Bett???
Alltså bett är en djungel som folk säger…
Men jag har lite svårt att förstå en sak, ofta i bett trådar (speciellt t.ex. pessoabett trådar) så tycker alla det är hemskt sen kommer det ofta några som säger min häst kan inte gå på något annat…
Jag tappar liksom tråden där… Visst hästar ser olika ut i munnen m.m. och det är klart dom trivs olika bra med olika bett men hur kan man säga han kan inte gå på något annat? Om hästen inte kan gå på något annat än just detta bett (tyvärr ofta skarpabett i samband med komentarerna) börjar man inte fundera om något är fel då? om inte i munnen men i komunikationen häst-människa?
#0 absolut, har också funderat på dessa komentarer…
jag menar, om du tar bort tygeln från bettet, så är det ingen skillnad på ett tredelat pessoa än ett tredelat "vanligt"… Mundelen är ju detsamma. skillnade blir ju när ryttaren "tar i tygeln". Och vissa bett (t.ex gag är inte gjorda för att "ta i")
Många gör misstaget dom TROR att hästen bara accepterar ett bett (pessoa som ex) när det egentligen är så att, pga bettets verkan KAN inte hästen tala om att den inte gillar bettet

#1 tack för komentaren. :)
Ja precis. Jag hade skämts om jag inte kunde rida min häst på något annat en pessoa eller gag eller vad dom alla nu heter (är inte så insatt då jag inte använderbett *^_^* ) Dessutom ska ju handen bara utgöra max 5% av ridningen/komunikationen. Om man då inte kan rida sin häst på något annat så ligger det nog mkt mer ridning i handen än 5%…