Träning av dräktigt sto?
Jag har ett dräktigt D-ponnysto som nu är lite över fjärde månaden. Jag undrar ungefär hur länge och hur pass hårt jag kan träna henne ? Och när kan jag sätta igång henne igen efter fölningen? Hon har för nuvarande bra kondition, reds ca 5 dagar i veckan, men har nu pga av studier dragit ner till ca 4 dagar i veckan. Eftersom detta är första gången vi ska ha föl, så är jag lite okunnig inom området! :)

Kommer inte ihåg den mest kritiska tiden. Det är ju då som dom tex kan kasta om dom utsätts för stress osv. Kanske du gått över den tiden redan
Har ditt sto bra grundkondition så kan du säkert rida fram till det är ca en månad kvar. Då kan du skritta ut eller leda hästen. För den behöver ju röra på sig rätt så mycket ändå. För fet får inte hästen bli heller för då får den svårare att föda. Har du gjort en bra foderstat med analyserat hö osv?
Sätta igång lite smått kan du göra efter ca en månad. Bra för både sto och föl att vara ifrån varandra en liten stund. Men korta perioder bara i början.

Vart gör man av fölet när man börjar sätta igång mamman igen?
Kanske en korkad fråga, men isåfall bjuder jag på den ;)
*** Kärleken övervinner allt ***
#2 man får ta med fölet, det gör iaf jag när jag rider ut och tränar i ridhuset.

Jag har ensamtränat fölet så dom kan vara ifrån varandra typ 20 min. Man kan inte skritta ut så länge med ett lite nyfött föl på vägarna. Jag gör det iaf inte. :)

Den får alltså stå kvar i boxen där den minst kan skada sig. Glömde svara på den frågan. hehe

Om du är osäker kan du prata med din vet. dom ha kolla på detta häringa ;)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
mitt föl är snart 3månader så hon är ganska gammal, och hon kan inte vara kvar helt ensam i boxen för hon har kommit på att man kan hoppa ut genom boxen, och om man sätter upp gallret så kan hon fastna med sina hovar. så min pappa får stå och hålla i henne i boxen när jag rider ibland.

Okej, då är det alltså ganska olika på vad man gör med fölet… Då var jag inte så korkad ändå :)

#7# Då måste du ha väldigt små boxväggar. Vi har riktiga boxar med skjutdörrar som fölen inte kan hoppa ur.
Mitt sto fick vara mamma-ledig, det tycker jag dom har gjort sig förtjänt av.
Jag skulle då inte vilja ut och jogga utan min bäbis om jag var nyförlöst…
Tycker gott att man kan låta mamma-häst bara vara mamma åtminstonne de första 3-4 månaderna, sen kan antingen ta med fölis ut eller låta den stå i box en kortare stund.
Skulle ALDRIG lämna en fölunge ensam första månaden, inte ens för en kvart. Men det beror väl lite på individen också. Vissa skiter fullständigt i mamma och vissa blir hysterisk
hon hoppade över 1m när hon bara var 3veckor, men hon slog sig rejält. det går att stänga så hon blir instängd i boxen med såna järn rör som det är på bilden, men hon hoppar så fort hon ser över kanten, även fast det är rör ivägen. vi ska försöka få tag i nån tjock filt o linda mellan rören så hon inte kan se över väggen.

#10# Är det ditt första föl?
För precis så sa jag med när Gejsa fick sitt föl 1999. Och hon har en jättemage pga att jag aldrig red igång henne efter fölningen utan fick gå för länge.
#11# Du ser ju ut att ha likadana boxar som jag. Ja, ngt är ju bra att du gör. För att fölet måste lära sig tidigt att kunna vara själv utan din pappas hjälp. Annars blir det ju jobbigare ju äldre dom blir.
#12 hon blir lugnare o lugnare för varje gång hon är själv, står utan mamma varannan dag ungefär ca 40min varje gång, skriker lite i början men sen ställer hon sig och äter hö. så det dröjer nog inte länge innan vi vågar släppa henne helt inne ensam.

