Lyhörd på neckreiningen?
CBA, jen, Lorita och ni andra westernfolk jag behöver hjälp…
Min kille är inte riktigt vaken på neckreiningen när jag börjar galoppera, krävs lite arbete innan han lyssnar… Är det bara fortsätta nöta som gäller, eller är det något jag kanske inte tänker på? Skritt och trav funkar det kanonbra, det är bara just i början av galoppen han nochar mig lite 

Vad innebär neckraining?(nyfiken)

#1 Det är när hästen går undan för tygeln, tygeln läggs mot halsen på vänster sida och hästen svänger åt höger, hoppas du förstår min kassa beskrivning;)
Ignorerar han dig bara i början av galoppen och funkar sen då alltså? Gäller detta tre galoppsteg eller fem varv på volten? Kan ju vara så att han behöver några steg för att få upp balansen så att han kan lyda dig eller så är han lat och försöker slinka undan?
Hoppsan, stavfelsnisse, neckreining ska det vara :P
Jag och förklara saker… Används inom westernridningen för att styra hästen undan för tryck med tyglarna.
Det brukar vara två-tra varv på volten, sen kan jag öka och minska både tempo och storlekar utan några problem… Spelar ingen roll om han gör en snygg fattning eller studsar in i galoppen, samma sak.

Kan det vara så att galoppen stressar honom, att han lugnar ner sig efter ett par varv och lyssnar bättre på dig av den anledningen? Gör du nått speciellt för att han ska börja lyssna på dig eller väntar du bara in de?
det låter som det är koncentrationen som han tappar när ni går över i galopp.
har du provat att förstärkt trycket med tygeln med att dutta med fingrarna för att förtydliga trycket? (som en liten påminnelse till hästen)
Väntar bara in det, eftersom jag inte vet riktigt varför han inte lyssnar.. Kan kanske vara stress, men i så fall är det ganska övergående eftersom han kommer ihåg vad det var vi höll på med efter bara en liten stund :)
jen, menar du dutta på yttersidan vid manken? Om det går så långt så han försöker bryta ut från volten brukar jag lägga på ytterskänkeln, funkar fint men jag vill helst undvika det.

Jag menar inte att hästen är superstressad
men kanske tillräckligt för att inte fokusera på vad du vill…Vad gör han för fel då, bryter han ut eller gör han volten större/mindre?
#7 jag menar där tygeln ska läggas mot halsen så förstärker du genom att dutta där tygeln nuddar på halsen..
ehh, hur bra förklaring blev det där tro 
hoppas du förstod hur jag menade..
Jo jag förstår, galoppen kan bli ett stressmoment, det var inte så jag menade ;)
Oftast växer bara volten mer och mer tills vi är längs med staketet… Någon gång ibland försöker han byta volt, det är då ytterskänkeln får vara med och leka.

#10 Prova att korrigera genom att vända honom varje gång han ökar volten, be honom minska volten med tygeln en gång och funkar inte det så vänd honom 90grader. Låt honom sedan fortsätta på volten och korrigera igen om nödvändigt…
Tackar! Ska testas lite senare idag :)
aha, det var alltså DET som var problemet. då kan det som sunglasses skriver vara ett bra sätt att få honom att lugna ner sig, att minska volten när han ökar tempot,

Tja…jag har inget att tillägga, du har fått så bra svar SÅ, från sunglasses och jen :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Okej, nu har jag varit och ridit och antingen var han slugare än jag tänkte vara idag, eller så funkade era tips 
Tack så mycket för hjälpen tjejer, ska testa några dagar nu och se om det bara var en tillfällighet eller om ni löst mitt problem 
vad kul! hoppas att det blir bättre hädanefter 

Visst är det kul när det löser sig så lätt :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.