vad för slags bett är detta?
någon form av hiss och gagbett…. troligtvis något amerikanskt…
Ser väldigt otrevligt ut iaf…
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag säger samma som #1, men vet inte mer än så..
länkar till en sida med detta bett.
Amerikanskt GAGBETT 3-delat, snällare mot hästens mun då det är 3-delat
Ett sådant bett kan aldrig bli snällt i mina ögon
Okej.. jag misstänkte väl det. usch..
http://www.hooks.se/butik/default.asp?sidvarde=SE&ScreenWidth=1280
Kollade på hööks och deras western bett, det är ju helt vanliga westernbett som typ alla westernryttare använder sig av. De liknar ju gag betten väldigt mycket. Förkastar ni western bett också?
#5 Jag kollade in h**ks w-bett kollektion och INGET av dem har samma funktion som ovan bett har. Det är rena stångbett med fasta sidodelar i ringarna.
Hööks bett är fasta i sitt utförande, det i sweet iron kanske kan hissa nån millimeter, men inte det andra. Pilarna visar var det möjligtvis kan röra sig nånstans.
På bettet längst till höger är nästan exakt samma som det i första bilden, så kan själva bettdelen vandra hela ytan mellan pilarna… dvs att den kan hissas utan stopp… Det är STOR skillnad på hur det inverkar.
Hoppas ni förstår ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Ett bett är aldrig skarpare än handen som håller i tygeln.
#7 Jag håller inte riktigt med om det uttrycket. Bett i sig är bara metallbitar med olika mundelar men de kan ändå vara skarpa. Handen avgör bara HUR skarpt. Uttrycket används väldigt felaktigt anser jag, då ryttare som tror att de rider med mjuka händer gärna byter till skarpare bett för att de tror att de är kapabla till att hantera det.
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

#8 spelar väl ingen roll hur man tror man rider? det är väl hur man rider? jag tycker inte att man ska betsla upp utan hjälp även om man tror att man är mjuk i handen. men om bettet bara är i munen utan att man tar i tygeln så påverkas inte hästen men om man drar och sliter, kan man skada oavsett vilket bett man har. så tycker jag om ni andra ha annan uppfattning så ok
mvh Cattis
Det är ju det jag menar? :P Folk som tror att de rider bra och mjukt osv betslar upp för att de tror att dom klarar av det, sen om de gör det är en annan sak. Det skadar mer om man sliter i ett bett som redan från början är skarpt (pga konstruktionen) än om man sliter lika mycket i ett "mildare" (om det finns några sådana) bett.
//Emma
Alla bett är farliga i fel händer och om man missbrukar dem !!!!
…Men vissa bett är farligare än andra…
Ett gag-bett ger ingen önskvärd effekt what so ever…
nä det må hända, har ett vanligt gag bett på min vita ibland när jag hoppar, så tro mig jag vet hur det fungerar …
rider visserligen på dubbel tygel o använder bara "rep" tygeln i nödfall så ..
# 13
När är "nödfall"? Är det när den snubblar och ramlar framstupa eller när den bara inte vill lyssna? Nödfall låter så "farligt" men jag antar att det inte är när det blir just "farligt" du menar?
//Emma
Tro mig jag vet vad jag håller på med !!!! Har man en mkt stark häst som man kan behöva en handbroms på vid hoppning så har man. Det är ju i många fall bättre att ha det än inte för annars KAN DET BLI RIKTIGT FARLIGT !!!! å då kan man ramla framstupa över ett hinder eller så ….
Men oj vad vi gillar att förbruka utropstecken här. Skriker du där hemma? :P
//Emma
#16 och alla andra som tycker till om folks bettval: Är det inte läge att lägga ner det snart istället för att försöka få alla som inte tycker som ni att framstå som inkompetenta idioter? Det finns fler rätt än läran ni förespråkar.
Eftersom det redan finns massvis med bettdiskutioner så går det bra att stänga denna tråd då jag fått svar på vad för bett det är.
Tack :)
#16 Klockrent! :)
/Elin
#17 Vad har jag sagt nu då som inte gillas?
//Emma
Du snackar en massa om saker du inte ens vet…. fast du kanske anser dig vara full lärd ?
# 18 håller med stäng tråden !!
Som jag inte ens vet? Vad har du för belägg för det påståendet? Jag har läst på och tagit reda på betydligt mer än många användare av dessa typer av bett har gjort, och jag hade inte ens behövt det eftersom jag inte tänkt använda betten. Jag har aldrig sagt att jag är fullärd, för det blir man aldrig. Men jag förnekar inte fakta bara för att jag kanske inte gillar dem.
//Emma
#20 Allmänt gnäll bara, det ska alltid tyckas hit och dit när folk säger vad dom använder för utrustning, vad är poängen, får du ut något av det? Känner du dej extra duktig när du påpekat något sådant?
Jag brukar utgå ifrån att folk som använder vissa saker vet hur dom bör användas och har säkert en bra anledning till det också om det nu råkar vara något jag inte personligen tycker om.
Om alla visste vad dom gjorde vore det ju jättebra, men tyvärr, så är det inte. Jag anser att det alltid finns andra lösningar, och den lösningen sitter inte i munnen. Att hästen är som den är beror på något helt annat, och då ska man ta tag i det istället för att blunda och hoppas på det bästa.
Om jag känner mig extra duktig? Hm… nej, det gör jag inte men jag känner att jag iaf har gjort vad jag kunnat. Ridsporten är jämt så himla konservativ, och allt ska jämt vara som det jämt har varit. Titta på betslingen från medeltiden, inte är den särskillt olik mot vad som används idag. Och att barn sitter och tragglar med bett som dom inte ens har motorik till att klara, kan ju knappast anses som rätt. Eller?
//Emma
Rätt eller fel, jag har inte lagt in en endaste värdering i mina inlägg därför att jag är nöjd med vad jag gör och hur jag gör, det fungerar och jag behöver inga kommentarer från folk jag inte har en susning om vilka det är.
Alla har rätt till en åsikt, hur och om man vill uttrycka den är upp till en själv.
//Emma
Jag hänvisar till mitt inlägg #18, om nån värd skulle vara snäll och läsa detta.

LÅST PÅ TS BEGÄRAN!
*** Kärleken övervinner allt ***