#13# Bra! Då är ni på rätt väg. :)
#12 Ingen jätte-mage så långt ögat kunde nå
Hon såg ut som "vanligt" ganska snart efter fölning.
Men, som jag sa, det är nog olika från häst till häst hur dom fixar det.

Det är fram till dugn 45 som är känsligt, och den perioden borde ditt sto gått igenom nu.
Man kan rida normalt fram till omkring sjätte månaden, sen brukar stoet tycka att vissa saker är jobbiga. Jag har motionsridit mitt sto men inte tävlat eller åkt iväg på träningar. Jag har inte velat att hon ska till nya miljöer p g a smittorisken.
Stoet brukar säga ifrån själv när det inte vill bli ridet längre. Första gången mitt sto var dräktigt sa hon ifrån två veckor innan beräknad fölning, andra gången två månader innan.
Det är bra för stoet att vara i viss kondition inför fölningen. När mitt sto inte har velat bli riden längre har jag gått promenader med henne, både för att hon ska få röra på sig men också för att hon ska få lite nya intryck.
Efter första fölet började jag rida när han var en månad gammal. Det fanns ridhus och fölet följde med. När han var omkring tre månader började stoet själv skilja av honom och han fick vara kvar i hagen med flocken. I år med andra fölet gick det inte att börja rida efter en månad p g a omständigheterna men när fölet var omkring tre månader valde mitt sto att lämna honom själv i hagen medan hon reds.
Jag är av åsikten att om man väljer att betäcka stoet så bör man också ge henne den mammaledighet hon förtjänar.
Det är tillåtet att tävla ston t.o.m fjärde dräktighetsmånaden men inte mer. Jag tycker detta är en bra fingervisning för hur länge man ska träna dem också. Däremot tycker jag att det är okej om de motionsrids lätt så länge stoet tycker det är okej. Är man lite lyhörd för stoets egna signaler så känner man när det är dags att lägga av att rida helt.
Efter fölningen behöver stoet få behålla näringen till att hålla sig själv i gott hull och ge massvis med mjölk åt sitt föl. I tredje-fjärde digivningsmånaderna är stoets energibehov dubbelt så stort och proteinbehovet tre gånger så stort som normalt underhållsbehov. Det brukar vara svårt att få i stoet nog med mat bara för att täcka dessa behov. Skulle man då dessutom rida stoet samtidigt så måste man ju få i henne ännu mer mat för motionens skull,
Dessutom anser jag att stoet ska få ägna sig åt att vara mamma av emotionella sjkäl också, åtminstone de 4 första månaderna, sen kanske man kan lämna fölet kvar i hagen med övriga flocken och ta ut henne kortare stunder för att sätta igång henne.
När man betäcker stoet gör man ett val. I det valet ingår det att man väljer bort träning och tävling, enligt mitt synsätt.

#17# Man ska nog inte förmänskliga hästen för mycket som jag tycker du gör nu. Ett sto tycker det är skönt att komma ifrån sitt föl korta stunder också.

Jag tycker att man måste utgå från stoet. Har man ett energiskt sto som är van vid mycket motion är det inte schysst att låta henne stå hela dräktigheten och diperioden. Ett sto som inte är vant vid att bli riden och motionerad regelbundet klarar bättre att bli avställd.
Mitt sto visade tydligt en tre månader efter fölning att hon ville göra annat än bara gå i hagen och blev väldigt glad när jag kom med sadeln.

