skåneträff?
på lördag så är det ju hästauktion utanför hörby, jag ska dit tänkte jag. ska fota lite och dela ut flyers för vårt kära forum.
är det fler skåningar (eller andra för den delen) som tänker gå dit så kan ni väl hojta till? kan ju vara trevligt att träffas tycker jag!

var ligger hörby ? ^^
HOOOOOOJT ! :)

Har bebbe några hästar kvar att sälja då?
Hoooojt :) Jag kan nog bli skåning för en dag :p

Gejsa, det är en samlingsauktion där olika hästägare får lämna in sina hästar till försäljning, och ni är hjärtligt välkommna hit, kom och presentera re hos mig, jag sitter på kontoret mest hela dan
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Nejhej du, jag ska inte ha någon mer häst. *fniss* Trodde att den var hos dig och att det var dina som skulle säljas.

Hade varit kul att komma..synd kanske nästa år:)

Auktionen ÄR hos mig, men bara en del av hästarna är mina

Ohh, nu ryker nog någon av de småttingar jag varit så förälskad i. Hade så gärna velat komma ner och titta.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

så både bubbel (visste jag ju redan oofs) och slo kommer ner? vad skoj! :D då får ni nästan hänga med och kolla in mina pållar sen ju! ;)
jennie, det ligger i mitten av skåne.
jaaaihj ! :) det kommer bli spännande värre ;P

Jag ska också dit men det vet du ju redan…..
#10 lugna dej lite va ;) Jag lovar inget än, hehe… Men det hade varit kul :p

hoooojt.. hoppas vi träffas…
snacka inte om mig utan med mig...

du ska väl jobba stinta?

slo, det hade varit jätteskoj om du kommit ner!
ta med dig hatten slo, och kom ! :)

jag kan köpa nya pillisar till dig… D:

Lisette du ska oxå jobba, som fotograf, det har du lovat
#17 det var ju pga bad hair day har jag ju sagt :p jag och tält funkar inget vidare, jag vill ha riktiga badrum ;)
#18 jösses, mutor :D Snart är det värt det, du vet väl att jag bara vill ha Ray Ban? ;)

#10 okeej..
Hmm, attans… Jag kom just på att jag lämnade ju för sjutton in bilskrället på lagning i måndags… Och den får jag nog inte tillbaka förrän slutet av nästa vecka :(
men slo, den hängde ju runt halsen på dig ;P haha.
äsch, ta med den ändå. ;)
Hängde runt halsen? Nu får du väl ta och kamma dig, jag hade den i tältet första dan, och andra dan hade jag den på mig ;)
mäh, när jag var där på lördagen, så hängde den om halsen på dig när ametist var inne på unghästprovet. annars var det väl nån annan då ;P
#9 Åsa - Kommer du ner till Skåne så har du iaf någonstans att sova. *ler* Jag kan tom köra dig till Hörby, fast hästarna får jag nog hålla mig undan. hihi

#19 ja det skrev jag ju i första inlägget… :D
#20 ray ban, vilka pretationer du har då… :D
#22 kan du inte låna ngns bil dåå?

#25 slo kom efter det att du åkt, om jag inte mins fel. Synd att du inte såg löshoppningen, Ametist var riktigt duktig.
När det gäller hästaktioner så är det något som jag inte gillar, så mig slipper ni att se
#27 självklart, lite klass och stil får det ju vara ;) ska kolla upp det där med att låna bil, men jag lovar inget… Dock hade det varit kul :p
#28 nja, om unghästprovet var tömkörning så såg jag det ;) Nåväl, spelar ingen större roll :p
åååh, det måste varit du, det var carcar iaf. jag var på en stund av löshoppningen, dock åkte vi innan ametist hoppade, tråkigt, hade velat se..
Hehe, carcar missar man inte :)
Men skånetöser, jag behöver en vägbeskrivning :D Det är 22 mil enkel väg, blir 500 spänn i runda slängar på bensin… Och det kan det väl vara värt :) Bara en bil som saknas nu då, hehe.

hittar du bara till skåne så… :D
sen är frågan vilket som är lättast från helsingborg?
#32 lättast är via malmö, men då är det tre mil längre… Får ta en väg åt varje håll :D Vill gärna åka förbi Höör också, har lite minnen därifrån som jag tänkte friska upp ;)
När är det tänkt att det ska börja, och sluta?

