Shettisar som sällskap??
I alla trådar där man ser att någon söker sällskap till sin häst så är det oftast shettisar som nämns.
Men är den det ultimata alternativet? En shettis behöver väl oxå aktiveras och få lika mycket tid som en stor häst? Men det behöver oxå motion och få jobba för att må bra, de kräver precis lika mycket tid som en stor ponny eller häst, eller har jag fel?
Enda skillnaden måstre vara att de äter mindre grovfoder….
Detta är bara en sån grej som jag funderat länge på :-)
*** Kärleken övervinner allt ***

De är billigare i drift än en stor häst, det är nog anledningen till att shettisen ofta används till sällskap. Sen är ju shettisen, precis som du skriver, Tess, som vilken häst som helst som behöver motion m.m.
Väldigt individanpassat kan jag tänka mej, vissa vill bara vara sällskap. =)
shettisar är väl det ultimata til sällskap om man inte har råd att hålla 2 stora hästar!
Foderkostnaderna för en shettis är ofta mkt lägre än för en stor.
MEN, många skaffar shettis till sällskap och låter den bara gå i hagen… Shettisar behöver också motion.
Tidsmässigt är en shettis lika som en storhäst.
Shettisar är också väldigt billiga i inköp, vilket säkert också är en anledning till varför folk väljer att köpa shettis

B-ponny tycker jag är bättre, fler ryttare och lättare för hästarna att nå och kila varndra.
Sen är det bara foderkostnden som skiljer allt anna kostar ju lika mycket.
#3 mm håller med dig, men tyvärr så är inköpspriset mycket mycket högre för en B-ponny…

Håller med dig tezzie.
Fick för många herrans år sen "dumpat" en shettis som sällskapshäst hos mig. Men jag körde honom samt på somrarna var han utlånad till en rid och körintresserad barnfamilj.
Är det inte bättre att ta emot gamla pensionärer som sällskapshästar om möjligheterna finns?
Marsvin 4-ever
.
Jag tror vi får leva med att shettisar kommer att vara en av de raser som aldrig kommer att få någon riktigt status i samhället. Ser man utomlands som i Sverige, så är shettisar oftast en häst man har på gården till att ha för barn att leka med eller som sällskapshäst/ maskot för stundens behov.
Massor av shettsar får leva ett torftligt liv.
TRor ärligt talat inte på att det kommer att bli bättre för den lilla hästen inom överskådlig tid. Det är en av orsakerna till att jag inte vill driva på med någon avel alls med den rasen. Som häst annars att betrakta tycker jag många är oerhört charmerande.
För övrigt :
Att se filmerna är som jag ser verkligheten bakom min gård. hemst men sån´t här utsätts många småraser för, även i lilla Sverige.
# 6
Oj ser att jag fick in mina synpunkter på fel tråd.
Ska ha varit inne på
Liten Ponny-Stora ryttare - Film

#6 jag vill inte leva med det…om du ser den riktiga shetlandsaveln i dag så är det hästar utöver det vanliga. Att priset på dessa hästar är så lågt det beror just på att det skitavlas på små ponnyer och det sker en prisdumpning.
# 8
Det hjälper ju inte att shettisar ser bättre ut oaktat stam, eller om så har visats upp med höga poäng. De hamnar förr eller senare om inte först hos människor som har fel orsak i sin grund för införskaffandet.
Vad det gäller den prisdumpning som du talar om på billigt avlade hästar, så kan jag bara repetera vad jag sagt tidigare.
Den allra största delen av köpare på sådana här ponnyhästar efterfrågar inte mer än så.
Man har inte så höga ambitioner med sitt hästköp, väljer helt enkelt ett billigt alternativ. det kan ju tyckas vara sorgligt, men marknadern ser ju ut så, och försök ändra på det, den som kan.
Kanske ska poängtera att jag var en gång i min barndom ägare till ett svart shetlandssto som fick två föl. Envis som styrkan själv, vet inte hur många gånger jag kom hem sist utan henne.
Då fanns det inte många ponnysar att välja och vraka över, man hade det man hade, och glad över det. Hon kom att tas bort senare i livet pga återkommande fångproblem. Hennes ena dotter kom senare i livet att hamna hos en familj i norra delen av Sverige och hennes dotter i sin tur hamna sen hos en bekant till oss i nedre delen av Sverige. Idag även hon borta, inga avkommor efter sig, även hon med problemet återkomande fång. Det här var hästar som kom att bli kvar hos sina hästägare till sitt livs slutskede, Man var rädd om de här hästarna på sin tid. De användes i generationer barn och barnbarn. Det var andra tider . .. . .