#19# Visst är det så.
#18 jag tycker att det är Du som förmänskligar hsten.
Vi människor kan tycka att det är skönt att få vara barn-fri, när man befinner sig i småbarns-tider, en häst tänker inte riktigt så: Oj oj, måste nog skaffa barnvakt till fölet ikväll, skulle vara skönt att få ta en promenad på egen hand
#19 stoet behöver inte stå hela dräktigheten och hela diperioden, men att ge henne 3-4 månaders mammaledighet (t ex på sommarbete) gör henne bara gott.
Mitt sto hade en mkt bra grundkondition, vilket säkert var anledningen till att hon fixade semestern mkt bra.
Aktivera sitt sto, kan man göra hela vägen fram, så länge stot tycker att det känns bra.
En viktig del i mamma-föl-kontakten är just den första tiden.
Håller helt med AnnaLundin. Väljer man att betäcka, är det bara att acceptera att hästen inte behåller tävlingskonditionen.
hehe.. jag tror inte Anna förmänskligar hästarna.o) eller jag vet att hon inte gör det.. Rent naturligt är det inte alls meningen att fölen ska skiljas så tidigt ifrån sina mammor.
Håller med de som anser att kan man inte ge sitt sto mammaledigt så kanske man inte ska betäcka alls..

Här gör man av fölet 

Kiara rids lätt nu och är i mitten av dräktigheten

Vem har skrivit att dom ska skiljas från sina mammor. Jag skrev ca 20 min åt gången. För att vänja fölet att även kunna stå själv i framtiden i boxen.
#21# En häst tänker väl knappt alls. :) Men visst tycker dom det är skönt att få komma ut och gå i stället för att bara stå i en hage. Dom flesta hästar gillar att få arbeta eller röra på sig. Och ett föl på 1-2 månader är inte så bra att ta med sig på landsvägen. Detta har vi stött och blött hur många ggr som helst i trådar. Och jag tänker inte börja om med det igen.
Inte tänker jag låta ett sto få stå i ca 4 månader en gång till heller. Då får dom så stora fula magar. Iaf fick ju min det. Det andra stoet började vi skritta igång när fölet var ca 1 månad och hon fick upp sin mage.
#24 En häst tänker väl knappt alls
Ja, jag kan ju inte säga att JAG VET att hästar tänker si och så. Men dom har instinkter som bestämmer mkt över hur de ska uppföra sig i olika lägen och att lämna sin bäbis, hör inte till deras naturliga instinkter
.
Om sto och föl självmant, börjar sära på sig och inte bry sig nämnvärt över att skiljas åt, det är en sak.
Men att börja vänja en 4 veckors bäbis att stå själv i en box, när den riktiga avvänjningen hellst inte ska ske förrän vid 6 månaders ålder… Nä, JAG tycker att det är fel… Men det är ju MIN åsikt.
Att vänja en häst att stå själv i box är oftast inget svårt jobb, som man måste börja med redan vid 1 månaders ålder

En riktig avvänjning skriver du……ja, för att dom ska sluta dia ja. :)
Men nu var det ju inte riktigt det som vi diskuterade. Utan för att vänja fölet att stå själv och för att få upp magen på stoet.
Sedan så väntar jag hellre ännu längre än bara 6 månader.

#23 Sött 
#26 så om jag har fattat dig rätt, så vill du börja träna dina ston tidigt för utseendets skull?
Då är ju det för din egen skull och inte för stoets skull…
Inget fel i att "bara" få vara i hage några månader… Gör ju ingen skillnad om stoet skrittar runt i en bra hage, tillsammans med sin bäbbe än om husse/matte skrittar ut 20 min på en väg.

Jag tänkte inte lägga mig i, men tezzie vill så gärna vara med överallt ;)
Gejsa fick ju en enorm mage efter fölningen och hon fick verkligen sin mammaledighet, den magen som då blev kvar blir väldigt svårt att jobba bort. Det finns ju nån till här… Eve kanske? Hennes häst har ju oxå svårt att få bort fölmagen… Så det kan väl inte skada att låta dom börja röra lite på sig? Man behöver kanske inte dra iväg på timmes-långa träningspass :-)
ja kolla hur arbetar hästar gjorde dom föla nästan mellan skacklarna, en del gjorde säkert det :-( föla dom (på natten) så jobba dom samma dag med fölet vid sin sida ursh ja det var ju samma visa på alla fattigare pigor/mjöl/hus pigor som fanns, upp o jobba ha ungen med sig där fick man itne pusta ut. Jag tycker att man ska ta det lite lungt men hålla igång dom för ju bättre kondis dom har (tänker på oss människor oxå) ju bättre/lättare förlossning har man. Sen efter hmm det e ju olika hur dom återhämntar sig men vila 2 mån sen kan väl iaf skritta igång dom. När jag ridit ston som har föl har fölen fått följa med rider/kör, det var dock en liten rackare som var inte så intresserad av vart mamma gick så den fick lära sig vara hemma då med andra hagvänner i stallet.