Jag vet inte… jag är varken skåning eller skärskilt förtjust i hästauktioner… (Snälla, säg inte att jag är en idiot för att jag skrev vad jag tycker…)
Eller: när jag köper häst vill jag gärna känna på vad det är för djur, om det är några fel, genetiska eller rena ovanor. Inte det att jag tror att det är något fel på just DE HÄR hästarna, men det finns ingen avel som är helt vattentät mot fel.
Om någon tycker att jag har fel härnvisar jag till grundlagen tryckfrihet och jag ber om urskäkt om någon känner sig kränkt.

slo, lättast är att köra till helsingborg, sedan 21:an mot hässleholm. sedan tar du mot höör/hörby.

man får säga vad man tycker.
jag ska ivf inte köpa en häst. har tom en för mkt… :D men jag ska ropa in getterna berith och stina… *asgarv*

Jag och min mamma kommer på auktionen tillsammans med sigge.3. Ska bli kul tycker jag. Ska bla se om vi hittar en loksele till min Isa.
#35 *noterat* har du skaffat pillisarna än? Silvriga bågar ska de va, är trött på guld nu :p

#37 vad skoj, ni får gå till bebbe på kontoret och säga hej. en tant med krulligt hår och glasögon! :D
#38 *erkänner* nej… förlåt

Lisette, krulligt hår och glasögon kan jag gå med på, men aldrig tant,

Nej, vi är inte tanter bebbe. Aldrig i livet. Vi är dagens ungdomar ju. *fniss'

oj skrev jag tant, det var ju inte meningen… *fniss*
äldre person då? låter det bättre?? :D

hur hade ni det ? (:
o vilka va där ? :b

blåshål var det rent ut sagt.
massa folk, söta getter (men det blev ingen). träffade bubbebubbel och slo. men bara slo en kort stund, sedan försvann han och carcar iväg. :(

#44# jasså, åkte slo så långt för att bra träffa er en kort stund. VAd hade han 22 mil?

Tog du några bilder då lisette på snygga hästar osv.?
ååh, käraste lolita, finast nordis. suck. lisette, jag vill ha hon. haha, och det gick fortare att köra hem än dit. ;P
blåshål var det absolut, men trevligt ändå :)

inga bilder ? :O :P
näee, men lisette tog :) några iaf.

okey (:
får pressa henne på bilder ;)
Carcar har bilder ;) Lisette, det var ju ni som sa "där är bebbe, hälsa på henne" och sen *vrooom* såg vi inte röken av er mer… :/ Hade runt 22 mil, ditvägen tog väl knappt tre timmar, hemvägen tog närmare fem :D Vi spanade in massa ställen att stanna och kika på när vi åkte ner nämligen… ;)
Tyckte ärligt talat hälften av hästarna såg drogade ut, andra hälften var skadade eller såriga… Så det var lite därför vi åkte. Men jag fastnade för två skäckar som stod i en hage en bit bort, antar att det var bebbes :D
nu har vi ju hälsat på varann iaf slo :)
njaa, såg du inte nordis-stona som stog längst ner ? my god…lite kärlek och omvårdnad….
Hehe, japp… Och jag kan med handen på hjärtat säga att jag inte såg dej i anderstorp iaf :p Men jag slår vad om att du visste att det var jag för att jag hade ett rött litet yrväder med mig :)
Lisette, ta det lugnt ikväll :D det ska inte jag göra ;)
jag kan med handen på hjärtat säga att jag såg dig, och ditt röda yrväder :) (och faktiskt nån mer tjej som gick runt med en hund där, men inte med dig) jaa, jag visste ju att det var du, kände ju igen dig, och fick det ju berkräftat att det var du nu :)
du var aldrig ute hos lisette ? sicka söta pollar och vovvar hon har :)
#51 var de skadade??
usch! det är tyvärr ganska vanligt att se både såriga, vanvårdade och drogade hästar på auktioner. Det är därför jag inte gillar auktioner 
det var en annourlunda känsla må jag säga, dom såg rätt ledsna ut, och jag förstår dom. men jag såg inga skadade, inte heller såriga, däremot skulle många av dom behöva sig en stund med ryktborsten…

Jag tror det är en vits att ha drogade och skadade hästar, det talar direkt till djurvännens hjärta, "denna måste jag rädda" i dag vet jag att ett köp för fler hästar till fördärv.
#57 ja, SHV har ju köpt en del hästar på auktioner för att rädda dom eftersom de har varit vanvårdade…
jag såg inte en vanvårdad häst idag, och om dom fanns, så var jag blind.