Jag tycker att shettisar är bra som sällskaps hästar då de är både billigare i "drift" och behöver inte lita stor palts och så i stallet. Men självklart ska en shettis ha lika mycket vård som en stor häst. Tyvärr är det många som glömmer det…

#10 i din barndom var inte shetlandsponnyn vad en är i dag, den avel har nått långt, väldigt långt.
för er andra en ponny under 107 cm behöver inte vara en shetlandsponny det är en A-ponny
#11 en B-ponny ska min ha 5 kvadratmeter box mot A-ponnyn som ska ha 4 kvadrat meter. B-ponnyn i mitt tycke ger mer sälska då den kan ge mer kli.
# 12 Jag har shetlandsponnyer runt om knuten även idag, även om jag inte direkt är involverade i dem. Ser både stammade som ostammade, och förvånandsvärt att behöva säga att två av de jag vet är ostammade är faktiskt betydligt mkt snyggare att se på än de med stammar. De stammade ska ha visst också varit billigare än de ostammade på några hundringar. Den ena stammade fick 36 p och den andra tror jag fick 34 p. Därmed ännu en gång påvisat att stammade hästar med fulla papper inte ger bättre kvalité.
Den typ av shetlandsponnyer vi hade när jag var barn de var grövre. Idag ser de ut som mindre miniatyrhästar.

#13 om du ger dig in och ser dom som är avlade i dag med höga poäng, kring 40 , då ser du små starka körhästar.
Jag som befinner mig i utställnings svängen, jag har sätt mängder av högt belönade shetlandsponnys och man blir riktigt imponerad.
34 poäng det är ju en klass tre häst (brons) det har inget rastypiskt alla att göra. Klart det fina skit avlar som även har stam, men riktig avel (den som inte lönar sig) det är skillnad det och det är dom hästarna du ska se innan du yttra dig om rasen.
Det är skillnad på avel och avel, sysslar man med riktig avel så är det med topp hästar för att producera topp hästar. Tyvärr så produceras många hästar idag utan eftertanke.
# 14
Det jag säger är att det finns ingen status över shetlandsponnyerna. Det är lika svårt att sälja oaktat vad de än har för poäng.
Vi har några fina uppfödare i samma län där jag bor, de har alltid haft svårt att få betalt för sina högpoängare.
De individer med högre poäng säljs som oftast mellan uppfödarna, de själva inom sitt område som driver med rasen. Även i den typen av affärer tycker jag det verkar som att prisnivåerna håller sig på ganska rimliga gränser.

#15 det är den rasens problem, tyvärr för pärlorna och hästarna med poäng ooooooooooooooooooO vilka vackra skapelser 
Min ras har också problem med oseriösa uppförare som "hittar på" en lämplig ras på sina buskhästar.
# 16
Som jag sagt tidigare,Stora delen av marknadern har inga högre ambitioner än så här.
#5 tyvärr är det ju så att gamla hästar oftast kräver MER foder än en yngre stor häst så shettisar är ju mga ggr det "billigaste" alternativet som sällskap :-) MEN man kan ju hoppas att dem som köper en shettis som sällskapshäst inser att den är SÅ mkt mer än bara hagsällskap o att den kan användas till SÅ mkt mer:-)

#17 och du är ju duktig på att befästa shetlandsponnyns oanvändbarhet.
Dom som inte har högre ambitioner än att ha skit i hagen ska inte ha häst 
Den shetlandsponny man ser idag, det är en fantastisk ponny, användbar rättställd, synd bara att det inte uppskattas och att visa pratar ner rasen.
Jag kollar mycket på anonnser på shettisar samt b-ponnys o priset är lika, då gämnför jag en en shettis med papper (gärna sto tittar jag på känner folk som har godkända shettishingstar) sen tittar jag på b- ponny för jag behöver ett snällt yngre kör/barnponny detta gäller även shettisen. Kolla anonnser på welsh o russ där med papper men ålder på 2år så är det lika prismässigt. Foderkostnad är väldigt lika oxå så vill man ha en b-ponny . Jag tycker att shettisar har höjs i pris för det har dom lite iaf 10-15 för bra stam är ett bra pris tycker jag. Ett föl med stam kostar ca 6, samma som russ o vissa wehels (ofta hingstar). Detta med att bara gå å skrota i en hage så är det väl itne bara shettisar som utsatta för det kolla alla avelsston vad gör dom? jo bara är i hagen o blir dräcktiga, det gillar inte jag tycker man mjölkar ut föl efter föl men det hör ju inte hit men ja det gäller ju alla raser. Synd att man låter en shettis vara en sällskap för det e mycket häst i dom starka små saker, ofta lite gulligt envisa med :) Har man ridit på shettis som barn lär man sig både det ena o andra som ryttare, men det krävs även att den är snäll mot barn ofta rider barn på 10-13 år dom bäst som har ridit några år om man vill jobba med dom lite inta bara åka häst. Sen tyvärr så finns det ofta shettisar som inte har härstam dom är billiga för billiga. Om folk slutar ta sin söta hingst som far (icke godkänd) så tror jag att statusen höjs mycket på dessa fina ponnys.

