Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 10775 ggr
[FiaDodis]
1

Alkohol och ridning

Ställer frågan: Är det ok att rida när man druckit alkohol? Även "dagen efter" när alkoholen finns kvar i blodet är det ok?

Vet att på vissa islandshäst tävlingar får det blåsas i alkomätare dagen efter! Finns det alkoholkontroll på andra tävlingar?

Jag anser att det absolut inte passar sig att rida när man druckit alkohol!

lisette
1

tycker aldrig det är ok att rida när man druckit. omdömet är betydligt sämre.

vet inte svaret på din fråga om alkotester på tävlingar.

men jag blev nyfiken: varför denna fråga?

exitingsvillemo
1

hästen räknas väl som ett fordon, så rimligtvis borde det vara olagligt att rida onykter…

[FiaDodis]
0

#1 Nyfiken som du fast i detta ämne! Sen intresserad av om det finns alkokontroller på tävlingar.

lisette
0

#2 det har du rätt i! det borde ju vara samma sak.

#3 ah, trodde det fanns en speciell anledning. tror det finns tester på vissa tävlingar, men långt ifrån alla.

tezzie
0

Intressant fråga då jag faktiskt själv funderat lite på det… Alltså inte att rida berusad utan mer om det är lagligt?

Personligen tycker jag INTE att det okej under några som helst omständigheter… Usch, tänk vilka olyckor som skulle kunna ske!

Däremot har det väl hänt att jag ridit dagen efter, men då när jag är klar att köra bilen till stallet!

*** Kärleken övervinner allt ***

lisette
1

jag kan faktiskt berätta om en liten sak som hände här hemma.

min svägerska frågade om hon fick rida, givetvis eftersom jag litar på henne till 100% och hon skulle aldrig göra ngt dumt.

men, det var precis vad hon gjorde. hon hade tydligen druckit 4-5 öl (vilket jag inte visste om)och hon hoppade upp på hästen utan ngn som helt utrustning. inget träns, grimma eller ngt att hålla sig i och inte heller ngn hjälm. hästen blev rädd för ngt och hoppade åt sidan, min svägerska trillade av och slog huvudet. hon fick hjärnskakning och kommer fortfarande inte ihåg mkt av den kvällen.

ni kanske förstår varför jag förespråkar hjälm?

nej, sprit och hästar går bara inte ihop.

Alex
0

En cykel är också ett fordon, men det är inte olagligt… Jag skulle aldrig rida onykter. Och inte när jag är bakis heller, skulle jag aldrig orka! :P

Att ha alkotester på islandshästtävlingar där det är islänningar inblandade är nog rätt vettigt… För de kan det där med att festa vill jag lova! :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Repoort
0

på travets tävlingsdagar måste alla kuskar/ryttare göra alkotest innan de får starta

exitingsvillemo
0

#7 du får inte framföra cykel om du är berusad.

lisette
0

#7 klart det är olagligt! vet en som blev av med körkortet… tror tom det heter rattstångsfylla eller liknande.

exitingsvillemo
0

hm… tygelfylla… kanske…Obestämd

Alex
0

#9 & #10 Haha jaså, är det? :P Har jag missat.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[FiaDodis]
0

#10 Ursäkta men skrattar hejdlöst nu över rattstångsfyllaSkrattande vilket ord!

Repoort
0

styrfylla kallar vi det…

Zadeira
0

Nej, man får inte cykla när man är full, fast det är ju lite svårt för polisen att ta "körkortet" ifrån en när man cyklar och man inte har cykelkörkort.. Vet inte, men man borde väl få böter om man cyklar onykter

Jag skulle aldrig någonsin rida full, eller ens befatta mig med hästar i berusat tillstånd från marken… Dagen efter däremot är det ju en annan sak, även om jag inte skulle tycka det var så kul att sitta bakis på en häst.

LinaN
0

Det är olagligt att framföra fordon under påverkan av alkohol. och fordon är allt från cykel till lastbil och flygplan.