Jag vet inte vad vi ska kalla vanvårdade, men jag hittade en med ett sår över ögat som inte såg så kul ut och en med ett inflammerat öga..
oj, vart var den ? det missade jag. men det är ju också en fråga om vanvård, då kan ju alla hästar som har ett sår, eller ett ögoninflammation vara vanvårdade…

Jag skrev ju det att jag inte vet vad gränsen för vanvård går ;) Och jag anser inte att det är vanvård, men det såg inte trevligt ut. Men överlag såg hästarna helt okej ut :)

Kom nyss hem från auktionen. Fick tag i det vi sökte, en loksele till Isa. Vi bjöd också på en ponny till lillebror, men det blev högre pris än vi tänkt oss. Vi har ingen brådis. Rätt var det är så dyker det upp nåt. Jag tyckte inte det var några vanvårdade hästar där. Lite borstning så hade det nog blivit bättre. iofs såg jag en med ett skadat öga och en som hade ett sår över ögat… Hoppas dom får det bra hos sina nya människor.
O så förståss var jag och hälsade på Bebbe! Men jag såg ingen av er andra som var där. Det var trevligt fast blåsigt och nu är jag trött. God natt!

Men ett sår kan man ju även få när man åker dit i transporten! nu har jag inte varit där och sett men. När vi skulle premiera vårt sto så var det en häst där som skadade sig i transporten så det blev sår. Vi kallade det för otur. Inte vanvårdad. *ler*
det skrev du ja, haha, så bra jag är på att läsa ;P
men jag hittade en nordis jag ville ha, snarare två faktiskt.
10.000 och 7500 gick dom för..14 och tio år..
småkomiskt att dom kom från chaparall, så där åker man till skåne, och hittar hästar som varit en mil ifrån en…

Gick ett nordissto för 7500 kr och var 10 år gammal bara. Hade dom ridit western på den på High Chaparall eller vad menar du?

#65 Vet du vad den 1,5 åriga welshen gick för? Den lilla fuxen?
neej, tyvärr inte, såg inte auktionen, eller djuren rättare sagt, hörde bara, så jag har noll koll på vad som gick där inne, förutom när nordisarna var inne ;P
men dom gick ju väldigt billigt…
nja gejsa, det var 14 åringen som gick för 7500…men det var ju samma sak egentligen…;P
nja, dom var väl ridna, men mest körda, så dom var körda ihop på chaparall..

#69# Ja, billigt var det iaf. Fast det kanske inte gick att rida in dom. En del hästar går ju bara att köra in och tvärtom.

Slo vad grundar du ditt påstående med,Tyckte ärligt talat hälften av hästarna såg drogade ut, andra hälften var skadade eller såriga.?..var det för att hästarna stod lugnt och förnöjsam tuggade på maten de fått. istället för att klättra på väggarna? enligt två hälsovårdsombud och en veterinär som fanns på platsen var det endast en häst som var skadad, och den hade slagit upp ett sår över ena ögar när den transporterades hit. och det påtalades oxå när den ropades ut. I övrigt tyckte dom att hästarna var i gott skick.När jag får tid ska jag visa bilder från auktionen på de "drogade skadade " hästarna

#71 nej, snarare stod en del av hästarna och reagerade knappt på någonting, dom såg avtrubbade och hängiga ut. Och det var en som hade sår över ögat, en som hade ena ögat väldigt svullet, en hade massa läskiga vårtor eller vad det var på hela mulen…

läskiga vårtor eller vad det var på hela mulen…är helt enkelt vanliga sommar vårtor som försvinner på en veckas tid
hur många hästar fanns det sammanlagt på auktionen då? det där kan ju inte vara alla?
Vi räknade i katalogen och kom fram till 58 har jag för mig… Men kändes som det var mycket färre hästar där.

#80 sommar vårtor??? Eksem måste det vara
#83 jag har ingen aning, vet inte om dom finns på bild hos carin… Men det såg ut som någon sorts vårtor iaf.
då är det nog inkar 
menar du på nordisen slo ? för hon hade nått vårtliknande på underläppen..

Inkar går inte över på några veckor, däremot kan hästar med eksem få något som liknar det som har beskrivits om det kommer på sommaren. Det skulle kunna vara papillom vårtor men eftersom det är smittsamt, så förutsätter jag att det inte är det för då borde hästen inte varit på plats. Sen har det inte med sommaren att göra.

Men snälla ni! Det vet ni väl att föl och unghästar kan få vårtor. Dom växer ju bort.
Ser ut att vara fina hästar bebbe. Var någon av dom dina?
Såg bra ut i hull och det är det viktigaste enl mig.
Reklam kallar jag det inte. Det är ju efter en auktion. Dom flesta är väl redan sålda?!

Jag var på auktionen och vill påstå att hästarna var inte vanvårdade!!!!! De var välmående och snälla! Förövrigt så vet jag av egen erfarenhet att de har en inspektör som kollar ALLA hästar innan auktionen och skulle de hitta något så upplyses man om detta när hästen visas! Jag tycker tummen UPP för Bebbes och Inges auktioner!!!!! Tänk om alla var som era auktioner!!!