#20 ja, man skulle behöva få ner mängden som producerats, sen är det jätteviktigt att man ser även små ponny som hästar man ska jobb med. kanske skulle körning ingå på ridskolor, jag leker ibland med tanken att starta en verksamhet som bara lär ut körning. Det är ju så kul att köra häst/ponny 
Shetalandsponnyn är en mycket mångsidig ras som kan användas av både barn och vuxna.
Det finns ingenting du INTE kan göra med en shettis.
Jag sålde ALLA mina storhästar för att kunna ägna mig helhjärtat åt mina småttingar.
Den typ av shetlandsponnyer vi hade när jag var barn de var grövre. Idag ser de ut som mindre miniatyrhästar.
den grövre typen av shetlandsponny finns fortfarande kvar och det är oftast dessa som funkar bra på utställningar.
Sen finns numer den lite smäckrare typen som väldigt många använder inom trav, men även denna smäckrare ponny håller rasstandarden.
Sen finns det ju olika typer av A-ponnyer, amerikans miniatyr, tror t om att det finns en amerikansk shetlandsponny… Men detta är helt andra raser och ska därmed INTE blandas ihop med rasstandarden över våra shetlandsponnyer
#22 jag har ställt ut shettisar rätt mycket förr (ston,val,hingstar) och jag fick berömm över just en äldre shettisto som var av den "äldre typen" på shettis o så rigäl o helt underbart snäll var hon oxå hon o en till jag ställde ut visade jag på riks tyvärr var dom äldre o fick inte påäng men vi tog hem o vann klassen med överlägsen marginal sa dom :) Jag vill inte ha dom nätta typerna utan mera arbetar shettis, ser ju att dom avlas fram dom nätta shettisart mer o mer mycket synd för 15 årsen växte många över 107nu för man nästan vara glad om dom blir 105 nu oxå ensån sak som är synd. Kollar man på mini ja då kan man hitta dom grövre små där men även här avlas dom till nättare, ursh jag vill ha rigäla hållbara shettisar som funkar som körponny. Nu har jag inte ställt up på 7 år men är glad att höra att dom grövre är på framgång nu. Du har ingen brun shettis med svartman? eller är är jag uta efter en fux med bläs :) kanske kan du bidra med fin bild :)
Jag tycker att det är bättre med en lite större ponny som sällskap. Med en shettis är det svårare att fodra ute eller låta de gå i samma beteshage mm. De behöver oxå motion och skötsel. Vår shettis tar ungefär lika mycket tid som vår stora häst.
Har någon här på focus varit i England och sett deras shetlandsponnyer. från förr och idag ? ?
Har någon av er här varit i Holland och sett deras shetlandsponnyer ?
Jag har en a-ponny som sällskap och han är guld värd. Dock borstas och promeneras han minst lika mkt som de övriga. Kommer ridas in när han uppnått den rätta ålder.
Han tycker det är spännande när det händer saker så bla har vi tagit med honom i transporten och åkt till byn, köpt glass och tagit strandpromenad till både hästens och bybornas stora förtjusning.
Han är smidig, följsam, orädd, snäll allt man kan önska hos en liten familjehäst
Att shettisarna inte går att hitta över 107 är ju för att dom inte får vara högre än 107.
Har sett gamla bilder på olika stammar och dom nättare ponnierna finns med redan från början.
#25 - det är ingen jätteskillnad på shetlandsponnyer från England eller Holland jämfört med våra svenska. Det skiljer heller inte sådär våldsamt mycket mellan ponnyer av hög kvalité från början av 1900-talet jämfört med fina ponnyer idag.
Däremot finns det alltid de mer mediokra ponnyerna och eftersom shetland får och ska ha en "viss variation" i sin rastyp så är det liksom helt okej.
Det finns massor med shetlandsponnyer som är både vackra och användbara. Det finns också - tackochlov - ganska många som använder sina shetlandsponnyer. Det är ett stort antal som tävlar i ponnytrav, galopp och körning framförallt.
En shetlandsponny är väldigt mycket häst i en behändig förpackning. Den är användbar till det mesta, däremot inte alltid en bra barnponny, även om de ofta är även detta.
Problemet med shetlandsponnyn är att så många har "lärt sig från början" att de är små envisa tjuriga rackare som bits och sparkas. Och de som har denna uppfattning delar så glatt med sig det - utan att ha ett dugg aning om hur det verkligen förhåller sig på den punkten.
För grejen är att det finns inga ponnyer som föds envisa och tjuriga, utan de är produkter av den hantering och uppfostran de får under sin uppväxt. Det är precis likadant att hantera och uppfostra en shetlandsponny som att göra detsamma med ett halvblod, EXAKT samma sak! Fast detta missar många, bara för att shetlandsponnyn är liten i mankhöjd. Och en intelligent ponny lär sig SNABBT att få övertaget över de människor som inte lär dem var skåpet ska stå.
DÄR är en stor del av shettisarnas problem. Hantera dem som de hästar de är, så blir de lätthanterliga och mycket trevliga individer!
Och ju fler som inser hur trevliga shettisar är att jobba med - jag har omvänt ganska många med mina välhanterade troll - desto fler kommer vilja ha shettisar till MER än bara sällskap!
Och jag kommer ALDRIG att stillasittande acceptera att "leva med att shettisar kommer att vara en av de raser som aldrig kommer att få någon riktigt status i samhället" (som #6 skrev), för det behöver inte vara så! Det är just attityden att "vi får nog leva med" som gör att folk inte gör något åt saken! LÅT BLI att använda såna uttryck!
Jag tycker det är fullständigt skitsamma vilken ras man har som sällskap bara hästen har sällskap.
Bätte att ha en shettis som sällskap än att låta den gå själv eller med en get.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#30 Kanonbra skrivit!!! Håller fullständigt med dig:-)