Men det som det ofta ses genom fingrarna på är cykling. För oftast är de som dricker och cyklar hem mycket mer ansvarstagande än de som sätter sig i bilen och kör på fyllan. Jag som cyklist krockar ju hellre med en styrfyllerist än en rattfyllerist. :S

Jag har ridit dagen efter kvällen före ett antal gånger, men jag blir nästan aldrig bakis. o skulle jag mot förmodan vara bakis så räcker det med att mocka och andas in ångorna en stund så klarnar även den värsta bakfylla för mig. ^^

Dock tycker jag att det är suveränt med alkotest på trav och islandstävlingar! Ryttare i högre hopp o dressyr kan ju bli drogtestade, tycker man kan lika gärna få blåsa också, tar ju inte många sekunder extra.

Dock att drogtesta ungdomar på klubbnivå är väl o ta i ^^ Men finns säkert nått pucko som söp till strax innan starten på LC-hoppningen nångång.. *ironisk med ett uns av allvar*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Tywysoges
0

vet att man kunde få svårare att få övningskörningstillstånd om man hade blivit tagen för styrfylla…

vi skämtade lite om detta på kör-kursen, skulle få glögg på avslutningen, då sa dom att dom kunde ju köra hästen hem… men då kankse dom blir tagna för töm-fylla Skrattande

Var utomlands och åkte häst och vagn, och där stannade man vid puben och tog några öl.

Ledin
0

hästar känner oxå av att matte/husse luckar ovanligt illa med, och att hästen kan bete sig ovanligare inte alls så lung o fin som den brukar vara, ne jag tycker inte man ska rida med alkohol i kroppen. Hoppas dom inför blåstester på alla tävlingar.

LinaN
0

*ASG*

undrar om det kommer komma lag* på alkolås för hästar med? *trillar av stolen i skrattkramper*

*är ju lag på yrkesförare (taxi, polis, buss, lastbilar etc etc) ska ha det i sina bilar. Men långtifrån alla har det ännu.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Maja
0

Skulle aldrig sätta mig på hästen när jag har druckit. Nu dricker jag väl sällan några enorma mängder med tanke på min diabetes, men ändå.. Dagen efter kan jag ta mig en tur, mår alltid tipp-topp dagen efter, men visst finns det spår av alkohol kvar i blodet..

lisette
0

#13 ;) kan vara styrstångsfylla med… =)

bubbelbubbel
0

nä, det känns väl som en självklarhet att man inte rider och man har druckit, inte heller kör bil, och att cykla är ju inget jag rekommenderar, haha!
men dagen efter ser jag egentligen inget problem med, beror väl självklart på hur man känner sig..

[slo]
0

#15 Dom klipper körkortet för all onykterhet i trafik, och använder gärna det hotet så ofta dom kan. Just på grund av att det krävs hyffsat mycket säkerhet för att framföra ett fordon i trafik och när man väl fått körkortet blir man väldigt lätt beroende av det.

Jag hade en av mina bästa träningar för några år sen efter ett par-tre öl, vi glömde av att jag inte tränat än så klockan blev väl framåt 23 innan jag satt på hästen och tränaren fick tummen ur och promenerade dom 20m upp till ridhuset Foten i munnen

Primee
0

Nej, ingen alkohol vid ridning! Det tycker jag ska säga sig självt..vilket det tyvärr inte alltid gör. Själv känner jag mig olustig att ens vara i stallet när jag bara druckit något, påverkad av det eller ej.

Denna kommentar har tagits bort.
[FiaDodis]
0

#21 Humorn är låg nu asgarvar igen!

#19 Alkolås på hästar! haha *asg* igen! Skulle se ut det!Skrattande

gotlandsruss
0

jag tycker inte att det är okej

på ponnytrav tävlingar har jag fått blåsa några gånger och första gången var ja tolv och nu iår har jag också fått blåsa och är tretton men jag tävlar iofs med dom som är 28-25

wewwa
0

Jag tycker absolut inte att det är okej att vara ute med sina hästar om man är påverkad i någon form. Borde väl inte ens vara lagligt..(?)

Tusen
0

Inom ponnytravet kommer alkotester mer och mer och man är dum om man tror att yngre inte dricker. För några år sedan (innan alkotesten infördes) var det ett par shettiskuskar (Alltså max 15 år gamla) som var med på ett dubbeltrav och hade festat rätt rejält kvällen innan och de var långt ifrån nyktra. Även 12 och 13-åringar kan dricka alkohol.

Fördelen med alkotester är att även de äldre kuskarna/ryttarna avsår från alkohol dagen innan tävlandet. (Om man nu inte skulle förstå att man presterar sämre med alkohol i kroppen)