Ps jag tror fuxwelschen gick för 9000kr

#88 ja, papillom vårtor och det är ett smittsamt virus och har inget med årstiden att göra och kommer vanligen på unghästar.

# 91 om de nu är så smittsamma, varför dyker det i såfall bara upp på en enda av alla hästar som går i en stor flock ett år och året efter syns det inget på någon alls av dessa?? var kan man läsa om dessa pappilom? har sökt på nätet och endast hittat om sådana på människor, kan du få fram någon bild på sådana?

Hur skulle det vara att skaffa sig "hälsoråd för häst" sidan 46 (min upplaga) och eftersom det går att vaccinera mot så blir hästar som en gång haft det immuna eller får det lindrigare nästa gång. Och i svårare fall kan det behövas kirurgiska ingrepp.
Om det nu inte var inkar, då är det en annan sak skulle vara kul att få se en bild…

jag hade utan tvekan köpt en häst på auktionen om jag inte haft sällskapshäst redan! hade planer på det när jag köpte calippo, lånade ju en häst av grannen. hade jag inte hittat en sällskapshäst innan auktionen hade det blivit en där.
de där vårtorna såg läskiga ut, men hon gick ändå för 10.000. tycker det är så lätt att dömma om man inte varit där. har djurskyddet inget att gnälla på så vad tjafsar man om? de vet nog bäst har jag en känsla av.

Var inte där, men av det intryck jag fått av lisette och bebbe här på forumet så tror jag inte för en sekund att någon häst där var vanvårdad. Tycker oxå det tjaffsas lite mkt i onödan i den här tråden…

Jag va också på aktionen (tack för en trevlig dag bebbe och tack för visningen av lilla valpisen )
Jag håller med lisette att om man inte va där så har man inte rätt att säga att hästarna va ovårdade osv. Visst va hästarna skitiga och hade behövt ett bad, men vilka hästar behöver inte det i september månad. Ang vårtorna så tror jag iaf att det va inkar nsv verkade inte lida av det och om det hade varit något som smittade så tror jag nog att veterinär hade anmärkt på detta.
Undrar också om folk här inne aldrig har varit med om att en häst gjort sig illa i transporten som hästen med sår ovanför ögat hade råkat ut för. Jag tror inte att den mest oseriösa säljarn ens hade tagit dit en sjuk häst.
Så alla ni som opponerade sig mot denna häst aktion…..ni är säkert välkomna nästa år och se med era egna ögon om ni då har något ni vill ta upp så varsågoda.

Slo om man åker 22 mil bara för att hitta fel, då är man bra dum,
och dessutom kunde du inte räkna, allt som allt var här 65 hästar, 7 getter och 3 kaniner,

Löjligt att tjafsa om fölvårtor. Dom försvinner av sig själv oftast. Finns på föl upp till 3 års ålder. Man kan tvätta med Nelexlösning så försvinner dom fortare. Dom kan smitta om man tex använder samma borste till hästarna osv…
Men dom är def inte farliga. Hästen är det inte fel på iaf.
#98 Det var ju som sagt inte bara auktionen jag ville åka och kolla på. Och jag skrev inte att jag var helt säker på hur många hästar det var eftersom jag inte hade papprena framför mig.

Nu så åkte jag till göteborg istället för jag fick möjlighet att gå på en anställningsintervju där. Men jag hade gärna vart på Bebbes o Inges hästauktion.
min Harry är köpt av dem, o han vart itne det minsta vanvårdad. Kanske litet lång i hovarna och ngn liten hornflisa men han kom nyverkad till mig. Han hade fortfarande litet vinterpäls/fölpäls som vägrade släppa som gjorde att han såg ruggig ut, men han vart inte det minsta vanvårdad.
Tycker det är så mycket trams till och från, visst finns där hästmarknader där hästarna är under all kritik, men eftersom det fanns vetrinär på plats och så så borde man inte klaga heller. Hästar blir skitiga, och har ni klagomål på det kan ni ju om inte annat åka dit och rykta samtliga hästar innan nästa auktion istället. då kan ni passa på att känna igneom djuren och se om de har brutna ben och är strykrädda…
Detta är första gågnen jag blivit såhär upprörd på detta forumet. Alla hästar jag träffat hos Bebbe och Inge har underbara temperament, snälla och välnärda. Kanske något bitmärke på unghästarna men det hör ju till…. Nej, jag är upprörd o ledsen.
Rasa mot de hästauktioner som är dåliga, inte dom som är nogrannt arrangerade och med fina hästar, med eller utan fölvårtor. *klampar ilsket iväg*
Jag har visserligen inte varit på den här aktionen men, efter vad jag har sett på bilderna och andra bilder på bebbes hästar så tror jag inte att dom är såna att dom skulle vanvårda hästar!