Jag håller med. De är billigare i inköp och att hålla, men det är många shettisar som blir "missunade". Som står i hagen år ut och in. Blir så glad när man ser folk som jobbar med sina shettisar :D
Sen Shettisar är ju gjorda för tuntbete och ska dom då bara stå still på bete som sällskap…bara jag som inte tycker det är konstigt att shettiar ofta får fång? Shettisen som jobbar kan få fång tänk då vilken riskzoon för den som bara står.
Kan inte säga mkt mer än det som står i #30 toppen skrivit!
Shettisar är billigare men ska ha lika mkt omsorg och arbete som den stora hästen.

jag tycker det är okej att ha shettis som sällskap, så länge den är kanske en 20+ eller något och är pensionerad. Annars så behöver en shettis lika mycket motion & stimulans som en stor häst för att må bra :P Dock så kostar dom ju mindre & foderkostanden är mindre, men somsagt det är fortfarande en häst av kött & blod som behöver motion & kärlek !
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
en triangelmärkt/promenadhäst borde väl vara det ultimata som sällskap

#25 du har tydligen missat den svenska avels utveckling på shettis sidan, jag är riktigt imponerad av vilken fin kvalité det är på det hästar som föds upp seriöst. Detta trots bristande lönsamhet.
Har du läst tidingen hästen nr 2/2008 sidan 19, där lovordas den svenska aveln. Vad du vinner på att smutskasta en ras med lungner förstår jag inte.

#30 riktigt bra skrivit :D
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
#13 Ser både stammade som ostammade, och förvånandsvärt att behöva säga att två av de jag vet är ostammade är faktiskt betydligt mkt snyggare att se på än de med stammar
I DINA ögon är de ostammade vackrare, men ur rasstandardens synvinkel kanske det inte är så.
Jag tycker att renrasiga araber är jätte-fula, men inte säger jag åt dom som avlar på dom att förändra rasen för att den ska passa mig!!

