och masserar travhästarna där.

Mvh Kim

Fabulus
0

Hontestar, tror jag och är också en tä,ligen glad ponny. En del bocksprång i galoppen (särskilt med hinder på banan) är nog rena glädjesprången.

Har också blivit bättre vid ryktning och om jag upplevde det som smärta/obehag så hade redan vet varit ute.

Jenca
0

När du rider,tästa att ha någon som går med me ett långt spö så om hon stannar så tar mna till spöt i luften! hästen får inte lära sig att den kan stanna o står stilla.De ä väldigt kämpigt men ha tålamod!

Marija
0

Kolla med veterinären först. Det finns alltid en anledning till att en häst gör som den gör.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Fabulus
0

Med ett långspö brevid fötterna när ryttaren rider på volten finns inga bekymmer med stopp. Tack vare ryttarens envishet börjar problemen bli allt mindre.

Jo, efter ett antal hästar, och mycket kontkakter med ffa problemhästar är min uppfattning att många hästar har mer problem med ledarskapet än med smärta/obehag.

Vi vill bara så gärna se hästar som halvmänniskor so m inte vill illa men min uppfatnning är att många djur faktiskt återtar sin öledarroll om vi inte ser dem som det de är nämligen djur.

Hästar och hundar förstår bara ett enda språk, maktspråket….

Gulligull och pluttiplutt fungerar inte.

Hästar kan älskas till att bli farliga..

DianaG
0

Jag skulle först kolla om hon har ont någonstans. Om hon inte har det så kanske jobba henne mest från marken med NH? Om ni bara rider på ridbana så kanske börja med att rida ut (med sällskap) Hon kanske bara tycker att ridningen är tråkig just nu och behöver omväxling.. jag vet inte men det är nog det jag skulle ha gjort..

Spiritinthesky
0

#8 jo, kände en häst med en hjärnskada , han var ELAK, mot människor, dom behandlade honom i ca 3 år innan dom fick diagnosen att han had een hjärnskada, han kunde slänga av ryttaren o sen rusa rakt emot den , sprka o trampa över.

han var elak, det var synd , för en bättre hoppponny kunde man inte hitta ;/

Isa Aronsson

www.stallequino.se

monte-alskare
0

kolla om nån kan leda så han/hon tänker om,testa det…annars vet inte ja men kanske långpisk fast det kanske bara gör effekt på bockningen och allt dum…hälsa att det är en fjantig häst=P

nannan
0

Min gamla häst var helt underbar mot mig och gjorde allt jag bad henne om. Men då jag gick i skolan och inte hade tid så letade jag efter medryttare. Hon fick av dem alla, tre tjejer fick hjärnskakning och ja. Jag började ana oråd. Trots att hon hoppade hus med mig och dansade i dressyren så visade det sig att besiktningen inte var ordentligt utförd, och att skador före min ägartid kunde uppdagas. (Pålagringar i alla leder) Det var så illa att jag fick ridförbud, köpet gick tillbaka när vi hotade med stämning och hästen slaktades.

Tvära kast, men samma dag var jag och tittade på nuvarande kusen som tre veckor senare stod i mitt stall.

Vart jag vill komma är att en häst behöver inte bara vara trotsig. Trots smärta kan det gå bra ibland, och borstning behöver ju inte vara obehag? Kolla igenom hästen noggrannt, och gör sen en bedömning om den är trotsig eller inte. Känns det inte skönare att veta att man kan trycka på hästen för att den "är dum" och kräva gensvar, än att oroa sig för att den har ónt och att det kan bli värre när man ställer krav?

MalinSandman
0

#22 tidig brunst ?  hästen är 6 år ?  mitt sto hade sin första brunst som 4 åring , hon vart tokig , gick varken att hantera eller rida :S  emn nu är hon som en pärla :) , har till och med kört in henne :)  världens snällaste som gnäggar när man kommer :)

på bilden , jag sitter på min 4 åring och tar ut hagkompisen :)

*bild borttagen pga skrivregler*

Hannybee
0

Om hon nu mår bra fysiskt, varför inte prova lite Natural Horsemanship?

Thorsson
0

#34. Inga hjälmlösa bilder!

MalinSandman
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

är denna bättre då ?:)

Thorsson
0

Ja, ^^

MalinSandman
0

Jag har börjat rida en häst på Peabtravet ( f.d Bodentravet )  åt malin gyllenäs, han heter kickboxer T.g , utanför hans box så är det flera skyltar med VARNING GÅ EJ IN TILL HÄSTEN!
Han attackerar folk , sparkas och bits, alla tycker att han är störd i huvet, men dock inte jag och ägaren . Oss är han jätte snäll mot .
Jag rider honom nu , mot mig är han jätte snäll men mot ägaren är han tjurig!

Jag älskar honom precis som han är!
han är över 170 i mkh ;)
Världens finaste pojk :)

MalinSandman
0

ännu en bild :)

se7en
0

Hej har du kollat om det är något fel på din häst? Han kan kanske ha ont någonstans….

Vojlock
0

vad sägs som att bli ledare över pollen? hon litar kanske inte på dig och blir rädd?