Var någon häst som hette Ior där???

Nej, ingen Ior
gejsa, dom var ridna båda två, men körda ihop, men billigt var det verkligen !
jag håller med många andra här, ni som inte var där, vet inte heller hur det såg ut, och för slo´s del är det väl tråkigt om du fick sånna uppfattningar, jag tyckte det var skönt att hästarna var så lugna som dom var, hellre det än att dom skulle varit upptrissade och stressade.
jag gillade auktionen, och kommer säkert åka dit nästa år med. med hopp om mindre blåsväder ;)
och lisette, den lille tjocka shettisen, han/hon skulle man tatt hem, ack så sööööt. :)
Men nu får ni väl lugna er lite va. Vanvård och lite skadade / såriga är väl en väldig skillnad, eller?

hehe bubbel, jag var först inte säker på om du menade min brago.. :D
men ja, den var söt… där fanns en shettis som var så tjock att han hade rulsor på ryggen och han hade världens nacke/hals….
slo, vem ber du lugna sig?? :D
Alla som tog åt sig och fällde ut taggarna när jag skrev att alla hästar inte såg helt fräscha ut.
haha, neej, inte brago, han var ju inte tjock ! inte över ryggen och halsen iaf. ;P höhö. men den lille gullingen i stallet, puuh, gos gos !! :)
och din oskar lisette, oooh….

hihi, jo förmodligen ;)

Men bebbe! Vem sålde alla sadlarna då? Blev dom sålda alla sadlar. Det var ju westernsadlar ju. Vad var det för sorter och vad kostade dom ung. Jag vill ju ha en westernsadel ju.

Snacka om mycket prylar. Kanske kunde ha fyndat lite iaf.

Oj oj oj, Bebbe vi kommer nästa år hela familjen! tar troligen med min bäste vän också, honom träffade du när vi var ner och tittade på Nicole förra året.

Gejsa, vet ej vad det var för märke, men det var en rykande åtgång på dom, de kostade mellan 400-600.men nu är det inte varje år som vi får in så många sadlar, just detta var ett restparti från en grossist, ensöt bild på Corona och en liten "gräsklippare"

Va?! Blev det inte westernsadel kvar till mig? Menar du att dom såldes för 4-600 kr styck. Herregud. Det hade ju t o m varit värt att resa ner med bil ju för att köpa en eller två. OM dom inte var till ponnyes förstås utan till stora hästar.
det fanns både till ponny och häst, eller så kanske jag pratar i nattmössan, det fanns iaf stora och små sadlar ;P (virrpanna jag)

Köpte inte ni någon sadel då? Slo! Du som var där. Köpte inte du någon?

Vi köpte ingen sadel men däremot en loksele… 1000:- kostade den och var alldeles ny. Vi hade tur för det fanns bara en i den storleken. Jag hade jättekul på auktionen och vi var där hela dagen. Sen köpte vi en massa andra prylar också. En stalllåda och hinkar och stallskor.
Här inviger vi selen dagen efter.

Det ser ju jättebra ut Fisan, hoppas du kommer nästa år oxå, det var trvligt att hälsa på dig och se dig" live"

Ja, det var ju också billigt fisa_lisa. Nu blir man ju riktigt avundsjuk ju.
#124 Kanske för att jag vill ha en sadel som passar hästen, inte köpa något på måfå för att sen få köpa häst efter sadel ;)

Oj, tyckte att det var ju så billigt att man kunde köpa den. Jag menar som slit och slängsadel till din häst du har nu. En fullstorlek måste väl passa. Kommer inte ihåg vad måtten heter när det gäller westernsadel. Full bom eller vad? Nej, nu är jag trött ska gå och koja. nattinati
här står det lite om olika sorter och storlekar på westernsadlar
http://www.western-ridning.com/utrustning/sadlar/Att-vaelja-sadel.html

gejsa, det var dessa westernsadlar som kostar runt 1500-2000. jag funderade på att köpa en till brago, men det var inte lönt. vet ju inte om den passar senare…
bebbe, tror du han inte varit runt o klippt gräsmattor hos folk nu? igår var han hos kerstin o klippte hennes gräsmatta, sen gick den sönder… :D

Vad gick sönder?

vet inte riktigt, han sa bara att den var sönder. den gick att köra, men klippet funkade väl inte.