Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 975 ggr
RiverDance
0

Är det "dåliga" hästar?

Jag tänker skaffa mig en ponny ( D ), är 22 men är fortfarande ponny storlek.. Men eftersom jag inte har några pengar egentligen så har jag en gräns på 20 000. Är inte intresserad av någon stjärna, vill ha någon snäll kompis att lufsa i skogen med. Kan det trava runt några varv på tygeln blir jag väl glad.

Har svarat på lite annonser, men undrar om man borde vara väldigt misstänksam mot så billiga hästar. Har ännu inte pratat så mycket med ägarna att jag frågat om besiktningar, skador å liknande..

Tror ni att det går att hitta en okej ponny för de pengarna eller ska jag anta att det är något fel med dem… ?

lisette
0

jag gav 14 tusen för min ponny och han var det då ignet fel på annat än åldern. han var 17 när jag köpte honom och en gammal ridskolehäst.

[FiaDodis]
0

Åldern gör väl inget om ponnyn är pigg och fräsch! En tjej i stallet köpte en ponny i år den är 19 år! men beter sig som om den vore unghäst! Träffade faktiskt härom dagen en "gammal hästtjej" som hade lagt av med hästeriet men som nu saknat det och hon köpt ett halvblod på 19 år, så himla fin häst och enl henne pigg och fräsch..

Har själv ett halvblod på 15 år som tyvärr var i sämre skick när jag köpte honom men som nu mår bra! Tyvärr dåligt behandlad av tidigare ägare samt att han var ridskolehäst när jag köpte honom och på den ridskolan red dom ALLA riskolehästar med halsförlängare "snodd" så att dom skulle gå på tygeln och arbeta med ryggen. Min inte gjort det (smart kille tror hanOskyldig) som då bara "knäckt" av i nacken.

Det med min häst då är att han har dålig rygg och dåliga bogar så längre uppvärmning och avskrittning gäller. Han är "gammal" i kroppen så att köpa en äldre häst el ponny eller så helt ok tycker jag om den är fräsch!

Lycka till!

Peppe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Många släpper sina hästar billigt om dom hittar rätt hem

Om jag inte minns helt fel släppte vi Peppe för 18' för vi ville verkligen att han skulle flytta till dom. Han är 15 år, är känslig mot damm men frisk för övrigt.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

lisette
0

jag tycker inte du ska vara rädd för att titta på hästar i den prisklassen. det finns dåliga hästar som kostar 100 tusen!

däremot får du säkert outbildade, unga, äldre hästar i den prisklassen, men det behöver verkligen inte vara en nackdel.

och fråga på om hästens skadehistorik osv!

cupcakes
0

Min kompis ska köpa ett 16-årigt sto utbildad LB Dressyr, LB Hoppning som aldrig varit skadad. Superfin häst verkligen som älskar att arbeta. Hon ska ge 10 000, bara för att ägaren vill att hon ska ha hästen. Andra skulle fått betala 15 000..

AusaBausa
0

köpte min Ludde för 10000 o det var inget dåligt köp, han passar mig som handen i handsken..behöver inte vara "dåliga" hästar för billig peng!

Tusen
0

Köpte min allra första häst för 5000!!Förvånad Det var visserligen ett köp från min dåvarande ridlärare men i alla fall. Hon hade en mindre skada vilket gjorde att hon inte klarade de svårare dressyrrörelserna därav priset. Men som promenadhäst och för lättare tävlingsbruk fungerade hon utmärkt. Det var ett halvblodssto efter Stanford så han hade fin stam. Tanken var att hon skulle få föl efter ett tag men tyvärr hände något i hagen en dag som gjorde att hon fick en blödning på 7:e halskotan. Detta medförde att hon långsamt förlamades bakifrån och fram. Nja, långsamt kanske man inte kan säga men det hände inte på ett ögonblick. Hon blev helförlamad inom ett dygn och fick akutavlivas. Det var hemskt! Men en fin häst var det och billig var hon dessutom. Hon var 9 år då jag fick hand om henne. Underbar men lite för stor för mig.

Mandysan
0

Corall köpte vi för 10' T-märkt men är en av de friskaste hästarna jag har stött på, inga problem av hans gamla skada. Renrasig connemaraponny som då var 9 år. Har tävlat och tränar upp till MSV nivå i dressyr samt utställd med gott resultat. Även westerntränad.

Foxen köpte vi för 15' ("kompispris", andra hade fått betala 25'). Fullt frisk, då 11 årig import som såldes som "outbildat hoppämne" på lätt nivå. Hon har haft hela registret, har kronisk bronkit, haft anemi, djupa hovsprickor, fraktur på benhinnan - you name it!

Sally köpte vi som 5 årig liten stor häst med okänd härstammning. Precis inriden med ett hyffsat steg för 30'. Det första vi fick göra är ta ut veterinär och operera bort en vargtand. Sen sålde vi henne för 36' (oplanerat) efter att ha utbildat henne till LB/LA i dressyr samt hoppat henne upp till 90 cm.

Så den billigaste hästen i inköp är den som har blivit billigast i längden för oss samt är högst utbildad.