Den ena stammade fick 36 p och den andra tror jag fick 34 p. (#13)
#38 det är ju inte de poäng jag är van att se shetlandsponnys med, idag är ju kvalitén så hög så guld är väldigt vanligt.
Så plocka fram två sämre exemplar och döm ut alla andra tusen som lever upp till den kvalité shetlandsaveln har idag. Det är faktisk oförskämt och tyder på en väldig okunskap om aveln.

Oj, detta blev visst en rasstandard-tråd om shettisarna ;)
Tänk på att vi ska vara trevliga mot varandra och före en trevlig diskussion :-)
#40 sorry
Ibland blir det lite hett…
Min syn på sällskapsponnyer är väl som sådan, jag ÄLSKAR shetlandsponnyer, men en shettis på gården har man ALDRIG tråkigt *fniss*
Men en shettis för mig ska se ut som en nordsvensk som bara krympt i tvätten, #27 och #28 förlåt mig jättemycket men jag tycker itne att de är fina. Jag förstår att du avlar på dem och försöker få fram fina bra ponnys, men mitt egna ideal för hur en shettis ska se ut går inte ihopa med dem tyvärr. :S Ledsen över att behöva säga det. Och det är ingen kritik mot dig, men jag har svårt för de mer sportiga och de mer stabbiga ponnyerna som man ser på annonser idag. Hoppas du inte tar alltför illa vid dig, smaken är som baken o min är full av skit ^^
Tyvärr har jag ingen bild av hur min favoritponny såg ut i kroppen, har bara denna ansiktsbilden på honom. (RIP Bamse) Men han såg ut som en nordsvensk som krympt i tvätten. Han både reds av småbarn och kördes av mig.
Dock skulle jag vilja ha en maxad C-ponny som sällskap, som är litet stabbigare och viktbärande så man kan rida hennom och även köra.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
^^ det är just sån här brun men långman o lugg jag e lite ute efter, jag det e så sött att bara se en vanlig brun liten sötsak därför är jag lite svaga för just dom. Nu är alla färger fina man ja jag har en svaghet för bruna shettisar eller en fux med bläs gärna vitt på ben/en. Tror detta beror på att jag pysslat mest med fuxar (ljusman),svarta, o skimmlar. Jag hoppas flera ser en bra ponny i dessa både som kör o ridhästar tyvärr är det svårt att utbilda dom i ridning då det krävs erfarenryttare o dom är så små o få ducktiga småryttare finns. Och som #44 säger man har aldrig trågigt med en shettis på gården :)

Tänk jag har alltid haft minst två hästar, utom några år under början på -80 talet, men aldrig ägt en sälskaps häst alla mina hästar har jag haft ett mål med.

Jag skulle verkligen vilja ha en shettis, en shettis som jag skulle köra och sweelin skulle kunna trickträna med. Får man välja utseende så får den ju gärna påminna om pippas pojk, han är snygg.
Ja, jag kommer nog att köpa en sån och sen blir det ett halvblod som sällskap till den, haha! Då har jag mina två pojkar :-)
#44 jag tar absolut inte illa upp ;o) smaken är som baken som sagt.
#45 Vill du ha en shettis med vitt på benen, ska du titta efter skäckar och inte "en-färgade" har för mig att alla shettisar med strumpor reggas som skäck och tittar man på föräldradjuren är det ngn av dom som är just skäck.
Är själv ute efter en riktigt brun en :o) Dom är jätte snygga. Min bruning, blev ju brunskimmel men jag får ha en brun halva året och en skimmel andra halvan ;o)
#47 ja men min pålle bara väääntar på attfå bli stor o tricktränas o köras, fast han är svart, typiskt;-)
#46 Det går att ha mål med sällskapshästar oxå.. ;)
Min sköthäst (shettiskorsning) fick hans ägare visserligen av en slump, men hon tog emot honom som sällskaps häst, men hon lät ju mig komma och sköta honom och nu är det en liten körhäst som ska tävlas och åker på kurser osv. Funkar perfekt!
#48 tack ^^ Jag har svårt för de flesta raser som är av sportmodell, fjordingar i sportmodell som är supertunna begriper ajg mig inte på, inte heller de här superslimmade halvbloden som man ser ibland. Nej ett halvblod ska vara av den gamle sorten med litet massa :D
Sen iom att man har en häst som är som en pansarvagn är väl en helt annan sak, så man kanske är en aaaaaaningens partisk ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

vi har en shettis i vårat stall som sällskap men vi har någon som kommer och rider honom ibland. ibland kör vi även honom för han tycker att det är jätte roligt =)