Kastar sig ur transporten?!
Har försökt att få svar innan,försöker igen:) Ett sto jag precis börjat rida är hur svårlastad som hels! Hon går in i transporten,men väl inne kastar hon sig ur igen,vaarföör? jätte jobbigt verkligen …:)

Det låter som hon inte känner sej så säker väl därinne..träning, träning och åter träning..=) Hon måste känna trygghet och tillit
paddie höll på så innan , men att hon varje gång fick havre i krubban inne i transporten gjorde att hon slutade med det :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se

Min travponny var ruskigt rädd för at gå in i transport när jag köpte han, men efter att han började lita på mig går det nu helt perfekt. Går på som ingenting, så visst är det träning men tillit är mycket viktigt och eftersom den är ny så känner ni väl inte varandra till 100 än :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se

när hästen kastar sig så backa! in med den igen, kastar den sig så backa ut igen, in igen osv.
Okej tack så jätte mycket, ska testa:)
Hade samma problem med min förra häst. Jag tränade och tränade. Och hon stod så fint när vi tränade, men så fort någon kom bakom och skulle stänga så gick det inte… Vi var tvugna att använda linor när vi var tvugna att åka, inte så kul…

Frågan är ju ifall hon är rädd och osäker i transporten eller ifall hon bara inte känner för att åka någonstarns.
ifall det är så att hon är rädd så är det väl bara träning som gör att hon kan slappna av inne i transporten och därigenom förstår att det är ett ganska schysst ställe att vara på ändå…
Lite svårare ifall hon är tjurig och bara inte vill vara inne i transporten! Den mest drastiska metoden är att sätta på hästen en halstralg(stavning?) och helt enkelt binda fast den så den märker att den inte kommer någonstarns alls…. då brukar dom ge sig… Men jag skulle inte prova den metoden utan någon erfaren med mig….
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein
#4 kastar sej häste riktigt är det nog välldigt svårt att fortsätta leda den. paddie slet söndet träns efter träns och jag stod kvar i transporten med trasiga tyglar i händerna varje gång :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Jag har en häst som går in i transporten hur fint som helst ibland, bara rätt upp, sen vissa gånger så går det inte alls, hon kastar sig vägrar gå, springer förbi etc. Speciellt kastar hon sig, vilket hon verkligen INTE får göra, eftersom det kan vålla skada både på häst och människa. Sätter då alltid på en sk, hingstkedja, igenom grimman, fungerar som ett strypkoppel, när jag säger fram och och kastar sig så håller jag i skaftet och då gör det ont när hon kastar sig ut, sen släpper det direkt när jag ger efter, funkar faktiskt jättebra, hon kastar sig sällan ut längre. dock är hon väldigt smart, så när jag inte har kedjan och hon märker att det inte gör ont om man kastar sig så är det kört men jag har alltid den med mig.
Men jag rekommenderar inte detta sättet till hästar som verkligen är rädda eller lättskärrade.

Maskerade är likadan, hon går in men finns det ingen mat där backar hon ut direkt (snabbt). Träna att gå in och ut flera gånger och ha alltid mat där framme.
okej:D
som alla säger träna det e enda utvägen, sen är det bra att du har nån som hjälper till ha en lina bakom so han känner att något är imot rumpan (vid panik) släpp efter givetvis med linan. Godis o berömm väl där inne.
jag skrev i din andra tråd om lastningstips ;)
Låt pållen äta middag inne i transporten. känner en som har en ardenner (!) som slänger sig ut. hon äter mat inne i transporten så hon står snällt kvar, fast dem jbbar fortafarnde på att kunna stänga luckan.. Men det är ju en början iaf!
#13 japp läste det, skitbra:D
#14, jah man år väl börja muta lite med mat antar jag:D ..men att åka lastbil är inga problem:)
Jag skulle inte muta hästen med någonting, då vill hästen bara ha maten och glömmer allt runtomkring sig istället, vilket då inte blir någon transportträning när hästen bara vill åt maten. När det sen inte finns någon mat inne i transsporten vill hästen inte gå in..
Mitt tips är att gå med hästen utanför tills den följer dig och backar när du backar osv. När den gör det bra går du in i transporten. Ta något eller fler steg upp på rampen och sen backar du ut. Gör samma sak om och om igen och avancera långsamt tills ni har gjort det några gånger där hela hästen har varit i transporten..
Det funkar bra på hästarna vi har här.