Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 894 ggr
MiaMaria
0

Gravid och ridning

Ok, nu ska vi inte tro att Mia är gravid för det är hon inte. Men hur har ni gjort ni som har barn och som haft hästar?? Hur länge i graviditeten red ni? Hade ni kvar hästarna? Hur funkade det om ni hade kvar hästarna? Osv…

Frågar då jag ska följa med min bästa kompis i morgon på fälttävlan och hon är i 6:e månaden (!). Tycker själv att det är lite väl långt gånget i graviditeten, tänk om det händer något. Kommer vara sjukt nervös!! Va först på förra tävlingen som va för några veckor sen som hon berättade det, eller rättare sagt jag tyckte jag såg en liten magförändring och frågade och ja, hon va gravid…

Thinka
0

jag red fram till åttonde månaden, tävlade sista gången i fjärde månaden, efter åttonde månaden var maken tvungen att rida, att lära sig…efter det så blev han ju fast hihihi

jumpingqueen
0

MIn faster red till 3 dagar innan födseln ena gången i alla fall. Hon red efter ett par dar sen igen…

emsems
0

malin baryard tävlade ju någon slags cup i 5e månden.. men det blev ju en del snack om det åxå.. men jag tycker det beror på hur man mår och vad man har för häst. har man världens snällaste häst å man mår bra är det väl inte problem, man behöver ju inte studsa så mycket att barnet hoppar ut.. en vän red läänge… men hon bara skrittade och galopperade i fältsits.. värre med en busig häst.. man vill ju itne råka ramla av direkt..

jumpingqueen
0

#3 Floppen stannade ju på laserjokern i Globen, det var väl typ 3½ månad före födseln…

Faxlin
0

Jag red när jag väntade älsta sonen. Då under hela tiden fram till 9:e månaden. Men det beror på att jag höll på med ridningen innan jag blev gravid. Man ska kunna fortsätta med det man gjorde innan man blev gravid då graviditeten inte är en sjukdom. Det farligaste är de första tre månaderna då så mycket kan gå fel ändå liksom. Dessutm är fostret mest utsatt för risker under den tiden.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

CBA
0

Under min första graviditet så red jag till slutet av 5:e månaden men tvingades sluta då magen blev så stooor att den tog i hornet på min westernsadel. Istället så körde jag honom tills bebben ploppade ut. Jag mådde oförskämt bra under den graviditeten och mådde bara bra av att rida.

Under min andra graviditet så kunde jag inte rida nått då jag mådde så fruktansvärt illa under de första 5 månaderna. Resten av graviditeten hade jag foglossningar och kunde knappt gå ibland. När det var 2 månader kvar blev det komplikationer och jag blev beordrad total stillasittande tills det var dags. Bebbisen kom ändå 5 veckor för tidigt.

Spontant kan jag tycka att tävla i fälttavlan i 6:e månaden känns lite riskabelt. Även fast hästen är säker så kan den ju halka eller snubbla så ryttaren kommer ur balans och trillar av.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

MiaMaria
0

Tack för alla svar!!

Jag kan iaf andas ut nu, gick super bra idag!! Dom höll sig båda två på benen och i sadeln. Hon vann även klassen och DM:et =) Bilder kommer =)

kacka
0

Med första graviditet red jag upp i 8:e måanden men körde häst och vagn i 10:e… :-) Hade gått över tiden och vattnet gick när jag var ute och körde… hihi Mådde utmärkt men Daniel (min son) sparkade väldigt i magen när jag red i 8:e månaden…

Med andra graviditeten var jag mer försiktig. Red nog inte efter 5:e måanden eller nåt… Men jag mådde inte lika bra under denna graviditeten…

reddie
0

Jag red tills 3 veckor innan förlossningen. Hade ingen som vågade rida min häst så jag fick motionera honom själv. På slutet blev det bara skritt turer och massor med longering.

Marre79
0

Är gravid nu med första, var tvungen att sluta med ridningen under grav. vecka 17 då jag fick en kraftig foglossning, annars skulle jag nog ha hållt på så länge jag kunde..

Yazmine
0

När jag väntade mitt första barn så red jag sista gången när jag var i 7:de månaden men sen fick jag så ont att det inte var nån ide.Lämnade bort min pålle då jag väntade mitt första barn,men tog hem han senare när min son var född.efter det blev det några fler hästar och när det var dax för andra barnet hade jag mycket hjälp av min sambo och vi hade alla hästarna hemma,det blev ju inte så mycket ridning ,men det funkade en då.

m'Lady C
0

Jag har tänkt att lägga up pdet hela så som följande, Harry ska köras och ridas in innan jag blir gravid, dvs att jag ska ha hunnit passera 25 strecket själv :)

Sedan så ska ajg rida sålänge jag kan ta mig upp och sålänge det känns bra, därefter blir det körning för hela slanten och skötaren/medryttaren får rida och mocka ^^

Nu ska ju man ju bara ha en karl til lfar åt barnet också…. :)

CBA
0

#12 Det underlättar *skratt* ;o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Wiemona
0

Vad länge ni vågar rida…Har inga barn än men trodde faktiskt inte folk vågade rida så länge. Vet inte hur jag själv skulle/ska göra om det blir aktuellt. Antar att min sambo också måste få ha ett ord med i det hela…Skulle dock kunna tänka mig att köra hästen en hel del istället för att rida längre in i graviditeten. Vi får väl se, när-om och hur…

m'Lady C
0

#14, hur vet vi väl alla :D Men det är itne mitt bekymmer som sagt :)

#13 jupp, definitivt :)