#29# Hi hi inte Eve utan linneas häst.
#28# Självklart är det för utseendets skull också plus att hästen ska må bra själv.
Mitt sto är ju ett diplomsto och jag vill gärna att hon ska vara snygg vilket hon inte blev. Vill inte du ha en snygg häst? Eller vill du bara ha tjocka feta ök som knappt orkas ridas? Ja, jag är ironisk pga din löjliga fråga. Har du ridhästar eller har du små hästar som bara går i hagen?

Jag tränar fölet med mamma häst, jag skulle aldrig skilja ett ungt föl från sin mamma men dom är skapat att gå/springa med. Om man utnyttjar möjligheten att träna mamma häst och föl samtidigt så mår dom bra båda två. Kiara drogihop magen fint efter Karisma nu är hon stor som ett hus och det beror på att det sparka för fult i magen igen 
#31 jag har också ett diplom-sto, men hon är mammaledig nu, för jag tycker att hon förtjänar det. Nej, blir inte mkt gjort med henne just nu alltså, men jag har själv valt ett sto med föl och därav får trimningen vänta!
har haft fölmärrar i både storhäst storlek och shettis…
ridhästar eller småhästar som bara går i hagen?
är du inte lite fördomsfull nu? Mina småhästar går inte bara i hagen, vad är det som säger att dom gör det bara för att dom är små?
Nä, jag aktiverar mina, förmodligen lika mkt som du aktiverar dina, bortsett från stot som går med föl nu, men hon kommer också få börja snart, men då får fölis följa med ;o)
Jag bara delar med mig av mina åsikter, har inte sagt att du måste ta efter… som sagt, alla tycker vi olika

Ja, jag och jag delade också med mig vad jag har gjort och att jag ångrat att mitt första stoföl fick gå hela sommaren i hagen. :)
Ja, man måste lyssna på stoet. Oavsett om vi förmänskligar hästarna eller inte så är de individer med olika behov.
När Monita blev dräktig slutade hon tävla efter 4 månader och samtidigt hade Malena brytit benet så det blev en liten paus just då. Efter jul började Monita springa som en galning efter oss i hagen så fort någon annan häst skulle ut och träna. Tillslut var vi bara tvungna att låta henne gå några gånger i veckan. Tre dagar före fölningen drog hon med Malena i full galopp över fältet bara för att hon tyckte att vi varit för försiktiga (verkade så i alla fall) En månad efter fölningen var hon igång igen. Inte särsklit hårt men hon fick ändå komma ut på en halvtimmestur eller så. Fölet tyckte hon var jobbig att ha och tyckte det var skönt och slippa henne tills fölet lärde sig hur man smet ur hagen. Då följde även fölet med på ridturerna. Hon var lös i skogen och på små stigar men gick som handhäst på bilvägarna. Båda kan nämnas är träningsnarkomaner. Fölisen är idag 3 år.

Ahh, linnea var det ju. Troya tror jag iaf att hästen heter ;)
Oj oj, många inlägg! xD Men okej, jag har fått lite tankar och åsikter kring de hela, så nu har jag kommit ännu en liten bit på fölvägen! :) Just nu känns det som om jag ska försöka rida så långt det bara går och sedan ta upp ridnngen ungefär 2 månader efter fölningen, men jag måste ju snacka ihop mej med hästmamma först! ^^ höhö..

#21# Jag känner mitt sto väl och ser på henne när hon börjar bli understimulerad. Hon har gått på bete fyra månader varje år men motionsridits samtidigt och det har hon bara mått bra av.
Alla hästar är olika till sin personlighet och det viktigaste är att man känner sin egen häst och kan läsa av henne ordentligt och anpassa sig efter det.