snälla hjälp mej :'(
hejsan, jag skulle verkligen behöva hjälp med ett riktigt jobbigt problem hos min D-ponny. Jag brukar rida med mina vänner ibland och de går bra tills vi ska hem igen, för han vägrar gå utan mina vänners ponnyer, de är verkligen otroligt jobbigt, för så fort dom svänger in på sin väg börjar han backa, han kan till och med backa ända ner i diket om jag inte hoppar av och släpar honom därifrån, de känns inte bra för jag vet inte vad jag ska göra när han fjollar sej sådär, jag skulle bli otroligt glad om någon kunde hjälpa mej
Så gjorde min pålla ett tag. Hon stannade, snurrade eller backade och ville gå efter. Men det var bara att sitta kvar, vara envis och visa att hon inte får det utan att vara för hård. Hästen måste få tid att förstå att det inte är okej och vad som väntas av den.
Numera gör inte min häst så, hon tittar bara och sen går vi hem. :)

Samma med min förut. Men som sagt det är bara att vara envis. Håller alltså med hästen. :)
okej tack så jätte mycket :D

Du kanske kan skiljas från dina vänner på nån plats där det finns plats för "bråk". När hästen börjar backa är det inte roligt när det finns diken på båda sidor, då är man mest rädd att den ska backa ner och gå omkull. Bättre att ha ordentligt med plats så man slipper sitta av.
igår red jag en som var lite envis å som din backa ner i dike, även på flera ställen upprepade hon detta. Jag rider utan spö, så jag fick vara envis på smacka o visa att nehe du du ska inte vända om å gå hem nu ska vi fram trots att det var flera som red ville hon hem :) Iaf fram kom hon men om det vart en mindre kunnig kan jag lova dig att hon hade lyckas med detta, och det har visst funkat bra att få sin vilja fram med detta innan sa ena tjejen då det vart andra ryttare. Men var envis o jn84 gav dig lite tips där om var o träna på bättre plats med detta å ge inte upp, du ska snart se att detta kan du få bukt på.

Kom på nu att det hjälpte för mig att gå framför de andra hästarna och sen precis innan vi skulle skiljas så började jag trava så Maggan fattade väl antagligen inte att de andra hästarna inte följde med. :D

Jag skulle nog ha fortsatt backa om han inte ville gå framåt, vänd runt honom och backa honom en bra bit (hemåt), vänd sedan igen så ni kommer på rätt håll igen och be honom snällt att gå hemåt, vill han inte då heller så bråka inte med honom utan låt honom rygga hemåt igen. Brukar va lättare att få hästen att rygga utan våld och bråk, och dom brukar fatta riktigt snabbt att det är lättare att gå framåt när man ändå inte kommer till dom andra hästarna…
Lycka till!
tack tack 

Ha gärna med dig spö men slå inte bara visa vägen och var bestämd låt inte hästen vinna du bestämmer
#9 bara visa vägen? Vaddå ska hon peka med spöt?
Säg som du tycker istället (om du tycker så)…
Ge hästen ett rapp i arslet, om han börjar backa. Hjälper inte det, gör som ngn skrev, backa en halv km så lovar jag att han lessnar tillslut

#10 man ska aldrig visa vägen genom en smäll eller ens med spöt!
#11 exakt.
#0 Hästen ska tycka att DU är roligare än andra hästar.
DET får man bara en häst att tycka genom ledarskap.
Exakt sådär gjorde min dotters häst i början. Ibland kan han fortfarande göra det. Men då sitter Min dotter av och leker lite med honom ( friendly game, och cirkelleken), så glömmer han bort att han blev lämnad. Och sen kanske hon leder honom en bit innan hon sätter sig upp